Isoimmat juttusi, jotka olet elämässäsi tehnyt tai kokenut? Benji-hyppy? Lapsen saaminen? Avioero? Valmistuminen?
Mitkä ovat ne isoimmat jutut elämässäsi?
Minulla ehdottomasti (ei tärkeysjärjestyksessä):
- avioliitto maailman parhaan miehen kanssa
- syömishäiriöstä selviytyminen
- lasten saaminen
- ammatinvaihto nelikymppisenä
Kommentit (24)
Olen vielä nuori (25) mutta tähän astisessa elämässä ainakin 10 vuotta kestäneestä masennuksesta selviäminen on ollut se suurin. Ei sitä olisi silloin joskus syvimmissä syövereissä ja itsemurhaa suunnitellessa uskonut että vielä joku päivä olen aidosti onnellinen ja tasapainoinen ihminen :)
Atlantin yli purjehdus poikaystävän kanssa. Olen 18-vuotias niin eipä tuohon listaan vielä paljoa ole kertynyt.
Kokemuksena lapsen syövän sairastaminen ja hänen siitä selviäminen. On elämä ennen syöpää ja syövän jälkeen.
- Neitsyyden menetys VIHDOIN 26-v iässä. Olin 100-varma että menen neitsyenä hautaan. En voi vieläkään uskoa tuota todeksi.
- Itsemurhayritys. En koskaan kuvitellut, että voisin vajota niin alas että päädyn yrittämään itsemurhaa.
- Yksin matkustaminen 19-vuotiaana ja siitä eteen päin. Olen todella ujo ja sos tilanteiden pelosta kärsivä ihminen. Se, että uskalsin lähteä yksin matkaan maailman toiselle puolelle ja selvisin yksin. Go me!
Kasvattanut kaksi lasta aikuisiksi veronmaksajiksi käytännössä yksin.
Vasta nyt kun katselen poikieni isyyttä tajuan miten hyvin olen onnistunut.
Henkisesti hyvinvoivat lapset, hyvä avioliitto, sukupaikan "huostaanotto" ja remppasuunnitelma ennen kuin koko tönö ehti raunioitua.
Alanvaihto, jota en ole vielä tehnyt mutta on ihan hollilla.
Salattujen juurieni esiin kaiveleminen, mikä on ollut koko identiteettini rehabilitaatio.
Varmaan ensimmäisen lapsen saaminen on ollut suurin juttu. Naimisiin meno ja seuraavat lapset ovat myös suuria juttuja, mutta ei niin suuria. Ensimmäisen auton osto, ensimmäisen asunnon osto ja talon rakennus ovat myös korkealla. Työpaikkojen vaihdotkin ovat aina olleet suuri asioista. Kirkosta eroamistakin piti mukamaste harkita tosi pitkään, jälkikäteen en ymmärrä että miksi.
Ja on se benji-hyppykin tullut hypättyä, mutta ei nouse listassa kovin korkealle.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ainakin nämä, ei missään järjestyksessä:
- pääsy haluamaani kouluun kamalan pääsykoeurakan jälkeen (lääkis)
- ensimmäinen vuoren huiputus
- ensimmäinen pitkä yksinvaellus erämaassa
- puolen vuoden reppureissu, mutta myös kotiinpaluu sieltä
- laskuvarjohyppy
- vaihto-opiskeluvuosiOlen vähän kokemusnarkkari, tiedän sen. Lapsia tai puolisoa ei ole, ne varmasti kuuluisivat tälle listalle, jos olisi.
Luin ensin, että puolen vuoden ryyppyreissu :)
Minulla on mies ja lapset ja näistä syistä nuo elämyskokemukset ovat vasta suunnitelmissa. Nyt lapset alkavat olla pian aikuisia ja vapaa-aikaa ja uskallusta on sen verran, että suunnitellaan miehen kanssa maailmanympärimatkaa ja siihen matkaan sisältyisi laskuvarjohyppy ja maratonin juoksu :)
-isovanhempien kuolema
-raiskaus, sitä seurannut ptsd, masennus ja sosiaaliset pelot
- yliopistosta valmistuminen em. ongelmista huolimatta
-vakituisen työpaikan saaminen
-potkut ja siitä seurannut riita, jonka voitin oikeudessa (olen ylpeä siitä että taistelin)
Se, kun lähdin Suomesta sillä mielellä, että takaisin en muuta edes jalat edellä.
- isoin juttu, joka vain suurenee vuosien edetessä: mieheni ja kaikki siihen liittyvä, kuten seurustelu (ensimmäinen), naimisiin meneminen, kriiseistä selviäminen. Tänä vuonna 20 vuotta yhdessä
- reilusta ylipainosta laihduttaminen normaalipainoiseksi pysyvästi (nyt viisi vuotta normaalipainoisena)
- maratonin juokseminen
- ensiasunnon osto
- talousvaikeuksista pois pääseminen
- opettajaksi ryhtyminen, kun pelkäsi esiintymistä eniten elämässä
- avioero 20 aviovuoden jälkeen, kun pelkäsi hylkäämistä toiseksi eniten elämässä
On tässä ulkomailla asumista kahteen otteeseen, sekä lasten saamista ja toista avioliittoa, mutta nuo nostan merkittävimmäksi.
N50
Varmaan se jäi ikuisesti mieleen,että kärsin ummetuksesta ja synnytin ison kuivan pökäleen. Tuntui että pyörryn pöntön ääreen..ja se helpotusolo sen jälkeen..
Vierailija kirjoitti:
- isoin juttu, joka vain suurenee vuosien edetessä: mieheni
Heh, naurahdin.
-Opiskelu ja väittely itseäni kiinnostavalta alalta.
-Uuden ammatin opiskelu ja mielekkään työn löytyminen.
-Muutot kahteen uuteen kulttuuriin.
-Kaksi elämäni rakkautta ja kaksi avioliittoa (toinen vieläkin olemassa).
-Tieto että pärjään aina, yksin tai yhdessä.
Isoin juttuni taitaa olla se, että aviomieheni valehteli ja petti mua lähes koko avioliittomme ajan. Ollaan nyt asumuserossa oltu yli vuosi. Ei hae eroa, kun se maksaa. Hän se lähti yhteisestä kodista ensin yhden muijan matkaan. Sen jälkeen muija jätti ja nyt ukko asuu yksin vokotellen tinderissä.
- Muutto aikoinaan maalta Helsinkiin vaikka en tuntenut täältä ketään enkä ollut käynytkään kuin kerran luokkaretkellä. Tämä ykkösenä, koska on edellytys seuraaville:
- puolison tapaaminen
- lapset
- nykyinen työpaikka
Työhön ja harrastuksiin liittyvät asiat ovat niitä suurimpia. Lapsia voi hankkia kuka vain. Koko elämähän on pelkkää saavutusta, ei niistä jaksa kahlata läpi että mikä oli tärkeää.
Kantasolujen luovutus
Talon ostaminen
Ulkomaille muutto
Minulla ainakin nämä, ei missään järjestyksessä:
- pääsy haluamaani kouluun kamalan pääsykoeurakan jälkeen (lääkis)
- ensimmäinen vuoren huiputus
- ensimmäinen pitkä yksinvaellus erämaassa
- puolen vuoden reppureissu, mutta myös kotiinpaluu sieltä
- laskuvarjohyppy
- vaihto-opiskeluvuosi
Olen vähän kokemusnarkkari, tiedän sen. Lapsia tai puolisoa ei ole, ne varmasti kuuluisivat tälle listalle, jos olisi.