Naisen haluttomuus pitkässä parisuhteessa
Haluaisin vilpittömästi kuulla vertaiskokemuksia sekä naisilta että miehiltä tästä todella kuluneesta mutta yleisestä ongelmasta. Olisi mahtavaa jos tällä kertaa ei sorruttaisi haukkumaan tai syyttelemään kumpaakaan osapuolta, vaan keskusteltaisiin rakentavasti ja rauhassa. Ja kyllä, tiedostan että läheskään kaikilla pitkässä suhteessa olevilla naisilla ei ole haluttomuusongelmaa, ja toisaalta se ongelma voi olla myös miehillä. Mutta olen itse tässä tilanteessa ja kärsin siitä kovasti, ja tiedän että moni muukin on.
Olen 35-vuotias nainen, suhde kestänyt 13 vuotta, naimisissa niistä 4. Yksi kolmevuotias lapsi. Seksiä meillä oli suht tasaisesti lapsen syntymään asti ja sen jälkeen tuli romahdus. Minua halutti hyvinkin nopeasti synnytyksen jälkeen, mutta sitten univelka teki tehtävänsä. Seksi oli kuitenkin kerran viikossa tai kahdessa, mutta en juurikaan nauttinut siitä. Näiden kolmen vuoden aikana kerrat ovat vähentyneet ja halunikin entisestään. En vain VIITSI enää yrittää. Voisin hirveällä psyykkaamisella ja henkisellä työllä pitää yllä jonkinlaista eroottista kipinää itsessäni, mutta en koe sen olevan vaivan arvoista. Kaikki muu menee seksin edelle ja tuntuu hauskemmalta (jopa kotityöt!). Mies tietysti kärsii tästä ja yrittää aina välillä hyvin varovaisesti viritellä jotain romanttista, mutta antaa enimmäkseen olla koska tietää fiilikseni. Hän on todella hyvä mies ja välittää minusta, ja itsekin rakastan häntä. En edes harkitse eroa, haluan elää hänen kumppaninaan loppuelämäni. Mutta en halua häntä - vai seksiä? En enää edes tiedä kumpaa en halua.
Olen siinä pisteessä, etten oikein edes haluaisi haluta. Seksi ärsyttää ja stressaa ja huomaan toivovani että olisi joku yleismaailmallinen "tapa" että se vain loppuu lasten saannin jälkeen. En kestä tätä kauheaa painetta. "Seksi kuuluu rakastavaan parisuhteeseen" -mantra saa minut suunnilleen pahoinvoivaksi.
Kuitenkin, jos voisin vapaasti valita, haluaisin että kipinä syttyisi vaikka tällä sekunnilla ja muuttuisin (tai meidän suhteemme muuttuisi) seksuaalisuudesta nauttivaksi, rennoksi naiseksi. Olin joskus sellainen, ja vaikka seksi ei ollut silloinkaan mikään ykkösprioriteetti, oli elämä ja parisuhde tietysti paljon helpompaa ja mukavampaa. Tuntuu, että tämä tilanne stressaa minua melkein enemmän kuin miestäni, joka pystyy loogisesti järkeilemään että eletään pikkulapsivaihetta ja ruuhkavuosia jne jne... Minä en pysty, tiedän että jos haluaisin seksiä, sitä kyllä olisi.
Kokemuksia, mielipiteitä?
Kommentit (74)
Nuorella haluttomuus - jos ei ole erityistä riitaa tms. - voi olla joku hormoonivajetyyppinen. Gynekologin pakeille - sieltä löytyy viisaita ja naisia.
Olisiko tässä klassinen "annoin vaikka en halunnut"? Eli sinä et itse ole ehtinyt saada haluja heräämään ja seksiä olet harrastanut ilman haluja jolloin siitä muodotui pakkopullaa?
Vierailija kirjoitti:
Nuorella haluttomuus - jos ei ole erityistä riitaa tms. - voi olla joku hormoonivajetyyppinen. Gynekologin pakeille - sieltä löytyy viisaita ja naisia.
Hups: tarkoitin viisaita naisia! Itse olen saanut parhaat avut gynekologeilta vuosien varrella erilaisissa alan ongelmissani. Naisgynelle myös voi ja uskaltaa kertoa asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Mites suhteessa muuten menee?
Onko suhteessa läheisyyttä ilman painostusta seksiin?
Mies voi pelastaa parisuhteen käymällä huorissa.
Sitten miehen ja naisen elämä sujuu taas hyvin.
Ei vaan saa jäädä kiinni.
Hankala tilanne. Sille ei oikein voi mitään jos halut katoavat. Parisuhde voi silti muuten onn hyvä ja antoisa. Ymmärrän kyllä miltä susta tuntuu, mulla vaihdevuodet vei halut. Sä olet sen verran nuori, että voi olla vaikea miehen hyväksyä totaalihaluttomuutta. Se kyllä voi johtaaa eroon, ja toisen pahoinvointiin. Varmasti toi johtuu väsymyksestä ja oman ajan puutteesta, vai onko esim tullut raskaudesta paljon kiloja, joiden takia on epävarmuutta omasta itsestä?
Parisuhde on yksi asia, seksi taas toinen asia. Ei niiden tarvitse kulkea käsi kädessä, vaikka sellaista normia pakotetaankin. Nauti hyvästä parisuhteesta ja sano miehelle, että voi hakea seksin muualta. Ei se ole sen kummempi asia eikä kaada maailmaa - päin vastoin.
Seksi jotenkin mystifioidaan usein, vaikka kyse on lähinnä samantasoisesta asiasta kuin että tehdäänkö kotona ruokaa, vai haetaanko pizzat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin naisille käy noin. Kun on tehtävänsä tehnyt ja lisääntynyt, keho viestii, ettei seksiä tarvita.
Höpöhöpö.
Seksuaalisuus ja halu syntyvät aivoissa. Jos on univelkaa, jos arki on yksin toisen vastuulla, jos toinen ei liehittele, helli ja osoita rakkautta, mistä vitusta sen himon kehittää???
Miehet satsaavat aivan liian vähän naistensa mielihyvään. Etenkin synnytyksen jälkeen on tärkeää osoittaa, että haluaa toista naisena, ettei tämä ole pelkkä äiti.
Siksi erotaan, siksi petetään.
No kun synnytyksen jälkeen sitä pillua on aika nihkeästi tarjolla, niin miksi pitäisi hakata päätään seinään?
Ei mene läpi tuo vedätys, että naisen haluttomuus johtuisi aina miehestä.
Kiitos paljon vastauksista! Monelta kantilta onkin asiaa pohdittu.
Minulla on hormonaalinen ehkäisy, ja luulen että se on osasyy haluttomuuteen. Taisin mainita että melko pian synnytyksen jälkeen minulla oli paljonkin haluja, jolloin ehkäisy oli vasta uudestaan otettu käyttöön eikä vielä sekoittanut hormoneja. Toisaalta ehkäisy ei vaikuttanut haluihin parisuhteemme lapsettomana aikana ja sopii minulle muuten todella hyvin.
Todellakin tässä on tietty henkinen kierre päällä. Mitä vähemmän seksiä on, sitä vähemmän sitä haluaa. Ja sitä enemmän välttelen tilanteita joissa sitä saattaisi olla, mikä vaikuttaa negatiivisesti läheisyyteen, ja koen painetta asiasta vaikka mies ei todellakaan painosta millään tavalla. Sovimme jo kerran seksitauosta, mutta se keskustelu oli niin hyvä että sitten tunnelukot aukesivat hetkeksi ja oli seksiä heti samana iltana ja seuraavanakin. Mutta viikon päästä tilanne oli sama. Pitäisi varmaan kokeilla uudestaan tuota taukoa, tällä kertaa tosissaan.
Tuo eräs kirjoitus halukkaan naisen näkökulmasta oli kiinnostava. Olen miettinyt, että toisessa tilanteessa voisin olla samanlainen, koska olen joskus muinoin ollut todella kiinnostunut seksistä. Nyt en ole, ja tuntuu että sen kiinnostuksen herättäminen olisi pakottautumista johonkin joka ei vain tällä hetkellä tapahdu luonnostaan. Toisaalta olen sitä mieltä, että parisuhteessa pitäisi huomioida toinenkin ja tehdä hänen hyväkseen asioita - kuten pitää huolta omasta seksuaalisuudesta. Se vain sattuu olemaan niin herkkä ja intiimi identiteetin alue että on vaikea ajatella asiaa täysin epäitsekkäästi :(
Se vaimoksi ja/tai äidiksi itsensä kokeminen ei varsinaisesti päde minuun, koska en ole missään vaiheessa ollut oikein "äitiroolissa" ja pidän sitä vieraana itselleni, samoin kuin "vaimoroolia". Lapsi vaikutti seksin määrään ja halukkuuteen vain akuutin univelan aikana (kuten sanoin, jos haluaisin, ei lapsi sitä estäisi ;)). Meillä on ollut paljon kahdenkeskistä aikaa ja reissujakin.
Se kaikkein ikävin ja hankalin vaihtoehto on, että en yksinkertaisesti halua miestäni enää. En halua ketään muutakaan enkä ole pitkään aikaan halunnut, mutta se voi johtua siitä että olen todella uskollinen ja lojaali mielenlaadultani. Jos näin on, en tiedä mitä teen :( Mies on kumppanini, lapseni isä, ainoa kenen kanssa voin kuvitella elämäni elävän. Ihan hirveää jos kaikki romahtaa "vain" sen takia ettei minulla ole kipinää.
Ap
tornikaista kirjoitti:
Mies voi pelastaa parisuhteen käymällä huorissa.
Sitten miehen ja naisen elämä sujuu taas hyvin.
Ei vaan saa jäädä kiinni.
Mitä jos ei kiinnosta käydä vaan haluaa sitä puolisoaan?
Onko täällä muuten ketään joka on ollut samankaltaisessa tilanteessa ja löytänyt halunsa uudelleen? Tai miestä jonka vaimo olisi syttynyt uudestaan? Ja jos, mitä tapahtui tai mitä teit/te että näin kävi? -Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä muuten ketään joka on ollut samankaltaisessa tilanteessa ja löytänyt halunsa uudelleen? Tai miestä jonka vaimo olisi syttynyt uudestaan? Ja jos, mitä tapahtui tai mitä teit/te että näin kävi? -Ap
Teillä auttoi jo kerran keskusteluyhteys. Koittakaa saada siitä pysyvä tila. Kirjoitat paljon omasta näkökulmasta niin oletko tietoinen miehen ajatuksista ja tunteista koskien aihetta?
Minulla puoliso oli haluton. Tuo syyllisyys mitä ap selvästi myös kokee pahensi asioita. Hän alkoi stressata seksiä ja ,kuten ap, ei halunnut läheisyyttä luulen että silloin minä odotan seksiä.
Puhuminen oli ensimmäinen askel. Kumpikin ymmärtää toisen tunteet ja ajatukset. Puhua pitää useammin kuin kerran. Seksi ei saa olla tabu vaikka sitä itseään ei olisi.
Läheisyys myös pitää suhteen kasassa. Läheisyyttä ilman odotuksia. Tavallista koskemista ja halailua. Ihokontaktia vaikka alasti nukkuen ilman seksiä.
Haluatko ylipäänsä seksiä? Onko itsetyydytystä? Kiihotutko erilaisista virikkeistä?
Jos näitäkään ei ole, kannattaa hakeutua seksuaaliterapeutille. On kumminkin kyse niin isoista asioista, että tätä ei voi jättää hoitamatta.
Jotkut saavat apua luontaistuotteista. Esim. maca, ruusunjuuriuute ja muira puama.
Luulisi sinun jo pitkän parisuhteen aikana oppineen että tulee yläpuolella ja alamäkiä, niin suhteessa kuin seksissäkin. Pidä kipinää yllä.. Se parempi päiväkin tulee.
Vierailija kirjoitti:
Luulisi sinun jo pitkän parisuhteen aikana oppineen että tulee yläpuolella ja alamäkiä, niin suhteessa kuin seksissäkin. Pidä kipinää yllä.. Se parempi päiväkin tulee.
Mulla nimittäin ainakin tulee haluja hyvin kausittaisesti.. Ja yhdessä 18 vuotta ja lapsia löytyy. Nyt menossa kausi että tekee mieli, kk sitten en olisi sanonut samaa.
Koita katsella eroottisia filmejä, lukea eroottista kirjallisuutta.. Käske mies parturiin tai hankkimaan uusi harrastus.. Keksi itse joku uusi harrastus, pidä itsestäsi huolta.. Nää on mun vinkit. Äläkä stressaa, kyllä se sieltä taas tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joillekin naisille käy noin. Kun on tehtävänsä tehnyt ja lisääntynyt, keho viestii, ettei seksiä tarvita.
Höpöhöpö.
Seksuaalisuus ja halu syntyvät aivoissa. Jos on univelkaa, jos arki on yksin toisen vastuulla, jos toinen ei liehittele, helli ja osoita rakkautta, mistä vitusta sen himon kehittää???
Miehet satsaavat aivan liian vähän naistensa mielihyvään. Etenkin synnytyksen jälkeen on tärkeää osoittaa, että haluaa toista naisena, ettei tämä ole pelkkä äiti.
Siksi erotaan, siksi petetään.
Entäpä jos katsoisit peiliin. Himon herättäminen ei todellakaan kuulu vain toisen vastuulle.
Kuule penisvastaus, painostaminen ei ole keino saada seksiä.
Fiksumpi käytös voi olla.