Oudoin asia miä olet pelännyt lapsena? (TV-ohjelma, radiojuttu, outo tapahtuma)
Millaiset oudot asiat pelottivat sinua lapsena?
Itse pelkäsin hillittömästi kun joskus 90-luvulla maikkari näytti sinisissä raameissa tulevien ohjelmien mainoksia, ja yksi niistä mainoksista oli "Hermunen Yönälkään". Mielestäni "Hermunen" kuulosti joltain mörön nimeltä ja sillä oli nälkä. Yöllä.
Johtui varmaan siitä etten saanut katsoa yöllä telkkaria koska sieltä tuli "pelottavia ohjelmia" ja tietty jotain Hermusta mainostettiin myöhään koska se oli suunnattu aikuisille. Pienessä lapsen mielessä se oli vähintään Manaaja tai Poltergeist. Ei olisi pitänyt katsella salaa. :D
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Pelkäsin rappusia vinttiin. Paha vaan kun vintillä oli mun huone ja jouduin rappusia kulkemaan siis usein. Suorastaan juoksin ne aina. Rappuset oli ihan tavalliset rappuset mutta valaistus huono, joten ne näytti pahaenteisiltä.
Toinen oli ulkohuussiin meneminen illalla/yöllä. Usein pissasin salaa rappusten viereen kun en uskaltanut mennä. Vanhemmat käski ottaa taskulampun mukaan ettei pelota pimeä, mutta sitten vasta pelottikin että taskulampun valossa näkyykin yhtäkkiä joku naama.
Pelkäsin myös komeroita. Olin kuullut että komerossa oli oli ollut itse saatana, ei siis meillä mutta jossain missä lapset oli pelanneet sitä lautapeliä. En muista sen nimeä.
Pelkäsin myös että Ufot tulee ja sädettää minut kyytiin.
Itse pelkäsin mummolan yläkertaa talvella, kun oli pimeää. Jokin huone siellä oli aina pimeänä ja pahaenteinen. Juoksin aina vauhdilla portaat alas aikuisten luokse.
Meille luettiin tarhassa, oltiin jotain 4-5v. tarina jostain kummitusmerirosvoista. Mä luulin, et niitä on oikeesti olemassa ja sain traumat.
Ylen uutisten ja tv-nyttin tunnarit 80-luvulla, noiden takia varmaan moni aikuinenkin menetti yöunensa...
Mummolan yläkerrassa ollutta vaatehuonetta ja kaapin tassun näköisiä jalkoja.
En pelännyt Rölliä, ,Pelle Hermannia tai mainoksen käheänauruista naista
Mutta pelkäsin kahvinkeitintä. Oikeasti.
Se piti uhkaavaa huokailevaa ääntä ja kaksi punaista valoa näyttivät silmiltä, vaikka tiesin että se on vain keitin ääni kuului huoneeseeni ja keittiöön mennessä punaiset valosilmät tuijottivat.
Pelkäsin naapurini Totoro -elokuvaa! Näin siitä osan joskus tarhaikäisenä ja traumatisoiduin, etenkin siitä kohdasta missä se nuorempi tyttö kulkee sitä tunnelia ja löytää Totoron sen päästä. Näin jotain karmeita painajaisiakin missä kuistin alla oli jokin tunneli, jotka jatkui vain loputtomiin tai päättyi hirviön kitaan :D
Uskalsin katsoa sen elokuvan kunnolla vasta aikuisena, ja vieläkin Totoro-olion näkeminen jossain herättää alitajuisesti jotain kauhua ja menen jotenkin varuilleni, vaikka tiedän, että se on typerää.
Pelkäsin moottorisahan ääntä ja joskus vähän sähkövatkaintakin, saattoi olla joku assosiaatio jos oli aikaisemmin komennettu pitämään kädet kaukana vatkaimesta tai hätistelty pois puiden sahauspaikalta.
Safiiri ja Teräs. Ei varmaankaan tarvitse selittää.
Pelkäsin graffitteja, siis niitä maalauksia. Näin niistä monesti painajaisiakin esim. meidän kotitaloon oli yön aikana käyty maalaamassa, päiväkodin seinään. Myös alikulkutunnelit pelotti - niissähän niitä yleensä on oikein paljon. En näin vanhempana osaa yhtään sanoa miksi tämä pelko ja mihin sen yhdistin. Mutta muistan et se oli kamala pelko ja vieläkin saatan pahimmissa painajaisissa nähdä ja saada siitä lisää pelkoa. Aikuisena olen ihan normaali, tasapainoinen nainen mutta lasten pelot on näköjään hassuja.
Pelkäsin penskana kauheasti lumiauroja hämärän aikaan. Muistan kun talvella olin läheisessä leikkipuistossa ja alkoi hämärtymään ja kuulin kaukaa selvän lumiauran äänen. Sitten se lumiaura tuli jostain ja ne valot oli niin pelottavan näköiset, menin aina jonnekin muka piiloon sitä auraa ja kurkistelin jostain kinosten takaa, välillä se aura hävisi kauemmas ja kohta taas tuli lähemmäs kun puski lunta tiettyyn kohtaan ja minä melkein kiljuin. Sitten juoksin kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Safiiri ja Teräs. Ei varmaankaan tarvitse selittää.
Tarvii.
Vierailija kirjoitti:
Noidan käsikirja
Ei ehkä outo, mutta mistään en ole moisia traumoja saanut
Onneksi olkoon! Vanhempasi tarjosivat sinulle turvallisen kodin ja lapsuuden. Siksi et pelännyt tyhjää. Turvallinen olo. Siitä kaikki on kiinni.
Pienenä pelkäsin isoja sähköpylväitä, ne näyttivät siltä, että pian lähtevät kävelemään kohti ja sitten en ehkä ehdi juosta karkuun. Pelkäsin myös äitiä, mutta häntä ehti paremmin karkuun. Aku Ankan Kapteeni Koukku oli myös pelottava. Pidin aina silmät kiinni ja yritin kääntää sivua, ettei se koukku näy.
Se kun jotain meni pieleen tv-ohjelmassa ja telkkari meni pimeäksi kesken ohjelman, tai se kun siihen tuli se "hetkinen"-kuva, joka etenkin sillon kun olin alle 5-v 90-luvun lopulla oli jotenkin ihmeen ahdistavan näköinen. Eivät yhtään pirteämpää kuvaa siihen löytäneet. Vieläkin karmii.
Ukkini väitti, että ne mustat pilkut kiiveissä ovat oikeasti krokotiilien munia. Olin siihen asti syönyt kiivejä oikein urakalla, joten pelkäsin kuollakseni, että jonakin päivänä mahassani olevat munat kuoriutuvat ja krokotiili syö minut sisältäpäin.
Kiitos vain ukki.
Näin joskus ohjelman, jossa joku spray pullolla suihkutteli kodin seinät pois. Äidiltä kysyin, niin muisteli, että olisi joku komedia ollut jopa. Se muisto herätti kuitenkin jonkun kauhun tunteen hyvin pitkään. Pelkäsin aina, että kodin seinät tullaan tuhoamaan.
Vierailija kirjoitti:
ylen "tietoisku"
Se ja sitten Pelle Hermannin kepakko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mr. Proper -pesuainepullo. Se miehen kuva pullon kyljessä.
Mr.Muscle? Mr.Muscle puhdistaa, peilin pinnat kirkkaaks saa?
Mr.Muscle? Mr.Muscle puhdistaa, peilin pinnat kirkkaaks saa?