Harrastaako joku "meal preppingiä" täällä eli tehdään viikon ruuat valmiiksi rasioihin jääkaappiin
Salaatit yms ainekset pieniin pusseihin ja purkkeihin eikä sitten tarvi viikolla miettiä asiaa kun kaikki on aina valmiina. Kerta viikkoon sitten pilkotaan ja pussitetaan.
Onko jossain ohjeita ja vinkkejä? Säilyykö esim. salaatti hyvin vai mitä kannattaa pilkkoa tms?
Kommentit (50)
Itse teen erilaisia ruokia pakkaseen ja pakastan annosrasioihin. Jos töiden jälkeen laiskottaa, on helppo sulattaa joku ateria. Eilen tein kalakeittoa, tuli 11 rasiaa. Silloin kun jauheliha on tarjouksessa, teen lihapullia. Nyt pakkasesta löytyy chili con carnea, tikka masalaa, pinaattikeittoa, kana-currykastiketta, manteli-kalapaistosta, jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa, liha-perunasoselaatikkoa, kaalilaatikkoa, lohikiusausta, linssikeittoa ja erilaisia piirakoita, pasteijoita, kuivakakkuja ja pullia.
Jos laiskottaa, niin ei tarvitse kuin sulattaa ateria ja pilkkoa salaatti ja ehkä keittää riisi, pasta tai perunat.
Meille riittää, että tehdään illalla jääkaappiin seuraavan päivän lounassalaatit töihin. Outo ajatus alkaa pilppaamaan ruoka-aineita eri pusseihin ja purkkeihin ja pilaannuttaa ruoka jääkaapissa.
Ei, teen ruoat valmiiksi ja pakastan annosrasioissa. Salaatin tekee alle 10 minsassa sillä aikaa kun safkat lämpenee.
En harrasta. Minusta esim. tomaatti vettyy pilkottuna jääkaapissa. Kurkkukin kärsii. Joskus keitin valmiiksi ison satsin riisiä. Siitä tuli oudon kuivakkaa, kun se mikron kautta lämmitettiin. Joskus teen ison satsin lihapullia ja perunamuusia, joita sitten lämmitetään esim. seuraavana päivänä.
Jäävuorisalaatti kestää kyllä aika monta päivää pilkottuna. Teen niin, että pilkon huudon linkoan koko salaatin ja jaan sen puolen litran pakastusrasioihin, kannet kiinni ja jääkaappiin. Pysyy tuoreena ja rapeana muutaman päivän. Oleellista on sen linkoaminen niin kuivaksi kuin mahdollista ettei lillu vedessä siellä rasiassa. Porkkanaraaste kestää myös muutaman päivän hyvänä suljetussa rasiassa.
Muut tuorekset pilkon sekaan päiväkohtaisesti, tomaattihan esimerkiksi ei tykkää yhtään jääkaapista.
Oon tosi laiska syömään rehuja jos ei niitä ole valmiina otettavaksi. Ja kun niitä on valmiina niitä on myös syötävä ettei mene pilalle ja haaskuuseen.
Mikä hemmetin järki tuossa on? Ostakaa kaupasta vaikkapa valmiita pakasteaterioita, ne ovat täysin säilöntä- ja lisäaineettomia.
Oikeasti, ettekö tuota tiedä?
Tossa "rationalisoinnissa" ei ole mitää järkeä. Koko viikonloppu pitäisi käyttää marketissa ja hellan ääressä vain että saa viikolla syödä nahistuneita ruokia. Käyn tai mies käy joka päivä viikolla kaupassa ja laitamme tuoreista aineksista sellaiset ruuat mihi aikaa on. Oskus joku laatikko/keitto edellisenä päivänä. Viikonloput käytetään vapaa-aikaan a yhdesäoloon.
Salaattiin kannattaa lisätä vähän jotain hapokasta niin se säilyy sitten vähän kauemmin eikä mene niin nopeasti mössöksi.
Kyllä mä teen isompia satseja ruokaa ja pakastan ne yksittäisissä rasioissa jotka on helppo ottaa edellisenä iltana sulamaan ja seuraavaksi päiväksi töihin. Mutta en mä jääkaappiin tee ruokia viikoksi nahistumaan...
Vierailija kirjoitti:
En harrasta. Minusta esim. tomaatti vettyy pilkottuna jääkaapissa. Kurkkukin kärsii. Joskus keitin valmiiksi ison satsin riisiä. Siitä tuli oudon kuivakkaa, kun se mikron kautta lämmitettiin. Joskus teen ison satsin lihapullia ja perunamuusia, joita sitten lämmitetään esim. seuraavana päivänä.
.
Joku aika sitten oli uutisia, ettei riisiä saisi enää syödä seuraavana päivänä, vaikka olisi säilytetty jääkaapissa.
Joku myrkytysjuttu siinä oli.
Vierailija kirjoitti:
Itse teen erilaisia ruokia pakkaseen ja pakastan annosrasioihin. Jos töiden jälkeen laiskottaa, on helppo sulattaa joku ateria. Eilen tein kalakeittoa, tuli 11 rasiaa. Silloin kun jauheliha on tarjouksessa, teen lihapullia. Nyt pakkasesta löytyy chili con carnea, tikka masalaa, pinaattikeittoa, kana-currykastiketta, manteli-kalapaistosta, jauhelihakastiketta, makkarakastiketta, maksalaatikkoa, makaronilaatikkoa, liha-perunasoselaatikkoa, kaalilaatikkoa, lohikiusausta, linssikeittoa ja erilaisia piirakoita, pasteijoita, kuivakakkuja ja pullia.
Jos laiskottaa, niin ei tarvitse kuin sulattaa ateria ja pilkkoa salaatti ja ehkä keittää riisi, pasta tai perunat.
Mulla on pakastimessa valo :o. Ja jääkaapissa maitoa, paprika ja kolme jugurttia...
En harrasta. Ei niin kiire ole ikinä, ettei ehtisi yhtä salaattia tekemään, menee peräti muutama minuutti.
Vierailija kirjoitti:
Jäävuorisalaatti kestää kyllä aika monta päivää pilkottuna. Teen niin, että pilkon huudon linkoan koko salaatin ja jaan sen puolen litran pakastusrasioihin, kannet kiinni ja jääkaappiin. Pysyy tuoreena ja rapeana muutaman päivän. Oleellista on sen linkoaminen niin kuivaksi kuin mahdollista ettei lillu vedessä siellä rasiassa. Porkkanaraaste kestää myös muutaman päivän hyvänä suljetussa rasiassa.
Muut tuorekset pilkon sekaan päiväkohtaisesti, tomaattihan esimerkiksi ei tykkää yhtään jääkaapista.
Oon tosi laiska syömään rehuja jos ei niitä ole valmiina otettavaksi. Ja kun niitä on valmiina niitä on myös syötävä ettei mene pilalle ja haaskuuseen.
Jäävuorisalaatti ei nimenomaan säily. Leikkaus tai rikotut pinnat alkaa heti kasvattamaan omaa flooraansa.
Vierailija kirjoitti:
Viikko jääkaapissa? Tarkasta jostain ruokien säilyvyysajat jääkaapissa, esmes puuro ja kastike 1 vrk.
Ihmettelen myös, miten jotkut syö viikon hernerokkaa. Eli pitävät rokkaa viikon jääkaapissa, yöks.
Ruoat säilyy yllätävän hyvinkin, mutta nykyajan bakteerikammoiset eivät tietenkään sitä voi ymmärtää.
Jos tarkoitat kastikkeella esim. jauhelihakastiketta, niin ihan kuule säilyy 3vrk jääkaapissa, jos vain jääkaappi on tarpeeksi kylmä. Puurokin varmasti säilyisi, mutta itse koen uudelleen lämmitetyn puuron hieman ällöksi ja tahmeaksi.
Joku laittoi, että salaatti ei säilyisi edes seuraavaan päivään, mutta ainakin minun jääkaapissa salaatti, sellainen perus tomaatti-kurkku-paprika-jäävuorisalaatti-(viinirypäle ja juustokuutiot toisinaan) säilyy hyvänä 3vrk.
Ja kyllä keittojakin voi syödä tuon viikon, jos vain maistuu ja muistaa lämmittää annoksen hyvin. Tietenkään joka pv. ei kannata koko kattilallista keittoa lämmittää (ja taas uudestaan laitetaan kylmään), vaan otetaan annos ja laitetaan mikroon tai lämmitetään kattilassa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hemmetin järki tuossa on? Ostakaa kaupasta vaikkapa valmiita pakasteaterioita, ne ovat täysin säilöntä- ja lisäaineettomia.
Oikeasti, ettekö tuota tiedä?
Valmisaterioissa on esimerkiksi nämä ongelmat, verrattuna itse tehtyyn:
- liian suolaista
- liian kallista
- ei maistu hyvältä
- ei ole tarpeeksi valikoimaa
- ei ole ruokavalioon sopivaa, esim. vegaani, gluteeniton
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten oli uutisia, ettei riisiä saisi enää syödä seuraavana päivänä, vaikka olisi säilytetty jääkaapissa.
Ihan höpöä. Esim. japanilaiset tietää riisistä, sen valmistuksesta ja säilytyksestä ehkä "vähän" paremmin
Vierailija kirjoitti:
Tossa "rationalisoinnissa" ei ole mitää järkeä. Koko viikonloppu pitäisi käyttää marketissa ja hellan ääressä vain että saa viikolla syödä nahistuneita ruokia. Käyn tai mies käy joka päivä viikolla kaupassa ja laitamme tuoreista aineksista sellaiset ruuat mihi aikaa on. Oskus joku laatikko/keitto edellisenä päivänä. Viikonloput käytetään vapaa-aikaan a yhdesäoloon.
Aika avutonta jos koko viikonloppu menee marketissa. Mulla menee max. 30 min kun käyn kerran viikossa kaupassa lista mukana. Kasvishöystön tekemiseen menee sama aika pilkkomisineen ja kuullottamisineen ja se käy pohjaksi aika moneen safkaan. Sen voi pakastaa annosrasioissa ja lämmittää arkena eikä se nahistu pakastimessa. Sopivan proteiinin lähteen kypsentää arkena vartissa, viikonloppuisin joku pataruoka hautuu suurinpiirtein itsekseen uunissa joten senkin ajan voi käyttää muuhun.
Sä et vaan osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
Mä oon koko elämäni, ihan lapsuudesta asti syönyt jääkaappiriisiä jopa kolmantena päivänä siitä kun se on tehty :D Onkohan mulla erityisen hyvä vastustuskyky vai miten olen vielä hengissä ;)
Voi hilvata! Miten joku voi elää noin? En tajua. Ruokaa syödään siksi että siitä saa ravintoaineita ja että se maistuu hyvältä.
Tuollainen tehdasmainen pilkkominen ja säilytys viikon pussissa jääkaapissa on vastoin kaikkea järkeä. Ensinnäkin salaattin koko idea ruokalajina on olla tuore, vastavalmistettu. Vihaan noita barbaarisia salaattibaareja, jossa sama lehtisalaattisälä yms. pyörii useita päiviä ja vähintään samat tuotteet lilluvat tarjolla aamusta iltaan.
Etkö ap todella tajua, että heti kun olet leikannut ne vihannekset, niiden kunto ja vitamiinipitoisuus alkaa heiketä? Yleensäkin lehtisalaatteissa esimerkiksi on aika heikosti ravintoaineita, kun sen pilkkoo ja säilyttää useamman päivän, sitä on ihan turha syödä: ei mitään ravintoarvoja saati makua.
Lisäksi jääkaapin kylmyys vahingoittaa vihanneksia ja hedelmiä. En itse pidä jääkaapissa mitään hevi-kamaa. Jos on pakko säilyttää vihanneksia, sitten viileäkaappi on niille paras. Paloitellut vihannekset ja hedelmät kannattaa ostaa pakastettuina ja säilyttää kotona pakastimessa, ne pakastetaan heti paloittelun jälkeen, joten niiden ravintoaineet säilyvät kohtuullisen hyvin.
Varsinkin sellaiset ravintoaineet, jotka ovat antioksidantteja kuten esim. C-vitamiini, alkaa tuhoutua heti kun hedelmä tai vihannes on leikattu, kun kasvin pinta tulee hapen kanssa kosketuksiin. Mitä pienemmäksi pilkkoo, sitä enemmän hapelle altistuneita pintoja ja sitä enemmän ja nopeammin antioksidantit hupenevat. Tämä tuhoutuminen jatkuu jääkaapissa, koska sielläkin on happea, ellei käytä tyhjiöpakkauksia.
En viikoksi, ei säily niin kauaa. Mutta tänään tehdään kyllä ruuat tämän päivän lisäksi huomiselle ja tiistaille, tiistaina parille seuraavalle päivälle. Säästää aikaa ja vaivaa kun ei kokkaa joka päivä.