Kysy mitä vain sosiaalityöntekijältä
Vastaan kaikkeen paitsi kysymyksiin, jotka voivat johtaa minun tai työpaikkani tunnistamiseen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä kuinka usein työssäohjausta?
Kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon sun palkka on?
Tienaan tällähetkellä 3900 eur/kk
Nyt kyllä kerrot missä oot töissä, haen sinne :D
T. Vammaispalvelun sossu, bruttopalkka 2900 e/kkKukaan vammaispalvelussa ei tienaa noin vähän
t. alalla työskentelevä
Kyllä valitettavasti tienaa, mun ymmärtääkseni esim. Helsingissä sosiaalityöntekijän palkat ovat aikuispuolella alle kolmen tonnin.
Onko sulla ollut opiskelijoita ohjattavana? Jos on, millaista se on ollut?
Voinko jättää 6 vuotiaan yksin lyhyen työpäivän ajaksi?
On ollut aijemminkin lyhyitä aikoja yksin.
Osaa soittaa multe ohjeita ja mennä naapuriin jos tulee hätä.
Ei pelkää, on suopea ajatukselle.
Täyttää joulukuussa 7.
Mitä perhe/sukulaiset/ystävät/tuttavat on olleet mieltä ammatinvalinnastasi?
Vierailija kirjoitti:
Täyttää joulukuussa 7.
Et voi.
T: maalaisjärki, tuohon kysymykseen ei tarvita sossua vastaamaan
Onko sun mielestä ok, että alalle hakeutuu opiskelijoita joilla on itsellään ollut huumetaustaa tms? Ja sitten tälläinen ex-narkomaani/viihdekäyttäjä työskentelee lasten kanssa tai tällä ihmisellä on omassa henkilökohtaisessa elämässään runsasta alkoholinkäyttöä. Tokihan se on jokaisen oma asia mitä vapaa-ajallaan tekee, mutta kertoo jonkinlaisesta elämänhallinnan ongelmasta...
Vierailija kirjoitti:
Oletko törmännyt asikkaisiin vapaa-ajalla, esim. baarissa?
Olen törmännyt. Mä en osoita tunnistavani asiakasta, eli en moikkaa tai muutakaan, mutta toki tervehdin takaisin jos asiakas tekee aloitteen. Ei kukaan ole ikinä sen kummemmin ryhtynyt jutustelemaan tai tuuppautumaan seuraan onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla ollut opiskelijoita ohjattavana? Jos on, millaista se on ollut?
On ollut, tykkään tosi paljon! Mulla on aina ollut jonkinlaista viettiä opetusalallekin (saa nähdä, jos joskus lähden siihen suuntaan, nyt ei ole suunnitteilla), joten opiskelijoiden ohjaus on ehdottomasti yksi työn hyvistä puolista. Mun ohjattavat ovat sosiaalityöntekijäopiskelijoita, mutta tiimin ohjaajilla on välillä sosionomiopiskelijoita ja niillekin olen saanut omaa työtäni esitellä. Tykkään, kun opiskelijoilla on usein tuoreita ideoita ja eivät ole vielä samalla tavalla "paatuneita", joten uskaltavat ajatella joistain asioista eri tavalla kuin pitkään organisaatiossa olleet.
Vierailija kirjoitti:
Täyttää joulukuussa 7.
Ei voi jättää.
Vierailija kirjoitti:
Onko nimesi Minna-Lotta?
Eipä ole!
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmilla on ollut sijaislapsia melkein koko mun lapsuuden (ja on edelleen) ja molemmat sisaret ovat myös sote-alalla. Ei tämä varmaan kenellekään yllätyksenä tullut, en ole kuullut negatiivista palautetta, muuten kuin toki sitä, että raskas ala, en itse jaksaisi.
Vierailija kirjoitti:
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/439765-vantaa-vastaa-sosiaali…
Nyt Vantaan kaupunki on vastaa kohuun. Kaupungin mukaan Vantaan lastensuojelun palkat ovat tällä hetkellä korkeammat kuin muissa pääkaupunkiseudun kunnissa, jotta palkkaus ei olisi esteenä pätevien sosiaalityöntekijöiden saamiselle.
– Kirjoituksessa mainittu 3200 euroa on sosiaalityötekijän peruspalkka, jonka päälle tulevat kokemuksesta riippuvat lisät, jolloin palkka nousee yli 3600 euroon, kaupunki toteaa toimittamassaan tiedotteessa.
Miksi lähdit opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi? Oliko sinulla muita hakukohteita opiskelemaan hakiessasi? Jos oli, niin mitä? Ja olisitko päässyt niihin? Jos olisit, miksi valitsit sosiaalityön?
Onko työ vastannut sitä mitä sen kuvittelit etukäteen olevan? Onko töissä tullut vastaan yllätyksiä joita et osannut ajatella olevan?
Paljonko teillä oli harjottelua opiskeluaikana?
Miten se eroaa käytännön työssä, että mitä sosionomit tekee ja mitä sosiaalityöntekijät tekee?
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä ok, että alalle hakeutuu opiskelijoita joilla on itsellään ollut huumetaustaa tms? Ja sitten tälläinen ex-narkomaani/viihdekäyttäjä työskentelee lasten kanssa tai tällä ihmisellä on omassa henkilökohtaisessa elämässään runsasta alkoholinkäyttöä. Tokihan se on jokaisen oma asia mitä vapaa-ajallaan tekee, mutta kertoo jonkinlaisesta elämänhallinnan ongelmasta...
Tämä on kaksipiippuinen asia. Toisaalta sosiaalityöntekijyyden ydin on nähdä positiivisen muutoksen mahdollisuus ja kannustaa siihen. Ihan aidosti iso osa ex-päihderiippuvaisista pystyy jättämään sen maailman taakseen, kuntoutumaan ja tekemään palkkatyötä. Mutta sitten on toki se osa, joka ei pysty. En usko, että sosiaalityöntekijöiden ammattikunnassa olisivat mikään merkittävä ongelma, kun vaaditaan kuitenkin 5 vuoden yliopistotutkinto ja karsinta on aika kovaa, mutta olen lukenut, että ainakin lähihoitajia kouluttavat opettajat ovat ilmiöstä huolissaan. Ei se positiivinenkaan juttu ole, jos päihdeongelmainen hakeutuu esim. hoitoalalle vain siksi, että pääsee lähelle lääkekaappeja.
Oletko kollegoiden kanssa tekemisissä vapaa-ajalla?
On kaksi ovea onneksi, en suostuisi työskentelemään huoneessa jossa on vain yksi.
Ei ole onneksi käynyt eikä edes yrittänyt, *kopkop*. Riski on aina olemassa, mutta onneksi nuo ovat tosi harvinaisia eikä minun urani aikana ole kukaan työkaverikaan joutunut asiakkaan kohdistaman väkivallan uhriksi.