Paljonko koiran pito keskimäärin maksaa/kuukausi?
Harkitsen koiraa, mutta pitäisi tehdä laskelmia, onko minulla varaa.
Kommentit (685)
Eniten maksaa ilmeisesti se eläinlääkäri jos sitä joutuu käyttämään. Ei meillä kyllä maksa paljon mitään tuollaisen pienen shetlanninlammaskoiran pitäminen. Meillä on eläinlääkäreitä suvussa joten niihin ei mene paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi pienehköä (10kg) koiraa. Ostan noin joka toinen kuukausi 15kg nappulasäkin ~60e. Luihin, lihaan ja herkkuihin ehkä ~30e/kk. Toisella koiralla vakuutus 200e/vuosi. Välillä tulee ostettua uutta hihnaa, pantaa jne. vaikka ei olisi pakko. Eläinlääkäriin menee meillä suunnilleen 300e/vuosi/koira.
Tavallisena kuukautena 100e riittää kahteen koiraan, mutta yllättäviin menoihin on koko ajan pari tonnia sivussa.
Miksi teillä menee vuodessa 300 euroa per koira eläinlääkäriin?
Onko koirat jotenkin sairaita?
Minulla menee 40e kuussa ruokaan. Muutapa se ei tarvi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienen koiran kulut: nappula ruoka 7,5e/kk, luut ja herkut 10e/kk. Sitten nämä kertahankinnat, kuten harja, sampoo, peti, leluja, hihna, panta jne..
Miten voi olla noin halpaa? Meillä kahden kissan ruuat maksaa 5€/päivä.
No hyi helevata, mitä ne oikein syö? Sulla menee vuodessa 1800€ kissanruokaan.
Kahden pikkukoiran ruoat kuussa n 30-35 euroa. Siihen päälle namut ehkä 5-10 euroa kuussa. 2x vuodessa madotukset, shampoot+hoitoaineet + öljysuihke turkkikoirille. Sitten eläinlääkärit, toisen koiran eläinlääkäriin meni viime vuonna 1200 euroa, toisen 0 euroa eli voi olla mitä vain.
Jättikoirat kirjoitti:
Koiran kulut riippuu niin koirasta, mitä isompi koira sitä kalliimpaa kaikki on. Niin tarvikkeet, ruokakulut, eläinlääkärikulut yms. Lisäksi vaikuttaa myös koiran terveys, isonkin koiran kanssa voi päästä edullisesti jos koira pysyy terveenä, mutta sairauksiin on pakko myös varautua.
Itselläni on ollut aina vain isoja koiria (60-100kg), joten kulutkin ovat sen mukaiset.
Vanhin koiristani (10v) on aina ollut erittäin terve, vain yksi pieni leikkaus oli pentuna (400€), ja koira on myös melko pieniruokainen, joten ruoaksi riittää yksi 15kg säkki kuukaudeksi. Ruokakulut hänellä siis 60€/kk. Muut kulut ovat hänen kohdallaan olleet aina hyvin vapaaehtoisia harrastuskuluja (näyttely- ja tokokulut, luut yms herkut , joten niitä turha laskea mukaan). Lisäksi noin kerran kahdessa vuodessa rokotukset (70€) ja 2 kertaa vuodessa matolääke (n. 20€/vuosi).
Toinen koirani (9v) taas on uros, ja erittäin aktiivinen tapaus, joten jo ruokaa kuluu paljon enemmän, ruokaa menee reilu kilo päivässä n. 2,5 säkkiä kuukaudessa eli rahallisesti 150€/ruoka. Lisäksi hän on sellaine kohelo, että kerran vuodessa tulee kalliimpi eläinlääkärireissu (n. 800-1300€/vuosi). Matolääke (n. 25€/vuosi, painon mukaan). Pakolliset rokotuksen n. 70€/ joka 2.vuosi.
Kolmas koira (8v) onkin sitten luonteeltaan maailman ihanin, mutta valitettavasti omaa monia sairauksia. Allergioiden takia koira on pidettävä raakaruoalla, ja isolla koiralla se on arvokasta. Raakaruokaan uppoaa n. 200€/kk. Koiralla on myös säännöllinen lääkitys 100€/kk, ja lisäksi ravaamme eläinlääkärissä tasaiseen tahtiin. Nyt viimeisen vuoden aikana mennyt eläinlääkäriin ja ekstralääkkeisiin n. 6000€/ vuosi. Matolääke (n. 25€/vuosi). Koiralla käy myös hoitaja päivisin, johon rahaa menee n. 200€/kk.
Lisäksi kaikille koirille on ostettu noin kaksi settiä nahkapantoja ja hihnoja arkeen (150€/setti), ruokakupit, harjat, karvaleikkuri, kynsisaksia, herkkuja, näyttelykamoja, shampoita, kuljetushäkkejä ja pihamme olemme myös aidanneet koirien vuoksi.
Meidän jättikoirista siis ensimmäisen kuluihin menee 65€ kuukaudessa, toiseen menee n. 240€ kuukaudessa ja kolmanteen 1000€ kuukaudessa. Toivo siis todella, että koirasi pysyy terveenä niin kulut pysyvät hallinnassa. Ja ottamalla pienen koiran selviää muutenkin pienemmillä kuluilla.
Millanen palkka sulla on? Yhteen koiraan tonni kuussa, toi on ihan älytöntä jo.
Vierailija kirjoitti:
Kahden pikkukoiran ruoat kuussa n 30-35 euroa. Siihen päälle namut ehkä 5-10 euroa kuussa. 2x vuodessa madotukset, shampoot+hoitoaineet + öljysuihke turkkikoirille. Sitten eläinlääkärit, toisen koiran eläinlääkäriin meni viime vuonna 1200 euroa, toisen 0 euroa eli voi olla mitä vain.
Nykykäytännön mukaan ei enää suositella terveille aikuisille koirille säännöllistä loishäätöä, sillä tämä saattaa johtaa resistenttien loiskantojen muodostumiseen koirilla, mitä on tapahtunut jo mm. hevosilla. Vain tarvittaessa madotus.
Älä ota koiraa, älä ota kissaa. Molemmat sotkee kotisi, karvoja, hiekkaa, lattiat pilalla. Pitää olla himosiivooja! Jos olet nuori ja haluat liikkua ja mennä, et voi mennä 1 pvää pidemmälle matkalle kun sulla on huollettava eläin kotona. Ja se huoltaminen ei helpota vuosien kuluessa. Rahat menee koiraan, noin 60-170 kuukaudessa, lisäksi yllätys lääkärit ym. Koira kärsii yksin kotona koko päivän. Ruotsissa ei koira saa olla 6 h pidempään yksin!
-Kohtuuhintainen rotukoira 1000-1800 euroa.
-Vakuutukset 400-500 euroa vuodessa, koska ell käynnit ovat alkaen 100 euroa ja esim. murtumat tai suoleen juuttunut esine voi maksaa tuhansia euroja.
-Rokotukset 50-60 euroa kpl, joita ekana vuonna viisi ja sitten valmisteen mukaan (yleensä 3 vuotta). Lemmikkipassi 40 euroa.
-Ruoka n. 3-8 euroa kilo. Riippuu sitten koiraan koosta paljon syö ja miten taloudellisissa pakkauksissa ruoan voi ostaa.
-Tarvikkeet: valjaat, hihnat, kuljetushäkit, pedit, loimet, trimmausvälineet jne. 20-100 euroa kappale. Ekana vuonna voi tarvikkeita ostaa vähän käytettyinä ja laittaa taas kiertoon, kun koira kasvaa. Peti kestäny meillä kaikkien koirien eliniän ja ollut oma rakas paikka.
-Peruskoulutus kurssien avulla tulee vielä melko edulliseksi, mutta harrastukset voivat maksaa jo satoja ja tuhansia euroja.
- Lomat: Koiran kanssa automatkustaessa tulee lisäkuluja hotelleissa. Lento 40-80 euroa per eläin. Junaa en edes suosittele sen hitauden vuoksi. Tai elukoille pitää olla hoitaja tai maksaa hoitolasta n. 40 euroa yö.
- Vaikka muuten sitten olisitkin aina kotona tms. niin sitten vielä jos sairastut tms. vakavammin olisi hyvä olla selvyys kuka koiran hoitaa. Etuna, että koira ja hoitaja tuntevat toisensa. Koira voi esim. muuten puolustaa kotia tai vain kokee liikaa stressiä vieraista.
Meillä halvimmillaan 40-kiloisen koiran kulut on n.30 euroa kuussa, eli 15 kg säkki ruokaa. Jos sattuisi sairastumaan, niin sitten vain taivas on rajana. Itsellä on aina useampi tuhat euroa ylimääräistä tilillä, jos joutuisi eläinlääkäriin lähtemään.
Meillä on pieni seurakoira. Ruokasäkki maksaa n. 60 euroa ja kestää 3-4 kk. Lisäksi kuukaudessa ostan märkäruokaa, luita ja herkkuja noin 15 eurolla. Eli ruokaan noin 30 euroa kuussa. Lisäksi annan jauhelihaa, kanaa, riisiä sen mukaan mitä itse syödään. Näitä en laske ruokakustannuksiin kun ovat niin pieniä määriä, ettei sitä lovea kahden hengen ruuasta edes huomaa.
Kakkapusseihin ehkä noin 5 e/kk. Joskus enemmän joskus vähemmän. Kierrätän esim leipäpussit ja hedelmäpussit koiran kakkapusseiksi.
Joitain harvinaisempia hankintoja, uutta hihnaa, lelua ja trimmaukset. Arviolta noin 200 euroa/vuosi.
Suurin menoerä on eläinlääkärikulut. Onneksi vakuutin koiran heti pentuna. Maksan n. 350 koiran vakuutuksia vuodessa. Koira on vakuutettu hankintahinnasta, jonka saan jos koira katoaisi tai kuolisi yllättäen. Lisäksi hoitokuluvakuutus. Meillä tuo vakuutus on ollut hyvä valinta. Toki omavastuut pitää aina maksaa, mutta silti halvemmalla olen päässyt vakuutuksen kanssa. Esim säännöllinen lääkitys koko loppuelämän, lääkkeet maksaa 30€/kk.
Matkustellaan jonkin verran junalla, ekstraa 10-20 e/kk koirapaikasta.
Karkeasti arvioiden siis noin 120-140 euroa kuukaudessa. Lisäksi pitää olla kunnon puskuri juuri noita yllättäviä eläinlääkäri menoja varten. Meillä kun on sellainen vakuutus että maksetaan itse ja haetaan myöhemmin korvaukset vakuutusyhtiöstä.
Miten teillä maksaa 15kg ruokasäkit noin paljon? Itse ostan Puuilosta ja maksaa 18,90e.
Mulla menee yhteen kissaan 50e päivässä, joten oletan että koiraan menisi tuplaten?
Siis itsellä kissa syö hyvin ja mahdollisimman vähän kuivaruokaa (koska se on pahasta eläimille).
Kai sitä voi elättää lemmikkinsä todella halvalla, jos ei halua ruokkia heitä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee yhteen kissaan 50e päivässä, joten oletan että koiraan menisi tuplaten?
Siis itsellä kissa syö hyvin ja mahdollisimman vähän kuivaruokaa (koska se on pahasta eläimille).
Kai sitä voi elättää lemmikkinsä todella halvalla, jos ei halua ruokkia heitä hyvin.
Sori! Tarkoitin kuukaudessa, en päivässä!
Vierailija kirjoitti:
Terveen kissan ruokintaan ei noin paljon mene vaikka kuinka laaduksta olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelinkin jo yhteen kommenttiin, että ei voi noin paljon mennä päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelinkin jo yhteen kommenttiin, että ei voi noin paljon mennä päivässä
Juu, mulla vähän aivot jämähti. Luin samalla kun kirjoitin aiempaa kommenttia siitä, miten joku kirjoitti ruokkiavansa kissoja 5e päivä ja jotenkin sitten aivot päätti kirjoittaa päivässä eikä kuukaudessa.
50e päivässä varmaan olisi ymmärrettävää, jos kissoja on 10.
Mulla on pieni koira, asun yksin ja palkkani nettona 1500€/kk. Koiraan menee kk ehkä pari kymppiä. Yksi parin kilon ruokapussukka kestää kuukauden ja sit päälle jotain herkkuja ja luita joskus. Rokotuksiin on mennyt pari sataa tässä muutaman vuoden aikana, ja näiden lisäksi kerran käyty hammaskiven poistossa (pari sataa) ja kerran muuten eläinlääkärissä (toiset pari sataa). Aluksi meni reilu satanen kun ostin valjaat, hihnat, kupit, lelut ja pedin.
Kyllä täytyy olla hyvä palkka, että pystyy ostamaan ja pitämään koiraa! Lapset jää ilman jotain tai itse ei otakaan geelikynsiä kun koiran kynnet pitää leikata. Valitse: kampaaja itselle vai trimmaus ystävälle. Koira stressaantuu pienessä yksiössä. Viet sen sitten stressihierontaan, kerta 48 e! Kymmenen kerran sarja 450, alesarja!
Järki käteen ja lapsia tekemään ei koiria ostamaan! Mieti vähä!
Hyvin vaikea uskoa, että ap on minkään sortin opettaja tai muutenkaan korkeakoulutettu.