Kysy mitä vain sosiaalityöntekijältä
Vastaan kaikkeen paitsi kysymyksiin, jotka voivat johtaa minun tai työpaikkani tunnistamiseen.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Miksi sosiaalityöntekijät hermostuvat siitä, jos opiskelija on tuhlannut opintolainan ja Kela huomioi sen silti tulona? Eivätkö he tunne lakia? Ettekö halua myöntää tuhlarille täydentävää toimeentulokea, vaan lähettelette Kelaan kaikenlaisia lausuntoja?
En ole koskaan kirjoittanut kelalle mitään lausuntoja tällaisessa asiassa. Enkä todellakaan halua myöntää tuhlarille täydentävää toimeentulotukea, kun parhaimillaan on nostettu tammikuussa koko kevään lainat ja reissattu kolme viikkoa ja osteltu vaatteita. Maksarin kauppaan voin myöntää, muutama euro per päivä vaikka viikoksi, ettei nälkään kuole.
Ylemmillä asteilla opiskelevan aikuisen on jo osattava itse hoitaa taloudenpitonsa, vaikka valinnoistaan joutuisi joskus kärsimään. Tarjoan aina neuvontaa taloudenpitoon, jopa excelpohjaa johon voi itse budjetoida tulonsa ja menonsa ja seurata rahankäyttöä. Yleensä nuoret eivät kuitenkaan koe tätä tarvitsevansa, vaikka tili on nollilla ja sähköt katkaistu. Jännä juttu. Sitten on turha varmaan olettaa paljoa täydentävää toimeentulotukeakaan saavansa, kyn todistetusti taloudenpito ei kiinnosta jatkossakaan.
Sossun tehtävä ei ole paikata rahansa reissuihin tms. tuhlanneiden nuorten taloutta. Kyseessä ovat viimesijaiset etuudet, ja kyllä kaikki opiskelijat tietävät, että opintolaina lasketaan tuloksi. En ole samaa mieltä hallituksen päätöksestä nostaa kuukausittaista lainasummaa, mielestäni se on liian suuri, ja velkauttaa köyhempien perheiden nuoria kohtuuttomasti, mutta säännöt ovat silti samat kaikille. Alemman tadon virkamiehenä ei mitään omia isoja linjoja vedellä. Muutenhan jokainen tuhlaisi lainat heti ja menisi sossuun ruikuttamaan.
Nuorten sossu
Vierailija kirjoitti:
Miksi lähdit opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi? Oliko sinulla muita hakukohteita opiskelemaan hakiessasi? Jos oli, niin mitä? Ja olisitko päässyt niihin? Jos olisit, miksi valitsit sosiaalityön?
Onko työ vastannut sitä mitä sen kuvittelit etukäteen olevan? Onko töissä tullut vastaan yllätyksiä joita et osannut ajatella olevan?
Lähdin opiskelemaan sosiaalityöntekijäksi, koska halusin tehdä töitä ihmisten kanssa ja klassisesti abi-ikäisen vimmalla parantaa maailmaa. Hain opiskelemaan myös sosiaalipolitiikkaa ja sosiologiaa, mutten lopulta mennyt pääsykokeisiin, koska jo pääsykoekirjaa lukiessani tajusin, että sosiaalityö on kuitenkin enemmän minun juttuni.
Työ on suunnilleen sitä mitä odotin, mutta raskaampaa. Opiskeluaikana en osannut kuvitella, että ihan oikeasti voisi olla niin työntäyteistä ja kiireistä kuin puhuttiin, kun oletin olevani nopea ja tehokas, mutta kyllä tämä ihan hyvin vie mehut minultakin. Jonkin verran opiskelijan idealismi on myös karsiutunut.
Onko sossuna työskenteleminen muuttanut jotenkin maailmankuvaasi? Mihin suuntaan?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko teillä oli harjottelua opiskeluaikana?
Viitisen kuukautta oli silloin kun minä opiskelin. Kahdessa erässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa käytännön työssä, että mitä sosionomit tekee ja mitä sosiaalityöntekijät tekee?
Sosiaalihuoltolaista tulee määritelmä, eli sosiaalityöntekijä toimii omatyöntekijänä asiakkaalle, jolla on erityisen tuen tarve. Erityisen tuen tarve on käytännössä määritelty esimerkiksi päihdeongelmaksi, merkittäväksi psyykkiseksi tai somaattiseksi sairaudeksi (ei siis mikään lievä masennus tai astma), asunnottomuus, neuropsykiatriset asiakkaat, ihmiset joille omien asioiden hoitaminen on syystä tai toisesta erityisen hankalaa, velkaantuminen... Nämä käytännöt vaihtelevat eri kunnissa ja joissain on kyllä suoraan sanoen aika laittomankin kuuloisia systeemejä, joissa sosionomien ja sosiaalityöntekijöiden asiakkaita ei ole eroteltu mitenkään jne.
Vierailija kirjoitti:
Oletko kollegoiden kanssa tekemisissä vapaa-ajalla?
Olen joo harvakseltaan parin. Ja mun kavereistahan tietysti suuri osa on sosiaalityöntekijöitä, kun ollaan opiskeluaikoina tavattu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet Facebookin "Lastensuojelun uhrit"-ryhmästä?
Olen joskus selannut sitä ja todennut, että varjelen omaa mielenterveyttäni enkä mene sinne. Varmasti tehdään lastensuojelussa virheitäkin, mutta ryhmässä jaettavat lokakuun liikkeen tekstit ovat kyllä pääsääntöisesti sellaista peetä ettei pitäisi kuulua kenenkään lukemistoon.
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestä ok, että alalle hakeutuu opiskelijoita joilla on itsellään ollut huumetaustaa tms? Ja sitten tälläinen ex-narkomaani/viihdekäyttäjä työskentelee lasten kanssa tai tällä ihmisellä on omassa henkilökohtaisessa elämässään runsasta alkoholinkäyttöä. Tokihan se on jokaisen oma asia mitä vapaa-ajallaan tekee, mutta kertoo jonkinlaisesta elämänhallinnan ongelmasta...
Onko se ongelma nyt nuoruuden huumausaineidenkäyttö vai aikuisiän alkoholinkäyttö? Vai molemmat?
Tunnen ihmisen joka on nuoruudessaan kokeillut kaikki aineet joita on käsiinsä saanut. Nyt sillä on asuntolaina maksettuna, perhe ja menestyvä liikeyritys.
Nuoruuden hairahdukset ovat nuoruuden hairahduksia, niistä ei kannata vetää kummoisiakaan päätelmiä. Kokemusasiantuntijuus saattaa olla hyödyksikin: hyvän lapsuuden eläneet saattavat joutua läpinäkyvien kusetusten kohteeksi kun eivät tajua "ongelmanuorisosta" pätkääkään.
Mitä mieltä olet perustoiminnotulotuen siirrosta Kelaan? Onko mielipide muuttunut vuoden aikana?
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet perustoiminnotulotuen siirrosta Kelaan? Onko mielipide muuttunut vuoden aikana?
Tarkoitatko perustuloa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jälkihullossa oleville nuorille myönnetään täydentävää toimeentulotukea merkkivaatteisiin? Melko kallista myöntää esimerkiksi yhteen paitaan 80 euroa tai kenkiin 200 euroa.
No minä en missään tapauksessa myöntäisi toimeentulotukea tuollaisiin. Jälkihuollosta en sen tarkemmin tiedä, mutta niillähän on ne itsenäistymisvarat jotka ovat ikään kuin "omaa rahaa", kai niitä sitten annetaan tuollaiseenkin käyttöön? En tosiaan osaa sanoa, kun en jälkihuoltoasioiden parissa ole koskaan työskennellyt.
Ei myönnetä rahaa tuollaiseen käyttöön. Kysymyksen esittäjä keksii ihan omiaan.
Kyllä myönnetään. Olen Kelan etuuskäsittelijä ja näen tiliotteelta, mihin täydentävää toimeentulotukea on myönnetty. Olen tätä ihmetellyt monesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko sossuna työskenteleminen muuttanut jotenkin maailmankuvaasi? Mihin suuntaan?
Opiskelijana ajattelin, että sitten minä menen ja pelastan niitä ihmisiä. Nyt olen ymmärtänyt ja hyväksynyt sen, että ihmisten on haluttava auttaa itseään, minä voin olla siinä tukena ja antaa muutokseen avaimia. Ja toki jonkinlainen idealismi on karsiutunut, ja ymmärtänyt sen, että kyllä monet oikeasti yrittävät huijata ja hyötyä kaikesta mistä vaan pystyy.
Mutta toisaalta nähnyt senkin, että ei täällä vaan kaikki saa samoja kortteja elämään ja niillä korteilla on ihan helvetin iso merkitys. Tiesittekö esimerkiksi, että alaikäinen voi menettää luottotiedot jos elatusvelvollinen (=äiti tai isä) ei maksa sairaalalaskua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jälkihullossa oleville nuorille myönnetään täydentävää toimeentulotukea merkkivaatteisiin? Melko kallista myöntää esimerkiksi yhteen paitaan 80 euroa tai kenkiin 200 euroa.
No minä en missään tapauksessa myöntäisi toimeentulotukea tuollaisiin. Jälkihuollosta en sen tarkemmin tiedä, mutta niillähän on ne itsenäistymisvarat jotka ovat ikään kuin "omaa rahaa", kai niitä sitten annetaan tuollaiseenkin käyttöön? En tosiaan osaa sanoa, kun en jälkihuoltoasioiden parissa ole koskaan työskennellyt.
Kyllä myönnetään. Olen Kelan etuuskäsittelijä ja näen tiliotteelta, mihin täydentävää toimeentulotukea on myönnetty. Olen tätä ihmetellyt monesti.
Sellaista se on siellä Porvoossa.
Vierailija kirjoitti:
Talvi-kevät 2017 oli oikeasti ihan katastrofiaikaa. Ihmiset ilman ruokaa ja elintärkeitä lääkkeitään. Siitä homma on mennyt jatkuvasti parempaan päin, mutta kyllä Kelalla on vieläkin välillä aika erikoisia linjoja ja paljon saa olla sinne yhteydessä. Sinänsä pidän loogisena, että kaikki nämä taloudelliset tuet tulevat samasta luukusta ja on positiivista, jos nyt kynnys hakea toimeentulotukea on laskenut. Toisaalta kunnan tietynlaisen kontrollin puute näkyy esim. kasvaneena vuokravelkaantumisena ja siinä, että ennen bongattiin toimeentulotukihakemusten joukosta henkilöitä, joilla oli ilmeistä sosiaalityön tarvetta ja heihin voitiin olla yhteydessä, nyt nämä ovat missä lie.
Koitko opintosi hyödyllisinä työtä ajatellen vai opitko suurimman osan sosiaalityön käytänteistä vasta työelämässä? Jos sinulla on kokemusta useammista sosiaalityön alueista (aikuissosiaalityö, lastensuojelu, päihde- ja mielenterveystyö, jne...), niin minkä olet kokenut näistä mieleikkäimpänä?
T: alan opiskelija :)
Vierailija kirjoitti:
Oletko kohdannut työssäsi väkivaltaisia (fyysinen, psyykkinen) tai pahasti mt-ongelmasia (esim. psykoosipotilas jolla psykoosi päällä)? Jos olet, miten olet tilanteesta selvinnyt? Saako tuollaisiin kohtaamisiin jotain koulutusta jo etukäteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta eihän siellä tiliotteella näy kuin että täydentävä toimeentulotuki, ja sitten asiakas on tuhlannut sen niihin kalliisiin kenkiin? Ok mulle, mutta turha kuvitella, että siihen pyykinpesukoneeseen/imuriin/ensikodin kalusteisiin toiste myönnettäisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa käytännön työssä, että mitä sosionomit tekee ja mitä sosiaalityöntekijät tekee?
Sosiaalihuoltolaista tulee määritelmä, eli sosiaalityöntekijä toimii omatyöntekijänä asiakkaalle, jolla on erityisen tuen tarve. Erityisen tuen tarve on käytännössä määritelty esimerkiksi päihdeongelmaksi, merkittäväksi psyykkiseksi tai somaattiseksi sairaudeksi (ei siis mikään lievä masennus tai astma), asunnottomuus, neuropsykiatriset asiakkaat, ihmiset joille omien asioiden hoitaminen on syystä tai toisesta erityisen hankalaa, velkaantuminen... Nämä käytännöt vaihtelevat eri kunnissa ja joissain on kyllä suoraan sanoen aika laittomankin kuuloisia systeemejä, joissa sosionomien ja sosiaalityöntekijöiden asiakkaita ei ole eroteltu mitenkään jne.
Itse selittäisin sen enemmänkin niin, että pääsääntöisesti sosionomit keskittyvät enemmän siihen käytännön työhön (tapaavat useammin ja tiiviimmin asiakasta, tekevät töitä enemmän ihmisten parissa ja heidän kotonaan, ovat mukana arjessa ja auttavat käytännössä), kun taas sosiaalityöntekijät yleensä tapaavat asiakkaitaan harvemmin ja suhde pysyy etäisempänä. Toki ei voi yleistää, mutta yleensä se menee näin. Riippuu tietysti aina myös työpaikasta. Monissa paikoissa sosionomit ja sosiaalityöntekijät tekevät töitä myös yhdessä.
Mitä mieltä olet Facebookin "Lastensuojelun uhrit"-ryhmästä?