Missä järjestyksessä tiellä on aterimet aterinlaatikossa vasemmalta oikealle lukien? Onko niille "oikea" järjestys, kuten anoppini sanoo?
Anoppi ihmetteli, kun meillä oli lusikat ja veitset väärässä järjestyksessä laatikossa. Oikea järjestys olisi kuulemma haarukat, veitset, lusikat vasemmalta oikealle.
Olenko siis aina säilyttänyt aterimeni väärin?
Kommentit (95)
Vierailija kirjoitti:
Ei oo laatikossa. Mulla on semmonen pyöreä teline tiskipöydällä ja kaikki on siinä iloisesti sekaisin.
Ah, niin seiskytlukulaista.
Vierailija kirjoitti:
Mihin "oikea" järjestys perustuu? Ilmeisesti kattamisjärejstykseen? Keittolusikka eniten oikealle ja lautasen vasemmalle puolelle veitsi ja oikealla haarukka? Entäs kalaveitset ja kalaharrukka tai jälkiruoka lusikat ja -haarukat?
Meillä on aterinlaatikko 80cm leveä ja siinä on 8 lokeroa, mutta noiden mainittujen jäjestys on veitset, haarukat, lusikat. Sitä en osaa sanoa että oliko tuohon joku syy, vai onko vain sattumalta mennyt noin. Luulisin että veitset tuli vasemmalle ensimmäiseksi siksi että niitä on tiskikoneessa eniten. Enpä näe asialla suurempaa merkitystä, tiedän kummassa kädessä pidetää lusikkaa tai veitseä, riippumatta siitä että missä se on aterinlokerossa.
Veistä, ei veitseä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo laatikossa. Mulla on semmonen pyöreä teline tiskipöydällä ja kaikki on siinä iloisesti sekaisin.
Joo, mut ei sun sitä tarvii kattella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mut ei sun sitä tarvii kattella
En mä sitä pahalla sanonutkaan.
Itsellä haarukat, lusikat ja veitset. Pienenä mua kävi sääliksi lusikat, jos ne oli reunassa, kun haarukka ja veitsi on parina niin lusikat on ihan yksin. Piti aina laittaa lusikat keskelle, ettei niillä olis yksinäistä.
Vaihtelee melkein viikottain. Lapsi tyhjentää tiskikoneesta aterimet yleensä ja jos laatikko on tyhjä, laittaa mihin järjestykseen haluaa. En mene nipottamaan viereen.
Vierailija kirjoitti:
Ihan oma järjestys meillä.
Miten ihmeessä muilla anopit pääsevät keittiön kaappeihin?
Ei meillä vaan ikinä vaikka asuu vieressä.
Minulla oli kyllä hyvä anoppi, hän ei kuuna päivänä olisi arvostellut jotain lusikkalaatikon järjestystä :D
Meillä ne muuten on jokseenkin sikin sokin, taitaa olla tällä hetkellä "luhaavei" jos oikein muistan. Ensi viikolla voi olla toisinpäin.
Jos Jesse olisi ollut varakkaamasta perheessä niin lusikkalaatikon järjestys olsi kirjattuna Uuteen testamenttiin kun Mooses ei älynnyt hakata sitä yhdenneksitoista käskyksi.
Mutta onneksi myöhemmin eläneet tiukkanutturaiset kotitalousopettajattaret korjasivat puutteen ja opettivat haaveilu säännön lukuisille naissukupolville,kuten tästäkin keskustelustanäkee.
Haarukat, veitset ja lusikat. Tässä järjestyksessä. Muu järjestys sattuu silmiin ja sydämeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi haaveilu on kattamisjärjestys? Selventäkää tyhmälle. Itsellä työkalut laatikossa omasta mielestä kattamisjärjestyksessä eli haarukat, lusikat ja veitset, koska haarukka lautasen vasemmalle puolelle ja veitsi oikealle, ja lusikka lautasen yläpuolelle. Onkohan tämä joku ysärin kattamisjärjestys, ja nykyään on uusi sivistyneempi järjestys?
Jälkiruokalusikka on ylhäällä ja keittolusikka oikealla.
Okei, näin olisin veikannutkin jos olisi pitänyt alkaa pähkäilemään. Tuleeko se lusikka sitten veitsen viereen lautasen oikealle puolelle? Lusikka uloimpana?
Jep, koska aterialla, jolla nautitaan useampi ruokalaji, keitto on yleensä alkuruokana. Aterimethan on siinä järjestyksessä kun ruokalajit syödään ja tällöin lusikka siis pääruoan haarukka-veitsiparin "ulkopuolella" - veitsen oikealla puolen. voihan siinä tietty olla niinkin, että on alkuruoan haarukka-ja veitsipari sekä lusikka ulkona ja pääruoan haarukka ja veitsi sisimpänä, lähimpänä lautasta. Jälkkäriaseet on lautasen yläpuolella
Mikä vielä oikea tapa viikata lakana?
Onko lautaset ja lasitkin jossain tietyssä järjestyksessä?
Tuo järjestys minullakin on. Se tuntuu loogisimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haa-vei-lu. Eli on.
Tämän järjestyksen minäkin olen kotoa oppinut.
Kyllä mulla sattui vahingossa tuo järjestys. Kuulin vasta pari vuotta sitten tuon "oikean"
MTV:n Uutisia... Tiesitkö että...olet aina säilyttänyt aterimet oikein
Minusta anopin lusikkalaatikon järjestys on loogisin, "haarukat, veitset, lusikat vasemmalta oikealle"
Jos otat haarukan ja veitsen, pystyt tekemään sen yhden käden liikkeellä yhtäaikaa, samoin jos tarvitset lusikat ja veitset, sekin onnistuu yhdellä kädellä.
Jos esim. veitset olisi vasemmalla ja haarukat oikealla, se ei enää onnistuisi, yhdellä kädellä samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo haaveilu on varmaan vuosituhannen vaihteesta, en ole koskaan kuullutkaan ja olen keski-ikäinen.
50-vee tässä, ja kyllä haa-vei-lu opittiin jo köksän tunnilla 80-luvulla 😄 vanha juttu jo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo haaveilu on varmaan vuosituhannen vaihteesta, en ole koskaan kuullutkaan ja olen keski-ikäinen.
50-vee tässä, ja kyllä haa-vei-lu opittiin jo köksän tunnilla 80-luvulla 😄 vanha juttu jo
Toinen 50v, no ei kyllä opittu. Omassa keittiössä aterinlaatikko on 70cm leveä ja siinä on 9 lokeroa, joten noi säännöt ei oikein edes päde kaikkiin keittiöihin.