Vauva -palsta antiikin Roomassa, mistä palstalaiset keskustelisitte?
Mknä ainakin kehuisin miten keisari Nero oli aikoinaan niin seksikäs ja kuuma, paheksuisin kristittyjä sekä voivottelisin Vesuviuksrn purkausta.
Kommentit (257)
huolestunut nuori vaimo kirjoitti:
Onko taitavia yrtinkeittäjiä ja rohtotietäjiä kuulolla? Tarvitaan rohtoja ja troppeja, jotta mieheni (63v) kykenisi tuottamaan minulle (17v) lapsia ja perillisiä. Häneltä tuntuu ns. veto olevan lopussa. En halua vanheta lapsettomana. Pian on jo liian myöhäistä. Rukoukset ja uhrilahjat eivät nyt auta. Täytyy ottaa järeämmät konstit käyttöön.
Kaikki ehdotukset, suositusten kera, ovat tervetulleita. Myös vertaistukea kaivataan.
Maaniokki, minttu, selleri ja hullunheinä herättävät taas miehesi seksivietin. Pelko pois. Sekoita yrtit keskenään ja masta salaatti Garum -kastikkeella.
Pika-apua mammat! Lapsilla on kainaloissa isoja, violetteja paiseita. Vienkö Vestalle, Jupiteriumiin, vai katsotaanko vaan kotona yön yli?
Kömpelö germaaniasta tuotu uusi köittiöpiikamme läikytti keittoa marmorilattiallemme. Käskin tilanhoitajan antamaan raippoja. Jos tuosta ei saa koulitua kelvollista orjaa sisätöihin lähetän tämän töihin viinitarhalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohtisin mitkä vauvat heitetään alas jyrkänteeltä tällä viikolla.
Tämä oli spartalainen tapa..
Kreikassa ei-toivottuja tyttövauvoja ja vammaisia lapsia, myös vanhuksia heitettiin pois rasittamasta yhteisöä.
Joko teillä on kotona lyijyä tricliniumissa? Hankin ihanan lyijyisen astiaston Maximus Publiuksen uutta sarjaa, meillä on jo padat ja pannut tietysti vahastaan lyijyä, mutta niistä on tietysti iloa vain keittiöorjille. Savesta olemme luopuneet paitsi tarjoiluastioissa ja kuparibuumi alkaa onneksi olla ohi, vaikka jotkut tietysti elävät sisustuksessa vieläkin kuparikautta. No, orjilla on käytössä vanhat saviset ja kupariset, ovat saaneet kotiinsakin viedä koska olemme anteliaita. Lyijy on vaan niin ihanan pelkistettyä, minä kun olen sitä mieltä, että yksinkertainen on kaunista ja mitä olen kuullut, niin kenturioiden perheillä alkaa lyijyä olla enemmän kuin kuparia :).
Mieskin on nyt ollut erityisen innostunut viininlaittoon etenkin kun viini valmistetaan lyijysammioihin, se kun ei ruostu kuten kupari, mikä helpottaa tosi paljon prosessia. Kupariset viinivehkeet heitettiin meillä pois jo viisi vuotta sitten ja varsin onnistunut oli sen vuoden viini. Nyt on tulossa varsin hyvä uudempi vuosikerta, mikä on hyvä koska meillä on ollut viime aikoina jotain outoa vatsavaivaa. Mies on ilmeisesti stressaantunut poliittisen epävakauden vuoksi, mikä on ymmärrettävää koska hän on primus pilus ja lähtö työreissuun voi tulla milloin vaan. No, melkein tuo voisi lähteäkin minun puolestani, pieni paussi voisi tehdä hyvää parisuhteelle. Etenkin kun kuulin, että Quintiluksen alussa markkinoille on tulossa uusi erä barbaariorjia. Olisi kiva päästä ensin tyttöjen kanssa kunnolla shoppailemaan ja sen jälkeen villa suburbanalle perehdyttämään uutta puutarhuria xystuksen trimmailuun ;).
Vierailija kirjoitti:
Mknä ainakin kehuisin miten keisari Nero oli aikoinaan niin seksikäs ja kuuma, paheksuisin kristittyjä sekä voivottelisin Vesuviuksrn purkausta.
Ei kiinnosta miettiä. Olen lukenut antiikin rooman historiaa. Lähdeaineisto puutteellista. Suurin osa lähteistä vajaamielisten yläluokkaisten kirjoittamia.
Nykytutkijat moraalittomia.
Vierailija kirjoitti:
Joko teillä on kotona lyijyä tricliniumissa? Hankin ihanan lyijyisen astiaston Maximus Publiuksen uutta sarjaa, meillä on jo padat ja pannut tietysti vahastaan lyijyä, mutta niistä on tietysti iloa vain keittiöorjille. Savesta olemme luopuneet paitsi tarjoiluastioissa ja kuparibuumi alkaa onneksi olla ohi, vaikka jotkut tietysti elävät sisustuksessa vieläkin kuparikautta. No, orjilla on käytössä vanhat saviset ja kupariset, ovat saaneet kotiinsakin viedä koska olemme anteliaita. Lyijy on vaan niin ihanan pelkistettyä, minä kun olen sitä mieltä, että yksinkertainen on kaunista ja mitä olen kuullut, niin kenturioiden perheillä alkaa lyijyä olla enemmän kuin kuparia :).
Mieskin on nyt ollut erityisen innostunut viininlaittoon etenkin kun viini valmistetaan lyijysammioihin, se kun ei ruostu kuten kupari, mikä helpottaa tosi paljon prosessia. Kupariset viinivehkeet heitettiin meillä pois jo viisi vuotta sitten ja varsin onnistunut oli sen vuoden viini. Nyt on tulossa varsin hyvä uudempi vuosikerta, mikä on hyvä koska meillä on ollut viime aikoina jotain outoa vatsavaivaa. Mies on ilmeisesti stressaantunut poliittisen epävakauden vuoksi, mikä on ymmärrettävää koska hän on primus pilus ja lähtö työreissuun voi tulla milloin vaan. No, melkein tuo voisi lähteäkin minun puolestani, pieni paussi voisi tehdä hyvää parisuhteelle. Etenkin kun kuulin, että Quintiluksen alussa markkinoille on tulossa uusi erä barbaariorjia. Olisi kiva päästä ensin tyttöjen kanssa kunnolla shoppailemaan ja sen jälkeen villa suburbanalle perehdyttämään uutta puutarhuria xystuksen trimmailuun ;).
Aivan selkeästi olet sekopäinen antiikin jatko-opiskelija. Masentavaa lukea vielä nykyaikana, että joku on noin innoissaan orjayhteiskunnasta.
Työttömien klassisten kielten tutkijoiden oma keskustelu? Tuollaista triviaalitietoa ei muuten selitä eikä aikaa kirjoitella täällä humpuukia. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan selkeästi olet sekopäinen antiikin jatko-opiskelija. Masentavaa lukea vielä nykyaikana, että joku on noin innoissaan orjayhteiskunnasta.
Tosiasiallisesti googletin kaiken tuon kasaan kymmenessä minuutissa, antiikin Rooma-tietouteni on peräisin yläasteelta, Gladiaattori-elokuvasta ja Asterixista.
Vestaali täällä! Tekisi mieli käräyttää tuo yksi nuorempi vestaali jonka TIEDÄN harrastaneen seksiä vaikka kieltääkin kaiken. Isänsä on kuitenkin tärkeässä asemassa, eli minulle voisi tulla hankalat paikat jos menen oikeudessa todistamaan ja tyttö saa kuolemanrangaistuksen, niin kuin tietysti oikein onkin.
Toisaalta, 37-vuotiaana olen jo vanhus, jos edes niin vanhaksi elän.
Otanko riskin ja ilmiannan?
huolestunut nuori vaimo kirjoitti:
Onko taitavia yrtinkeittäjiä ja rohtotietäjiä kuulolla? Tarvitaan rohtoja ja troppeja, jotta mieheni (63v) kykenisi tuottamaan minulle (17v) lapsia ja perillisiä. Häneltä tuntuu ns. veto olevan lopussa. En halua vanheta lapsettomana. Pian on jo liian myöhäistä. Rukoukset ja uhrilahjat eivät nyt auta. Täytyy ottaa järeämmät konstit käyttöön.
Kaikki ehdotukset, suositusten kera, ovat tervetulleita. Myös vertaistukea kaivataan.
Tuttu tilanne! Tee niin kuin minä tein: katsele jostain miestä muistuttava (pituus, ruumiinrakenne, hiusten ja silmien väri) komea nuori orja ja tee temput hänen kanssaan. Tähtää siihen että saisit esikoiseksi poikalapsen, sitten käppänäsi menee niin sekaisin onnesta ettei epäile hetkeäkään isyyttään.
Olen tympääntynyt Roomaan. Haaveilen downshiftaamisesta jonnekin ihanaan provinssiin kuten Galliaan tai Hispaniaan. Ovatko paikalliset kovinkin raakalaisia vai alkavatko seudut jo sivistyä sen verran että voisi ajatella elävänsä herrasmiesmaanviljelijän elämää latticaa kasvatellen?
Onko sinuunkin tarttunut plebeijitapoja?
-Hiuksesi ovat huonosti, jaksat istua hädin tuskin kahta tuntia käherrettävänä kun on muka parempaa tekemistä.
-Teillä on enemmän kuin viisi lasta mutta nössykkä miehesi ei ole tapattanut heistä yhtäkään- ja sinusta tämmöinen meno on ihan ok. Patria potestas on teillä pelkkä muodollisuus.
-Lipsut perinteisten roomalaisten juhlien vietossa eikä kotialttarisi ole tip top-kunnossa paitsi jos on vieraita tulossa. Olet ehkä kiinnostunut ulkomaisista kulteista kuten Isis-kultista, Mithrasta tai juutalaisten Kristuksesta.
-syöt mielelläsi kaupungilla kojuista kuten plebeijit
Olen kyllästynyt stolaan ja kasukkaan, pukisinko tänään tunikkani ylle mieheni toogan vai käynkö ostamassa sellaisen dalmatikan? Onko kellään muuten vielä kokemusta dalmatikasta? Millaine vaate se on päällä? Itseä eniten kiehtoo vaateen uutuus. Kuulin jo, että on leveät hihat, pyöreä kaula-aukko sekä hihansuissa, kaula-aukossa ja helmassa leveä kirjonta.
Vierailija kirjoitti:
Pika-apua mammat! Lapsilla on kainaloissa isoja, violetteja paiseita. Vienkö Vestalle, Jupiteriumiin, vai katsotaanko vaan kotona yön yli?
Kuulin että jossain Syyrian seuduilla on taitava parantaja, joka osaa myös manata ja tehdä taikatemppuja. Jospa veisit lapsesi siis sinne, jos kaikki toivo on jo menetetty eikä mikään auta. Itse veisin lapsen lääkärille ja lääkäri siirtää lapsiisi sian verta, vaikka ei sekään takaa sitä että lapsesi paranevat.
Vierailija kirjoitti:
Kömpelö germaaniasta tuotu uusi köittiöpiikamme läikytti keittoa marmorilattiallemme. Käskin tilanhoitajan antamaan raippoja. Jos tuosta ei saa koulitua kelvollista orjaa sisätöihin lähetän tämän töihin viinitarhalle.
Omneksi revimme itse marmorin pois jo pari vuotta sitten, tällä hetkellä lattian mosaiikki on turvallista asbestia. Olemme toki miettineet, että jospa vaihtaisimme sen joskus jadeen tai basalttiin. Olen myös rakastunut asbestista valmistettuihin astioihin, niitä on toki vaikea löytää, mutta viimeaikoina niitä on alkanut nousemaan ylös puutarhastamme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohtisin mitkä vauvat heitetään alas jyrkänteeltä tällä viikolla.
Tämä oli spartalainen tapa..
Kreikassa ei-toivottuja tyttövauvoja ja vammaisia lapsia, myös vanhuksia heitettiin pois rasittamasta yhteisöä.
Aatennan torin laidassa on eräs vanha kaivo johon turhat lapset ja vanhat koirat voi käydä heittämässä. Sitä kaivoa on jo käytetty pitkään juuri tähän tarkoitukseen. Ensivuonna matkustamme matkustamme katsomaan Babylonin puutarhan raunioita, kun Ateena on nyt nähnyt ja siellä pyöri vain paljon turisteja.
Nuorten miesten kanssa painiessa, oliiviöljyllä vai ilman?
Haaveilen siitä yhdestä gladiaattorista. Miten pääsisin hänen lähelleen?