Kokemuksiani naispuolisen esimiehen nöyryyttävästä ja kiusaavasta käytöksestä
Olen mies. Olen kahdessa työpaikassani joutunut kokemaan nöyryytetyksi tulemisen naispuolisen esimiehen toimesta. Kaikistaa niissä työpaikoissa, joissa esimies on ollut mies, mitään nöyryytystä tai kiusausta ei ole ollut.
Naispuolinen esimieheni puhui toistuvasti perättömiä minusta työyhteisölleni silloin kun en ollut paikalla.
Asia eteni ylemmälle taholle, mutta ko. naisesimieheni ei suostunut tulemaan keskustelemaan asiasta kasvotusten. Hän oli myös samalla luottamusmies. Korkeammalta taholta sanottiin, ettei asialle voi mitään, koska ko. kiusaaja nainen oli luottamusmies.
Yhtenä päivänä työpöydälleni oli laitettu woodoonukke, johon oli pistelty neuloja, ja piirretty minulta näyttävät kasvot.
Tuo oli jo liikaa ja vaihdoin työpaikkaa.
Kommentit (15)
En ole ennen kuullut, että luottamusmies ja esimies voisivat olla sama ihminen. Luottamusmies on työntekijöiden puhetorvi.
Koskahan päästäisiin siihen vaiheeseen, että kiusaajasta puhuttaisiin vain kiusaajana, ei mies- tai naispuolisena kiusaajana?
Eräs toinen esimies (nainen) vaikeutti työntekoani eräillä muilla tavoilla. Syynä oli kateus. Olin liian nopea tekemään urakkapalkkaisessa työssäni tehtävät. Tein kaiken ylilaadukkaasti ja supernopeasti.
Muut työkaverit olivat kateellisia nopeudestani.
Oliin tehnyt työtehtäväni puolessa ajassa siihen verrattuna mihin tahtiin muut tekivät.
Siitä alkoi naisesimiehen taholta tuleva loputon kiusaus ja virheiden etsintä.
Lähdin sitten lätkimään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Voodoo-nukke? Oikeasti?
Kyllä se oli woodoonukke, jonka kasvotkiin oli laitettu muistuttamaan minun kasvoja, samanlaiset hiukset ja silmälasit oli nukella.
Aika pelottava kokemus oli.
Kun kysyin woodoonukesta kahvihuoneessa, niin kaikki vain hymyilivät eivätkä olleet tietääkseenkään asiasta.
Onneksi otin kuvan nukesta työpöydälläni ja vein nuken pois.
Vierailija kirjoitti:
Koskahan päästäisiin siihen vaiheeseen, että kiusaajasta puhuttaisiin vain kiusaajana, ei mies- tai naispuolisena kiusaajana?
Eipä valkopestä nyt minun asiaan. Kiusaaja oli nainen, joka valitsi töihin lähes pelkästään naisia. Ja joskus niihin tehtäviin, kun oli pakko valita mies, oli mies kiusaamisen kohteena. Näin oli käynyt aikaisemmille miehille.
Kirjoitetaan tähän ketjuun niitä kokemuksia, joita teillä on ollut siitä, että naisesimies on nöyryyttänyt teitä , tai kiusannut.
AP: mulla on sulle helppo ratkaisu.
Pitäydy töissä joissa esimies on mies. Pitäis onnistua, valtaosa esimiehistä kuitenkin on miehiä.
...ellet sitten ole hoiva-alalla :D
https://www.ttl.fi/tyoyhteiso/tyopaikkakiusaaminen/toimi-nain-koet-etta…
"Mikäli esimies ei kohtuullisessa ajassa ryhdy toimenpiteisiin asian selvittämiseksi (suositus on kaksi viikkoa), voit viedä tiedon asiasta ja tekemästäsi ilmoituksesta esimiehesi esimiehelle. Työsuojeluviranomainen valvoo työturvallisuuslain noudattamista, ja mikäli työnantaja ei ryhdy toimenpiteisiin saatuaan ilmoituksen koetusta häirinnästä ja kiusaamisesta, asiasta voi tehdä valvontapyynnön työsuojeluviranomaiselle."
Lähiesimies on tyypillinen kiusaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä valkopestä nyt minun asiaan. Kiusaaja oli nainen, joka valitsi töihin lähes pelkästään naisia. Ja joskus niihin tehtäviin, kun oli pakko valita mies, oli mies kiusaamisen kohteena. Näin oli käynyt aikaisemmille miehille.
Niin, onko se tullut jotenkin yllätyksenä, että naisesimies voi olla k**ipää? Se kuinka paljon päässä on pissaa, ei liity millään lailla siihen, mitä ihmisen jalkovälistä löytyy. Tässäkään tapauksessa tuskin oli oleellista se, että kiusaaja oli nainen.
Olen 35-vuotias nainen ja nykyinen esimieheni on minua pari vuotta vanhempi mies. Paras esimies mitä minulla on koskaan ollut, ja täysin poikkeava esim. aiempaan naispuoliseen esimieheen joka oli suoraansanoen mielipuoli.
Tämä edellinen esimieheni otti aina jonkun silmätikuksi, jota sitten kyttäsi, kyseenalaisti, eristi ja yritti savustaa pihalle (kaksi edeltäjääni oli onnistunut hiillostamaan pihalle). Yleensä tämä alkoi siitä että joku uskalsi olla esimieheni kanssa eri mieltä. Ja siis nämä kiusaamisen kohteet olivat usein eri tiimistä. Tämä nainen oli myös henkilöstöpäällikkö ja käytti asemaansa surutta hyväkseen. Olisi pitänyt tajuta jo aiemmin että on vain ajan kysymys koska minä olen kiusaajan hampaissa. Kaikki alkoi siitä että huomasin kirjanpidossa kummallisia laskuja, jossa oma yhtiö oli laskuttanut itseään ja muita kummallisuuksia (mm. isoja matkalaskuja ja kilometrikorvauksia tämän esimiehen tekemänä), joita ei pitäisi olla. Tämä riitti siihen että esimies alkoi kyseenalaistaa kaikki tekemiseni. Alkoi työajan kyttääminen, alkoi minuutilleen täsmäyttää työaikamerkintöjäni kellokorttiin ja jos se heitti minuutillakin, hän saattoi kaikkien kuullen pitää minulle puhuttelua. Joka päivä alkoi löytyä virheitä työstäni, useimmiten sellaisissa asioissa joissa minua ei oltu ohjeistettu. Jos tuli uusia projekteja, esimies käski hoitaa ne, avaamatta yhtään mitä odotettiin ja sitten kun en osannut lukea ajatuksiaan, sain haukut. Palavereihin minua ei kutsuttu, lomiani ei hyväksytty, minua ei tervehditty.
Monen mutkan kautta tilanne johti siihen että kiusaaja sai potkut, oli kuulemma vuosien varrella saanut varotuksia aiemminkin käytöksestään.
Laita kuva siitä kuvaamastasi voodoonukesta tänne. Muuten provo louhimies casen innoittamana.
Miehet on nyt laitettu jo puolen vuoden ajan julkisen herjaamisen kohteeksi.
Jopa patsaiden teksejä on miesvihan vuoksi peitetty.
Olen varma, että kiusaavia ja nöyryyttäviä naisia on työyhteisöissä paljon, mutta niitä tarinoita media ei halua nostaa esille.
Nyt on miesviha muotia.