Opiskelija synnytykseen, pitäisikö suostua?
Synnärillä kuulema kysytään saako opiskelija (kätilö, lääkäri, muu terv. hoitoalan opiskelija) osallistua synntykseen. Tässä nyt pohdin että pitäisikö suostua? Ymmärtääkseni opiskelijat osallistuvat myös hoitotoimenpiteisiin, siinä missä kätilökin, kätilön valvonnan alla ja vastuulla tietysti. Olen menossa synnyttämään ekaa kertaa, ja jonkin verran jännittää... Mietin että jännittäisikö vielä enemmän jos alapäätä ronkkii harjoittelija johon en täysin luota? Vai huomaako tuossa tilanteessa edes eroa... Neuvolassa oli kätilöopiskelija, siitä jäi jonkinmoinen kammo. Hän oli tosi osaamaton ja epävarma, tiesin asioista itse enemmän kuin hän, ainakin jäi sellainen kuva. Ja minä olen sentään ekaa kertaa raskaana enkä ole koskaan alaa opiskellut! Tuntui pahalle vaikka kyse olikin vain muutamasta neuvolakäynnistä. Synnytys on kuitenkin hitusen verran kriittisempi tilanne, mitä jos kohdalle osuu samanlainen " tumpelo" ...
Toisaalta tuntuisi itsekkäältä kieltäytyä ja ajatella että harjoitelkoot toisilla, ei minulla! Eihän esim. kätilön työtä opi kuin tekemällä.
Joo, tuo röntgenhoitajaopiskelijan kömmähdys kyllä vaikutti siihen että rupesin asiaa taas miettimään. Vaikka eihän tuo liity mitenkään synnytykseen (ei liene vaara erehtyä aukosta)...
Olisiko kokemuksia, ajatuksia?
Kommentit (23)
Oli siinä lähinnä vain katselemassa (ei ollut enää ponnistusvaiheessa). Teki välillä sisätutkimusta kätilön neuvoessa. Juteltiin mukavia, rentoutti tunnelmaa.
..siinä kyllä menisi raja jos opiskelijoita pyörisi ympärillä useampi, yksi tutkisi alapäätä, toinen mahaa.. Vaikka voihan olla etten sitten tositilanteessa edes huomaisi :)
ap
Ei synnytykseen kyllä tule kuin yksi kätilöopiskelija. Jos käy esim. äitiyspolilla tutkimuksissa raskauden aikana, niin siellä voi kandeja olla enempikin katsomassa. Mutta silloinkin esim. varsinaiset tutkimukset tekee vaan yksi. Tai joskus esim. joku voi tehdä alatutkimuksen ja toinen tunnustella vatsaa mutta ei niin, että jokainen tekee jokaisen tutkimuksen erikseen. Eihän se olisi edes turvallista... :)