Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauva -palsta antiikin Roomassa, mistä palstalaiset keskustelisitte?

Vierailija
20.03.2018 |

Mknä ainakin kehuisin miten keisari Nero oli aikoinaan niin seksikäs ja kuuma, paheksuisin kristittyjä sekä voivottelisin Vesuviuksrn purkausta.

Kommentit (257)

Vierailija
201/257 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haaveilen siitä yhdestä gladiaattorista. Miten pääsisin hänen lähelleen?

Osta hänet, tai jos et pysty, pyydä että miehesi ostaa hänet. Gladiaattorit ovat toki kalliita, mitta jokainen on hintansa väärti. Lisäksi gladiaattorilla voi tienata hyvin. Itse miehen kanssa muutettiin voitoilla huvilaan lähelle Nicaen kaupunkia (Nicaen ja Masilian välille), täällä on niin ihana ranta että sillä voisi maata läpi yönkin, jos vain aurinko paistaisi. Mieheni onistaa pienen gladiaattori koulun Helvetiassa, ja välittää hyviä taistelijoita itselle keisarille. Ollaan itseasiassa majoitettu keisaria pariin otteeseen isossa rantahuvilassamme, se on suunnitellu sama arkkitehti kuin joka rakensi sille Pliniukselle huvilan Neapoliksen tienoille. Tiedäthän sen kuuluisan kirjailijan? Nyt oitää mennä, lämmin kylpuäy ja hieronta odottaa.

Vierailija
202/257 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä1234567890 kirjoitti:

Mitähän tässä pitäis nyt tehdä? Asun Pompejissa ja Vesuvius-tulivuoren suunnalta kuuluu jotain outoa jyminää...

Mielenkiintoinen teoria tämä, että Vesuvius olisi tulivuori. Lähdenpä kertomaan asiasta miehelleni Pliniusille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/257 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä1234567890 kirjoitti:

Mitähän tässä pitäis nyt tehdä? Asun Pompejissa ja Vesuvius-tulivuoren suunnalta kuuluu jotain outoa jyminää...

Mielenkiintoinen teoria tämä, että Vesuvius olisi tulivuori. Lähdenpä kertomaan asiasta miehelleni Pliniusille.

Mikä on tulivuori?

Vierailija
204/257 |
13.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen salaa ihastunut naapurin Octaviukseen, raaputin sen seinään tykkäyksen. Siellä näkyi olevan jo useampia tykkäyksiä tytöiltä ja pojilta. Ilmeisesti hän on kovin suosittu. Miten pitäisi suhtautua?

- naapurin-Livia 12v.

Vierailija
205/257 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kestä tuota Saaran menestystä.

Vierailija
206/257 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt stolaan ja kasukkaan, pukisinko tänään tunikkani ylle mieheni toogan vai käynkö ostamassa sellaisen dalmatikan? Onko kellään muuten vielä kokemusta dalmatikasta? Millaine vaate se on päällä? Itseä eniten kiehtoo vaateen uutuus. Kuulin jo, että on leveät hihat, pyöreä kaula-aukko sekä hihansuissa, kaula-aukossa ja helmassa leveä kirjonta.

Ompelisiko joku minulle Munsalan toogan, tekijän pitää asua Roomassa.

Vierailija
207/257 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kaikki koko ajan käyttävät latinankielisiä sanoja?

Quid? In vino veritas. Mens sana in corpore sano.

Sol omnibus lucet!

Vierailija
208/257 |
14.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllästynyt stolaan ja kasukkaan, pukisinko tänään tunikkani ylle mieheni toogan vai käynkö ostamassa sellaisen dalmatikan? Onko kellään muuten vielä kokemusta dalmatikasta? Millaine vaate se on päällä? Itseä eniten kiehtoo vaateen uutuus. Kuulin jo, että on leveät hihat, pyöreä kaula-aukko sekä hihansuissa, kaula-aukossa ja helmassa leveä kirjonta.

Ompelisiko joku minulle Munsalan toogan, tekijän pitää asua Roomassa.

Eikö Mundan tooga ole rohkea veto? Mundan taitelusta ei ole kuin vain muutama vuosikymmen.

Vierailija
209/257 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesuviusko tulivuori? Jestas mitä hölynpölyä jotkut nykyään uskovat. Oletko joku kiinteistökeinottelija joka koittaa romahduttaa villojen hinnat Pompeijissa ja Herculaneumissa?

Tiedoksi roomattarille: Nyt kun täällä on se kylpyläprojekti suunnitteilla niin villojen hinnat ovat alkaneet nousta. Meillä ollaan mietitty, myydäkö nyt vai odottaa termien valmistumista jolloin hinnat pomppaavat vielä ylöspäin. Toisaalta meidän villa on lähellä suunniteltua kylpylää, erikoisuudeksi on tulossa lämmintä mutaa ja höyryhoitoja maasta nousevilla parantavilla höyryillä. Vähän kutkuttaisi sekin ajatus että Rooman tyylikkäin kylpylä olisi kävelymatkan päässä.

Mutta siitä Vesuviuksesta: Kaikkihan tietävät, että täällä päin vain esiintyy maanjäristyksiä silloin tällöin. Ihan normisettiä. Vulcanus vähän päästelee höyryjä ja se on siinä. Mitään oikeasti huolestuttavaa ei ole koskaan tapahtunut. Meillä on hyvin pätevä pontifex täällä, viimeistään kun hän on järjestänyt asiallisen seremonian, vuori on aina rauhoittunut.

Vierailija
210/257 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mieltä olette, onko miehen sopivaa tehdä aloite viehättävälle neidolle julkisessa käymälässä?

Vierailija
211/257 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kotiorjien kaulapantojen uusi kevätmallisto jo ilmestynyt? Me roomalaiset olemme kovin muodikkaita, emme kehtaa pitää orjiamme viime vuoden malleissa. Mitähän naapuritkin siitä sanovat?    O tempora o mores!

Vierailija
212/257 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kotiorjien kaulapantojen uusi kevätmallisto jo ilmestynyt? Me roomalaiset olemme kovin muodikkaita, emme kehtaa pitää orjiamme viime vuoden malleissa. Mitähän naapuritkin siitä sanovat?    O tempora o mores!

Ei munje vai etä kaulapantoja? Me pidämme onilla orjilla kuparista taivutettuja nilkkapantoja. Jotkut orjista ovat valittaneet siitä miten se hankaa ja saa nilkan verillä, mutta me olemme sanoneet että hely pysyköön helyn jalassa. Ovathan nuo Nubialaiset orjattaret somia, valittavat vain kauheasti, milloin on liian kuuma ja milloin liian kylmä, milloin nilkkapanta hiertää ja milloin väsyttää vietävästi. Onneksi keisari Vespanianus lupasi lisää orjia idästä, kunhan siellä käytävä sota ensiksi loppuu.

Vierailija
213/257 |
15.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haaveilen siitä yhdestä gladiaattorista. Miten pääsisin hänen lähelleen?

Osta hänet, tai jos et pysty, pyydä että miehesi ostaa hänet. Gladiaattorit ovat toki kalliita, mitta jokainen on hintansa väärti. Lisäksi gladiaattorilla voi tienata hyvin. Itse miehen kanssa muutettiin voitoilla huvilaan lähelle Nicaen kaupunkia (Nicaen ja Masilian välille), täällä on niin ihana ranta että sillä voisi maata läpi yönkin, jos vain aurinko paistaisi. Mieheni onistaa pienen gladiaattori koulun Helvetiassa, ja välittää hyviä taistelijoita itselle keisarille. Ollaan itseasiassa majoitettu keisaria pariin otteeseen isossa rantahuvilassamme, se on suunnitellu sama arkkitehti kuin joka rakensi sille Pliniukselle huvilan Neapoliksen tienoille. Tiedäthän sen kuuluisan kirjailijan? Nyt oitää mennä, lämmin kylpuäy ja hieronta odottaa.

Carpe diem, sillä monet roomalaiset miehetkin tunnustavat nykyisin, että gladiaattoreiden kanssa lisääntyneet naiset vain jalostavat roomalaista rotua. Tietty miehekkyys on parasta säilyttää, jotta maailmanvaltiaan asemamme säilyisi. Velttoiluun ja kreikkalaiseen filosofiaan eksyneitä miehiämme ei voi enää edes kutsua nimellä vires. Miehesi kyllä ymmärtää pienet syrjähyppysi Rooman tähden.

Monesko mies sinulla on nyt menossa? Itse olen kolmannessa avioliitossa senaattorisukuisen mieheni kanssa, hänelle avioliitto on vasta toinen. Plebeijeihin emme ole kumpikaan sekaantunut, mutta eräs ex-mieheni yhä uskoo, että poikani on hänen siittämänsä, eikä gallialaisen gladiaattorin. Itse tiedän tämän asian paremmin. Pojastani tulee vielä keisari.

Vierailija
214/257 |
16.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No johan nyt, en olisi itse tehnyt. Valerius Constantius, se todella söpö pretoriakaartin komentaja, meni ja nai jonkun pithynialaisen ilotytön. Kaksikolla on lienee ollut hauskaa tytön isän pitämässä majatalossa. Harmi vain että tuostakin suhteesta tulee vielä iso skandaali, kun keisari Maximianus suunnittelee Constantinuksesta vallanperijää. Voi tyttö rukkaa.

Vierailija
215/257 |
17.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu huomannut että vaatteet haisevat kummasti virtsalta kun ne tuodaan valkaistuina pasulasta?

Vierailija
216/257 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on kauniimpaa, egyptiläinen vai syyrialainen lasi? Vai kaukaa Hintiasta? Järjestämme suuria putoja ja haluan uudistaa astiamme.

Vierailija
217/257 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo 17 taika-amulettia, mutta pelkään että ne eivät suojaa minua kateellisen naapurin langettamilta kirouksilta. Auguuri kuitenkin luki lampaan malsasta että enteet ovat suotuisat ja minun puolellani.

Vierailija
218/257 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko kussu koskaan suoraan avoviemäriin? Itse teen aina niin, mutta naapurin Mirjami tyrmistyi ja väitti, että kusi alkais haisemaan

Vierailija
219/257 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieronymuksen vaimo kärähti pettämisesta. Oli kuulemma aina ukkonsa lähtiessä senaatin kokouksiin kääntänyt niiden asunnon ikkunalla olleen kipsisen figuurin 180 astetta, niin rakastaja tiesi tulla paikalle. Nyt oli sitten ukkonsa palannut kesken kaiken kotiinsa hakemaan unohtunutta nauhaa, jolla tooga sidotaan ja molemmat jäivät rysän päältä kiinni.

Vierailija
220/257 |
08.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan akvedukti tukossa, kun vettä tulee niin hitaasti. Pitäis lähtee kylpylään, että saisi itsensä puhtaaksi. Viime kylvystä kuukausi roomalaisen ajanlaskun mukaan. Pizzaa vois syödä iltaruuaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan