Mikä tää MUSKARI oikein on? Vauvan kanssa. :D
Eli meille syntyi marraskuussa vauva. Jotenki tuntuu, että hirveen moni on kysynyt ootteko muskarissa sen kanssa tai vauvauinnissa. No sen uinnin tajuan vielä mutta että joku musiikkikerho. Mitä siellä voi tehdä vauvan kanssa? Kannattaako mennä varsinkaan jos en tod osaa ite laulaa tai soittaa mitää?
Kommentit (191)
Mutta totta kai av-mamma tietää paremmin kuin aivotutkijat. Et varmaan myöskään lue lapsellesi kun turhaa hömpötystä sekin?
Vierailija kirjoitti:
Mutta totta kai av-mamma tietää paremmin kuin aivotutkijat. Et varmaan myöskään lue lapsellesi kun turhaa hömpötystä sekin?
Näköjään. Pari päivää sitten näin mainoksen, jossa iltasatu kuunneltiin äänikirjana. Lapsi sängyssä tabeltin kanssa kuulokkeeet korvilla.
Tässä puhuttiin Musiikista. Ei MUSIIKKILEIKKIKOULUSTA. Ei taida siis linkkaajamamma käynyt kunnolla muskariaan vauvana kun on luetunymmärtäminen tuolla tasolla 😂😂😂
Ok, eli av-mammat eivät osaa harrastaa musiikkia ilman tuettua toimintaa, vaan pitää lallatella ryhmässä.
En toisaalta ole yllättynyt.
Laittakaa ap vauva heti pianokouluun. Kohta on jo liian myöhäistä jos haluatte hänestä Mozartin kaltaisen pianotaiturin!
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhuttiin Musiikista. Ei MUSIIKKILEIKKIKOULUSTA. Ei taida siis linkkaajamamma käynyt kunnolla muskariaan vauvana kun on luetunymmärtäminen tuolla tasolla 😂😂😂
Mikä tää MUS-KA-RI oikein on? Mus-ka-reis-sa mu-sii-kin maai-lmaan tu-tus-tu-taan leik-ki-en, lau-la-en, soit-ta-en, liik-ku-en ja kuun-nel-len.
Eli tässä puhtaan MU-SIIK-KI-LEIK-KI-KOU-LU-STA, ei mu-sii-kis-ta.
Vierailija kirjoitti:
Ok, eli av-mammat eivät osaa harrastaa musiikkia ilman tuettua toimintaa, vaan pitää lallatella ryhmässä.
En toisaalta ole yllättynyt.
Ja av-mammat ei osaa kuin humblebragata huonosti piilotetulla itsekorostuksella.
Itse asiassa viimeisimpien tutkimusten mukaan kaikista tehokkain tapa aktivoida vauvan aivoja ja kehittää vauvan päättelykykyä sekä hahmottamiskykyä on vauvatanhu.
Vierailija kirjoitti:
Me korjataan autoja ja hoidetaan hevosia vauvan kanssa
No tuo kuulostaa paljon älyllisiä taitoja kehittävämmältä, kuin "tilulilu lii tää tää puks poks" heiluttelu ja keinuttelu. Teitä kun olisi enemmän niin saataisiin myöhemmin tehtyä tutkimus kummat pärjäsivät elämässä paremmin. Muskareista, vauva uinneista, yms nykyäitien ajanvietto paikoista ei saa muuta kun flunssia, vatsatauteja sekä muita toinen toistaan lietsovia kummallisia villityksiä, millä ei ole mitään totuuden perää. Kauhulla aina odotin mitä milläkin kertaa on päähän tarttunut.
Perskuta rallaa mitä humpuukkia kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuo kuulostaa paljon älyllisiä taitoja kehittävämmältä, kuin "tilulilu lii tää tää puks poks" heiluttelu ja keinuttelu. Teitä kun olisi enemmän niin saataisiin myöhemmin tehtyä tutkimus kummat pärjäsivät elämässä paremmin. Muskareista, vauva uinneista, yms nykyäitien ajanvietto paikoista ei saa muuta kun flunssia, vatsatauteja sekä muita toinen toistaan lietsovia kummallisia villityksiä, millä ei ole mitään totuuden perää. Kauhulla aina odotin mitä milläkin kertaa on päähän tarttunut.
Jos ei ole suorittanut edes paria luokkaa peruskoulusta, on jäävi arvostelemaan tuolla tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee työkalut tutuiksi sekä eläinten käsittely. Pysyy kädessä muukin kuin tabletti ;)
Miehellä harrasteena autot, mulla hevoset :)
Musiikkia kuunnellaan kotona ja autossa laidasta laitaan.
Taitaa nämä jutut olla vain siksi että äiti pääsee ulos. Ainakin he jotka ovat kai harrastuksistaan luopuneet.
Mä olen säilyttänyt omat harrastukseni jonne lapsen otan mukaani. Ja välillä on isin mukana isin touhuissa.
Kuka uskaltaa enää mihkään uimahalliin mennä?? Mä en ainakaan mene.
Kaapulaiset ovat epähygieenisiä sakkia että hyi olkoon mitä kaikkea niissä muhii. Ja ne ällöt miehet. Yök.
Vierailija kirjoitti:
Kävin esikoisen kanssa pari kertaa, sen jälkeen minua ei olisi saanut paikalle kirveelläkään. Ylipirteitä ylimammoja kehumassa omaa pulleropalleroaan ja taputtamassa ringissä. Voi luoja että mä kärsin, kuin olisi aivoamputoitujen kokoontumisajoihin joutunut.
Nyt lapset ovat jo isoja, soittavat pianoa ja ovat hyviä laulajia. Lisäksi erittäin hyviä koululaisia. Taisi se kotona sylittely, lukeminen, musiikin kuuntelu ja ulkoileminen riittää. Ilman hormonihuuruista kanalaumaa ympärillä.[/Sama kokemus! Mä en saanut siitä kuin hirveän myötähäpeän ja mietin pakotietä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää lähteä johonkin MUSKARIIN, miksi ei voi taputella ja sylitellä kotona ihan?
Laulaminen ei ole minulle luontevaa, mutta halusin antaa vauvalle kokemuksen laulusta, rytmistä ja musiikista yhdistettynä positiiviseen lähelläolokokemukseen. Muskarissa opin rallattelemaan ja laulamaan, tuskin olisin kotona osannut /huomannut tehdä lapsen kanssa laululeikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Se on vuorovaikutusta, yhteistä tekemistä, sylittelyä, taputtelua. Musiikki on siinä vain mausteena, tärkeämpää on yhteinen hetki lapsen kanssa, pysähtyminen olemaan kahdestaan. Tai kolmestaan, kuten minä aikoinaan tuplien kanssa.
"kahdestaan", laumassa?
Esikoisen kanssa ainakin sitä on sata kahdenkeskeistä läsnäolohetkeä päivässä, laulaen, musiikkia kuunnellen, jutellen tai hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota tutkittu Jyväskylän yliopistossa. Musiikkileikkikouluja on ollut jo reilusti yli 40 vuotta ja tutkimusten mukaan muskarilaiset menestyvät elämässä paremmin kuin ne, jotka eivät ole muskarissa olleet. Tätä tosin selitetään sillä, että jo valmiiksi syrjäytyneet perheet ei tuo lapsiaan muskariin eikä koe lapsen maailman avartamista musiikilla mitenkään tärkeäksi. Todella usein soittoharrastus liittyy ylempiin sosiaaliluokkiin samoin kuin muskarit muutenkin.
Lisäksi vauvamuskarissa tärkeässä roolissa on vauvan ja vanhemman vuorovaikutus. Jos sitä ei ole ja "musiikkia me kuunnellaan aina autossa", niin lapsen elämänennuste ei ole kaksinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuota tutkittu Jyväskylän yliopistossa. Musiikkileikkikouluja on ollut jo reilusti yli 40 vuotta ja tutkimusten mukaan muskarilaiset menestyvät elämässä paremmin kuin ne, jotka eivät ole muskarissa olleet. Tätä tosin selitetään sillä, että jo valmiiksi syrjäytyneet perheet ei tuo lapsiaan muskariin eikä koe lapsen maailman avartamista musiikilla mitenkään tärkeäksi. Todella usein soittoharrastus liittyy ylempiin sosiaaliluokkiin samoin kuin muskarit muutenkin.
Lisäksi vauvamuskarissa tärkeässä roolissa on vauvan ja vanhemman vuorovaikutus. Jos sitä ei ole ja "musiikkia me kuunnellaan aina autossa", niin lapsen elämänennuste ei ole kaksinen.
Olin mäkin 80-luvulla muskarissa, mutta 4-vuotiaana, en vauvana.
Vauva ei tarvitse harrastuksia. Eikä muuten päiväkotia käyvät 1-5-vuotiaatkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kävin esikoisen kanssa pari kertaa, sen jälkeen minua ei olisi saanut paikalle kirveelläkään. Ylipirteitä ylimammoja kehumassa omaa pulleropalleroaan ja taputtamassa ringissä. Voi luoja että mä kärsin, kuin olisi aivoamputoitujen kokoontumisajoihin joutunut.
Nyt lapset ovat jo isoja, soittavat pianoa ja ovat hyviä laulajia. Lisäksi erittäin hyviä koululaisia. Taisi se kotona sylittely, lukeminen, musiikin kuuntelu ja ulkoileminen riittää. Ilman hormonihuuruista kanalaumaa ympärillä.
Ai taivas mitä itseriittoisuutta ja muiden alentamista...
http://www.kielipolku.fi/kielipolku/lapsuus/musiikkiharrastus_on_lapsen…