Milloin lapsi yökylään?
Onko teidän mielestä kesällä 2 vuotta täyttävä lapsi valmis yökylään mummolaan 100 kilometrin päähän kotoa ja vanhempiaan?
Minusta ei. Menee hermot, kun anoppi ei lakkaa vinkumasta lasta yökylään, vaikka kuinka yritän sanoa, että lapsi on vielä liian pieni. Viihtyy kyllä erittäin hyvin mummonsa kanssa, mutta vähän eri asia olla joskus päiväaikaan meillä kotona muutama tunti mummon kanssa kahdestaan (jota näkeekin vain n. kerran kk:ssa) kuin lähteä niin pitkäksi aikaa pois kotoa. Se ei kuulemma riitä, että tulisimme koko perhe kylään mummolaan, vaan minun ja mieheni pitäisi nimenomaan jäädä kotiin. Anoppi vihjailee, että olen ylihysteerinen tiukkapipo-äiti, kun hänen ehdotuksensa ei minulle käy. Mitä mieltä olette?
Kommentit (57)
Mökille en anna lapsiani anopille mukaan vaikka vanhin lapsista on jo 11-vuotta. Ihan jo sen vuoksi että olen kasvattajana aivan erillainen kuin anoppi (siellä saa olla esim veneessä ilman pelastusliivejä, se kuulema vaan opettaa olemaan veneessä kunnolla jos sieltä kerran tipahtaa, näin tapahtui viime kesänä vaikka itse olimme mukana ja kielsimme menemästä veneeseen kalalla kun ei ollut liivejä mukana) ja en tiedä miten lapseni siellä pärjää ja tähän minulla on äitinä oikeus vaikka kuinka olisi ylisuojelevainen.
Vierailija:
En kyllä päästäisi. Pienten lasten paikka on kotona ja sinne sitten hoitaja jos vanhemmilla on menoa.
Mummiansa tapaa kyllä kerran viikossa ja aina on hauskaa heillä keskenään. Mietityttää vain että oisko paras olla meillä yötä vai niin että menevät mummolaan. Yöllä jos herää kotona niin voi odottaa että vanhemmat tulee, mummolassa vois ymmärtää että mummi tulee...?
Juu, on ensimmäinen. ;)
molempia isovanhempia viikoittain, joten siksikään kynnys jättää yökylään ei ole ikinä ollut iso, mutta tuntuu kyllä tosi omituiselta, jos jonkun mielestä 2-vuotiastakaan ei vielä voi päästää kodin ulkopuolelle yökylään. Meidän nykyään 3-vuotiaallemme mummilassa yökyläily on ihana juttu, jota oikein odotetaan, eikä meille vanhemmille ole kertaakaan tullut mieleen, että mitenköhän lapsi pärjää siellä. Ovathan lapsen isovanhemmat kasvattaneet mieheni ja minutkin ihan täyspäisiksi ihmisiksi. Kuulostaa kyllä ap vähän ylisuojelevalta ja omistuhaluiselta lastaan kohtaan...
Meillä kuopuksen voisi varmasti jättää jo yökylään ja hän on 2v3kk ikäinen, mutta toiseksi nuorinta ei taatusti vielä mummolan yöt kiinnosta - tyttö on 3v6kk.
Voisin ajatella, että kuopus kävisi joskus yksin mummolassa yötä saamassa yliannoksen omaa huomiota, hemmottelua ja paaperointia. Mummolan ovella on kyltti, joka toivottaa tervetulleeksi ja kertoo, että lapsenlapset hemmotellaan odottaessa piloille, ja näin siellä todellakin tehdään =)
lapsilla on oikeus isovanhempiin ja isovanhemmilla lapsenlapsiin.
100 kilometriä on pieni matka nykyaikana. Te olette lapsen luona tunnissa, jos hän ei esimerkiksi todellakaan saa unta ilman isää ja äitiä. Luulen kyllä että saa. Mummot osaavat myös nukuttaa ja voivat ottaa viereen ja lukea iltasadun. Älä aliarvioi anoppiasi vaikka hän ei sinun sääntöjäsi noudattaisikaan.
Toinen asia on, että mielestäni mummoilla kuuluukin olla vähän eri säännöt kuin kotona. Mummoilla kuuluu olla oikeus hemmotella ja syöttää lättyjä ja mehua ja karkkiakin. Mummolassa on aina juhla. Äidin tehtävä on sitten olla se ikävä mutta turvallinen paluu arkeen. Allergiat ja tosissaan terveydelle vaaralliset jutut ovat sitten eri asia.
ovat olleet mummolassa yökylässä 3kk:n ikäisestä lähtien aina säännöllisin väliajoin. Ole onnellinen että on noin ihana mummu joka haluaa ottaa lapsenlapsen hoitoon. Vielä, nimittäin, voi tulla sekin päivä että mummo ei jaksakaan/ pysty sitä tekemään.
Minun mielestä olisi vähintäänkin kohtuullista päästää lapsi yökylään. Meidän pienempi oli 6kk:n ikäisenä jo yhden yön kummitätinsäkin luona ja aivan ihanasti oli mennyt.
Tottakai äiti on lapselle tärkeä, mutta niin on myös mummu.
Ja onhan se ihana viettää vähän vapaata miehenkin kanssa kahdestaan tai vaikka ihan yksinään tai omien kavereidn kanssa.
vanhin 6 v, ja ei minusta ole mitään tarvettakaan siihen. Kyllä ne vielä kerkeävät käydä yökylissä kavereillaan ja mummoloissa jne.
Onko sinulla tai miehelläsi ollut mummolakyläilyjä lapsena? Minulle ne ainakin on ollut aivan mahtavia kokemuksia ja niin ovat olleet lapsillenikin. En siis voisi riistää sitä iloa lapseltani ihan vaan oman itsekkyyteni takia...
Ja mitä haittaa siitä on lapsellesi, jos parina päivänä silloin tällöin saa syödä vahän enemmän herkkuja kuin normaalisti kotona? Ei kannata olla liian tiukkapipoinen ja viedä mummolta ja lapselta sitä iloa, kun siitä ei lapselle todellakaan ole mitään haittaa. Meidän lapset on ollut mummolassa (ja kummien luona) yötä ensimmäisiä kertoja reilun vuoden ikäisenä. Toiseen on matkaa 350km, toiseen 260km. Esikoinen on viihtynyt mummolassa 2-vuotiaana viikonkin kerraallaan :). Ja ihan on silti normaali " isin ja äidin tyttö" . Eikä mitenkään ole kokenut vanhempien häntä hylänneen...
No minä olen kyllä muutenkin sitä mieltä, että lapsen voi viedä päivähoitoon ja joku muukin osaa joskus hoitaa heitä. En yksin minä. Ja mitä nukahtamiseen vieraassa paikassa tulee, niin se onnistuu monella lapsella paremmin kuin mitä äiti luulee. Tietysti, jos äiti vauhkoo ja parkuu ennen lähtöään, lapsikin tulee varmasti hysteeriseksi, kun luulee asiassa olevan jotain omituista ja kamalaa... :)
Anna lapsesi ja mummosi rauhassa nauttia toistensa seurasta. Ne on lapselle yhtälailla tärkeitä elämyksiä kuin sinun oma seurasi! :)
esikoisen vanhempia kun meidän tyttö on ollut jo 2 kertaa mummolassa yökylässä ja ikää on 3kk!! Mummola on 10km päässä ja hyvin on mennyt. Musta on tosi tärkeää että heille tulee läheinen suhde niinkun mulla on mun mummon kanssa. Mä olin lapsena siellä aika säännöllisesti ja se oli aina tosi kivaa! :) Vanhemmat saivat omaa aikaa ja ovat muuten edelleen naimisissa!!! Mä ainakin luotan mun vanhempiin hoitajina ja jos nyt kun tyttö kasvaa hemmottelevat sen kerran 2-3 kuukaudessa niin ihan vapaasti! En mäkään siitä piloille mennyt.... :)
Kultuintopii:
Onko sinulla tai miehelläsi ollut mummolakyläilyjä lapsena? Minulle ne ainakin on ollut aivan mahtavia kokemuksia ja niin ovat olleet lapsillenikin. En siis voisi riistää sitä iloa lapseltani ihan vaan oman itsekkyyteni takia...
Meillä ei ainakaan ois voinu antaa yökylään alle vuotiasta kun imetettiin.
aikuisen käsittelyyn. Ja mä nyt en hysteerisesti imetäkkään koko ajan. Imetän ja sen lisäks tuttelia menee 1 tetra päivässä. Joten yökyläily kyllä on onnistunut.
Vierailija:
Ja mä nyt en hysteerisesti imetäkkään koko ajan.
Me ei mun sisarusten kanssa käyty yökyläilemässä ennenkö kouluikäisinä ja vanhemmat on edelleen naimisissa. Joku vaan antoi ymmärtää että yökyläily on ainoa mikä pelastaa vanhempien suhteen. ;)
meidän nelivuotias on ollut yöhoidossa yhteensä kymmenisen kertaa. Ehkä kuusi kertaa niin että vanhemmat ovat olleet oikeasti poissa koko yön ja muutaman kerran niin, että joku muu on laittanut lapsen nukkumaan, mutta aamulla on ollut vanhemmat paikalla.
Meillä pari ekaa kertaa tehtiin niin, että mummo tuli meille kotiin yöksi. Toimi hienosti, lapsi ei itkenyt, ei sanonut ikävöivänsä, kun oli oma sänky yms. tutut jutut. Sen jälkeen lapsi on ollut pari kertaa yötä molemmissa mummoloissa (omasta halustaan) ja joka kerta on tullut vähän ikävä nukkumaan mennessä. Mutta on saanut nukahtaa mummon kainaloon ja on tykännyt tosi paljon.
Suosittelen siis ekalle kerralle sitä että hoitaja tulee kotiin yöksi, jos on mahdollisuus valita.
ei taida ap:lla ja anopilla olla kovinkaan loistavat välit.. Mitä jos kyse olisi sinun äidistäsi? Antaisitko yökylään?
Löysää hyvä ihminen sitä nutturaa nyt..
Minä olen imettänyt lapsiani taaperoiksi asti, vaikka välillä ovat yökyläilleetkin ja lapset käyvät mummolassa yökylässä siksi, että se on heille elämys ja kivaa, ei siksi että vanhemmat haluavat omaa aikaa :)
Itse lapsesi parhaiten tunnet, ja kaikki kaksivuotiaat eivät ole valmiita yökyläilyihin! Meillä tyttö oli reilu 2-vuotiaana ensimmäisen kerran yökylässä omalla äidilläni, jota näemme viikottain. Yöksi jääminen oli ihan ex tempore -juttu, mummi kysyi haluaako tyttö jäädä ja halusi (vaikkei ehkä täysin käsittänytkään mitä yöksi jääminen tarkoittaa). Jätin tytön sinne illalla ja aamulla hain kotiin, hyvin oli mennyt.
Mielestäni tässä asiassa täytyy ehdottomasti enemmän kuunnella lapsen tarpeita ja valmiuksia kuin anopin mielihaluja, niin arvokas asia kuin osallistuvat isovanhemmat onkin. Ja jos kasvatusmenetelmät ovat todella eri tasolla (vrt. tuo pelastusliivijuttu!), niin en antaisi ollenkaan ennen kuin siellä on ymmärretty sinun kantasi. Meillä mummilla tyttö syö paljon enemmän herkkuja kuin kotona (tai ylipäänsä syö koko ajan, ei ruoka-aikoja). Tätä en silti pidä niin pahana, jos joskus herkuttelevat, kunhan kotona pidetään linja kuitenkin.
eipä tarvitse pohtia, milloin laittaisi lapsensa yökylään mummoloihin tai muihin sukulaisiin, kun ei heitä huolita koskaan sinne edes tunniksi päiväsaikaan.
Siis isovanhempien luona ja pari kertaa kummeilla. Olen kanssa sitä mieltä että mitä vanhempana yökyläilyn aloittaa sen vaikeampaa se on (ei tietysti kaikilla!). Tuttava perheen äiti ei antanut yöksi mammalle kun vasta 4 vuotiaana ja yöllä oli lapsi haettava pois kun halus kotiin!!! Toinen tuttu taas jätti 2 vuotiaan viikoksi mammalle, ja lähti miehensä kanssa etelään!
näin tukiverkostottomana äitinä naurattaa, kun joidenkin vastasyntyneet menevät " kylään" yksinään. Eikös kylään mennä silloin, kun sinne kutsutaan tai pyydetään päästä? Vauvoihin kai ei päde kumpikaan. Miksei puhuta suoraan yöhoidosta, kun sitähän se noin pienen kohdalla kumminkin on, vanhemmat haluavat olla ilman lastaan ja antavat sen jollekin muulle hoidettavaksi.
En kyllä päästäisi. Pienten lasten paikka on kotona ja sinne sitten hoitaja jos vanhemmilla on menoa.