Kun aikuiselle 2tyypin diabetestä sairastavalle sanotaan, että saat syödä sokeria, se ei ole kielletty
niin eikö normaalilla järjellä varustettu aikuinen tajua, että se sokerin syöminen on kuitenkin haitaksi?
Kommentit (23)
Nykyään tuntuu olevan muotia kertoa 2-tyypin diabeetikoille, että syö niin paljon herkkuja kuin haluat, kunhan pistät sitten enemmän insuliinia.
Näin olen ainakin kuullut nyt kolmelta eri ihmiseltä, jotka eivät tunne toisiaan eivätkä tietääkseni käy edes samalla lääkärillä. Todella sairaalta asetelmalta vaikuttaa, mutta nämä ihmiset tekevät työtä käskettyä, kun kerran on annettu lupa herkutella.
Lieneekö taustalla insuliinin valmistajien lobbaus.
Vierailija kirjoitti:
Ei sokeri ole haitaksi diabeetikolle vaan hän kuten kaikki muutkin ihmiset tarvitsevat sitä. Lääkkeet ovat sitä varten että pysyy kunnossa
Ihminen saa tarvitsemansa glukoosin ihan normaaliravinnosta. Ei todellakaan tarvita mitään pullaa tai suklaata tai ylipäätään lisättyä sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Ei sokeri ole haitaksi diabeetikolle vaan hän kuten kaikki muutkin ihmiset tarvitsevat sitä. Lääkkeet ovat sitä varten että pysyy kunnossa
Sokeri on haitaksi varsinkin diabeetikolle. Lääkkeet on niitä varten, jotka eivät välitä hoitaa sairauttaan.
Kysymys tietty aikuisten kakkosesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihminen tarvitse sokeria. grammaakaan. Kroppa osaa tehdä sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen saa tarvitsemansa glukoosin ihan normaaliravinnosta. Ei todellakaan tarvita mitään pullaa tai suklaata tai ylipäätään lisättyä sokeria.
Ei niitä tarvita, mutta ei niitä ole järkeä kokonaan kieltääkään itseltään, paitsi tietysti jos pystyy ja haluaa noudattaa tiukkaa kurinalaista ruokavaliota.
Hiilihydraatteja saa muutenkin niin paljon ihan tavallisestakin ruokavaliosta, että ylimääräinen lisätty sokeri, limsat, karkit, jätskit, pullat jne. on kyllä silkkaa hulluutta noin vakavan sairauden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä tarvita, mutta ei niitä ole järkeä kokonaan kieltääkään itseltään, paitsi tietysti jos pystyy ja haluaa noudattaa tiukkaa kurinalaista ruokavaliota.
Onko sokeriton ruokavalio sinusta kurinalaista? Jos jättää sokerin, niin silloin saa nauttia rasvasta. Rasva on muuten maultaankin parempaa kuin sokeri. En toki rasvalla tarkoita jotain margariineja :)
Minulla on 2-tyypin diabetes, ja käytän sokeria silloin kun se "asiaan" kuuluu, ja onnekseni en pidä kovin paljon makeasta, varsinkaan ällömakeasta, sillä se saa aikaan herkästi huonon olon (esim. liikaa suklaata tai muuta ällömakeaa kerralla). Minun ei tarvitse piikittää insuliinia, vaan otan pillerin aamuin ja illoin. Pidän terveellisestä, vähärasvaisesta ruuasta, ja näin ovat veriarvoni pysyneet hyvissä lukemissa. Toisen vanhempani puolelta suvussa kulkee tämä sairaus erittäin vahvana, joten tärkeintä on pitää tauti kurissa terveellisillä elämäntavoilla. Nautin elämästä ja hyvästä ruuasta ja satunnaisista pienistä herkuista, eikä koskaan ole tarvinnut tuntea kärsivänsä mitenkään tästä sairaudesta. Se on olemassa minussa, mutta pärjään sen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 2-tyypin diabetes, ja käytän sokeria silloin kun se "asiaan" kuuluu, ja onnekseni en pidä kovin paljon makeasta, varsinkaan ällömakeasta, sillä se saa aikaan herkästi huonon olon (esim. liikaa suklaata tai muuta ällömakeaa kerralla). Minun ei tarvitse piikittää insuliinia, vaan otan pillerin aamuin ja illoin. Pidän terveellisestä, vähärasvaisesta ruuasta, ja näin ovat veriarvoni pysyneet hyvissä lukemissa. Toisen vanhempani puolelta suvussa kulkee tämä sairaus erittäin vahvana, joten tärkeintä on pitää tauti kurissa terveellisillä elämäntavoilla. Nautin elämästä ja hyvästä ruuasta ja satunnaisista pienistä herkuista, eikä koskaan ole tarvinnut tuntea kärsivänsä mitenkään tästä sairaudesta. Se on olemassa minussa, mutta pärjään sen kanssa.
Vähärasvainen ruoka ei ole terveellistä varsinkaan kakkosille.
Itsekin olen ihmetellyt, että olut, viini, alkoholi ja karkit maistuvat kakkostyypin diabeteksen omaavalle. Hoitotasapainoa on etsitty kaksi vuotta. Onko asioilla yhteys?
Suurin osa aikuisista diabeetikoista ei välitä terveydestään, ja samasta syystä sairaus on heille puhjennutkin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin olen ihmetellyt, että olut, viini, alkoholi ja karkit maistuvat kakkostyypin diabeteksen omaavalle. Hoitotasapainoa on etsitty kaksi vuotta. Onko asioilla yhteys?
Ei noilla syömisillä ja juomisilla kakkosta hoideta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sehän koskee meitä kaikkia, eikä vain diabeetikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvainen ruoka ei ole terveellistä varsinkaan kakkosille.
Vähärasvainen ja kuitupitoinen ruoka on EHDOTTOMAN tärkeä 2-tyypin diabetesta sairastavalle. Se ei tarkoita rasvatonta ruokavaliota, vaan rasvojen laatu on tärkeä. Hyvin paljon kovia eläinrasvoja ruokavaliossa kannattaa välttää, sillä niiden runsas nauttiminen vaikuttaa huonontavasti verensokeriarvoihin.
Minä olen kuullut että karppaaminen on paras ruokavalio diabeetikoille, eli viljat minimiin, sokerit minimiin ja enemmän kasviksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos syöt lääkkeitä, niin ei sun veriarvot silloin pysy ruualla kurissa. Toki, jos sukurasite on vahva, voi olla, ettei ne ruualla pysykään, mutta oletko kokeillut esim vhh:ta? Voisit hyvinkin päästä lääkkeistä kokonaan eroon (vähärasvainen ruokavalio muuten ei sovi yhtään kenellekään).
Liiallinen eläinrasvojen nauttiminen saa ainakin minulla verensokeriarvot aivan sekaisin, enkä oikeasti voi lihaa syödä. Rasvainen kerma, ja kovin rasvaiset juustot tekee raskaan ja väsyneen olon välittömästi niiden nauttimisen jälkeen. Kala on hyväksi, ja jonkin verran kanaa, ja paljon erilaisia värikkäitä kasviksia ja juureksia, marjoja ja hedelmiä. Täysjyväviljaa, vähärasvaisia hapatettuja maitotuotteita. Ei naudanlihaa, eikä rasvaista sianlihaa. Kuituja, kuituja, kuituja! Avokadossa on hyviä rasvoja, ja oliiviöljyssä.
Järkyintä on katsoa kun vanhemmat antavat sairaan lapsensa vetää karkkia naamansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noilla syömisillä ja juomisilla kakkosta hoideta.
Nimenomaan hoidetaan.