Teinin huone järkyttävässä kunnossa
Etsin tässä muutamia omia vaatteitani ja kun niitä ei mistään löytynyt, päädyin teinin huoneeseen. Hyi hitto missä kunnossa,vaikka jankkaan jatkuvasti samoista asioista, kuten siivouksesta ja pyykeistä. Minun vaatteeni alushousuja myöten löytyivät sieltä likaisina. Energiajuomatölkkejä, vaikka tytöllä ei todella ole lupaa niitä ostaa,on vasta 13v. Hirveä määrä hienhajuisia paitoja ja oikeasti prseeltä haisevia housuja. Joka päivä pitää käydä suihkussa yms mutta ei näköjään auta. Hlvetti sentään mitä tässä pitäisi tehdä kun puhe ei auta. Kiva löytää omat alushousut sieltä ryönäisinä, hyi, ja omat paidat likaisina. Että mua raivostuttaa.
Otan tänään teiniltä puhelimen pois ja asiaa ei sille ole, ennen kuin tuo pskaläävä on siisti.
Kommentit (78)
Pilkkitoukista tuli mieleen, että oman teinini tavat muuttuivat ainakin hetkeksi kun eräs kesä muurahaiset vallittivat lattialle jääneet jätskikipot yms.
Mutta ei se kauaa tehonnut sekään.
Kuulostaa ihan teinin huoneelta. Menee ohi aikanaan.
Lapsenlapseni ovat 14v ja 12v. tytöt. Asuvat paljonkin lomilla + kesälomat mummolassa ja heillä on omat huoneet. Ihan pienestä asti olen heille opettanut pyykkien lajittelut ja siivoushommat, mutta auta armias, kun menevät taas kotiin, niin kaikki oppi on mennyt hukkaan. Olemme miniän kanssa miettineet asiaa ja tulimme siihen tulokseen, että taitavat tytöt joko sääliä, kunnioittaa, jonkinlaista vieraskoreutta tai yksinkertaisesti olen mummo ja sitä totellaan, kun tietävät ettei peliaikaa tai muuta ylimääräistä kivaa tule. Ei pidä paikkansa, että jos kotona kasvattaa siisteyteen, niin aikuisenakin on. Opetin poikani siisteyteen ja olikin tarvitsematta aina huomauttaa, mutta auta armias, kun muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin mikä sotkujen kämppä heillä oli. Onneksi vaihto uuteen mukavaan ja siistiin tyttöystävään.
Vierailija kirjoitti:
Lapsenlapseni ovat 14v ja 12v. tytöt. Asuvat paljonkin lomilla + kesälomat mummolassa ja heillä on omat huoneet. Ihan pienestä asti olen heille opettanut pyykkien lajittelut ja siivoushommat, mutta auta armias, kun menevät taas kotiin, niin kaikki oppi on mennyt hukkaan. Olemme miniän kanssa miettineet asiaa ja tulimme siihen tulokseen, että taitavat tytöt joko sääliä, kunnioittaa, jonkinlaista vieraskoreutta tai yksinkertaisesti olen mummo ja sitä totellaan, kun tietävät ettei peliaikaa tai muuta ylimääräistä kivaa tule. Ei pidä paikkansa, että jos kotona kasvattaa siisteyteen, niin aikuisenakin on. Opetin poikani siisteyteen ja olikin tarvitsematta aina huomauttaa, mutta auta armias, kun muutti yhteen tyttöystävänsä kanssa, niin mikä sotkujen kämppä heillä oli. Onneksi vaihto uuteen mukavaan ja siistiin tyttöystävään.
Juu. Kyllä se pojan tyttöystävä/vaimo on Saatanasta. Kaikki muut siistejä ja tää yks ihmisryhmä vaan aiheuttaa aina kaaoksen.
Meillä ei tainnut käydä niin, että kun muuttaa omilleen, muuttuu yhtäkkiä siistiksi.
Poikien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Suhti siistinä pysyi heidän huoneet aina. Omissa kodeissaan on tiskit aina tiskattu ja suht siistiä.
Mutta tyttö. Kotona sikolätti ja kun menin käymään hänen luona kylässä, sama sikolätti odotti siellä. Olin jotenkin todella pettynyt, kun näin sen asunnon. Mietin, että eikö häntä hävetä edes kutsua kavereitaan kylään, kun oma asunto on kuin joku huumeläävä, missä lojuu paskaiset vaatteet lattialla ja sängyn vieressä on keko likaisia astioita.
Jos jotain sanoo, niin kiekaisee heti, että älä sekaannu, hän on täysikäinen, hälle tulee niin ikävä olo siitä, kun päkätän.
t. tytön kasvatuksessa epäonnistunut äiti
Nyt on huone siivottu. Vei varastoon jätesäkillisen tavaroitaan. Nyt huoneessa on kiinteät vaatekaapit, koulupöytä, tuoli ja sänky. Koulutarvikkeet ja meikit laatikossa hyllyllä. Ei mitään muuta.
Roskaa tuli kaksi muovikassillista, jäätävä määrä likaisia astioita, kassillinen tyhjiä pulloja ja pyykkiä kolme koneellista.
Ap
Kannattaisko useammin käydä kattoo sitä teiniä luolassaan, niin tietää missä kunnossa on huone ja itse teini?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tainnut käydä niin, että kun muuttaa omilleen, muuttuu yhtäkkiä siistiksi.
Poikien kanssa ei ole ollut mitään ongelmaa. Suhti siistinä pysyi heidän huoneet aina. Omissa kodeissaan on tiskit aina tiskattu ja suht siistiä.
Mutta tyttö. Kotona sikolätti ja kun menin käymään hänen luona kylässä, sama sikolätti odotti siellä. Olin jotenkin todella pettynyt, kun näin sen asunnon. Mietin, että eikö häntä hävetä edes kutsua kavereitaan kylään, kun oma asunto on kuin joku huumeläävä, missä lojuu paskaiset vaatteet lattialla ja sängyn vieressä on keko likaisia astioita.
Jos jotain sanoo, niin kiekaisee heti, että älä sekaannu, hän on täysikäinen, hälle tulee niin ikävä olo siitä, kun päkätän.
Sotkuisin kämppä missä olen käynyt oli nuoren naisen ensimmäinen asunto. Baarista mentiin hänen luokse ja kertoi olevansa opiskelija. Niin olin minäkin siihen aikaan. Eteisessä oli iso kasa roskapusseja. Koko kämppä oli sikin sokin likaisia vaatteita. Astiat oli likaisina ja sen näköisenä että olivat olleet siinä kauan.
Tapailtiin joitain kuukausia ja melko pian oli asunto siistimpi. Kertoi tajunneensa mun ilmeistä missä sikolätissä eli. Selitteli sotkuisuutta sillä että oli kotona pakotettu siivoamaan. Sitten häpesi kun joku vieras eli minä näin sen sotkun. Se oli kuulemma tarkoitettu kostoksi äidilleen. En tiedä mitä tuollaisesta pitäisi ajatella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotkuisin kämppä missä olen käynyt oli nuoren naisen ensimmäinen asunto. Baarista mentiin hänen luokse ja kertoi olevansa opiskelija. Niin olin minäkin siihen aikaan. Eteisessä oli iso kasa roskapusseja. Koko kämppä oli sikin sokin likaisia vaatteita. Astiat oli likaisina ja sen näköisenä että olivat olleet siinä kauan.
Tapailtiin joitain kuukausia ja melko pian oli asunto siistimpi. Kertoi tajunneensa mun ilmeistä missä sikolätissä eli. Selitteli sotkuisuutta sillä että oli kotona pakotettu siivoamaan. Sitten häpesi kun joku vieras eli minä näin sen sotkun. Se oli kuulemma tarkoitettu kostoksi äidilleen. En tiedä mitä tuollaisesta pitäisi ajatella?
No meidän kohdalla ei ole pakotettu siivoamaan. Olen yrittänyt kasvattaa sellaiseen itse oivallukseen. Toki pakosta on ollut siivoututtaa joskus, kun huone oli jo niin kamala.
Toivottavasti löytää joskus miehen, joka rakastaa siivoamista, jos tuolleen jatkaa. No, oma on huushollinsa, siellä rypekööt paskassaan. Mutta harmittaahan se, kun hommattiin kauniit huonekalut ja verhot ja päiväpeitot ja nyt päiväpeitto koristetyynyjen kanssa lojuu lattialla syltyssä paskaisten vaatteiden kanssa läjässä ja tätä kukkulaa koristaa kuivuneilla ruoanjätteillä koristellut lautaset.
Se tytön kasvatuksessa epäonnistunut äiti
Onhan se nyt ihan hirveetä laittaa teini siivoomaan omat sotkunsa! Eikö teillä ole kotona minkäänlaista kuria tämmöisissä perheissä, missä teinit vaan lusmuaa ja siipeilee?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisko useammin käydä kattoo sitä teiniä luolassaan, niin tietää missä kunnossa on huone ja itse teini?
Me ollaan yhdessä siivottu viimeksi viikko sitten sunnuntaina. Keskiviikkona oli nopeampi siivous yksityisnäytön takia. En mä ole kontannut sängynalusia tai tutkinut vastekaappeja viikottain. Mulla on ihan oikeasti muutakin tekemistä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan yhdessä siivottu viimeksi viikko sitten sunnuntaina. Keskiviikkona oli nopeampi siivous yksityisnäytön takia. En mä ole kontannut sängynalusia tai tutkinut vastekaappeja viikottain. Mulla on ihan oikeasti muutakin tekemistä. Ap
No joo tämä kertookin paljon. On muutakin tekemistä, kuin katsoa lapsensa perään, että kaikki on ok
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo tämä kertookin paljon. On muutakin tekemistä, kuin katsoa lapsensa perään, että kaikki on ok
😂😂😂 Tee meistä vaikka lastensuojeluilmoitus. Äiti ei konttaa 13 v:n huoneessa viikottain tutkimassa, onko siellä likaisia vaatteita. Ap (vastuuton äiti)
Etkö ole huomannut äitinä, ettei tyttäresi vaatteita ole ollut pesusss tai ettei ole itse pessyt? Kolmea pyykikoneellista ei tule viikossa. Silmät käteen, ei 13-vuotias ole vielä holhouksen ulkopuolella!
"Kasvatuksessa epäonnistuneella äidillä" on ihan mahtava kirjoitustyyli, voitko pliis kirjoittaa kokemuksistasi kirjan? Mun lapsi on vielä äärimmäisen helppo 3v mutta elävästi tulee mieleen omat teiniajat, nauran ääneen oikeasti. Mahtavuutta!
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole huomannut äitinä, ettei tyttäresi vaatteita ole ollut pesusss tai ettei ole itse pessyt? Kolmea pyykikoneellista ei tule viikossa. Silmät käteen, ei 13-vuotias ole vielä holhouksen ulkopuolella!
Mulla on kaksi lähes samankokoista lasta, en aina tiedä esimerkiksi alusvaatteista, että kumman ovat. Ja osan vaatteistaan tuo pyykkiin. Ja joka Jumalan kerta, kun pyykkiä pesen, käsken tuoda kaikki likaiset vaatteet koneeseen. Vastaus on ollut joka kerta, että on tuonut jo. Ehkä se tosiaan on ennenkuulumatonta, etten ole tarkistanut sängynalusia ja kaappeja, kasseja, isänsä pesemiä pyykkejä yms. Syyttele ihan rauhassa. Minä oletan, että tuon ikäinen tuo likaiset vaatteet pesuun. Jos ei tuo, niin käy kuin nyt, eli pesee jokaikisen rätin itse. Ap
Vierailija kirjoitti:
Onhan se nyt ihan hirveetä laittaa teini siivoomaan omat sotkunsa! Eikö teillä ole kotona minkäänlaista kuria tämmöisissä perheissä, missä teinit vaan lusmuaa ja siipeilee?
On niitä käytetty rajujakin keinoja saada teini siivoamaan huoneensa. Yksi äityli lopetti ruuanlaiton kunnes teini siivoaa. Tilasi itselleen pitsan kahtena iltana niin oppi siivoamaan sotkunsa. Toiselta isä oli ottanut läppärin ja puhelimen pois kunnes siivoaa. Huudon kanssa oli siivonnut heti kun ei voi elää ilman puhelinta.
Meillä teinin huone on teinin huone, sen sisältö ei kuulu minulle. Ainoa sääntö on, että ruokaa ei huoneessaan saa syödä tai säilyttää.
Kun on 100% vastuussa huoneestaan eikä kukaan marmata sotkuista, niin huone pysyy siistinä. Näin ainakin meillä. Tuttavaperheessä äiti huutaa joka päivä teinille siivouksesta ihan kuin 14v yhtäkkiä oppisi siistiksi, kun äiti on siihen asti aina päättänyt, koska siivotaan, miten siivotaan ja miten lapsen huone sisustetaan.
Olisiko tyttökulttuurissa nyt jotain jonka vuoksi sotkuisuus on jotenkin "hienoa"? Osoitus itsenäisyydestä, alistumattomuudesta, ettei ole sellaien perinteinen kodin hengetär, siivooa tams vaan pätee muualla kuten koulussa ja myöh. uralla? Miehiset arvot siis? Sopisi mun tyttööni nimittäin kanssa. Se on nyt jo abi eikä mitään oleellita parannusta ole tapahtunut, paitsi että siivoaa oma-aloitteisesti jos vieraita tulossa. Jotaihan sekin, mutta en tajua miten voi elää viikot sen sotkun keskellä. Ja kuulemma kavereilla sama juttu.
Toivon tosiaan että on vaan vaihe. Muakin oksettaa toi tuolta leijaileva hienhaju, hyi! Ja jos traumatisoituu siitä, että pakotan siivoamaan, kun asunto on myynnissä ja on näyttöjä niin siitä vaan. Toivottavasti on terapiasohvalla tilaa kun on aikuinen. Ap