29-vuotiaana yliopistoon
Onko mitään järkeä? Houkuttaisi kuitenkin alanvaihto ja opiskeluun on motivaatiota. Ottaako 34 vuotiaana valmistunutta enää kukaan töihin. Se onkin toinen kysymys.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä tää pelkoni liittyy vähän siihenkin kun niin paljon on ollut puhetta siitä kuinka nykyään yleensä nuorimmat saa ne työpaikat, ja vähänkin vanhemmat jää sitten ilman paikkaa. Mutta niin kuin joku sanoi, ainahan voi työllistää itsensä ja noin 35-vuotiaana nyt luulisi vielä olevan vielä kilpailukykyinen työnhakutilanteissa.
Huippupesteihin sinulla ei ole asiaa nyt eikä tulevaisuudessa, koska kykysi eivät niihin riitä. Mutta ihan hyviä perusduuneja saat varmasti.
Vai niin. Voisitko vielä kertoa mistä johtuu ilmiö nimeltä akateeminen työttömyys? Tai työttömyys ylipäätään? Kun "hyviä perusuuneja" kerran riittää kaikille.
Johtui finanssikriisin jälkimainingeista, mutta nyt on nousukausi. Kaikki vähänkään kynnelle kykenevät otetaan duuniin. Meidän firmakin etsii kissojen ja koirien kera fiksuja tyyppejä, etenkin naisia (muuten sukupuolella ei olisi väliä, mutta julkisuuskuvan kannalta on tärkeää saada miehisen alan firmaan naisia), ja vaikeaa alkaa jo nyt olla löytää hyviä tyyppejä.
Niin ja kerrataanpa vielä faktat työttömyydestä. Tammikuun 2018 tilastojen mukaan työttömiä oli
270 000. Heistä vain alle 15% oli korkeakoulutettuja (alin aste mukaan lukien). Suomeksi siis valtaosa eli 85% työttömistä on niitä joilla ei ollut korkeakoulutusta.
Olen varman vähän outo, mutta mun mielestä 29 ei tosiaankaan ole millään mittapuulla liian vanha opiskeleen :D Ihan normaali ikä kun katsoo munkin kurssikavereita, vanhin on nyt 45 vuotta, nuorin joo vissiin sen 19 mutta suurin osa on jotain 25-35 välillä :) Tsemppii opiskeluihin!
Olen 44. Opiskelen toista korkeakoulututkintoa loppusuoralla. Sain juuri alani työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä voit vielä mainiosti hakea. Minua ärsyttävät ne yli 60-vuotiaat yliopisto-opiskelijat, jotka vievät paikan nuoremmilta, joilla olisi työelämää jäljellä vaikka kuinka. Ei niistä oikeasti iäkkäistä ole mitään hyötyä siellä, nuorista on. Sinusta olisi myös. Rohkeasti vaan hakemaan!
Rohkeaa sanoa noin, iäkkäämmistä opiskelijoista. Olen siis samaa mieltä. Kun itse hain opiskelemaan, juttelin muutaman muun hakijan kanssa. Eräs rouva ylpeili sillä, että "pää toimii näin yli 70-vuotiaana niin, että voi opiskella". Juu, onhan se kivaa, mutta eikö tuota nyt voisi jollakin muulla tavalla hoitaa, ja jättää opiskelupaikat heille, joista tälle yhteiskunnalle on vielä jotakin hyötyä niiden opiskelujen jälkeen... En siis tarkoita vanhusten olevan pelkkiä menoeriä, mutta opiskelemaan heitä en haluaisi.
Itse täytin muutama viikko sitten 30 ja haen nyt kevään haussa avoimen väylällä opiskelemaan. Itselläni on tosin tutkinto alla ja saisin kandintutkinnosta suurimman osan hyväksiluettua niin, että kandin ja muutaman muun kurssin joutuisi enää tekemään, jonka jälkeen voisin siirtyä suoraan maisterivaiheeseen.
Hakisin kuitenkin muualle tekemään maisteria, joten valmistuisin vasta n. 32-33- vuotiaana.
Niin kuin joku kuitenkin sanoi, että joka tapauksessa aika kuluu ja muutamien vuosien päästä on joka tapauksessa vanhempi ja toinen vaihtoehto on olla vanhempi ja omata lisäksi tutkinto, kumpi sitten on parempi vaihtoehto? Itse en koe niinkään stressiä iästäni, siinä mielessä, että tässä on kuitenkin työikää vielä reilut 30 vuotta jäljellä. Enemmän ehkä nimenomaan ajattelen sitä miten työnantajat suhtautuvat, kun oma ala on aika nuorekas, niin miten esim. suhtaudutaan 3-kymppiseen harjoittelijaan.
Jos taas on henkilöitä, jotka kokee tarpeelliseksi esittää vastakkaisen mielipiteen opiskeluun menosta niin tällaisten henkilöidenn mielipiteillä ei ole mitään väliä. Aidosti välittävät henkilöt kannustavat, eivätkä arvostele toisten elämänvalintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille kommenteista. Ehkä tää pelkoni liittyy vähän siihenkin kun niin paljon on ollut puhetta siitä kuinka nykyään yleensä nuorimmat saa ne työpaikat, ja vähänkin vanhemmat jää sitten ilman paikkaa. Mutta niin kuin joku sanoi, ainahan voi työllistää itsensä ja noin 35-vuotiaana nyt luulisi vielä olevan vielä kilpailukykyinen työnhakutilanteissa.
Huippupesteihin sinulla ei ole asiaa nyt eikä tulevaisuudessa, koska kykysi eivät niihin riitä. Mutta ihan hyviä perusduuneja saat varmasti.
Vai niin. Voisitko vielä kertoa mistä johtuu ilmiö nimeltä akateeminen työttömyys? Tai työttömyys ylipäätään? Kun "hyviä perusuuneja" kerran riittää kaikille.
Johtui finanssikriisin jälkimainingeista, mutta nyt on nousukausi. Kaikki vähänkään kynnelle kykenevät otetaan duuniin. Meidän firmakin etsii kissojen ja koirien kera fiksuja tyyppejä, etenkin naisia (muuten sukupuolella ei olisi väliä, mutta julkisuuskuvan kannalta on tärkeää saada miehisen alan firmaan naisia), ja vaikeaa alkaa jo nyt olla löytää hyviä tyyppejä.
Ja anna kun arvaan niin "hyvän tyypin" tulee olla alle kolmekymppinen fitness-maratoonari tuplamaisteri, jolla on vähintään 15 vuoden työkokemus ja lapset käyneet jo rippikloulun (,jottei tarvitse pelätä työntekijä jää mahd. pian vanhempain lomalle) ja mikä tärkeintä tuo itselleen plkan tullessaan, ettei työnanatjan tarvitsisi ainakaan TES:n määrittämää pohja palkkaa maksaa. Työajaksi sovitaan ns. nollatunti sopimuksen mukaisesti, että töntekijä tulee päivystää ja odottaa ja olla valmis saapumaan työpaikalle keskimäärin 23,5h /7 vrk viikossa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa iässä voit vielä mainiosti hakea. Minua ärsyttävät ne yli 60-vuotiaat yliopisto-opiskelijat, jotka vievät paikan nuoremmilta, joilla olisi työelämää jäljellä vaikka kuinka. Ei niistä oikeasti iäkkäistä ole mitään hyötyä siellä, nuorista on. Sinusta olisi myös. Rohkeasti vaan hakemaan!
Rohkeaa sanoa noin, iäkkäämmistä opiskelijoista. Olen siis samaa mieltä. Kun itse hain opiskelemaan, juttelin muutaman muun hakijan kanssa. Eräs rouva ylpeili sillä, että "pää toimii näin yli 70-vuotiaana niin, että voi opiskella". Juu, onhan se kivaa, mutta eikö tuota nyt voisi jollakin muulla tavalla hoitaa, ja jättää opiskelupaikat heille, joista tälle yhteiskunnalle on vielä jotakin hyötyä niiden opiskelujen jälkeen... En siis tarkoita vanhusten olevan pelkkiä menoeriä, mutta opiskelemaan heitä en haluaisi.
Siis oli oikein tutkinto-opiskelijana yli 70- vuotias? Oho, no todellakin pitäisi olla jokin raja. Avoin yliopisto ja erilaiset opistot ovat itseään sivistämistä varten, täydellisiä siis esim. eläkeläisille. Tutkintoon tähtävää opiskelu pitäisi ilman muuta olla noin iäkkäiltä evätty, viemästä nuorilta paikkoja. Ei kenenkään yksittäisen eläkeläisen vika, eivät varmaan oikein hahmota tilannetta mutta päättäjien pitäisi jotain tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Itse täytin muutama viikko sitten 30 ja haen nyt kevään haussa avoimen väylällä opiskelemaan. Itselläni on tosin tutkinto alla ja saisin kandintutkinnosta suurimman osan hyväksiluettua niin, että kandin ja muutaman muun kurssin joutuisi enää tekemään, jonka jälkeen voisin siirtyä suoraan maisterivaiheeseen.
Hakisin kuitenkin muualle tekemään maisteria, joten valmistuisin vasta n. 32-33- vuotiaana.
Niin kuin joku kuitenkin sanoi, että joka tapauksessa aika kuluu ja muutamien vuosien päästä on joka tapauksessa vanhempi ja toinen vaihtoehto on olla vanhempi ja omata lisäksi tutkinto, kumpi sitten on parempi vaihtoehto? Itse en koe niinkään stressiä iästäni, siinä mielessä, että tässä on kuitenkin työikää vielä reilut 30 vuotta jäljellä. Enemmän ehkä nimenomaan ajattelen sitä miten työnantajat suhtautuvat, kun oma ala on aika nuorekas, niin miten esim. suhtaudutaan 3-kymppiseen harjoittelijaan.
Jos taas on henkilöitä, jotka kokee tarpeelliseksi esittää vastakkaisen mielipiteen opiskeluun menosta niin tällaisten henkilöidenn mielipiteillä ei ole mitään väliä. Aidosti välittävät henkilöt kannustavat, eivätkä arvostele toisten elämänvalintoja.
Tuntuu, että hiljalleen on alkamassa asennemuutos työelämässä, ja "elämänkokemusta" omaavat hakijat otetaan tosissaan. Eli siis ne 19-vuotiaasta vanhemmat. Aletaan ymmärtää, että esimerkiksi 50-vuotiailla on paljon sellaista, mitä ei parikymppisillä ole. Sinä menet mukavasti siihen väliin. Oma asenne vaikuttaa myös paljon! Jos hakee nuorekkaaseen paikkaan, kannattaa olla itsekin nuorekas. Minkä sinä varmasti kyllä tiedätkin :)
Olen itse 33 valmistuessani parin vuoden päästä. Minulla ei ole lapsia, ja olen ollut saman miehen kanssa parisuhteessa hieman yli 10 vuotta. Mietin, että mitenhän minua kukaan palkkaa, koska kaikki varmasti kuvittelevat minun hamuavan vakipaikkaa, jotta voin alkaa lastentekokoneeksi. Olen vela ja steriloitu, mutta ei kai sitä viitsi työhakemukseen laittaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oli oikein tutkinto-opiskelijana yli 70- vuotias? Oho, no todellakin pitäisi olla jokin raja. Avoin yliopisto ja erilaiset opistot ovat itseään sivistämistä varten, täydellisiä siis esim. eläkeläisille. Tutkintoon tähtävää opiskelu pitäisi ilman muuta olla noin iäkkäiltä evätty, viemästä nuorilta paikkoja. Ei kenenkään yksittäisen eläkeläisen vika, eivät varmaan oikein hahmota tilannetta mutta päättäjien pitäisi jotain tehdä.
Hän oli siis vasta hakija, mutta en tiedä, pääsikö hän opiskelemaan, koska pääsin itse muualle. Pyrki tosissaan siis, ja oli kyllä todella hyvin perillä ennakkoaineistoista. Olen samaa mieltä, ei tuon ikäisten pitäisi päästä opiskelemaan tutkintoa, kun ainoa tavoite on "pitää mieli virkeänä". :(
Oi, ei ole liian myöhäistä hakeutuayliopistoon 29-vuotiaana!!!
Tsemppiä!
Tuntuu tyhmältä edes vastata. Lisää 15 tai edes 10 vuotta lisää, niin kysymys alkaa olla kohdillaan.
Juuh, itse haen taas yliopistoon 42-vuotiaana, vaikka kirjoilla olen nytkin. :D Ja olen toki valmistunutkin. Aina pitää jotain näprätä sivutoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterin tutkintoa ja sitä myöten esim. väikkäriä ei voi hoitaa muulla tavalla. Yliopisto-opiskeluun ei kuulu mikään juntti "sivistyminen on vain nuoria ja työelämää varten" -ajattelumaailma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maisterin tutkintoa ja sitä myöten esim. väikkäriä ei voi hoitaa muulla tavalla. Yliopisto-opiskeluun ei kuulu mikään juntti "sivistyminen on vain nuoria ja työelämää varten" -ajattelumaailma.
Sivistyä voi muutenkin. Miksi ihmeessä tuon ikäisen pitäisi suorittaa maisterin tutkinto tai väikkäri? Mitä HYÖTYÄ siitä on yhteiskunnalle? Pitäydyn kannassani, eläkeikäiset eivät kuulu opiskelemaan tutkintoja.
T. Juntti
Totta kai menet jos vaan innostusta riittää. Itse menin 37-vuotiaana. Yksi elämäni parhaimpia päätöksiä. Opiskelin 10 vuotta, silloin se oli vielä mahdollista. Sain uuden ammatin mutta pääasia on että sain oppia niin paljon ja että löysin täysin uusia kiinnostuksen kohteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sivistyä voi muutenkin. Miksi ihmeessä tuon ikäisen pitäisi suorittaa maisterin tutkinto tai väikkäri? Mitä HYÖTYÄ siitä on yhteiskunnalle? Pitäydyn kannassani, eläkeikäiset eivät kuulu opiskelemaan tutkintoja.
T. Juntti
Kysyisin samaa työttömien runsaista tuista. Mitä hyötyä meille on siitä, että työtön pääsee arvoalueelle asumaan ja saa pleikkarit ja puhelimet viimeisen päälle?
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu tyhmältä edes vastata. Lisää 15 tai edes 10 vuotta lisää, niin kysymys alkaa olla kohdillaan.
Juuh, itse haen taas yliopistoon 42-vuotiaana, vaikka kirjoilla olen nytkin. :D Ja olen toki valmistunutkin. Aina pitää jotain näprätä sivutoimisesti.
Miksi juuri yliopistoon? Mikset perusta firmaa, jonka puitteissa voit samalla tienata ja rakentaa yhteiskuntaa? Tai opiskele omaehtoisesti, jolloin ei tarvitse opintosuunnitelmista välittää?
Mä lähdin viime syksynä 29-vuotiaana opiskelemaan yliopistoon ja nyt olen jo viransijaisuudessa... Ennen olin pitkäaikaistyötön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki mahdollisimman hyvin suunnittelu tutkinto ja opiskele vähintään maisteriksi. Älä valitse samoja, varmoja aineyhdistelmiä kuin monet muut vaan räätälöi itsellesi oma hyvin toimiva pakettisi. Ole kunninanhimoinen, äläkä tyydy vaan siihen että "kunhan se gradu menee läpi".
Nimittäin kun erikoistut tiettyyn alaan, olet sen asiantuntija, eikä siinä iällä ole merkitystä työllistymisessä vaan osaamisella.
Tämä juuri on loistavaa yliopisto-opinnoissa. Ja yliopiston mittakaavassa olet vielä nuori.
Ne valinnat pitäisi myös työllistää. Itsevalittu sillisalaattitutkinto, joka sisältää kaikkea itselle kivaa ihqua ei työllistä.
Asiallisia, realistisia ja avuliaita kommentteja, kiitos!