Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä järjestyksessä tiellä on aterimet aterinlaatikossa vasemmalta oikealle lukien? Onko niille "oikea" järjestys, kuten anoppini sanoo?

Vierailija
19.03.2018 |

Anoppi ihmetteli, kun meillä oli lusikat ja veitset väärässä järjestyksessä laatikossa. Oikea järjestys olisi kuulemma haarukat, veitset, lusikat vasemmalta oikealle.

Olenko siis aina säilyttänyt aterimeni väärin?

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta pari vuotta sitten täällä palstalla kuulin ekaa kertaa tuosta haa-vei-lu jutusta.  

Mä oon ravintola-alan ammattilainen,  ollut jo 26 vuotta,  että sinänsä ihmeellistä ettei mulla ollut tästä tietoa 😊. 

Kotona mulla on lusikka-veitsi-haarukka.  En tiedä miksi se aikoinaan meni noin.  En oikein tuollaisia asioita analysoi.  

Vierailija
82/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aterinlaatikko 120 cm leveä, ja siinä kalustetoimittajan tekemä lokerikko. Ei ole ikinä käynyt mielessä, että tuossa on jokin ohjesääntö, mikä kuuluu mihinkin lokeroon? Voinko päättää sen itse? Talo ja kaapisto on minun, omistama ja maksama. Kysy anopilta, saanko tehdä kuten haluan? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta pari vuotta sitten täällä palstalla kuulin ekaa kertaa tuosta haa-vei-lu jutusta.  

Mä oon ravintola-alan ammattilainen,  ollut jo 26 vuotta,  että sinänsä ihmeellistä ettei mulla ollut tästä tietoa 😊. 

Kotona mulla on lusikka-veitsi-haarukka.  En tiedä miksi se aikoinaan meni noin.  En oikein tuollaisia asioita analysoi.  

Meille opetettiin kasarilla köksän tunnilla haaveilu. Perustuu kattaukseen oikeakätisille. Näin kertoo myös lapseni, jotka käyneet köksän. 

vm-71 

Vierailija
84/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä helvetin väliä

Vierailija
85/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulusikkalaatikko määrää järjestyksen meillä, eli vasemmalta lähtien pikkulusikat, isot lusikat, haarukat ja oikealla veitset. Jos pikkulusikkalaatikko olisi oikealla niin sitten isot lusikat siirtyisi haarukoiden ja veitsien oikealle puolelle. Haarukat on veitsien vasemmalla puolella ihan niinkuin pöydässäkin, lusikoiden paikat voivat olla näihin nähden kummalla puolella tahansa mutta isot on aina pikkulusikoiden vieressä.

Vierailija
86/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On järjestyksessä haa-vei-lu, mutta lähinnä ihan huvikseen eikä sen takia, että niiden pitäisi olla tuossa järjestyksessä.

Vierailija
87/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne ovat lokeroissaan ja aterimien sijainnit vaihtelevat mutta sekaisin ne eivät ole. Liian pitkät eivät ole liian lyhyissä lokerikoissa ja lokerikkokin voi sijaita toisinaan ylemmässä laatikossa vasemmalta katsoen. Joskus kaikki aterimet tai ainakin melkein, ovat tiskialtaassa ja aivan sekasin. kuten ap:n anoppi

Vierailija
88/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite inhoon kaikkea sellasta turhan päivästä toistuvaa arjen arkare pskaretta. Täytyy olla systemaattinen ja tehokas.

Vierailija
89/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas haluan, että meillä on lusikka, haarukka, veitsi. 

Kaks kertaa on joku kodissani muuttanut järjestyksen (anoppi ja kaveri). Vaihdoin takaisin ja kerroin, että hei meillä laitetaan näin. 🙃

Vierailija
90/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on taas nostanut 5 vuotta vanhan ketjun. Eilen sama homma jotain yli 10 v takaisia juttuja nostettiin 

Vierailija
91/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on uusi kerrostaloasunto ja on niin kompaktiksi vedetty kaikki, ettei aterinlaarejakaan ole kuin kaksi. Täytyy laittaa veitset ja haarukat vasemmalle ja lusikat oikealle. Siinä alempana on poikittain yksi laari johon menee sitten lapsen omat.

Vierailija
92/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On järjestyksessä haa-vei-lu, mutta lähinnä ihan huvikseen eikä sen takia, että niiden pitäisi olla tuossa järjestyksessä.

Minustakin tämä haa-vei-lu oli niin hauska juttu kun sen jostain kuulin, että piti ottaa se itsellekin käyttöön :D eihän sillä oikeasti ole mitään väliä, jokainen saa järjestää laatikkonsa miten tykkää. 

Vierailija
93/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo haaveilu on varmaan vuosituhannen vaihteesta, en ole koskaan kuullutkaan ja olen keski-ikäinen.

50-vee tässä, ja kyllä haa-vei-lu opittiin jo köksän tunnilla 80-luvulla 😄 vanha juttu jo

Toinen 50v, no ei kyllä opittu. Omassa keittiössä aterinlaatikko on 70cm leveä ja siinä on 9 lokeroa, joten noi säännöt ei oikein edes päde kaikkiin keittiöihin. 

No onhan meilläkin monta lokeroa, mutta haarukat, veitset ja lusikat on oikeassa järjestyksessä vierekkäin. Muissa lokeroissa sitten pikkulusikoita, kauhoja/lastoja, puukkoja ym.

Vai onko silla sitten järjestyksessä haarukat, puulastat, puukot, lusikat, kauhat ja veitset, eli kaikki sekaisin?

Vierailija
94/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta oli, kun yksi työpaikan vanhemmista miehistä (jonka ei ole koskaan nähty esim tyhjentävän tiskikonetta siellä, tai edes keittävän kahvia), oli käynyt järjestämässä aterinlaatikon tähän ainoaan oikeaan järjestykseen :D on se ilmeisen tärkeä juttu siis joillekin. 

Vierailija
95/95 |
22.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauskinta oli, kun yksi työpaikan vanhemmista miehistä (jonka ei ole koskaan nähty esim tyhjentävän tiskikonetta siellä, tai edes keittävän kahvia), oli käynyt järjestämässä aterinlaatikon tähän ainoaan oikeaan järjestykseen :D on se ilmeisen tärkeä juttu siis joillekin. 

Mä olen myös järjestänyt työpaikan aterimet oikeaan järjestykseen. Koska olen yleensä aamuisin ekana töissä eli tyhjennän tiskikoneen, katson sen olevan oikeuteni 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi