Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko säästeliäisyys jatkuvasti harjoitettava hyve? Tekeekö kulutuksen minimointi ihmisestä hienon?

Vierailija
14.03.2018 |

Onko kalliin pöydän ostaja huonompi ihminen kuin se, joka ostaa halvan, mutta kelvollisen?
Ovatko aidoimmat ihmiset sellaisia, jotka ostavat Peuhu-haalarin lapselle ja itselleen Lidlin vaatteet, vain tarpeeseen?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itse ajattelet?

Vierailija
2/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutuksen minimoiminen ainakin tekee ihmisestä mielestäni vastuullisen, järkevän ja tiedostavan.

Tiedäthän, että nykyään elämme velaksi maapallollamme? (Uusiutuvat) luonnonvarat tuhlataan kovemmalla vauhdilla, kun ne uusiutuvat. Suomalainen on tuhlannut jo huhtikuussa vuoden "saldonsa".

Näin ei voi jatkua, sen pitäisi kaikille olla päivänselvää. Mutta miksi ei ole? "Koska mä nyt vaan HALUUN..!" ??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla aloittajankin mielipide asiaan. Kysymyksenasettelusta voi sitä yrittää arvailla, mutta anna jotakin itsestäsi ensin jos keskustelua tahdot aloitella.

Vierailija
4/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä minimoin kulutuksen pakon sanelemana, en minkään hyveen vuoksi. Olin kamalan onnellinen kun sain Lidlistä uudet liivit kuudella eurolla. 

Vierailija
5/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis miksi olisi parempi ostaa joku halpa helposti hajoava kuin se kalliimpi ja kestävämpi, jos sellaisen kuitenkin ostaa? Se on taas eri jos jotain ostaa vain materian ilosta ja samalla heittää vanhaa kelvollista pois..

Vierailija
6/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä itse ajattelet?

Mielestäni ei. Mutta minulla on sellaisiakin ihmisiä ympärillä, jotka jatkuvasti kommentoivat jotenkin itseään ylentäen kaikenlaisiin keskusteluihin, mihin raha liittyy. Mielestäni - jos kyse ei ole typerästä ratkaisusta ("ostin kellon ja lapset jäivät ilman ruokaa"), ostosvalinnan tekeminen ei juuri millään lailla liity ostoksen tekijän moraaliseen hyvyyteen. 

Kulutuskriittisyyteen en nyt ota kantaa, vaikka "sinänsä" kannatan kestäviä valintoja. Kunhan tässä mietin, että onko se säästäväisyyden hyve niin syvällä suomalaisessa, että sitä saa edelleen sädekehän päänsä päälle, kun noudattaa mahdollisimman niukkaa budjettia (oli syytä tai ei). 

Vierailija
7/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä minimoin kulutuksen pakon sanelemana, en minkään hyveen vuoksi. Olin kamalan onnellinen kun sain Lidlistä uudet liivit kuudella eurolla. 

Minä ostin kerran Lidlistä housut alle kympillä. Ne hajosivat haaroista ja vetskarista muutaman käytön jälkeen. En ollut onnellinen. Myös housujen pinta nukkaantui.

Vierailija
8/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutuksen minimointi ei tee kenestäkän parempaa ihmistä. Moni tosin luulee olevansa jotenkin halompi kun nuukailee, välillä aivan sairaallakin tavalla.

Vierailija
9/9 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu tuotteesta tai palvelusta. Joku autovakuutus ja sähkölasku on puhdasta tyhmyyttä jättää kilpailuttamatta, koska puhutaan tietyllä tapaa bulkkipalveluista. Halvinta jauhelihaa en taas kovin mielelläni osta, tosin sekin riippuu tuottajasta, joskus saa hyvää halvalla.