Opettajana ei työllisty
Kun aloitin 2012 yliopistossa opinnot, opettajille oli aina töitä tiedossa. Mutta nyt edes puolen vuoden pätkien saaminen on lähes mahdotonta ellei ole suhteita joka puolelle. Uskokaa tai älkää, mutta tällä hetkellä tämä opettaja on koulunkäynninohjaajana ja tekee 1-4 h päiviä saaden reilut 600 euroa nettopalkkaa kuukaudessa :D Minulla on useamman aineen opetuspätevyys (eivätkä nämä aineet ole niitä huonoiten työllistäviä, kuten historia, uskonto, biologia...) ja työkokemusta, mutta siitä huolimatta tämä muutaman kuukauden koulunkäynninohjaajan työ oli ainut työ, jonka sain. Ja olen vieläpä kiitollinen, että sain edes tämän työn, vaikka koko ajan onkin pitänyt hakea uutta työtä. Myös tällä palkalla elää hyvin, sillä opiskelijana ehti tottua siihen 470 e/kk. Nyt näyttää tosin siltä, että parin kuukauden päästä alkaa työttömyys, jonka loppumisesta ei ole tietoa.
Vinkkinä siis kaikille, jotka joko haikailevat opettajaksi tai jotka ovat kateellisia opettajille: opettajana ei työllisty. Älkää nuoret hakeko opiskelemaan miksikään opettajaksi, sillä edes luokan- tai erityisopettajat eivät työllisty meidän aineenopettajien lisäksi.
Kommentit (128)
Vierailija kirjoitti:
Okei! Onko Saksassa ja Ruotsissa pulaa sekä luokan- että aineenopettajista?
Ainakin Saksassa on pulaa kummastakin. Ei kukaan halua enää niin raskaisiin töihin kuin kouluun opettamaan.
Hain töihin pikkukaupunkiin muutaman sadan kilometrin päähän sieltä missä olisin halunnut asua. Olin ainut pätevä hakija. Kolme vuotta määräaikaisuutta koska virkaa ei vielä ollut olemassa, ja sen jälkeen vakituisena viran perustamisen jälkeen. Tämä oli ainut mahdollisuuteni päästä luomaan uraa hankkimallani koulutuksella. Jos en olisi lähtenyt, olisi tilanne ollut niin paljon huonompi. Jos haluan vielä asua jossain muualla niin alanvaihto edessä. Eikä siihenkään ole rahaa...
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettajilla on töitä.
Miten se voi olla mahdollista maassa, jossa ei ole lapsia?
Kun ne kannukset pitäis hakea ensin vähän kauempaa syrjäkyliltä. Ihan turha kuvitella, että ne avoimet paikat olisivat kasvukeskuksissa. Mutta joo tilanne on mikä on.
Minä hain insinöörin koulutuksella yläkoulusta matemaattisten aineiden opettajien sijaisuuksia. Kävin tekemässä muutaman sijaisuuden yhteensä noin viikon. Sitten hain ammattikouluun tietotekniikan ja matemaattisten aineiden opettajan sijaisuutta ja sain 8 viikon sijaisuuden kevääseen. Syksyllä sain jatkaa 4 kk samaa sijaisuutta.
Nyt olen menossa haastatteluun yläkoulun matemaattisten aineiden opettajan sijaisuudesta (vuoden pesti) haastatteluun. Todennäköisesti hakijoita oli maksimissaan kolme koska heti tuli kutsu haastatteluun.
Minulla ei ole mitään yliopistokoulutusta. Eikä mitään opettajan tehtäviin liittyvää koulutusta. Työkokemusta löytyy kyllä matemaattisista hommista (algoritmien mallinnusta ym). Olen todella yllättynyt että pääsen haastatteluun. Vai onko niin että esim työttömät luokanopettajat eivät hae yläkoulun matemaattisten aineiden opettajan sijaisuuksia? Oletan että heidät valittaisiin ennen minua koska minulla ei tosiaan mitään opettajan koulutusta ym.
Vierailija kirjoitti:
Minä hain insinöörin koulutuksella yläkoulusta matemaattisten aineiden opettajien sijaisuuksia. Kävin tekemässä muutaman sijaisuuden yhteensä noin viikon. Sitten hain ammattikouluun tietotekniikan ja matemaattisten aineiden opettajan sijaisuutta ja sain 8 viikon sijaisuuden kevääseen. Syksyllä sain jatkaa 4 kk samaa sijaisuutta.
Nyt olen menossa haastatteluun yläkoulun matemaattisten aineiden opettajan sijaisuudesta (vuoden pesti) haastatteluun. Todennäköisesti hakijoita oli maksimissaan kolme koska heti tuli kutsu haastatteluun.
Minulla ei ole mitään yliopistokoulutusta. Eikä mitään opettajan tehtäviin liittyvää koulutusta. Työkokemusta löytyy kyllä matemaattisista hommista (algoritmien mallinnusta ym). Olen todella yllättynyt että pääsen haastatteluun. Vai onko niin että esim työttömät luokanopettajat eivät hae yläkoulun matemaattisten aineiden opettajan sijaisuuksia? Oletan että heidät v
Sinulla ei ole ylempää korkeakoulututkintoa eikä pedagogisia opintoja, joten sinulle ei tarvitse maksaa niin paljoa kuin luokanopettajille. Siksi saat sijaisuudet.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole mitään yliopistokoulutusta. Eikä mitään opettajan tehtäviin liittyvää koulutusta. Työkokemusta löytyy kyllä matemaattisista hommista (algoritmien mallinnusta ym). Olen todella yllättynyt että pääsen haastatteluun. Vai onko niin että esim työttömät luokanopettajat eivät hae yläkoulun matemaattisten aineiden opettajan sijaisuuksia? Oletan että heidät v
Ei valita, koska heille pitää maksaa täysi palkka ja onhan heillä yliopistokoulutus.
Jos luokanopettajana toimii joku ei korkeakoulututkintoa tehnyt henkilö, on mahdollista saada 30 % vähemmän palkkaa kuin luokanopettaja kelpoinen, jolla on lisäksi myös aineenopettaja kelpoisuus (eli ns. kakasoiskelpoisuus). Jos haluat tutkia palkkatietoja enemmän niin lue OVTES:n palkkaliitettä (löytyy verkosta).
Peruskoululssa ja lukiossa ei ole epäpätevyysalennusta kuten muilla opettajilla. Viranhaltijan, jolla ei ole opetustoimen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista annetun asetuksen (kelpoisuusasetuksen 986/1998, siihen myöhemmin tehtyine muutoksineen) mukaista kelpoisuutta, palkkaa alennetaan 6–20 %..