Opettajana ei työllisty
Kun aloitin 2012 yliopistossa opinnot, opettajille oli aina töitä tiedossa. Mutta nyt edes puolen vuoden pätkien saaminen on lähes mahdotonta ellei ole suhteita joka puolelle. Uskokaa tai älkää, mutta tällä hetkellä tämä opettaja on koulunkäynninohjaajana ja tekee 1-4 h päiviä saaden reilut 600 euroa nettopalkkaa kuukaudessa :D Minulla on useamman aineen opetuspätevyys (eivätkä nämä aineet ole niitä huonoiten työllistäviä, kuten historia, uskonto, biologia...) ja työkokemusta, mutta siitä huolimatta tämä muutaman kuukauden koulunkäynninohjaajan työ oli ainut työ, jonka sain. Ja olen vieläpä kiitollinen, että sain edes tämän työn, vaikka koko ajan onkin pitänyt hakea uutta työtä. Myös tällä palkalla elää hyvin, sillä opiskelijana ehti tottua siihen 470 e/kk. Nyt näyttää tosin siltä, että parin kuukauden päästä alkaa työttömyys, jonka loppumisesta ei ole tietoa.
Vinkkinä siis kaikille, jotka joko haikailevat opettajaksi tai jotka ovat kateellisia opettajille: opettajana ei työllisty. Älkää nuoret hakeko opiskelemaan miksikään opettajaksi, sillä edes luokan- tai erityisopettajat eivät työllisty meidän aineenopettajien lisäksi.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Historian maikkoja on ollut aivan liikaa jo ainakin 15 vuotta. Nykyisin saat ehkä postin, jos olet mies. Historian tuntileikkauksia on tullut koko ajan. Suosittelen uutta koulutusta. Itse opiskelin sossuksi. Kandin saan hyväksiluettua, vuodessa sijaispätevyyden ja pätevyyden kahdessa vuodessa. 100% työllisyys. Meitä historioitsijoita on paljon sossuina. Kannattavampaa kuin lusia avustajana, johon ei pätevyysvaatimuksia juurikaan ole.
Hissanopeja on varmaan ollut liikaa jo 40 vuotta, samoin biologian. Jos haluaa hankalan elämän työllisyyden kannalta, valitsee ko. alojen opettajuuden tai ainakin bilsa on aivan toivoton ala. Mutta sitten: jos oikein palavasti haluaa olla bilsanope, niin kannattaa pitää kiinni unelmastaan. Kyllä paikka jostain urkenee. Mutta jos bilsa on vain yksi tasaväkisistä vaihtoehdoista, valitse se paremmin työllistävä ja saat elämääsi vapautta ja itsenäisyyttä.
Mikäs on nyt tilanne uskonnon opettajien kohdalla? Jos opiskelee filosofia ja ainakin psykologin pätevyyden myös?
Vierailija kirjoitti:
[Pienten paikkakuntien sijaisuudet menevät usein oman kunnan välivuotta viettäville tai toisen alan työttömille. Näin kunta säästää palkassa ja saa samalla paranneltua omia työllisyystilastoja
Jos saa tietää, että joku koulu on valinnut sijaisek,si epäpätevän luokanopettajan pätevän luokanopettajan sijaan, niin eikö siitä voi ilmoittaa ammattiliitolle eli OAJ:lle ja riitauttaa asian, että miksi on valittu sijaisuuteen epäpätevä hakija kun päteväkin hakija on hakenut sijaisuutta? Vai onko niin, että nämä sijaisuudet ovat niin epämuodollisia, että niihin tosiaan voi valita minkä vaan työnantajan sopivaksi kokeman tyypin?
Itse olen hoitaja ja siitä tiedän, että hoitoalalla esim. kesäsijaisuuteen voidaan valita epäpätevä sairaanhoitajaopiskelija, vaikka sitä samaa kesäsijaisuutta olisi hakenut myös usean vuoden kokemuksen omaava pätevä sairaanhoitaja.
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa tarvitaan enkun opelle sijaista, ei kuulemma meinaa löytyä. Pieni paikkakunta Savossa, edulliset vuokrat
harva nuori ihminen , joka on opiskellut pitkään isolla paikkakunnalla, haluaa kovin mielellään muuttaa syrjäiselle random pikkupaikkakunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Joo, esim. mun lapsen kaveri opettaa nyt sijaisena mun nuorempaa lasta. Arvatkaa vaan onko mitään koulutusta alalle. Suhteilla, suhteilla..
mun lapsella oli pätevät opettajat. Hki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienille paikkakunnille ei taas meinaa löytyä opeja millään. Tässä kotipuolessakin on useampia opettajansijaisuuksia ollut pitkään haussa, kun niinhin ei löydy hakijoita.
Ja enkunopesta on viimeksi ollut kyse.
Täällä on kokenut ja pätevä enkunope muuttokuormineen valmiina lähtemään pikkupaikkakunnallekin, mutta paikan on oltava vakituinen.
Oma kokemus luokanopena pk-seudulla on se, että töitä on riittänyt ja riittää kaikilla opiskelukavereillakin. Epäpäteviä luokanopeja on taloissa paljon, joten pätevistä halutaan pitää kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mikäs on nyt tilanne uskonnon opettajien kohdalla? Jos opiskelee filosofia ja ainakin psykologin pätevyyden myös?
Uskonnon kirjoittaminen on lisääntynyt ihan hirveästi, koska nykypisteytyksellä siitä saa todistusvalinnassa toiseksi eniten pisteitä.
Todistusvalinnan uudet perusteet julkistetaan ensi vuonna, joten tilanne voi muuttua.
Pelkille uskonnon opettajille ei silti ole kysyntää, pitää olla noita muitakin aineita.
Outoa, mun ekaluokkalaisella ei oo ees opee tällähetkellä, on ollu vain vaihtuvia sijaisia.
Pienille paikkakunnille pääsee nyt töihin heti. Pitää vaan pystyä tekemään työt. Jos on liian kiltti ja heiveröinen, repivät oppilaat henkisesti kappaleiksi nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Valmistun itse pian kuvataiteen opettajaksi ja työllistyminen huolestuttaa. Minulla ei ole muita opetettavia aineita.
Ei mitään järkeä opiskella pelkäksi kuvis-opettajaksi. Kannattaa miettiä varhaiskasvatukseen hakeutumista tai muita työllistäviä aloja. Taiteen alalle ei kannata kouluttautua, tätä on kyllä toitotettu kymmeniä vuosia.
Koulutusinflaatio. Kun monella on saman arvoinen tutkinto tutkinnon arvo alenee ja kilpailu työpaikoista on kovaa.
Vierailija kirjoitti:
Koulutusinflaatio. Kun monella on saman arvoinen tutkinto tutkinnon arvo alenee ja kilpailu työpaikoista on kovaa.
Samalla valtio menettää verotuloja kun monet jäävät työttömiksi vääräksi mitoutettujen opiskelijamäärien takia. OAJ ei nähtävästi osaa pitää opettajien puolia tarpeeksi. Jo vuosikymmeniä sitten Helsinki piti opettajia pätkätöissä ja katkaisi kesäkuukausien palkanmaksun.
Olen kahdesti ollut tilanteessa, jossa pätevänä opettajana olen hakenut sijaisuutta ja sijaisiksi valittiin epäpätevät, koska heille maksettava palkka oli pienempi kuin omani. Perustelu oli se, että he olivat toimineet sijaisina aiemminkin ja tunsivat koulun ja sen oppilaat.
En vienyt asiaa eteenpäin ja sainkin sitten pian onneksi lehtorin viran. Mutta tulipa todettua, että pienillä paikkakunnilla meno voi edelleen olla mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti ollut tilanteessa, jossa pätevänä opettajana olen hakenut sijaisuutta ja sijaisiksi valittiin epäpätevät, koska heille maksettava palkka oli pienempi kuin omani.
KUINKA MONTA PROSENTTIA ON EPÄPÄTEVYYSALENNUS opettajilla? Riippuuko se siitä, kuinka pitkällä opinnot ovat, jos on siis vielä opiskelijavaiheessa?
Suomi vertautuu jo muutenkin Portugaliin ja Kreikkaan, sinne meni "hyvinvointivaltio, r.i.p. Duunareita tarvitaan lisää, ei liikaa kouluttautuneita, sitten jos on taas rahaa, voidaan maisteritehtailuakin jatkaa. Johtajia ( junailijoita) ei myöskään tarvita enää enempää, vaan ihan raakaa työtä tekivät käsiä, niillä Suomi uudelleen pystyyn. Tämä on ikävä tosiasia, mutta se pitää hyväksyä, koska muutakaan ei voi
Vierailija kirjoitti:
Suomi vertautuu jo muutenkin Portugaliin ja Kreikkaan, sinne meni "hyvinvointivaltio, r.i.p. Duunareita tarvitaan lisää, ei liikaa kouluttautuneita, sitten jos on taas rahaa, voidaan maisteritehtailuakin jatkaa. Johtajia ( junailijoita) ei myöskään tarvita enää enempää, vaan ihan raakaa työtä tekivät käsiä, niillä Suomi uudelleen pystyyn. Tämä on ikävä tosiasia, mutta se pitää hyväksyä, koska muutakaan ei voi
Niin SDP:n idea, että lähes kaikki kouluttautuvat korkeasti aiheutti sen, että paperinpyörittelijöitä on liikaa. Kuitenkaan tarve ei muuttunut. Edelleen tarvitaan paljon suorittavan työn tekijöitä ja vain osa voi olla hallinnollisissa tehtävissä. Suuri ongelma on se, että aivokapasiteetiltaan kehittyneimmät eivät välttämättä enää pääse niihin virkoihin, joihin edellytetään korkeaa aivokapasiteettiä.
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kahdesti ollut tilanteessa, jossa pätevänä opettajana olen hakenut sijaisuutta ja sijaisiksi valittiin epäpätevät, koska heille maksettava palkka oli pienempi kuin omani.
KUINKA MONTA PROSENTTIA ON EPÄPÄTEVYYSALENNUS opettajilla? Riippuuko se siitä, kuinka pitkällä opinnot ovat, jos on siis vielä opiskelijavaiheessa?
Ei riipu. Pätevä on vain se, joka on hakuhetkellä valmistunut. Pätevä ei ole esim. sellainen, joka valmistuu ennen työn alkamista.
Jos etsitään matematiikan ja uskonnon opettajaa, pelkkä matikan opettaja ei pätevyysvaatimuksien pohjalta ole yhtään pätevämpi kuin välivuotta pitävä ylioppilas. Pätevä on vain matikan ja uskonnon opettaja.
Ensimmäisessä tapauksessa valmistuvalle annetaan vuoden määräaikainen soppari ja jälkimmäisessä otetaan sijaiseksi juuri se, joka alkujaan haluttiinkin.
Ja enkunopesta on viimeksi ollut kyse.