Millainen toimenpide on hysteroskopia?
Olin viime kuussa laparoskopiassa, ja kolmen viikon päästä olisi hysteroskopia. Minkälainen toimenpide se on? Yritin kysyä hoitajalta mutta sain ympäripyöreän vastauksen, käsitin että sekin tehdään nukutuksessa? Tarkoitus olisi siis kai tähystää kohtu, mutta vieläkö tulee tikkejä vai tehdäänkö se " alakautta" ? Laparoskopian jälkeen sisääni pumpattu kaasu aiheutti lihaspistoksia melkein viikon. Onko luvassa taas samanlaista?
Kiitos taas etukäteen!
Kommentit (2)
Mulla poistettiin kohdusta polyyppi hysteroskopiassa. Alakautta tehdään eli tikkejä tms ei tule. Mulle se tehtiin alavartalon puudutuksella päiväkirurgiassa. Toimenpide kesti noin 15 minuuttia, mutta puudutuksen vuoksi piti makoilla 4 tuntia ennen kuin jalat kantoivat taas. Järki onneksi pelasi koko ajan.
2 päivää sain sairaslomaa, mutta varsinaisesti toimenpide ei tuntunut missään eli töihinkin olisi voinut mennä. Myöskään toimenpiteen jälkeen ei ollut kipuja.
Toivottavasti sullakin menee helposti.
Minulle tehtiin hysteroskopia lokakuussa, eli tarkoittaa kohdun tähystystoimenpidettä (alakautta tehdään). Multa poistettiin tuolloin kohdusta sinne tuulimunaraskaudesta jäänyttä istukkakudosta, joten siitä jäi jonkinlainen arpi limakalvolle, mutta muuten ei tikkejä.
Toimenpide tehtiin kevyessä nukutuksessa (humautus), eli päiväkirurginen juttu. Menin aamulla sairaalaan ja leikkaussaliin pääsin puolilta päivin. Kotiin sitten iltapäivän puolella. Sairaslomaa sain pari päivää, mutta silloin en pystynyt pitämään hirveemmin lepopäiviä, ja kun vointi oli hyvä niin tein pari kevennettyä työpäivää. Mulla meni kaikki siis hyvin, ja vaikutelma toimenpiteestä on ihan jees.
Onnea matkaan!
t aurinko76