Kysy mitä vain sosiaalityöntekijältä
Vastaan kaikkeen paitsi kysymyksiin, jotka voivat johtaa minun tai työpaikkani tunnistamiseen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Mikä oot? Mis kunnos oot? Ootko tylsä? Ootko nuori?
Sosiaalityöntekijä. Hyvässä kunnossa, sekä fyysisesti että henkisesti! Aloitin joku aika sitten uuden urheiluharrastuksen joka tekee mulle tosi hyvää. Tylsyys on tietysti suhteellista, mutta sellaisella perinteisellä sosiaalityöntekijöihin yhdistettävällä tavalla en ole tylsä. Olen kohta 30-vuotias, eli suht nuori edelleen.
Miksi sosiaalityöntekijät hermostuvat siitä, jos opiskelija on tuhlannut opintolainan ja Kela huomioi sen silti tulona? Eivätkö he tunne lakia? Ettekö halua myöntää tuhlarille täydentävää toimeentulokea, vaan lähettelette Kelaan kaikenlaisia lausuntoja?
Onko sulla yksi vai kaksi ovea työhuoneessasi?
Onko kukaan asiakas käynyt fyysisesti päälle esim. hermostuttuaan jostakin?
Vierailija kirjoitti:
Jääkö joku asiakas mieleen niin, että mietit vielä vuosin kuluttua, että mitähän sille kuuluu?
Jää ehdottomasti! Aina välillä selviää jotakin kautta, surullisimmillaan sitten kuolinilmoituksesta. Parasta on se, jos joku asiakas on ollut tosi heikossa kunnossa ja miettinyt, että mitähän tästä tulee, mutta myöhemmin tullut jossakin vastaan kuin "uutena ihmisenä". Ne on niitä tämän työn palkitsevimpia kohtia, jos omalla työpanoksella on ollut pienikin merkitys siinä, että ihminen on elämässään saanut noin ison muutoksen aikaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?
Tienaan tällähetkellä 3900 eur/kk
Nyt kyllä kerrot missä oot töissä, haen sinne :D
T. Vammaispalvelun sossu, bruttopalkka 2900 e/kk
Onko teillä kuinka usein työssäohjausta?
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen asiakas on "hyvä" asiakas? Entäs "huono"?
Asiakas nyt saa olla lähes millainen tahansa eikä ole asiakkaan velvollisuus miettiä onko hyvä vai huono. Raja menee siinä, että väkivaltainen tai uhkaava ei saa olla ja puheen pitää olla siinä määrin asiallista, että huoritteluissa, lehmittelyissä sun muissa menee minun rajani, ja sen jälkeen keskustelu tai tapaaminen ei jatku.
Mutta tottakai se helpottaa työskentelyä, jos asiakas on rehellinen ja ehdotuksille avoin. Jos käynti koskee jotain tiettyä asiaa, niin olisi hyvä ottaa sitä asiaa koskevat mahdolliset paperit mukaan. Olisi hyvä tulla ajoissa tai perua aika jos sitä ei tarvitsekaan tai ei pääsekään tulemaan, koska se on vain ja ainoastaan muilta asiakkailta pois, jos aikoja menee tuolla tavalla hukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?
T. Vammaispalvelun sossu, bruttopalkka 2900 e/kk
Kukaan vammaispalvelussa ei tienaa noin vähän
t. alalla työskentelevä
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?
N. 3000 euroa brutto. Toimeen tulee, muttei pahemmin juhli.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun otettava influenssarokote? Koskeeko pakkorokotuslaki sosiaalityöntekijöitä?
Ei ole ollut pakko ottaa, mutta itseni vuoksi olen parina viime vuonna ottanut. Ymmärtääkseni tällä hetkellä tulkinta on, ettei koske sosiaalityöntekijöitä, mutta ihan varma en ole. Ammattijärjestö Talentian Facebook-sivuilla oli tästä jotain julkaisuja, sieltä voi käydä katsomassa jos aihe kiinnostaa.
Oletko kohdannut työssäsi väkivaltaisia (fyysinen, psyykkinen) tai pahasti mt-ongelmasia (esim. psykoosipotilas jolla psykoosi päällä)? Jos olet, miten olet tilanteesta selvinnyt? Saako tuollaisiin kohtaamisiin jotain koulutusta jo etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle tullut koskaan tuttuja ihmisiä vastaan asiakkaana? (Ei siis tarvitse olla mikään kaveri, vaan tyyliin vanha koulukaveri ala-asteelta, naapurintäti jonka tiedät ulkonäöltä tmv).
On tullut, mutta nämä on pystytty sopimaan niin, että joku toinen työntekijä ottaa vastaan ja minä sitten sen toisen työntekijän asiakkaan. Ei ole kummankaan etu, jos tulee kiusaantunut olo siitä että tiedetään toisemme jotakin kautta. Pikkukunnissa tältä ei tietenkään voi kokonaan välttyä, jos itsekin asuu siellä tai on sieltä kotoisin, ja olen minäkin toimeentulotukipäätöksiä joskus tehnyt sellaisille ihmisille, jotka tiedän jostain peruskouluajoilta, mutten sen kummemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?
T. Vammaispalvelun sossu, bruttopalkka 2900 e/kkKukaan vammaispalvelussa ei tienaa noin vähän
t. alalla työskentelevä
Tässä kunnassa tienaa, ja ohjaajat vielä vähemmän. Toimistossa kun ollaan niin ei ole mitään vuorolisiä, jos sitä ajattelit :)
T. Vammaispalvelun sossu
Vierailija kirjoitti:
Miksi jälkihullossa oleville nuorille myönnetään täydentävää toimeentulotukea merkkivaatteisiin? Melko kallista myöntää esimerkiksi yhteen paitaan 80 euroa tai kenkiin 200 euroa.
No minä en missään tapauksessa myöntäisi toimeentulotukea tuollaisiin. Jälkihuollosta en sen tarkemmin tiedä, mutta niillähän on ne itsenäistymisvarat jotka ovat ikään kuin "omaa rahaa", kai niitä sitten annetaan tuollaiseenkin käyttöön? En tosiaan osaa sanoa, kun en jälkihuoltoasioiden parissa ole koskaan työskennellyt.
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa tilanteissa päädytään työnjakoyhteishuoltoon?
En osaa valitettavasti vastata tähän.
Oletko törmännyt asikkaisiin vapaa-ajalla, esim. baarissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?
Tämä ei ole AP:n vastaus. Ei taida valitettavasti kenelläkään olla sosiaalityöntekijän nimikkeellä tuollaisia palkkoja... Paras minkä tiedän on 3500 euroa Lahden seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jälkihullossa oleville nuorille myönnetään täydentävää toimeentulotukea merkkivaatteisiin? Melko kallista myöntää esimerkiksi yhteen paitaan 80 euroa tai kenkiin 200 euroa.
No minä en missään tapauksessa myöntäisi toimeentulotukea tuollaisiin. Jälkihuollosta en sen tarkemmin tiedä, mutta niillähän on ne itsenäistymisvarat jotka ovat ikään kuin "omaa rahaa", kai niitä sitten annetaan tuollaiseenkin käyttöön? En tosiaan osaa sanoa, kun en jälkihuoltoasioiden parissa ole koskaan työskennellyt.
Ei myönnetä rahaa tuollaiseen käyttöön. Kysymyksen esittäjä keksii ihan omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sosiaalityöntekijät hermostuvat siitä, jos opiskelija on tuhlannut opintolainan ja Kela huomioi sen silti tulona? Eivätkö he tunne lakia? Ettekö halua myöntää tuhlarille täydentävää toimeentulokea, vaan lähettelette Kelaan kaikenlaisia lausuntoja?
Nykyäänhän nämä eivät kuulu sosiaalitoimelle, koska Kela myöntää perustoimeentulotuen ja perustoimeentulotuella katetaan vuokra, ruoka ym. elämismenot. Opiskelija joutuu siis selvittämään tilannetta Kelan kanssa, eikä nämä sosiaalityöntekijälle asti päädy.