Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

29-vuotiaana yliopistoon

Vierailija
18.03.2018 |

Onko mitään järkeä? Houkuttaisi kuitenkin alanvaihto ja opiskeluun on motivaatiota. Ottaako 34 vuotiaana valmistunutta enää kukaan töihin. Se onkin toinen kysymys.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä tää pelkoni liittyy vähän siihenkin kun niin paljon on ollut puhetta siitä kuinka nykyään yleensä nuorimmat saa ne työpaikat, ja vähänkin vanhemmat jää sitten ilman paikkaa. Mutta niin kuin joku sanoi, ainahan voi työllistää itsensä ja noin 35-vuotiaana nyt luulisi vielä olevan vielä kilpailukykyinen työnhakutilanteissa.

Huippupesteihin sinulla ei ole asiaa nyt eikä tulevaisuudessa, koska kykysi eivät niihin riitä. Mutta ihan hyviä perusduuneja saat varmasti.

Vai niin. Voisitko vielä kertoa mistä johtuu ilmiö nimeltä akateeminen työttömyys? Tai työttömyys ylipäätään? Kun "hyviä perusuuneja" kerran riittää kaikille.

Johtui finanssikriisin jälkimainingeista, mutta nyt on nousukausi. Kaikki vähänkään kynnelle kykenevät otetaan duuniin. Meidän firmakin etsii kissojen ja koirien kera fiksuja tyyppejä, etenkin naisia (muuten sukupuolella ei olisi väliä, mutta julkisuuskuvan kannalta on tärkeää saada miehisen alan firmaan naisia), ja vaikeaa alkaa jo nyt olla löytää hyviä tyyppejä.

Ja anna kun arvaan niin "hyvän tyypin" tulee olla alle kolmekymppinen fitness-maratoonari tuplamaisteri, jolla on vähintään 15 vuoden työkokemus ja lapset käyneet jo rippikloulun (,jottei tarvitse pelätä työntekijä jää mahd. pian vanhempain lomalle) ja mikä tärkeintä tuo itselleen plkan tullessaan, ettei työnanatjan tarvitsisi ainakaan TES:n määrittämää pohja palkkaa maksaa. Työajaksi sovitaan ns. nollatunti sopimuksen mukaisesti, että töntekijä tulee päivystää ja odottaa ja olla valmis saapumaan työpaikalle keskimäärin 23,5h /7 vrk viikossa..

Ei toki fitnessejä, vaan kriteerit työn mukaan. Meidän työssä pitää olla erittäin älykäs, hyvin sitoutunut työhön sekä sosiaalisilta taidoiltaan normaali. Sellaisia siis etsitäänkin. Toki jo vastavalmistunut saa meillä palkkaa 50-60 tonnia vuodessa (bonuksista riippuen), joten eiköhän tämä ole ihan reilu win-win-tilanne.

Vierailija
42/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä tää pelkoni liittyy vähän siihenkin kun niin paljon on ollut puhetta siitä kuinka nykyään yleensä nuorimmat saa ne työpaikat, ja vähänkin vanhemmat jää sitten ilman paikkaa. Mutta niin kuin joku sanoi, ainahan voi työllistää itsensä ja noin 35-vuotiaana nyt luulisi vielä olevan vielä kilpailukykyinen työnhakutilanteissa.

Huippupesteihin sinulla ei ole asiaa nyt eikä tulevaisuudessa, koska kykysi eivät niihin riitä. Mutta ihan hyviä perusduuneja saat varmasti.

Vai niin. Voisitko vielä kertoa mistä johtuu ilmiö nimeltä akateeminen työttömyys? Tai työttömyys ylipäätään? Kun "hyviä perusuuneja" kerran riittää kaikille.

Johtui finanssikriisin jälkimainingeista, mutta nyt on nousukausi. Kaikki vähänkään kynnelle kykenevät otetaan duuniin. Meidän firmakin etsii kissojen ja koirien kera fiksuja tyyppejä, etenkin naisia (muuten sukupuolella ei olisi väliä, mutta julkisuuskuvan kannalta on tärkeää saada miehisen alan firmaan naisia), ja vaikeaa alkaa jo nyt olla löytää hyviä tyyppejä.

Ja anna kun arvaan niin "hyvän tyypin" tulee olla alle kolmekymppinen fitness-maratoonari tuplamaisteri, jolla on vähintään 15 vuoden työkokemus ja lapset käyneet jo rippikloulun (,jottei tarvitse pelätä työntekijä jää mahd. pian vanhempain lomalle) ja mikä tärkeintä tuo itselleen plkan tullessaan, ettei työnanatjan tarvitsisi ainakaan TES:n määrittämää pohja palkkaa maksaa. Työajaksi sovitaan ns. nollatunti sopimuksen mukaisesti, että töntekijä tulee päivystää ja odottaa ja olla valmis saapumaan työpaikalle keskimäärin 23,5h /7 vrk viikossa..

Huomaa, että kokemuksesi työelämästä on vähän alemman tason hommista. Parhaista opiskelijoista ihan oikeasti taistellaan. Kaiken maailman huippuravintoloissa kestityksiä sun muuta järjestetään kyllästymiseen asti. Jotain kertoo sekin, että opiskelemallani alalla työpaikkailmoituksen välittämisestä pääaineen opiskelijoille viikkomailissa laskutettiin firmoilta melkein tonni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kyllästyin pätkähommiin ja päänkäytön puutteeseen ja lähdin kouluun 28v. valmistuin 34v. Hyvin löysin työtä ja olen tilastojen mukaan alani parhaan 20% palkoilla, mikä ei mielestäni ole huonosti alle viiden vuoden alan työkokemuksella. Tietysti ikänihän minä olen töitä tehnytkin.

Vierailija
44/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitö helskattia? Mä valmistun kohta hyvon työllistävälle alalle, mun koulukaverit on neli- ja visskymppisiä, ja itse olen 36 ja mulla on vientiä jo nyt ennen valmistumista. Nyt on sellaiset ajat, että ns. kaikki uudelleenkouluttautuu - ja toisaalta moni valmisuu yo:sta ekan kerrankin vasta yli kolmikymppisenä... jos on vaikka tehnyt vähän lapsia tm. Sinne vaan reippaasti hakemaan! Voin taata, ettet ole luokkas ainoa ”aikuinen” ;)

Vierailija
45/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on näköjään myös sellaiset ajat, että minä en osaa kirjoittaa. T.44 😂

Vierailija
46/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu tyhmältä edes vastata. Lisää 15 tai edes 10 vuotta lisää, niin kysymys alkaa olla kohdillaan.

Juuh, itse haen taas yliopistoon 42-vuotiaana, vaikka kirjoilla olen nytkin. :D Ja olen toki valmistunutkin. Aina pitää jotain näprätä sivutoimisesti.  

Miksi juuri yliopistoon? Mikset perusta firmaa, jonka puitteissa voit samalla tienata ja rakentaa yhteiskuntaa? Tai opiskele omaehtoisesti, jolloin ei tarvitse opintosuunnitelmista välittää?

Ei niitä menestyviä firmoja niin vaan perustella. Aika moni firma menee konkkaan parin vuoden sisällä perustamisesta. Eikä kaikilla ole takataskussa mitään kivaa firman ideaa, johon vielä löytyisi rahoituskin.

Joillain aloilla itseopiskelusta ei vaan ole mitään hyötyä, vaikka miten opiskelisi. Vai menisitkö itseopiskelleen lääkärin pakeille? Lääkiksen kursseja ei edes löydy avoimesta. Ei edes niitä teoreettisia. Ihan sama on vaikka oikiksessa. Ei oikistaustaa hakevaa työnantajaa kiinnosta p*skan vertaa se, että olet itseksesi opiskellut kaikki oikiksen kurssit, jos siitä ei ole todistusta. Ehkä joksikin ohjelmoijaksi voi päästä, jos olet vapaa-ajalla ohjelmoinut runsaasti ja rakentanut näyttävän portfolion.

Vierailija
47/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitö helskattia? Mä valmistun kohta hyvon työllistävälle alalle, mun koulukaverit on neli- ja visskymppisiä, ja itse olen 36 ja mulla on vientiä jo nyt ennen valmistumista. Nyt on sellaiset ajat, että ns. kaikki uudelleenkouluttautuu - ja toisaalta moni valmisuu yo:sta ekan kerrankin vasta yli kolmikymppisenä... jos on vaikka tehnyt vähän lapsia tm. Sinne vaan reippaasti hakemaan! Voin taata, ettet ole luokkas ainoa ”aikuinen” ;)

Kerro toki mikä! Ärsyttää jotenkin ne, jotka hehkuttaa alalla, jolta saa varmasti töitä ja kotoa haetaan suurin piirtein töihin, mutta ei kerrota mitä opiskellaan.

Vierailija
48/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mitään järkeä? Houkuttaisi kuitenkin alanvaihto ja opiskeluun on motivaatiota. Ottaako 34 vuotiaana valmistunutta enää kukaan töihin. Se onkin toinen kysymys.

Nykyään aika moni vaihtaa alaa huomattavasti vanhempanakin, miksi työnantaja suosisi nuorempaa? Samalla lailla sinä olet valmistunut kuin nuori, plus että luulisi että on hyvä että on vähän elämänkokemusta ja muista töistä kokemusta, toki hyvä varmaan työpaikoilla olla kaikenikäisiä.

Vierailija
49/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIssä todellisuudessa sinä elät? Etkö ole katsellut ympärillesi ja huomannut, että jopa 59-vuotias voi joutua opettelemaan uutta ammattia? Ei kaikki nuoretkaan saa töitä, joten ikä ei ole vastavalmistuneelle takuu siitä, että ura urkenee.

Siitä tietenkin sopisi keskustella, kannattaako yli 65-vuotiaan enää ottaa opintolainaa, tai saako hän enää opintotukea.

On ehdottomasti parempi olla 50-vuotias vastavalmistunut kuin 50-vuotias työtön, jolla on vanhentunut tutkinto tai ammatti, jolla ei enää saa työtä.

Nimimerkillä Omaa kokemusta.

Vierailija
50/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä vaan! Et ole liian vanha tosiaankaan ap. Itse menin sua vanhempana yliopistoon (oikikseen) ja töitä alalta sain jo ennen papereita. Ehdin tehdä juristin hommia vielä vuosikymmeniä. Mun neuvoni on, älä mieti mitä ihmiset tai tulevat työnantajat on mieltä vaan teet just niin kuin susta tuntuu, ja kaikki järjestyy!!!

Vierailija
51/51 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä lähdin viime syksynä 29-vuotiaana opiskelemaan yliopistoon ja nyt olen jo viransijaisuudessa... Ennen olin pitkäaikaistyötön.

Sosiaalityötä vahvalta amk-pohjalta tai avoimen yliopiston perus- ja aineopintojen jälkeen suoraan maisteriohjelmaan? Näin myös eräs minun tuttuni, ikää 60+. Opintoja ei ole ehtinytkään suorittaa, mutta jospa eläkeikä armahtaa ja sijaisuuksia riittää siihen saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi