Äiti imetti vauvaa citymarketin lattialla! Onks tää teistä normaalia?!
Mä jäin kyllä vähän suu auki! Ei tulis mieleenkään syöttää lastani kaupan lattialla! Tähänkö tää täysimetyshössötys nyt vie? enhän itsekään syö kaupan lattilalla!
Kommentit (92)
Tarkoitin sitä, että en viitsi alkaa pullottaa rintamaitoa, kun olen itse rintoineni paikalla, aivan turha vaiva! Paljon puhtaampanakin se maito rinnasta tulee, jos nyt vielä lisää haluaa perustella.
Älkää hyvät ihmiset vaan alkako tämän kaltaisten ihmisten takia imettämistä varomaan. Aina löytyy niitä, jotka ei kestä mitään muuta kuin omat tapansa. Jos imettäminen julkisella paikalla ujostuttaa itseä, niin se on jokaisen oma asia, ei ole pakko imettää.
än jonkun rajoittuneen ihmisen nähden.
Tehkää niin monta lasta niin pitkällä ikäerolla kun pystytte kunnolla hoitamaan!
[/quote]
En ole missään vaiheessa paheksunut imettämistä muiden kohdalla, itse koin sen vain vieraana! Älä muokkaa tekstejä omiin tarkoituksiisi sopiviksi!
Mutta joo, mua ei todellakaan häiritse toisten imetys, ihan sama mulle, hyvä on jos lapsi ruokaa saa, vaikkakin sitten missä. Jos pitää jolkotella lasten kanssa missä vain ja milloin vain.
Ap ei varmaan koskaan istu esim. maassa, koska se on " paskanen" ?
Cittarin lattia kuitenkin pestään varmaan parin päivän välein, eikä siinä ole sen paskasempaa tavaraa, kuin ihmisten kengistä tullut kura.
Jos vaikka imettävän äidin housuihin aavistus kuraa tulikin, tuskin vauva siitä pahemmin kärsi :-D
Ja joo, minusta vauvan imettäminen on oikein, tapahtui se missä hyvänsä. Imettäminen on luonnon paras tapa ruokkia vauva ja ne, jotka eivät sitä siedä, voivat katsoa toiseen suuntaan.
Terveisin ei-niin-luonnosta-vieraantunut-äiti
Oma elämäni ei toki siihen pysähdy, jos toisen elämä pysähtyy, ettei pääse kaupan lattialle istumaan.
... ja kuopus syö edelleen äidinmaitoa, ikää 15kk. Olen imettänyt kahviloissa, puistossa, terveyskeskuksessa, ravintolassa, lentokoneessa, linja-autossa... jne. jne. Koen imetyksen luonnollisena enkä pidä itseäni minään hörhönä. Imetys on minulle ensi sijassa vauvan ruokintaa, mutta myös sellainen " läheisyys-hetki" (ei niinkään " herkkä" ), ja minulle on ihan sama imetänkö kotona vai muualla, ruoka ja läheisyys ovat sellaiset elementit, etteivät ne ole paikasta kiinni. Ei vauvaa tarvitse tuijottaa imetyshetken aikana, silloin voi aivan hyvin esim. syödä, katsoa tv:tä tai lukea. Pienenä vauvana lapsillani (erityisesti esikoisella) ei ollut mitään säännöllistä ruokarytmiä, niin että olisin voinut laskea, milloin saatoin lähteä kauppaan tai muulle yleiselle paikalla niin, ettei varmasti tarvinnut imettää, enkä siitä erikoisemmin stressannut. Joskus, kun sain vauvan syötettyä, vaipan vaihdettua, ja itseni valmiiksi uloslähtöä varten, halusi vauva taas ruokaa, vaikkei aikaa ollut mennyt ehkä kuin tunti edellisestä imetyksestä. Koin imetyksen erityisen mukavana senkin takia, että se oli niin helppoa, ei tarvinnut tuttipulloja valmistella (eihän siihenkään toki kai niin kauan aikaa mene) vaan rinnasta ruokaa sai heti. Lapseni eivät ole syöneet kertaakaan tuttipullosta.
Mitä itse olen mieltä kaupan lattialla imetyksestä? Minusta se on ihan ok, ja mieleeni tuli, että jos kyseessä oli ns. hippiäiti, ehkäpä hän imetti lastaan lattialla vähän provosoidenkin. Luulisin, että hän olisi mahdollisesti voinut löytää jostain tuolinkin, mutten itse koe sitä mitenkään tärkeänä, istuuko äiti tuolilla, lattialla vai seisooko (itse en kyllä olisi jaksanut seistä pientä vauvaa imettämässä, kun joskus siihen kului jopa tunti, ja isompi vauva painaa jo aika lailla). Kysehän on lähinnä _äidin_ mukavuudesta ja likaantumisesta, ei muusta.
Niille, joiden mielestä vauvan kanssa ei pitäisi liikkua esim. ravintoloissa tai kaupoissa, vastaisin, että mielestäni vauvan vanhemmat voivat elää ihan yhtä normaalia elämää kuin muutkin ihmiset. Heillä on oikeus mennä ravintolaan syömään ja imettää lastaan siellä. Harvemmin ainakaan itse olen rintojani sen enempää esitellyt imettäessa, yleensä vauvan pää on rinnan edessä kun sen otan esiin. Jos joku on rintani nähnyt, on se varmastikin johtunut hänen omasta halustaan :) Imettävää äitiä ei tarvitse katsella, jos se on itselle epämiellyttävää, vaikka suoraan sanottuna minua ihmetyttää, mitä epämiellyttävää siinä voi yleensäkin olla, että lapsi saa sitä ruokaa, minkä luonto on hänelle tarkoittanut. Muutkin äidit, joiden olen nähnyt imettävän julkisilla paikoilla, tekevät sen yleensä hienovaraisesti eikä tissejä siinä sen enempää vedetä esille kaikkien katsottavaksi. Imetyksessä ei ole mitään seksuaalista tai likaista, vaikka olenkin eri mieltä jonkun vastaajan kanssa siitä, etteivätkö rinnat ole myös osa naisen seksuaalisuutta, ehkä nykyään jo niin korostetussa määrin, etteivät ihmiset ymmärrä niiden alkuperäistarkoitusta.
Äiti kaupassa ja vauva isompien sisarusten kanssa kotona pullon kera.
Eiköhän nuo imetysmyönteiset olleet lähinnä ihan normikristittyjä.
Itse tosin en kuulu kirkkoon ja olen uskonnoton, mutta olen imetysmyönteinen.
En minäkään usko, että ko. äiti olisi ihan tarkoituksella lähtenyt kauppaan imettämään, mutta provosoinnilla tarkoitan sitä, että vähän uhmakkaasti haluaa näyttää muille, että imetys on luonnollista, missä paikassa tahansa. Itse en siis ole kaupan lattialla imettänyt, vaan olen ko. tilanteessa etsinyt rauhallisemman ja itselleni mukavamman paikan imetykseen. Jos sellaista en itse löytäisi, saattaisin esim. kysyä joltain myyjältä, mistä löydän mukavan imetyspaikan - näin voisin kokea jollain tavalla vieväni eteenpäin imetysmyönteisyyttä ja edesauttaa sitä, että myös kaupoista löytyisi mukavia imetyspaikkoja - näin ehkä useammatkin ihmiset uskaltautuisivat imettämään julkisesti ja sitä pidettäisiin normaalina käytäntönä.
kyllä minäkin olen imettänyt aika monessa kaupassa, ei olisi tullut mieleenkään kesken ostoksien lähteä vauvan ja isomman lapsen kanssa haisevaan vessaan istumaan vaikka puoleksi tunniksi (jos vauva sattui oikein innostumaan ruokailusta.) Hyväksyviä katseita olen osakseni aina saanut kun lastani olen ruokkinut.
oliko vauva äitinsä sylissä? eikai sentään ihan lattialla " pötslöjöö" ??
Lattialle pitkälleen en minäkään heittäisi, mutta istuallani kyllä. Samaten kenkäosastolla, tai missä nyt sattuu tarttemaan.
Vessaan en mene imettämään, ettehän tekään vessassa syö.
ja kyllä, minun tyttäreni tarvitsee RINTAMAITONSA juuri silloin kun tarvitsee :)
Tyypillisesti ovat juuri tällaisia vihertäviä.
Tärkein asia on oma napa, minä, minä, minä. Näillä kantoliinoilla ja julki-imetyksillä oikein yritetään huutaa maailmalle, että katsokaa miten hyvä äiti olen, vaikka ei sitten enää neljän seinän sisällä oltaisikaan.
Lapsen saaminen on sellainen äidin oma minä, minä-juttu ja lapsi sellainen äidin pätemisen tarpeen jatke, jolla esitetään maailmalle, kuinka luomuja ja luonnollisia ollaan. Lapsi ollaan eräällä tavalla politisoitu ja oman poliittisen aatteen näyteikkuna.
Hippitouhu oli aikanaan samanlaista.
Ja mikä hiton tarve sitä vauvaa on riepotella pitkin maailmaa tavarataloissa ja ravintoloissa. Se ei ole lapsen etu. Tietysti ruokakauppaan pitää päästä mutta onko pakko juosta kaikki markkinat ja hullut päivät? On tietysti koska minäminäminä haluan.
Meillä on kaksi muutakin lasta enkä aina viitsinyt lähettää miestä yksinään ostamaan isommille esim. vaatteita/kenkiä. Jos olisin koko täysimetysajan pyhittänyt vain sille että vauva saa syödä rauhassa omassa kodissaan niin eipä varmaan muu perhe olisi ollut siitä tyytyväinen, enkä myöskään minä itse. Autolla liikkuvana imetin usein autossa kaupan parkkihallissa, monet kerrat menin sinne edeltä kun vauva alkoi olla nälkäinen. Ei ollut mikään paha paikka imettää, ei ainakaan tarvinnut katsella toisten paheksuvia katseita.
Ja tuosta " minäminäminä haluan" : Ainakin meillä suurin osa näistä kauppakeskusvierailuista on ollut sellaisia jolloin ostetaan jotain lapsille tai koko perheelle. TODELLA harvoin, jos koskaan, tulee tehtyä ostosreissuja vain itselle.
Vierailija:
Ja mikä hiton tarve sitä vauvaa on riepotella pitkin maailmaa tavarataloissa ja ravintoloissa. Se ei ole lapsen etu. Tietysti ruokakauppaan pitää päästä mutta onko pakko juosta kaikki markkinat ja hullut päivät? On tietysti koska minäminäminä haluan.
ottaa muita huomioon ja mennä lastenhoito huoneeseen, vessaan tai sovituskoppiin. Jos joku sanoo täällä marketin lattialla imettämisen olevan normaalia ja " muista ohikulkijoista" sitä myös niin kehotan harkitsemaan tuttipulloa. Eikö se mene jakeluun, että siksi niitä valmistetaan. Markkinatalous orjuudesta on turha tulla äkisemään ellei sen vertaa ole lapselleen taitoa ottaa irti aikaa ostosten välillä.
Voi minä kun en tuttipulloista tykkää yhtään! En ole ikinä niistä lapsilleni maitoa antanut enkä tule koskaan antamaankaan eli sopii tottua ajatukseen, että aina jossain joku näkee minut imettämässä
lastani. Kotiinkaan minulla ei ole mitään syytä jumittua :).
Mutta kun näette minut, älkää turhaan ujostelko, en minäkään ujostele. Tunnen ainoastaan myötähäpeää niiden puolesta, jotka sitä hetkeä alkavat tuijottelemaan tai menevät ihan hämilleen. Sellaisilla on kovin kieroutunut mieli, johon kannattaisi hakea apua. Imettäminen kun sattuu olemaan ihan luonnollinen juttu :)!
onko sopivaa istua siinä lattialla keskellä käytävää ja imettää! t.ap
taivastelemistakaan. Kukin tehkööt tavallaan, kunhan ei vahingoita toisia. Tuosta ei varmaan kenellekään ollut vahinkoa, vai mitä?
mutta kahvilassa, lentokoneessa (auttaa nousu/lasku kipuun) autossa, puistossa, vessassa -> espanjassa ei ollut sopivaa imettää yleisillä paikoilla. vauva ei koskaan juonut pullosta....(7kk imetin) pienenä pulautteli tosi paljon
Joku arveli, että kenties äiti vähän provokatiivisesti istui kaupan lattialla ja imetti. Niin minäkin arvelen. Aivan varmasti kaikissa Citymarketeissa on minuutin kävelymatkan sisällä joku penkki, tuoli tai joku " laatikon kulma" , jolle istua imettämään.
Kaupan lattioilla ei vaan tavata istua. Ei imettämässä eikä mitään muutakaan tekemässä. On outoa nähdä joku istumassa kaupan lattialla ja vielä oudompaa, jos tämä imettää. Kyllä mulle tulisi mieleen, että eikö tuo nyt mistään ole tuolia löytänyt.
Julkinen imetys on toki aivan ok, itsekin olen sitä neljän lapsen kanssa (en yhtäaikaa!!!) tehnyt.