Opettajana ei työllisty
Kun aloitin 2012 yliopistossa opinnot, opettajille oli aina töitä tiedossa. Mutta nyt edes puolen vuoden pätkien saaminen on lähes mahdotonta ellei ole suhteita joka puolelle. Uskokaa tai älkää, mutta tällä hetkellä tämä opettaja on koulunkäynninohjaajana ja tekee 1-4 h päiviä saaden reilut 600 euroa nettopalkkaa kuukaudessa :D Minulla on useamman aineen opetuspätevyys (eivätkä nämä aineet ole niitä huonoiten työllistäviä, kuten historia, uskonto, biologia...) ja työkokemusta, mutta siitä huolimatta tämä muutaman kuukauden koulunkäynninohjaajan työ oli ainut työ, jonka sain. Ja olen vieläpä kiitollinen, että sain edes tämän työn, vaikka koko ajan onkin pitänyt hakea uutta työtä. Myös tällä palkalla elää hyvin, sillä opiskelijana ehti tottua siihen 470 e/kk. Nyt näyttää tosin siltä, että parin kuukauden päästä alkaa työttömyys, jonka loppumisesta ei ole tietoa.
Vinkkinä siis kaikille, jotka joko haikailevat opettajaksi tai jotka ovat kateellisia opettajille: opettajana ei työllisty. Älkää nuoret hakeko opiskelemaan miksikään opettajaksi, sillä edes luokan- tai erityisopettajat eivät työllisty meidän aineenopettajien lisäksi.
Kommentit (128)
Olen 27-vuotias aineenope ja ihan vakitöissä.
Historian maikkoja on ollut aivan liikaa jo ainakin 15 vuotta. Nykyisin saat ehkä postin, jos olet mies. Historian tuntileikkauksia on tullut koko ajan. Suosittelen uutta koulutusta. Itse opiskelin sossuksi. Kandin saan hyväksiluettua, vuodessa sijaispätevyyden ja pätevyyden kahdessa vuodessa. 100% työllisyys. Meitä historioitsijoita on paljon sossuina. Kannattavampaa kuin lusia avustajana, johon ei pätevyysvaatimuksia juurikaan ole.
Ja pahenee vaan. Ikäluokat on siihen malliin pienenemässä, että meilläkin kasvukeskuksessa oli laskettu, että virkojen täyttäminen pitää nyt lopetella ja näin säästytään irtisanomisilta. Eikös ensimmäinen superpieni ikäluokka ole noin 3-4 -vuotiaita? Ongelma on alakoulussa muutaman vuoden sisällä ja siitä yläkouluissa viiveellä. Syrjäseuduilta viroissa olevat opettajat hakee jo isompiin kaupunkeihin, koska on valjennut, ettei virkaa ole enää 10 vuoden päästä. Tämä ilmiö alkoi noin vuosi sitten ja useampi rehtori on sanonut, että ekaa kertaa on maalta monta virassa olevaa hakijaa. Sanovat syyksi juuri tuon, että eivät usko virkansa säilymiseen ja nyt pitää lähteä, kun ei ole vielä vanha.
Opetusalalle ei oikeasti kannata tällä hetkellä opiskella. Itse olen suhteellisen hyvin turvassa, kun olen kasvukeskuksessa ja yläkoulun virassa. Kaksi kollegaa on noin 55, joten he vielä eläköityvät tuosta noin 10 vuoden päästä, niin ehkä me kaksi nuorempaa ollaan vielä tarpeen siinä vaiheessa.
Itse olen saanut viran olemalla sijaisena ja minusta se on hyvä, että valitaan tuttu. Jos kerran opettaja on rehtorille tuttu ja rehtori tietää touhut, niin miksi ottaa riskiä ja palkata virkaan joku ventovieras. Virasta on vaikea saada pois, jos osoittautuu ihan pommiksi.
Höpö höpö! Töitä ei ole jos ei ole halukas liikkumaan. Vastavalmistuneen tai muutaman vuoden kokemuksen omaavan opettajan on turha haaveilla vakipaikasta. Pitää tehdä ensin useampi vuosi sijaisuuksia. Isoissa kaupungeissa ja etenkin yliopistokaupungeissa on ylitarjontaa sijaisista, mutta jos on valmis lähtemään pikku kyliin ja kaupunkeihin, on myös pidempiä sijaisuuksia tarjolla.
Omasta vuoskikurssistani kaikki ne aineenopettajat ovat saaneet töitä, jotka ovat lähteneet töiden perässä kuka minnekin. Ne jotka eivät ole suostuneet opiskelukaupungistamme liikahtamaan ovat työttöminä. Itse olen tehnyt sijaisuuksia niin Etelä-Pohjanmaalla kuin Lapissakin (kumpikin täysin outoja maakuntia minulle).
Ja vinkkinä pienille paikoille sijaisuuksiin lähtijöille. Kannattaa kysellä majoittumis/lyhyen aikavälin vuokra-asunnoista koululta. Pienellä paikkakunnalla tiedetään hyvin koko kylän asiat, joten rehtori usein tietää, että sillä ja sillä on ollut silloin tällöin tapana vuokrata huonetta/pihamökkiä ym. Muutaman kuukauden sitä asuu vähän vaatimattomamminkin. Varsinkin kun se varsinainen koti on ihan muualla.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö! Töitä ei ole jos ei ole halukas liikkumaan. Vastavalmistuneen tai muutaman vuoden kokemuksen omaavan opettajan on turha haaveilla vakipaikasta. Pitää tehdä ensin useampi vuosi sijaisuuksia. Isoissa kaupungeissa ja etenkin yliopistokaupungeissa on ylitarjontaa sijaisista, mutta jos on valmis lähtemään pikku kyliin ja kaupunkeihin, on myös pidempiä sijaisuuksia tarjolla.
Omasta vuoskikurssistani kaikki ne aineenopettajat ovat saaneet töitä, jotka ovat lähteneet töiden perässä kuka minnekin. Ne jotka eivät ole suostuneet opiskelukaupungistamme liikahtamaan ovat työttöminä. Itse olen tehnyt sijaisuuksia niin Etelä-Pohjanmaalla kuin Lapissakin (kumpikin täysin outoja maakuntia minulle).
Ja vinkkinä pienille paikoille sijaisuuksiin lähtijöille. Kannattaa kysellä majoittumis/lyhyen aikavälin vuokra-asunnoista koululta. Pienellä paikkakunnalla tiedetään hyvin koko kylän asiat, joten rehtori usein tietää, että sillä ja sillä on ollut silloin tällöin tapana vuokrata huonetta/pihamökkiä ym. Muutaman kuukauden sitä asuu vähän vaatimattomamminkin. Varsinkin kun se varsinainen koti on ihan muualla.
Pienten paikkakuntien sijaisuudet menevät usein oman kunnan välivuotta viettäville tai toisen alan työttömille. Näin kunta säästää palkassa ja saa samalla paranneltua omia työllisyystilastoja
Meidän lasten koulussa tarvitaan enkun opelle sijaista, ei kuulemma meinaa löytyä. Pieni paikkakunta Savossa, edulliset vuokrat. Tervetuloa!
Vierailija kirjoitti:
Meidän lasten koulussa tarvitaan enkun opelle sijaista, ei kuulemma meinaa löytyä. Pieni paikkakunta Savossa, edulliset vuokrat. Tervetuloa!
Löytyykö paikka te-palveluiden sivulta vai onko kyseessä nk. ilmoitustauluhaku ja hetken voivottelun jälkeen palkataan joku epäpätevä
Uusi ala, aikuiskoulutus tai kurssittamaan yliopistoon hakevia. Siitä se lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Löytyykö paikka te-palveluiden sivulta vai onko kyseessä nk. ilmoitustauluhaku ja hetken voivottelun jälkeen palkataan joku epäpätevä
En tiedä missä tästä paikasta ilmoitetaan. Käsittääkseni sijaisuuteen ei löydy edes epäpätevää opea.
Ei todellakaan kaikille ole töitä!
Vierailija kirjoitti:
Ja kuinka monella opetustunnilla? Pienellä paikkakunnalla Savossa ei ehkä ihan kauhean montaa rinnakkaisluokkaa ole.
Että ei tarvitse ihmetellä, miksi osa-aikaiseen sijaisuuteen jonnekin Kaaville ei löydy päteviä tulijoita, vaikka miten olisi edulliset vuokrat. Mites korkeakoulutetulle puolisolle töitä? Aivan, ei löydy, ei Kuopiosta tai Joensuustakaan asti?
LO kirjoitti:
Joo, täällä luokanopettaja komppaa täysin! Töitä ei vaan riitä kaikille opettajille, se on surullinen fakta :/ Koulutus on ajettu alas ja lisää leikkauksia tulee, en todellakaan voi suositella tätä alaa kenellekään nuorelle. Vaikka elämässä on muutakin kuin työ ja raha, niin ilman niitä ei oikein pärjää.
Höpö höpö, omassa pikkukunnassani just on noin 6 avointa virkaa opettajille auki.
Mun 3.luokkalaisen opena toimii koulunkäynnin ohjaaja. Piti ihan opettaja tulla mutta tämä perui tulonsa päivää ennen lukukauden alkua.
Vierailija kirjoitti:
LO kirjoitti:
Joo, täällä luokanopettaja komppaa täysin! Töitä ei vaan riitä kaikille opettajille, se on surullinen fakta :/ Koulutus on ajettu alas ja lisää leikkauksia tulee, en todellakaan voi suositella tätä alaa kenellekään nuorelle. Vaikka elämässä on muutakin kuin työ ja raha, niin ilman niitä ei oikein pärjää.
Höpö höpö, omassa pikkukunnassani just on noin 6 avointa virkaa opettajille auki.
Julkiset virat on pakko laittaa auki hakuun, vaikka kyseessä olisi tilanne, että viran määräaikainen haltija halutaan vakinaistaa tähän virkaan.
Siitä seuraa, että hyvin suuri osa avoimista paikoista on sitä vain näennäisesti.
Maalla ei virkaan ole välttämättä yhtään hakijaa.
Vierailija kirjoitti:
LO kirjoitti:
Käytännössä vakinaistetaan niitä, jotka ovat tehneet niissä viroissa 10 vuotta pätkää? Vai ovatko sittenkin niistä saksa+kotitalous+tekninen työ+elämänkatsomustieto+fysiikka, joihin ei taatusti löydy ensimmäistäkään kaikissa aineissa pätevää hakijaa?
Kerro kuitenkin kunnan nimi.
Vierailija kirjoitti:
Maalla ei virkaan ole välttämättä yhtään hakijaa.
Missä on se "maa", jossa ei virkaan ole välttämättä yhtään edes epäpätevää hakijaa? Nyt oli kai kyse peruskoulun opettajista eikä päivähoidon varhaiskasvattajista erityisopettajan pätevyydellä.
Meillä keskisuuressa kaupungissa äidinkieltä opettaa entinen terkkari, kun ei tullut yhtään pätevää hakijaa…
Pienille paikkakunnille ei taas meinaa löytyä opeja millään. Tässä kotipuolessakin on useampia opettajansijaisuuksia ollut pitkään haussa, kun niinhin ei löydy hakijoita.
Ryhmäkoot suurenee sitä mukaa, kun ikäluokat pienenee. Ainakin osa opetuksesta hoidetaan etänä usealle ryhmälle tallenteina tai live-striimaten. On jo elävää elämää ammattikorkeakouluissa tänä päivänä. Myös lähiopetuksen määrä on vähennetty minimiinsä. Opettaja joutuu tekemään sitä-sun-tätä -silppua elantonsa eteen.
Käytännössä tarkoittaa palkanalennusta, jos entisen yhden 3 op:n opintojakson sijasta joudut nyt pitämään kaksi. Mutta lampaita kun ollaan, ei edes älähdetä. Itse pakenin muualle töihin.