Miksi ihmiset ostavat jatkuvasti jotain turhaa, vaatteita, sisustusjuttuja, koruja,
Kommentit (72)
Se oli hyvin selitetty ylen jutussa shoppailuaddiktiosta, koska olemme aivoiltamme edelleen metsästäjä-keräilijöitä niin se ostelu tuottaa aivoissa mielihyvähormoneita samalla tavalla kuin päihteet, seksi, pelaaminen.
En ole ostanut sisustustavaroita 15 vuoteen. Kotini on karsittu turhista tavaroista. Kenkiä ja vaatteita vain tarpeeseen tulee ostettua. Koruina riittää vihki- ja kihlasormus.
Aikoinaan kutsutut vieraat roudasi merkkipäiville lahjaksi jotain tavaraa kuten seinäryijy (ruma), lasinen delfiini esimerkiksi, kahvikuppi tassilla tai muuta sellaista, joka ei todellakaan passaa meidän kotiin, jossa on minimalistinen sisustus. Joo ja joku seinälamppu hohohooooooo
No mutta sehän on sitä kapitalismia? Sitähän äänestettiin ja sitä saatiin. Hiljaa ja kuluttakaa" 😁
Sillä pidetään taloutta pyörimässä. Sama juttu kun nörttien pitää päivittää koneesta prossua ja näytönohjainta aina kun seuraavat mallit ilmestyy.
Siis tätähän minä en ymmärrä, että vieraat tuovat sisustuskamaa lahjaksi, ja alkavat sisustamaan toisen kotia.
Miksi ei, jos on rahaa millä ostaa?
jos koru tai mekko saa tuntemana olonsa naiseksi, niin miksi niitä pitää olla monta tai uusia toistuvasti? Naiseus on siis kiinni uudesta (muodinmukaisesta) korusta tai mekosta? naiseus vanhenee ja menee pois muodista? Millä syklillä?
Loputtoman yksinäisyyden aiheuttamaan tyhjyyden tunteeseen. Ja joo, on yritetty kouluiästä lähtien etsiä ihmisiä seuraksi, ettei tarvisi yksinäisyyttä näin lääkitä, mutta ihmiset ei pidä minusta joten ei voi mitään. Onneksi on ostelu ja alkoholi, niin jaksaa.
Minä en pidä shoppailusta, enkä pidä kaupoissa käydä.
Käyn vain, kun on pakko ostaa jotain.
Vierailija kirjoitti:
Maailma ei tule kestämään jatkuvaan talouskasvuun perustuvaa järjestelmää. Kuluttaminen tukee järjestelmää. Tukemalla talouden elpymistä tuette maapallon tuhoutumista.
Eli miksi osalle annetaan rahaa niin paljon, että voivat ostella vähän kaikenlaista?
Vierailija kirjoitti:
Minäkin koitan täyttää yksinäisyyden aiheuttamaa tyhjiötä kaikella krääsällä. Ei voi mitään, minun täytyi muuttaa pieneen sisäsiittoiseen kylään joka on kuin yläaste: kaikilla on omat porukkansa ja jos tulee kesken kaiken niin kavereita on hankala löytää. Harrastusporukoita on lähinnä lapsille ja teineille ja aikuiset viettävät aikaansa baarissa, töissä ja lapsia hoitamassa. Työporukkakin kohtelee minua kylmästi.
Sama. Ole tosi yksinäinen ja suku 400 km päässä. Kun lapset ovat isällään, vapaa-aikani kuluu ostoksilla. Olen kyllä näin löytänyt tosi hyviä vaatteita halvalla, alesta hyviä kenkiä ja vaatteita.
Miksi teet turhia aloituksia? Niin miksi?
Minä myönnän ostavani paljon kivoja vaatteita ja asusteita sekä itselleni että tyttärelle, koska en koskaan itse lapsena ja nuorena saanut päättää mitä puen päälleni. Äiti kontrolloi kaikkea todella tiukasti ja isolta osin vaatteet oli jo kolmella isolla siskolla olleita. Vanhin sisko oli 13v minua vanhempi, joten voitte kuvitella miten ne vaatteet olivat menneet jo aikaa sitten muodista, kun päätyivät minulle.
Ei meillä ole mitään överisti, mutta tytär saa kyllä haluamansa vaatteet ja asusteet sekä kosmetiikan. Sen takia minä töitä teen, että saisin tarjottua meille kivan elintason.
Minä ostelin ennen. Sitten huomasin että ei se ostamisesta saatu mielihyvä kestänyt kuin ihan pienen hetken. Lopulta kävi niin että ostamani tavarat lojui kaapeissa ilman että koskaan käytin niitä, osaan jäi hintalaputkin kiinni. Sitten vaan lopetin kaiken ostelun. Ostan vain sitä mitä ehdottomasti tarvitsen. En tarvitse koruja ja meikkejä, en uusia vaatteita, en sisustusjuttuja.
Olen yrittänyt vähentää. Tosin esim matot, sohvatyynyt jne pitää meillä vaihtaa melko usein koirien takia, eli ei ole ns turhaa. Jotain juhlamekkoja ostelen turhaan, muuten vaatteet kuluu niin nopsasti (koirat, lapsi , metsälenkit tms) että pitää ostaa ihan tarpeeseen. Koriste-esineostelun lopetin vuosia sitten. Sitä ennen ostin kaikki edulliset Iittala ja Arabiat yms kirppiksiltä mitä vain löysin...No nuo sai onneksi myytyä helpolla pois.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ällöttää kaikenlainen turhan haaliminen. Kuka tarvitsee joka kuukausi uusia vaatteita? Rihkamakoruliikkeiden ohi käveleminen saa aina ällötysreaktion aikaan. Ihmiset täyttää tyhjiötään kaikella turhalla ympäristöä kuormittavalla roskalla. Onko se fiksua, eihän se ole. Mutta kaikista lajeista ihminen on se typerin ja itsekkäin.
Itse olen hankkinut kaiken tarvitsemani torista. Hyvää uudenveroista kampetta murto-osalla siitä mitä liikkeessä maksaisi. Säästyneet rahat indeksirahastoihin. Korkoa korolle ja minäpoika Mallorcalle.
Tykkäsin ostaa. Etenkin kirppiksillä tuntui minulla on oikeus.
Meni monta vuotta päästä niistä eroon, kun en viitsinyt ilmaiseksikaan antaa. Vindet on nyt hyvä myyntipaikka. Koti on lähes minimalisti. Myynnissä olevat tavarat ovat komerossa, odottamassa seuraavaa osoitetta. Seuraava asunnon tyhjennysoperaatio on ensi viikolla. Kollega muuttaa ja luult mä saan pakettiautollisen myytävää.
Kesäkuun alussa on seuraava kirppis varattu ja voi olla, ettei 1 pakettiautollinen riitä.
Olen myynyt toisten tarpeettomia tavaroita yli 10 v ja todella harva oppii kerrasta. Tämän kollegan kotia olen menossa tyhjentämään, nyt on 4.s krt. 3 ekaa on tullut pakettiautollinen myytyvää. Että semmonen ostohai. Tämän jälkeen haen ex kauppiaspariskunnalta kuorman. N 2 v sitten sain n 800 laatikollista tavaraa, karsivat vuosikymmenien tavarat, iso omakotitalo. Tänä aikana on jatkettu urakkaa ja nyt olisi taas kuorma täynnä. Talo on myynnissä ja valtaosa huoneista ovat tyhjiä.
Paljon täytyy päässä tapahtua, että päästäisin shoppailijan valloilleen
Onpas ihmiset tyhjää täynnä!