Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Harrastaako joku "meal preppingiä" täällä eli tehdään viikon ruuat valmiiksi rasioihin jääkaappiin

Vierailija
18.03.2018 |

Salaatit yms ainekset pieniin pusseihin ja purkkeihin eikä sitten tarvi viikolla miettiä asiaa kun kaikki on aina valmiina. Kerta viikkoon sitten pilkotaan ja pussitetaan.

Onko jossain ohjeita ja vinkkejä? Säilyykö esim. salaatti hyvin vai mitä kannattaa pilkkoa tms?

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En harrasta. Minusta esim. tomaatti vettyy pilkottuna jääkaapissa. Kurkkukin kärsii. Joskus keitin valmiiksi ison satsin riisiä. Siitä tuli oudon kuivakkaa, kun se mikron kautta lämmitettiin. Joskus teen ison satsin lihapullia ja perunamuusia, joita sitten lämmitetään esim. seuraavana päivänä.

.

Joku aika sitten oli uutisia, ettei riisiä saisi enää syödä seuraavana päivänä, vaikka olisi säilytetty jääkaapissa.

Joku myrkytysjuttu siinä oli.

Mä oon koko elämäni, ihan lapsuudesta asti syönyt jääkaappiriisiä jopa kolmantena päivänä siitä kun se on tehty :D Onkohan mulla erityisen hyvä vastustuskyky vai miten olen vielä hengissä ;)

Tästä on kyse

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

Ehkä olet saanut tuon ripulityyppisen oireiston, joten siinä oireet tulevat vasta esim. seuraavana päivänä, joten et ole yhdistänyt sitä riisiin.

Vierailija
42/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En harrasta. Minusta esim. tomaatti vettyy pilkottuna jääkaapissa. Kurkkukin kärsii. Joskus keitin valmiiksi ison satsin riisiä. Siitä tuli oudon kuivakkaa, kun se mikron kautta lämmitettiin. Joskus teen ison satsin lihapullia ja perunamuusia, joita sitten lämmitetään esim. seuraavana päivänä.

.

Joku aika sitten oli uutisia, ettei riisiä saisi enää syödä seuraavana päivänä, vaikka olisi säilytetty jääkaapissa.

Joku myrkytysjuttu siinä oli.

Mä oon koko elämäni, ihan lapsuudesta asti syönyt jääkaappiriisiä jopa kolmantena päivänä siitä kun se on tehty :D Onkohan mulla erityisen hyvä vastustuskyky vai miten olen vielä hengissä ;)

Tästä on kyse

https://www.evira.fi/elintarvikkeet/tietoa-elintarvikkeista/elintarvike…

Ehkä olet saanut tuon ripulityyppisen oireiston, joten siinä oireet tulevat vasta esim. seuraavana päivänä, joten et ole yhdistänyt sitä riisiin.

Mulla on ollut ripuli ainoastaan yhden kerran elämäni aikana, silloin kun sairastin noron.

Oksentanutkin olen elämäni aikana vain muutaman kerran (alkoholi-oksennuksia ei lasketa, niitäkin on tosin vain muutama).

Että joo tosi hurjaa syödä riisiä jääkaapista. Kyllä minä nyt niin olen kärsinyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kuten äitini (ja varmaan myös isoäitini) aikanaan. Tehdään isompia määriä kerralla, osa tarvittaessa pakastetaan. Joskus on niin hyvää ruokaa tai nälkäistä porukkaa, ettei jää pakastettavaa. Pakastimesta voi sitten kaivaa ruokia, silloin kun ei ehdi tai huvita tehdä ruokaa.

Ei ole tarvittu tähän englanninkielisiä termejä, suunnittelua aikataulutusta, ihan vain tervettä järkeä.

Vierailija
44/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eviran sivullaon, että kastike ja puuro säilyy jääkaapissa 1-2vrk. Riippuu jääkaapin lämpötilasta ja kuinka nopeasti ruoka jäähdytetty.

Vierailija
45/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus sunnuntaisin teen 4pvän ruuat kerralla. Toista syödään su ja ti, toista ma ja ke.

Salaatti säilyy ainakin 3 pvää hyvänä kun sen huuhtelee ja kuivattaa salaattilingossa. Sen voi säilyttää samassa astiassa jääkaapissa. Ottaa sitten mitä tarvitsee. Toinen vaihtoehto on laittaa salaatti likoamaan jääveteen (erityisesti toimii frisé salaatilla) ja ottaa sieltä käyttöön mitä tarvitsee. Kaalikin toimii samalla tavalla. Valmiiksi sekoitetun salaatin käytän 2 pvässä, tomaatti ja kurkku pilaantuu nopeasti.

Enemmän itse käytän pakastinta kuin tuota rasioihin valmistelua jos säilytysaika on pidempi kuin 3-4 pvää.

Vierailija
46/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu ei kiitos. Tykkään tuoreista aineksista. Ajatus, että söisin perjantaina töissä jotain, minkä olen valmistanut sunnuntaina ei nappaa ollenkaan.

Vierailija
47/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen sunnuntaisin ruuat alkuviikolle. Eli miehelle ja minulle lounaat töihin ja sitten lapsille iltaruuat. Yleensä teen noin kolmea eri ruokaa. Ja tietty sunnuntaipäivällisen myös. Kyllä ruuat kestää sen kolme päivää hyvin. Nyt tulilla kasvissosekeitto ja naudanlihapata. Kohta vielä makkarakastike . Ja laitan rasioihin, niin mieskin tietää minkä ottaa töihin mukaansa. Nimi päälle. 

Vierailija
48/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla ei ole arkisin aikaa seistä keittiössä montaa tuntia. Joten nämä padat ja keitot teen vkl.

Vierailija
49/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella järkevää tehdä näin. Lounaspaikkojen ruuissakin on usein liikaa suolaa tai rasvaa. Kun tekee itse, tietää mitä syö.

Vierailija
50/50 |
18.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäävuorisalaatti kestää kyllä aika monta päivää pilkottuna. Teen niin, että pilkon huudon linkoan koko salaatin ja jaan sen puolen litran pakastusrasioihin, kannet kiinni ja jääkaappiin. Pysyy tuoreena ja rapeana muutaman päivän. Oleellista on sen linkoaminen niin kuivaksi kuin mahdollista ettei lillu vedessä siellä rasiassa. Porkkanaraaste kestää myös muutaman päivän hyvänä suljetussa rasiassa.

Muut tuorekset pilkon sekaan päiväkohtaisesti, tomaattihan esimerkiksi ei tykkää yhtään jääkaapista.

Oon tosi laiska syömään rehuja jos ei niitä ole valmiina otettavaksi. Ja kun niitä on valmiina niitä on myös syötävä ettei mene pilalle ja haaskuuseen.

Jäävuorisalaatti ei nimenomaan säily. Leikkaus tai rikotut pinnat alkaa heti kasvattamaan omaa flooraansa.

Kyllä se mulla säilyy ihan syömäkelpoisena. Onhan kaupassakin valmiiksi pilkottuja salaattisekoituksia ja niissä viikon myyntiajat. Mun jäävuoripilkkeet on paremmassa kunnossa viikko pilkkomisesta kuin ne kaupan vastaavat. Rakenteen, hajun ja maun perusteella ainakin.

Kokonainen kerä jäävuorisalaattia on aika iso rehuannos kerralla pupellettavaksi yhdelle ihmiselle, niin että pakkohan se on syödä useammassa erässä. Kun en ole pupu enkä lehmä.