Onko nykypäivän perheillä oikeasti realistisia mahdollisuuksia välttää joutumasta lasu-ilmojen kohteeksi?
Nykyään lasu-ilmoituksia tehdään jopa niinkin mitättömistä asioista kuin hammaslääkäriajalta myöhästymisestä.
Pystyyko joku perhe tosiaan elämään niin täydellistä elämää, ettei heistä koskaan tehdä lasu-ilmoitusta?
Kommentit (7)
Ja mitä se haittaa? Jatkat elämää vaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt päiväkodissa 17 vuotta. Niiden vuosien aikana on sieltä tehty vain pari lasua. Nämäkin molemmat yhteistyössä perheen kanssa.
Päivähoito on vähän eri juttu. Siellä maalaisjärki menee sääntöjen edelle, eli ilmoitusta ei yleensä tehdä vaikka syntyisi jonkinasteinen huolenaihe lapsesta tai havaittaisiin perheen rikkoneen lakia/asetuksia joltain osin.
Terveydenhuolto ja eri viranomaiset ovat eri juttu, siellä toimitaan tasan niin kuin pykälät lastensuojelulaissa sanovat, eli pienikin huoli = lastensuojeluilmoitus.
En halua enää lapsia. Jos hankkisin niitä, saisin koko ajan selitellä turhia lasuja ulkonäköni ja elämäntapani vuoksi. En käytä päihteitä mutta monet pitävät elämääni epäsoveliaana (turhaan)
Kyllä todellakin on. En ole kuullut kenestäkään, josta olisi tehty lasu myöhästymisen takia. Itse olen unohtanut pari aikaa kokonaan, eikä mitään ongelmia ole ilmennyt.
Ehkä sitä unohdusta saatetaan käyttää vähän tekosyynä, tai se on sellainen "viimeinen pisara", jos ollaan muuten huolissaan...
Missä päin Suomea tuo teille tapahtui :O
Opena voin kertoa, että keskimäärin luokassa on 1 - 2, joista koulu tekee vuoden aikana lasun. Syynä useimmiten runsaat ja selvittämättömät poissaolot, toisin sanoen lapsi lintsaa eikä vanhemmat saa tilannetta hallintaan. Koulun ulkopuolella lasuja tekee poliisi myymälänäpistyksistä ja päivystykset kännäilyn vuoksi vatsahuuhteluun tuoduista, olisikohan tällaisia 1 - 2 per luokka, eli noin 20 lasta jää ilman lasua. Sitten harvassa on varsinaista väkivaltaa tai päihdeperheitä, ei todellakaan joka luokalla. On normaalia elämää ilman lasuja, ei mikään ”ihme”.
Olen työskennellyt päiväkodissa 17 vuotta. Niiden vuosien aikana on sieltä tehty vain pari lasua. Nämäkin molemmat yhteistyössä perheen kanssa.