Mikä tää MUSKARI oikein on? Vauvan kanssa. :D
Eli meille syntyi marraskuussa vauva. Jotenki tuntuu, että hirveen moni on kysynyt ootteko muskarissa sen kanssa tai vauvauinnissa. No sen uinnin tajuan vielä mutta että joku musiikkikerho. Mitä siellä voi tehdä vauvan kanssa? Kannattaako mennä varsinkaan jos en tod osaa ite laulaa tai soittaa mitää?
Kommentit (191)
Vierailija kirjoitti:
Olen siis huono ja alinta kastia kun en ole näissä koskaan rampannut enkä aio aloittaa nytkään. Se ylipirteys on asia joka on täysin turn off itselleni. Mä laulan ja tanssin kotona vauvan kanssa. Kaksitaan. Se ei taida olla yhtä tasokasta vuorovaikutusta kuten joku muskari.
Se on white trash :D
Vauvamuskarin käyvistä taas tulee professoreita.
Nää on näitä äitien valintoja! :D (Joo äitien, ei isät tällaisista tee ongelmaa)
Aika hyvin pärjäsin koulussa vaikka missään vauvauinneissa ja muskareissa ei äitini mua raijannutkaan. Samoin mun lapset. Erittäin hyvin menestyvät koulussa. Tyttö oppi lukemaan 6-vuotiaana. Matemaattisesti lahjakas sekä kielet sujuu; ruotsi, englanti, saksa. Saksan aloitti 4. luokalla.
On nyt seiskalla.
Poika menestyy myös vaikka onkin ollut vaikeuksia, mutta pojat ovatkin erilaisia kun tytöt.
Meidän 1v ainakin rakastaa muskaria. Näkee siellä muita lapsia ja leikkii ja soittaa, rupeaa aina tanssimaan kun ohjaaja alkaa laulaa :D aika Lamea tuota olisi tehdä kahdestaan kotona, ei se ollenkaan sama harrastuksena kuin tuo muskarissa käyminen.
Vierailija kirjoitti:
Perskuta rallaa mitä humpuukkia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me korjataan autoja ja hoidetaan hevosia vauvan kanssa
No tuo kuulostaa paljon älyllisiä taitoja kehittävämmältä, kuin "tilulilu lii tää tää puks poks" heiluttelu ja keinuttelu. Teitä kun olisi enemmän niin saataisiin myöhemmin tehtyä tutkimus kummat pärjäsivät elämässä paremmin. Muskareista, vauva uinneista, yms nykyäitien ajanvietto paikoista ei saa muuta kun flunssia, vatsatauteja sekä muita toinen toistaan lietsovia kummallisia villityksiä, millä ei ole mitään totuuden perää. Kauhulla aina odotin mitä milläkin kertaa on päähän tarttunut.
Onhan tuota tutkittu Jyväskylän yliopistossa. Musiikkileikkikouluja on ollut jo reilusti yli 40 vuotta ja tutkimusten mukaan muskarilaiset menestyvät elämässä paremmin kuin ne, jotka eivät ole muskarissa olleet. Tätä tosin selitetään sillä, että jo valmiiksi syrjäytyneet perheet ei tuo lapsiaan muskariin eikä koe lapsen maailman avartamista musiikilla mitenkään tärkeäksi. Todella usein soittoharrastus liittyy ylempiin sosiaaliluokkiin samoin kuin muskarit muutenkin.
Lisäksi vauvamuskarissa tärkeässä roolissa on vauvan ja vanhemman vuorovaikutus. Jos sitä ei ole ja "musiikkia me kuunnellaan aina autossa", niin lapsen elämänennuste ei ole kaksinen.
Sanotko tosiaan ettei sitä vuorovaikusta voi olla muualla kuin jossain muskarissa?
Ja kyllä sitä musiikkia, ehkä jopa monipuolisemmin tulee autossa kuunneltua kuin ti-ti-nallea.
Oletko joku ennustaja että tiedät jo millaisia lapsista tulee kun "vaan autossa kuunnellaan musiikkia"?
Kukas nyt yleistää? ;)
Hyvin kiillotettu sädekehä hei....
Vierailija kirjoitti:
Olen siis huono ja alinta kastia kun en ole näissä koskaan rampannut enkä aio aloittaa nytkään. Se ylipirteys on asia joka on täysin turn off itselleni. Mä laulan ja tanssin kotona vauvan kanssa. Kaksitaan. Se ei taida olla yhtä tasokasta vuorovaikutusta kuten joku muskari.
Siis mikä ylipirteys? Että voi heittäytyä ja laulaa ja leikkiä lapsensa kanssa? Että juttelee niiden muiden mammojen kanssa?
Ehkä ihan hyvä, että ne ankeuttajat jäävät kotiinsa murjottamaan, ettei vaan tarvitse kommunikoida toisten ihmisten kanssa, lasta vaan käy sääliksi.
T. Muskarimamma
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä ylipirteys? Että voi heittäytyä ja laulaa ja leikkiä lapsensa kanssa? Että juttelee niiden muiden mammojen kanssa?
Ehkä ihan hyvä, että ne ankeuttajat jäävät kotiinsa murjottamaan, ettei vaan tarvitse kommunikoida toisten ihmisten kanssa, lasta vaan käy sääliksi.
T. Muskarimamma
En ole ankeuttaja. Itselleni tulee kiusallinen olo julkisesti hyppelystä mikä on aivan normaalia.
Mutta tätähän te täydelliset mammat ette ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Muskarimamma
Tee kiireesti lasu!!! Lasta ei viedä muskariin!!! Aivan kamalaa. Siis hirveää suorastaan.
Että mikä kommentti taas....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. MuskarimammaEn ole ankeuttaja. Itselleni tulee kiusallinen olo julkisesti hyppelystä mikä on aivan normaalia.
Mutta tätähän te täydelliset mammat ette ymmärrä.
Mikään ei ole niin noloa kuin ihminen, joka ei uskalla laittaa itseään likoon. Ja sitä se julkisesti hyppely on.
Tässäkin ketjussa näkee hyvin pätijämammat vs muut.
Pätijämamma on aina oikeassa koska tutkimukset. (Kukahan nekin on oikein maksanut?)
Eikä nähdä sitäkään kuinka erilaisia ihmiset ovat. Lahjakkaita lapsia on myös heissä joita ei kaiken maailman äitien valitsemiin juttuihin kuskattu.
Ja miksi pitäisikään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. MuskarimammaEn ole ankeuttaja. Itselleni tulee kiusallinen olo julkisesti hyppelystä mikä on aivan normaalia.
Mutta tätähän te täydelliset mammat ette ymmärrä.Mikään ei ole niin noloa kuin ihminen, joka ei uskalla laittaa itseään likoon. Ja sitä se julkisesti hyppely on.
Kaikki eivät vain ole sellaisia eikä se ole lainkaan noloa. Täysin normaalia.
Itse olet nolo kun tuollaista väität.
Ihmiset ovat erilaisia, ymmärrätkö?
"Vauvojen harrastukset" on äitejä varten. Että ei olisi niin tylsä ja yksinäinen olo, ja voi ostaa vähän paremman itse- ja omatunnon, kun kerran "kehittää" lasta ihan vaivaa nähden ja rahaa maksaen. Sitä paitsi sitten on niin muikeaa päteä netissä muille.
Enkä usko, että kaikilla olisi rytmitajua tai sävelkorvaa, vaikka olis kuinka leikitetty ja lässytetty muskarissa alle 1-vuotiaana. Kuten kuin ei myöskään kielipäätä tai matemaattisia lahjoja ole kaikilla. Mun mielestä lahjakkuutta tiettyihin asioihin joko on tai ei ole, harva on lahjakkaita ihan kaikessa...
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli av-mammat eivät osaa harrastaa musiikkia ilman tuettua toimintaa, vaan pitää lallatella ryhmässä.
En toisaalta ole yllättynyt.
Joo, en todellakaan osannut sellasia laululeikkejä, loruja ja sormileikkejä mitä muskarissa tehdään. Olisin kyllä osannut laulaa vauvalle, mutta en yhdistää siihen kovin monipuolisesti leikkejä ja liikuntaa. Eikö olisi myöskään ollut mitään soittimia kotona, ei bongorumpuja eikä marakasseja. Meillä oli kyllä hauskaa muskarissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perskuta rallaa mitä humpuukkia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me korjataan autoja ja hoidetaan hevosia vauvan kanssa
No tuo kuulostaa paljon älyllisiä taitoja kehittävämmältä, kuin "tilulilu lii tää tää puks poks" heiluttelu ja keinuttelu. Teitä kun olisi enemmän niin saataisiin myöhemmin tehtyä tutkimus kummat pärjäsivät elämässä paremmin. Muskareista, vauva uinneista, yms nykyäitien ajanvietto paikoista ei saa muuta kun flunssia, vatsatauteja sekä muita toinen toistaan lietsovia kummallisia villityksiä, millä ei ole mitään totuuden perää. Kauhulla aina odotin mitä milläkin kertaa on päähän tarttunut.
Onhan tuota tutkittu Jyväskylän yliopistossa. Musiikkileikkikouluja on ollut jo reilusti yli 40 vuotta ja tutkimusten mukaan muskarilaiset menestyvät elämässä paremmin kuin ne, jotka eivät ole muskarissa olleet. Tätä tosin selitetään sillä, että jo valmiiksi syrjäytyneet perheet ei tuo lapsiaan muskariin eikä koe lapsen maailman avartamista musiikilla mitenkään tärkeäksi. Todella usein soittoharrastus liittyy ylempiin sosiaaliluokkiin samoin kuin muskarit muutenkin.
Lisäksi vauvamuskarissa tärkeässä roolissa on vauvan ja vanhemman vuorovaikutus. Jos sitä ei ole ja "musiikkia me kuunnellaan aina autossa", niin lapsen elämänennuste ei ole kaksinen.
Mä kuuntelin musiikkia äidin kanssa autossa. Duunariäiti, minä taas yliopiston käynyt ja musiikkiharrastus alkoi aikuisiällä.
Kyllähän sitä naapureita myöten aikoinaan kauhisteltiin, että mustaa varmaan tulee huumeidenkäyttäjä kun ei muskariin menty. 3 sisaruksen kanssa jännättiin samaa, se että yksi on vailla yliopistokoulutusta on selkeästi suoraan muskarinpuutteesta johtuvaa :(
Lapsista siis tulee tyhmiä ilman muskaria?
Mielenkiintoinen näkemys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli av-mammat eivät osaa harrastaa musiikkia ilman tuettua toimintaa, vaan pitää lallatella ryhmässä.
Joo, en todellakaan osannut sellasia laululeikkejä, loruja ja sormileikkejä mitä muskarissa tehdään. Olisin kyllä osannut laulaa vauvalle, mutta en yhdistää siihen kovin monipuolisesti leikkejä ja liikuntaa. Eikö olisi myöskään ollut mitään soittimia kotona, ei bongorumpuja eikä marakasseja. Meillä oli kyllä hauskaa muskarissa.
Niitä saa musakaupoista ostettuakin tampio
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sinulta itseltäsi löydy mielikuvitusta ?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää lähteä johonkin MUSKARIIN, miksi ei voi taputella ja sylitellä kotona ihan?
Totta kai. Voi pysyä pelkästään kotona. Nyt ei tosin ole kyse pelkästään sylittelystä.
Eli nyt ap ihan itse tuli sanoneeksi, ettei osaa laulaa tai soittaa. Todennäköisesti hän ei myöskään osaa lainkaan lastenlauluja.
Muskarissa oppii.
Lisäksi siellä tapaa muuta pienten lasten vanhempia. Lapsi näkee ikäisiään, ja ällistyttävän pian vauvarkin alkavat tarkkailla mielenkiinnolla muiden vauvojen tekemisiä.
Paljon tuossa on sitä, että ÄIDIN on kiva päästä välillä kotoa pois. On kiva katsella muuakin kuin olkkarin ja makkarin seiniä.
Tietysti jos olet persaukinen tai introvertti erakko, niin kukaan ei pakota satsaamaan harrastuksiin. Minusta taas aikaansa voi käyttää huonomminkin kuin harrastamalla lapsen kanssa.
Kotona voi pistää vaikka kattilabändin pystyyn.. Ei maksa mitään.
Muistaakseni lastenpsykiatri Jari Sinkkonen sanoi, ettei vauva tarvitse harrastuksia ja sen, että lapsesta hyvin todennäköisesti kasvaa ihan normaali ilman yhtäkään harrastusta. Joten jäitä hattuun muskarimammat...