Naista ei otettu ambulanssiin Tampereella, kuoli seuraavana päivänä kotiinsa... niin tyypillistä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005607051.html
Miksi Suomessa tehdään jatkuvasti tällä tavalla: ambulanssi on jo sairaan ihmisen kotona, mutta eivät suostu viemään sairaalaan, kun keuhkoveritulpasta kärsivän ihmisen pitäisi byrokratian mukaan mennä itse taksilla akuuttiin. Jos hommassa olisi mitään järkeä, lanssi olisi vienyt tätin sairaalaan. Sama vaiva, mutta potilas olisi jäänyt henkiin.
Kommentit (32)
Mun mielestä kumpikaan lääkäri ei ole syyllinen tapahtuneesee. Annettu selkeät ohjeet. Omaiset eivät noudattaneet. Kanne hylätty.
Jos minulle ensihoitaja sanoisi, että en tarvitse ambulanssikyytiä, koska olen niin terve, että pääsen taksillakin, ajattelisin todennäköisesti olevani melko terve. Mitäpä sitä ensiapuun menemään, jos kerran ei ole niin kipeä, että tarvitsisi edes ambulanssia?
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle ensihoitaja sanoisi, että en tarvitse ambulanssikyytiä, koska olen niin terve, että pääsen taksillakin, ajattelisin todennäköisesti olevani melko terve. Mitäpä sitä ensiapuun menemään, jos kerran ei ole niin kipeä, että tarvitsisi edes ambulanssia?
Se on kyllä ihan oma hinasi jos ajattelet noin et voi syyttää siitä muita.
Nainen oli ulkomaalaistaustainen. Mahtoivatko edes ymmärtää ambulanssimiehistön kehotuksia lähteä sairaalaan?
Kävelyn rasitus saattaa olla tuossa tilassa liikaa.
Tää ei nyt yllätä. On ihan lähipiirissä asti kuultu vääriä diagnooseja ja kuinka potilaiden oireita ei oteta tosissaa ja sitten tuleekin kiire hoitoon kun huomataan että ihminen onkin hengenvaarassa. Lääkärit eivät nykyään jaksa paneutua potilaaseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen pystyy noin kovien kipujen ja hengitysvaikeuksien kanssa menemään taksilla? Taksikuskiko hänet kantaa sisälle ensiapuun?
Minusta kannattaa tilata suoraan paaritaksi jos tietää että ei pysty kävelemään. Invataksit jolla on oma pyörätuoli voi olla myös hyvä vaihtoehto jos asiakas pystyy kuitenkin istumaan.
Ne pitää tilata useita päiviä etukäteen jos niitä haluaa saada. Eikä silloinkaan taksikuski tule mistään kotoa hakemaan ihmistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihminen pystyy noin kovien kipujen ja hengitysvaikeuksien kanssa menemään taksilla? Taksikuskiko hänet kantaa sisälle ensiapuun?
Minusta kannattaa tilata suoraan paaritaksi jos tietää että ei pysty kävelemään. Invataksit jolla on oma pyörätuoli voi olla myös hyvä vaihtoehto jos asiakas pystyy kuitenkin istumaan.
Ne pitää tilata useita päiviä etukäteen jos niitä haluaa saada. Eikä silloinkaan taksikuski tule mistään kotoa hakemaan ihmistä.
Höpö höpö nyt. Toisinaan sen paari-/invataksit saa nopeammin kuin tavallisen ja kyllä hakevat ja saattavat vielä sairaalassa perille. Mitä hyötyä taksissa olisi pareista jos asiakkaan pitäisi ensin kävellä niille paareille ja perillä pois.
Ottamatta kantaa tapaukseen niin on se hieno odotella oikeesti sydänsairaalle korvessa jopa tunteja sitä ambulanssia, koska joku kaupungin kermaperse on katkaissut sormensa ja sitä sitten lanssilla kuljetellaan edes sun takas. Aina kun lanssi lähtee kuljettamaan potilasta se on pois resursseista. Kuunelkaa niitä ohjeita mitä teille annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Potilas ei ole sellaisessa tilassa jossa tarvitsisi ambulanssia vaan taksia eli kuljetuspalvelua, näin lääkärin näkökulmasta ja siinä vaiheessa tyttärellä vastuu jatkohoidosta. Miksi viivyttelivät kyydin tilaamista?
"Lääkäri kuitenkin antoi ohjeen, että potilas voi jäädä kotiin seuraavaan päivään asti."
Varmaan tämän takia?
Tää on just tätä "säästöä" taas. Se ambulanssi olisi kuskannut tuon potilaan nopeammin polille kun kerran oli jo paikalla kuin nyt neuvotellut 20 minuuttia lääkärin kanssa ja sitten lähtenyt tyhjänä muualle. Lopputuloksena lisäksi potilas kuoli mutta kun jossain virkamiesten ohjesäännössä ei ole käsketty ottamaan lopputulosta huomioon niin sillä ei ole hoitoketjun toiminnan laatua arvioidessa mitään merkitystä.
Tätä sitten kutsutaan hyvinvointivaltioksi jota on raivopäisenä puolustettava ja johon ei sovi tehdä mitään muutoksia kun poliitikkojen silmissä kaikki toimii loistavasti. Poliitikoilla on tyypillisesti loistavasti järjestetty työterveyshuolto joten he eivät ikinä päädy tällaiseen tilanteeseen. Lisäksi mainitsemalla taikasanan kansanedustaja häkestä saa välittömästi ambulanssin joka vie kyselemättä sairaalaan.
Ainakin linkitetyn jutun mukaan noudatettiin: hän sanoi että voi odottaa aamuun. Seuraavana päivänä kuoli ambulanssiin.
Kun oikeudenkäynti oli kesken, lehtijutussa sanottiin että toinen lääkärikin käski tulla omalla kyydillä. Näin ei kuitenkaan ollut ja tämä kakkoslääkäri sai tuomion.