Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kysy mitä vain sosiaalityöntekijältä

Vierailija
15.03.2018 |

Vastaan kaikkeen paitsi kysymyksiin, jotka voivat johtaa minun tai työpaikkani tunnistamiseen.

Kommentit (120)

Vierailija
81/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö esimerkiksi, että alaikäinen voi menettää luottotiedot jos elatusvelvollinen (=äiti tai isä) ei maksa sairaalalaskua? 

Jep. Ja sen, että huoltaja voi esim. tilata lapsen nimissä netistä tavaraa ja jättää laskut maksamatta jolloin lapselta menee myös luottotiedot. Kiva siinä pikkuhiljaa aloitella aikuiselämää 18-vuotiaana, kun luottotiedot on jo valmiiksi menneet, ja puhelimen, asunnon, kotivakuutuksen hankkiminen mahdotonta.

Vierailija
82/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä opiskelit ja koetko saaneesi opinnoistasi muutakin hyötyä kuin nimellisen pätevyyden?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kohdallesi sattunut ihmisiä, jotka haluaa videoita tapaamisen tai tallentaa siitä äänitallenteen? Miten suhtaudut sellaiseen?

Vierailija
84/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinko jättää 6 vuotiaan yksin lyhyen työpäivän ajaksi?

On ollut aijemminkin lyhyitä aikoja yksin.

Osaa soittaa multe ohjeita ja mennä naapuriin jos tulee hätä.

Ei pelkää, on suopea ajatukselle.

Täyttää joulukuussa 7.

Ei voi jättää. 

Perustele, kiitos.

On fiksumpi kuin monet 2-luokkalaiset kaverinsa.

Vierailija
85/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka usein teillä on työnohjausta?

Myönnätkö vpl:n mukaisia palveluja?

Kuinka usein päivität asiakassuunnitelman vaikka asumisyksikössä asuvalle? Vuosittain?

Laitatko vaikeat asiakkaat vaan eteenpäin vaikka palveluihjaukseen, vai oletko itse se viimeinen sossu?

Paljonko teet kotikäyntejä, onko paljon verkostoja mtt:ssä tai vaikka psyk. osastoilla?

Onko sulla päihdeasiakkaat?

Vierailija
86/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin onnistumisesi työssäsi?

Kun asiakas tulee vastaanotolle täynnä vihaa ja ärtymystä ja uskoo ettei kukaan voi häntä enää auttaa, mutta poistuu kiittäen ja toteaa, että tietää nyt mitä tekee seuraavaksi ja miten voi omaa tilannettaan parantaa. 

Vierailija
87/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitko opintosi hyödyllisinä työtä ajatellen vai opitko suurimman osan sosiaalityön käytänteistä vasta työelämässä? Jos sinulla on kokemusta useammista sosiaalityön alueista (aikuissosiaalityö, lastensuojelu, päihde- ja mielenterveystyö, jne...), niin minkä olet kokenut näistä mieleikkäimpänä?

T: alan opiskelija :)

Koen opinnot todella hyödyllisiksi, mutta toisaalta koen myös oppineeni ammattikäytännön pitkälti töissä. Opinnoissa tulee se yhteiskuntatieteellinen orientaatio, kyky tarkistella rakenteita, etiikka ja kyky arvioida ja soveltaa tutkimustietoa. Töistä ja harjoitteluista taas tulee sitten se, että miten kohdataan asiakas, miten tehdään joku tietty päätös ja niin edelleen.

Olen kokeillut aikuissostyötä, lapsiperhepalveluita ja terveyssostyötä, ja ainakin nyt aikuissostyö tuntuu hyvältä. Kaikissa on omat plussat ja miinuksensa. 

Vierailija
88/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä opiskelit ja koetko saaneesi opinnoistasi muutakin hyötyä kuin nimellisen pätevyyden?

Tampereen yliopistossa ja koen ehdottomasti! Edellisessä vastauksessa käsittelinkin tätä, mutta yliopistosta tulee kyky ymmärtää rakenteita ja kyky tieteellisen tiedon tuottamiseen, soveltamiseen ja kriitiseen arviointiin. 

Vierailija
89/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keräsitkö itse gradusi aineiston? Käytitkö valmista aineistoa?

Vierailija
90/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voinko jättää 6 vuotiaan yksin lyhyen työpäivän ajaksi?

On ollut aijemminkin lyhyitä aikoja yksin.

Osaa soittaa multe ohjeita ja mennä naapuriin jos tulee hätä.

Ei pelkää, on suopea ajatukselle.

Täyttää joulukuussa 7.

Ei voi jättää. 

Perustele, kiitos.

On fiksumpi kuin monet 2-luokkalaiset kaverinsa.

Ei voi luottaa lapsen hoitoa sen varaan, että naapurissa on joku jonka luo mennä jos on hätä. Eikä luottaa siihen, että kuusivuotias osaisi toimia kun on hätä. 

Vierailija
91/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähenikö työmäärä toimeentulotuen Kelasiirron myötä ?

Vierailija
92/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka usein päivität asiakassuunnitelman vaikka asumisyksikössä asuvalle? Vuosittain?

Laitatko vaikeat asiakkaat vaan eteenpäin vaikka palveluihjaukseen, vai oletko itse se viimeinen sossu?

Paljonko teet kotikäyntejä, onko paljon verkostoja mtt:ssä tai vaikka psyk. osastoilla?

Kerran kuussa työnohjaus.

En myönnä vammaispalvelulain mukaisia palveluita. 

Asiakassuunnitelman päivittäminen vuosittain.

Olen itse viimeinen sossu, mutta jos asiakas on niin yhteistyökyvytön ettei mistään tule mitään, niin eihän asiakkuutta silloin ole järkeä jatkaa. Yhdessä keskustellen voidaan myös miettiä, olisiko syytä kokeilla, jos jonkun muun sosiaalityöntekijän kanssa toimisi paremmin. 

Kotikäyntejä teen hyvin vähän, sosionomit meillä tekevät niitä pääasiassa. Verkostoja on melkein viikoittain. 

On myös päihdeasiakkaita. 

Vierailija
93/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerran kuussa työnohjaus.

En myönnä vammaispalvelulain mukaisia palveluita. 

Asiakassuunnitelman päivittäminen vuosittain.

Olen itse viimeinen sossu, mutta jos asiakas on niin yhteistyökyvytön ettei mistään tule mitään, niin eihän asiakkuutta silloin ole järkeä jatkaa. Yhdessä keskustellen voidaan myös miettiä, olisiko syytä kokeilla, jos jonkun muun sosiaalityöntekijän kanssa toimisi paremmin. 

Kotikäyntejä teen hyvin vähän, sosionomit meillä tekevät niitä pääasiassa. Verkostoja on melkein viikoittain. 

On myös päihdeasiakkaita. 

Mä oon vihoviimeinen sossu mt-kuntoutujille, mutta päihdeasiakkaat ei kuulu meille. Eli joko palvelu meiltä tai ominpäin veneenalla.

Suurinosa asiakastapaamisista on verkostoja tai kotikäyntejä. Mulla käy ehkä yksi asiakas kerran vuodessa toimistolla. Ja suunnitelmat pitää päivittää joka toinen vuosi. Liikkuva työ, asiakkaat vähän vaarallisia (vaarallisuusarvioita on joistakin tehty) ja kotikäynneille mennään usein yksin. Ja palkka noin 3050e/kk. Työnohjaus ei ole vielä alkanut tälle vuodelle.

Vierailija
94/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitko opintosi hyödyllisinä työtä ajatellen vai opitko suurimman osan sosiaalityön käytänteistä vasta työelämässä? Jos sinulla on kokemusta useammista sosiaalityön alueista (aikuissosiaalityö, lastensuojelu, päihde- ja mielenterveystyö, jne...), niin minkä olet kokenut näistä mieleikkäimpänä?

T: alan opiskelija :)

Eri, mutta olen nyt ollut lastensuojelun sossuna muutaman kuukauden. Yliopistohan ei opeta mitään käytäntöä. Oikeasti kussakin kunnassa on omat tapansa toimia, oma palveluvalikoimansa mitä voidaan tarjota ja omat käytäntönsä. Yliopistolla mitään tällaisia ei opeteta. Esim. peruskaura lastensuojelussa, teini, joka ei käy koulua. Kuntakohtaiset määritelmät, koska koulu tekee lasun ja kuntakohtaiset toimintamallit miten reagoidaan. Myös palvelut ovat tyystin kuntakohtaisia.

Vierailija
95/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keräsitkö itse gradusi aineiston? Käytitkö valmista aineistoa?

Keräsin itse. 

Vierailija
96/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähenikö työmäärä toimeentulotuen Kelasiirron myötä ?

Ei kyllä vähentynyt ollenkaan. Sosiaalityöntekijät eivät juuri tehneet perustoimeentulotukityötä aiemminkaan, ja nyt kun sen tekee Kela, roikutaan tuntitolkulla Kelan puhelinpalvelussa jotta voitaisiin kysyä, että mitä hemmettiä te ajattelitte tehdessänne tällaisen päätöksen. 

Vierailija
97/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi jälkihullossa oleville nuorille myönnetään täydentävää toimeentulotukea merkkivaatteisiin? Melko kallista myöntää esimerkiksi yhteen paitaan 80 euroa tai kenkiin 200 euroa.

No minä en missään tapauksessa myöntäisi toimeentulotukea tuollaisiin. Jälkihuollosta en sen tarkemmin tiedä, mutta niillähän on ne itsenäistymisvarat jotka ovat ikään kuin "omaa rahaa", kai niitä sitten annetaan tuollaiseenkin käyttöön? En tosiaan osaa sanoa, kun en jälkihuoltoasioiden parissa ole koskaan työskennellyt. 

Ei myönnetä rahaa tuollaiseen käyttöön. Kysymyksen esittäjä keksii ihan omiaan.

Kyllä myönnetään. Olen Kelan etuuskäsittelijä ja näen tiliotteelta, mihin täydentävää toimeentulotukea on myönnetty. Olen tätä ihmetellyt monesti.

No mutta eihän siellä tiliotteella näy kuin että täydentävä toimeentulotuki, ja sitten asiakas on tuhlannut sen niihin kalliisiin kenkiin? Ok mulle, mutta turha kuvitella, että siihen pyykinpesukoneeseen/imuriin/ensikodin kalusteisiin toiste myönnettäisiin. 

Joissakin maksuissa (kuntakohtaista vaihtelua) ei tosiaan näy mihin myönnetty, mutta joissakin tilisiirroissa on viesti, esim. Nike-paita, Timberland-kengät. Eli näkyy hyvinkin yksityiskohtaisesti mihin myönnetty. En kai minä muuten siihen olisi kiinnittänyt huomioita.

Vierailija
98/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaikeinta työssäsi?

Aina välillä tulee tehtäväksi niitä kaikista vaikeimpia toimeentulotukipäätöksiä (etuuskäsittelijät hoitavat ne "helpot"), joissa pitää huomioida monta eri lakia ja tutkia hallinto-oikeuksien oikeuskäytäntöä ja miettiä monelta kannalta, kun kyse saattaa olla aika isoistakin rahoista. Nämä ovat sellaisia haastava-vaikeita.

Sitten vaikeita ovat ne eettisen pohdinnan tilanteet, joissa on vain huonoja ratkaisuja tai vastakkain monta merkittävää tekijää, esimerkiksi kuntien velvollisuus tehdä asunnottomuutta vähentävää politiikkaa mutta myös oikeustoimikelpoisen aikuisen ihmisen vastuu itsestään. Toistuvat vuokravelat nyt esimerkiksi. 

Turhautumis-vaikeaa on se, että sosiaalityössä hoidetaan kauheasti sellaisia juttuja, jotka kuuluisivat kokonaan muualle, mutta kun muut palvelut eivät vedä. Psykiatrinen puoli nyt lähinnä. Paljon sellaisia asiakkaita, joilla ei olisi sosiaalityön tarvetta lainkaan jos saisi tarvitsemansa mt-puolen palvelut tai ainakin sosiaalityön palveluiden tarve olisi luonteeltaan niin erilaista. 

Meillä psykiatrian suljetulla osastolla sos.tt.:llä on kyllä hyvin paljon hommaa etuuksien ohjeistamisesta raha- ja asuntoasioiden setvimiseen, perhesuhteista oikeusavun hankkimiseen. Päätöksiä ei tehdä, tämän vuoksi tiivis yhteistyö Kelaan, aikuissosiaalityöhön ja lasuun muun muassa. Voi sanoa, että lähes kaikilla sosiaalityön tarvetta on, etenkin kun toimintakyky huono. En tiedä sitten, kenelle ajattelit niiden kuuluvan, me tehdään tilannearvio ja verkostotyötä ja te päätökset.

Vierailija
99/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljon sun palkka on?

Tienaan tällähetkellä 3900 eur/kk

Nyt kyllä kerrot missä oot töissä, haen sinne :D

T. Vammaispalvelun sossu, bruttopalkka 2900 e/kk

Kukaan vammaispalvelussa ei tienaa noin vähän

t. alalla työskentelevä

Juuri selasin työpaikkailmoituksia, eräässä suuressa kunnassa haettiin vammaispalveluihin sosiaalityöntekijää virkaan, palkka 2816 euroa.

Vierailija
100/120 |
15.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on vaikeinta työssäsi?

Aina välillä tulee tehtäväksi niitä kaikista vaikeimpia toimeentulotukipäätöksiä (etuuskäsittelijät hoitavat ne "helpot"), joissa pitää huomioida monta eri lakia ja tutkia hallinto-oikeuksien oikeuskäytäntöä ja miettiä monelta kannalta, kun kyse saattaa olla aika isoistakin rahoista. Nämä ovat sellaisia haastava-vaikeita.

Sitten vaikeita ovat ne eettisen pohdinnan tilanteet, joissa on vain huonoja ratkaisuja tai vastakkain monta merkittävää tekijää, esimerkiksi kuntien velvollisuus tehdä asunnottomuutta vähentävää politiikkaa mutta myös oikeustoimikelpoisen aikuisen ihmisen vastuu itsestään. Toistuvat vuokravelat nyt esimerkiksi. 

Turhautumis-vaikeaa on se, että sosiaalityössä hoidetaan kauheasti sellaisia juttuja, jotka kuuluisivat kokonaan muualle, mutta kun muut palvelut eivät vedä. Psykiatrinen puoli nyt lähinnä. Paljon sellaisia asiakkaita, joilla ei olisi sosiaalityön tarvetta lainkaan jos saisi tarvitsemansa mt-puolen palvelut tai ainakin sosiaalityön palveluiden tarve olisi luonteeltaan niin erilaista. 

Meillä psykiatrian suljetulla osastolla sos.tt.:llä on kyllä hyvin paljon hommaa etuuksien ohjeistamisesta raha- ja asuntoasioiden setvimiseen, perhesuhteista oikeusavun hankkimiseen. Päätöksiä ei tehdä, tämän vuoksi tiivis yhteistyö Kelaan, aikuissosiaalityöhön ja lasuun muun muassa. Voi sanoa, että lähes kaikilla sosiaalityön tarvetta on, etenkin kun toimintakyky huono. En tiedä sitten, kenelle ajattelit niiden kuuluvan, me tehdään tilannearvio ja verkostotyötä ja te päätökset.

Tarkoitan niitä potilaita, joita ei sinne psykiatrialle huolita alkuunkaan, tai sinne päästäkseen pitää ensin yrittää itsemurhaa tarpeeksi tosissaan tai jotain muuta vastaavaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän neljä