Mikä tää MUSKARI oikein on? Vauvan kanssa. :D
Eli meille syntyi marraskuussa vauva. Jotenki tuntuu, että hirveen moni on kysynyt ootteko muskarissa sen kanssa tai vauvauinnissa. No sen uinnin tajuan vielä mutta että joku musiikkikerho. Mitä siellä voi tehdä vauvan kanssa? Kannattaako mennä varsinkaan jos en tod osaa ite laulaa tai soittaa mitää?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme tyyli ja tapa ihmisillä puuttua muiden tekemisiin tai tekemättä jättämisiin.
Ei kaikkia vaan kiinnosta samat asiat kun itseä eikä sillä ole rahalla mitään tekemistä. V*ttu mitä yleistyksiä kun et jotakin tee vauvasi kanssa (=viitaten persaukisen maininneeseen kommenttiin)
Moni kokee eri asiat tärkeiksi.Mutta on kyllä aika pölhöä uskoa ties mitä tutkimuksia ties mistä, ja tämä on vain minun mielipiteeni ja saa katsoa peiliin jos tästä itseensä ottaa.
Lapsen aivoja kyllä kehittää moni muukin toiminta kun joku taputusleikki ti-ti-nallen tahdissa tai muu rallattelu.
No tulokset huomaa myöhemmin koulussa. Mitä tekee ihmisellä, joka ei edes musiikista tajua mitään?
Miten joku ti-ti-nalle auttaa ymmärtämään musiikkia?
Likka kuunteli ja lauloi kikkaa ja on nyt kympin tyttö. Missään muskareissa käyty koskaan xD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme tyyli ja tapa ihmisillä puuttua muiden tekemisiin tai tekemättä jättämisiin.
Ei kaikkia vaan kiinnosta samat asiat kun itseä eikä sillä ole rahalla mitään tekemistä. V*ttu mitä yleistyksiä kun et jotakin tee vauvasi kanssa (=viitaten persaukisen maininneeseen kommenttiin)
Moni kokee eri asiat tärkeiksi.Mutta on kyllä aika pölhöä uskoa ties mitä tutkimuksia ties mistä, ja tämä on vain minun mielipiteeni ja saa katsoa peiliin jos tästä itseensä ottaa.
Lapsen aivoja kyllä kehittää moni muukin toiminta kun joku taputusleikki ti-ti-nallen tahdissa tai muu rallattelu.
No tulokset huomaa myöhemmin koulussa. Mitä tekee ihmisellä, joka ei edes musiikista tajua mitään?
Ymmärrätkö sinä musiikkia?
Ymmärsitkö ennen muskaria ja lapsia musiikkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Likka kuunteli ja lauloi kikkaa ja on nyt kympin tyttö. Missään muskareissa käyty koskaan xD
Jaa että sellainen kympin tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajuatko että on muutakin musiikkia kuin ti-ti-nalle, Smurffit ja Fröbelin palikat?
Luoja mikä yleistäjämamma.
Tunnen monta koulumenestyjää joita ei ole mihinkään muskareihin viety.
Kyllä se koulumenestys on kiinni aivan muista seikoista kuin musiikista ja musiikin ymmärtämisestä.
Soita vaikka mutta pennustasi ei seuraavaa Mozartia tule.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa että sellainen kympin tyttö.
Musiikilla ei ole mitään tekemistä koulumenestyksen kanssa. Kyllä ne on aivan muut tekijät mitkä vaikuttaa. Kuten lapsen oma motivaatio opiskeluun esim.
Vierailija kirjoitti:
Se on vuorovaikutusta, yhteistä tekemistä, sylittelyä, taputtelua. Musiikki on siinä vain mausteena, tärkeämpää on yhteinen hetki lapsen kanssa, pysähtyminen olemaan kahdestaan. Tai kolmestaan, kuten minä aikoinaan tuplien kanssa.
Eikö tota voi tehdä kotonakin? Kuka menee johonkin ryhmään ollakseen kaksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on vuorovaikutusta, yhteistä tekemistä, sylittelyä, taputtelua. Musiikki on siinä vain mausteena, tärkeämpää on yhteinen hetki lapsen kanssa, pysähtyminen olemaan kahdestaan. Tai kolmestaan, kuten minä aikoinaan tuplien kanssa.
Mä mietin kanssa että miten siellä ryhmässä ollaan vauvan kanssa kaksin?
Mikä ihme muskaritrollari tänne on pesiytynyt? Ole viemättä ipanaasi muskariin jos et halua.
muskari on lähinnä äitejä varten. saa seuraa muista aikuisista. Samalla positiivista vuorovaikutusta ja tekemistä vauvan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin kanssa että miten siellä ryhmässä ollaan vauvan kanssa kaksin?
No jostain syystä siellä ei viskota vauvoja äidiltä toiselle eikä katsella, miten muiden vauvat vilkuttavat. Vauvan kanssa tavoitellaan katsekontaktia sen sijaan, että tuijotellaan puhelimen näyttöä. Tosin moni nykyäiti tekee niin, että vauva on siinä sylissä ja ihan vain äkkiä vilkaisen, että kuka laittoi viestiä...
Olen miettinyt myös harrastuksia tulevalle vauvallemme. Asustamme Turun suunnalla, täällä ainakin vauvauinnit ovat näköjään ihan tolkuttoman kalliita. Esim. syyslukausi n. 200 e. Onkohan muskaritkin saman hintaisia? Tietty voisi kotonakin järjestää vauvalle omat muskarit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perskuta rallaa mitä humpuukkia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me korjataan autoja ja hoidetaan hevosia vauvan kanssa
No tuo kuulostaa paljon älyllisiä taitoja kehittävämmältä, kuin "tilulilu lii tää tää puks poks" heiluttelu ja keinuttelu. Teitä kun olisi enemmän niin saataisiin myöhemmin tehtyä tutkimus kummat pärjäsivät elämässä paremmin. Muskareista, vauva uinneista, yms nykyäitien ajanvietto paikoista ei saa muuta kun flunssia, vatsatauteja sekä muita toinen toistaan lietsovia kummallisia villityksiä, millä ei ole mitään totuuden perää. Kauhulla aina odotin mitä milläkin kertaa on päähän tarttunut.
Onhan tuota tutkittu Jyväskylän yliopistossa. Musiikkileikkikouluja on ollut jo reilusti yli 40 vuotta ja tutkimusten mukaan muskarilaiset menestyvät elämässä paremmin kuin ne, jotka eivät ole muskarissa olleet. Tätä tosin selitetään sillä, että jo valmiiksi syrjäytyneet perheet ei tuo lapsiaan muskariin eikä koe lapsen maailman avartamista musiikilla mitenkään tärkeäksi. Todella usein soittoharrastus liittyy ylempiin sosiaaliluokkiin samoin kuin muskarit muutenkin.
Lisäksi vauvamuskarissa tärkeässä roolissa on vauvan ja vanhemman vuorovaikutus. Jos sitä ei ole ja "musiikkia me kuunnellaan aina autossa", niin lapsen elämänennuste ei ole kaksinen.
Olin mäkin 80-luvulla muskarissa, mutta 4-vuotiaana, en vauvana.
Vauva ei tarvitse harrastuksia. Eikä muuten päiväkotia käyvät 1-5-vuotiaatkaan.
Vauvalle tekee ihan hyvää huomata, että maailmassa on muutakin kuin äiti ja kaupan karkkihylly. Tarpeellinen ryhmään sopeutuminen on hyvä aloittaa vaikka muskarista, missä ollaan vanhemman kanssa tunti tai puolikas kerrallaan. Vauva näkee ympärillä muita lapsia, on motorisia taitoja kehittäviä asioita, on rytmiä, musiikkia, aisteille erilaista virikettä kuin kotona jne.
Suomalaiset äidit valittavat, että jäävät vauva-aikana yksin, vauva takertuu äitiin, elämä on pieni ja kamala, mutta jos ehdottaa yhteistä äiti-lapsi -harrastusta, niin saa kuulla, että vauva ei tarvitse harrastuksia. Syrjäytykööt rauhassa.
Mun 1vee osaa soittaa paranoidin kitaralla. Kiitos muskarin. On se vaan fiksu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävin esikoisen kanssa pari kertaa, sen jälkeen minua ei olisi saanut paikalle kirveelläkään. Ylipirteitä ylimammoja kehumassa omaa pulleropalleroaan ja taputtamassa ringissä. Voi luoja että mä kärsin, kuin olisi aivoamputoitujen kokoontumisajoihin joutunut.
Nyt lapset ovat jo isoja, soittavat pianoa ja ovat hyviä laulajia. Lisäksi erittäin hyviä koululaisia. Taisi se kotona sylittely, lukeminen, musiikin kuuntelu ja ulkoileminen riittää. Ilman hormonihuuruista kanalaumaa ympärillä.Ai taivas mitä itseriittoisuutta ja muiden alentamista...
Ei ollenkaan, vaikka tuo viestini näköjään onkin poistettu..? Hmm.
Minä en nauttinut muskarista vaan tunsin olevani ihan väärässä paikassa. Olen siis ehkä ankeuttaja, olen nimittäin myös se ikävä ihminen, joka ei voi sietää tutustumisleikkejä tai työpaikan hauskoja yhteishenkihyppelyitä. Älytöntä väittää muskarin sun muiden olevan välttämättömän tärkeitä vauvan kehityksen suhteen, kun kuitenkin tärkeintä on se, mitä kotona tapahtuu. Vanhemmuuden suorittaminen ei ole lapsen etu.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme muskaritrollari tänne on pesiytynyt? Ole viemättä ipanaasi muskariin jos et halua.
Ihanaa kun jotkut ottavat muskarinkin niin vakavasti. Aivan kuin olisi kyseessä elämä ja kuolema.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perskuta rallaa mitä humpuukkia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me korjataan autoja ja hoidetaan hevosia vauvan kanssa
No tuo kuulostaa paljon älyllisiä taitoja kehittävämmältä, kuin "tilulilu lii tää tää puks poks" heiluttelu ja keinuttelu. Teitä kun olisi enemmän niin saataisiin myöhemmin tehtyä tutkimus kummat pärjäsivät elämässä paremmin. Muskareista, vauva uinneista, yms nykyäitien ajanvietto paikoista ei saa muuta kun flunssia, vatsatauteja sekä muita toinen toistaan lietsovia kummallisia villityksiä, millä ei ole mitään totuuden perää. Kauhulla aina odotin mitä milläkin kertaa on päähän tarttunut.
Onhan tuota tutkittu Jyväskylän yliopistossa. Musiikkileikkikouluja on ollut jo reilusti yli 40 vuotta ja tutkimusten mukaan muskarilaiset menestyvät elämässä paremmin kuin ne, jotka eivät ole muskarissa olleet. Tätä tosin selitetään sillä, että jo valmiiksi syrjäytyneet perheet ei tuo lapsiaan muskariin eikä koe lapsen maailman avartamista musiikilla mitenkään tärkeäksi. Todella usein soittoharrastus liittyy ylempiin sosiaaliluokkiin samoin kuin muskarit muutenkin.
Lisäksi vauvamuskarissa tärkeässä roolissa on vauvan ja vanhemman vuorovaikutus. Jos sitä ei ole ja "musiikkia me kuunnellaan aina autossa", niin lapsen elämänennuste ei ole kaksinen.
Olin mäkin 80-luvulla muskarissa, mutta 4-vuotiaana, en vauvana.
Vauva ei tarvitse harrastuksia. Eikä muuten päiväkotia käyvät 1-5-vuotiaatkaan.
Vauvalle tekee ihan hyvää huomata, että maailmassa on muutakin kuin äiti ja kaupan karkkihylly. Tarpeellinen ryhmään sopeutuminen on hyvä aloittaa vaikka muskarista, missä ollaan vanhemman kanssa tunti tai puolikas kerrallaan. Vauva näkee ympärillä muita lapsia, on motorisia taitoja kehittäviä asioita, on rytmiä, musiikkia, aisteille erilaista virikettä kuin kotona jne.
Suomalaiset äidit valittavat, että jäävät vauva-aikana yksin, vauva takertuu äitiin, elämä on pieni ja kamala, mutta jos ehdottaa yhteistä äiti-lapsi -harrastusta, niin saa kuulla, että vauva ei tarvitse harrastuksia. Syrjäytykööt rauhassa.
Ei kai kukaan vauvalle syötä karkkeja? Isommalle lapselle sitten.
Juuh en minäkään oo muskaris muksun kans käynyt ja on musikaalinen. Se riippuu miten osaa kotona tehdä. Lähinnä tuo on mammojen turhanpäiväsiä juoruja ja jos vauvat osaisi puhua ne laittais korvatulpat tai suukapulat sen kaakattavan kanalauman päälle. Suojele itseäsi.