Mummi haluaa tavata lastenlasta vain kahden kesken?!
Mielipiteitä? Keskustelimme taas asiasta miehen kanssa, kun mummi oli pyytänyt lasta kylään.
Lapsi on 1v5kk, mummi on tavannut häntä 5-6 kertaa koko aikana. Välimatka ei ole ongelma. Emme tiedä, mikä oikein on. Aina tavatessa ihastelee ja höpöttää että milloin lapsi tulee mummille hoitoon...
Minusta on tosi epäilyttävää, miksi koko ajan kyselee mieheltäni lasta heille hoitoon, eikä kuitenkaan halua häntä tavata meillä tuon useammin/niin että tulisimme koko porukka kylään! Eihän lapsia mummiaan edes tunne.
Isäni hoitaa ja näkee lasta 2-3krt viikossa, he ovat tosi läheisiä. Ukki tuo myös leluja, huolehtii valmiiksi vaippoja yms ruokaa ukkilaan ja vie lasta kirjastoon yms. Anoppi oli nyt (taas) suutahtanut, että kyllä hänkin hoitaisi, mutta minä en kuulemma anna.
Ollaanko me nyt outoja, kun emme anna lasta mummille? Haluaisin että mummi näkisi häntä muutenkin useammin, mutta melkein aina vain se käy että lapsi tulee mummolaan (yksin) ja vanhemmat vain vie ja hakee... Mikä tuossa pyynnöstä on ideana??
Kommentit (43)
Vallankäyttöä tuo on! Meillä anoppi heti ensimmäisen vauvan nähtyään tokaisi että on se mummonkin kulta. Harmittaa kun annoin liian pienenä lapsen hänelle hoitoon, asui niin kaukana että lapsi vierasti ja huusi vaan. Hoito siis mummon vaatimuksesta. Lisäksi valehteli että kaikki oli mennyt upeasti vaikka lapsen silmät turvonneet itkemisestä ja paidat oksennettu taaperonakin.
Nyt meillä nuorimmainenkin kohta 10 ja voitteko kuvitella että anoppi vieläkin vääntää: tyttö hänelle joka toiseksi viikonlopuksi yöksi. Ja kun minä kiellän, menee miehelle itkemään että ei saa olla lapsen kanssa säännöllisesti. Haluaa tavata lapsia niinkuin hän haluaa. En ole koskaan tykännyt hänen jyräävästä tyylistään eikä lapsenhoitoapukaan ole enää tarpeen. Tapaamasta ei ole estetty koskaan, aina on liikaa menty hänen pillinsä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on tietysti myös miehen äiti. Ehkä hän on huolissaan poikansa parisuhteesta, ja ajattelee antavansa pariskunnalle kahdenkeskistä aikaa ottamalla vauvaa hoitoon...
Anoppi ei välttättä sillä lailla auta perhettä perheytymään, siis isää kasvamaan isän rooliin suhteessa lapseen. Mutta tuskin hän mitään pahaa tarkoittaa.
Aloituksessa kävi ilmi kaksi asiaa 1) anoppi on tietoinen että ap:n isä hoitaa lasta tarvittaessa 2) anoppi ei suostu käymään ap:n luona kylässä kuten ap:n isä, jotta hän tutustuisi ennen hoitoon jääntiä lapseen
Näiden seikkojen valossa, en usko että kyse on anopin armollisesta halusta tarjota parisuhdeaikaa pojalleen. Ap, myös kertoi, että anoppi on suuttunut siitä ettei saa hoitaa vauvaa, joten sekin kertonee että motiivi hoitaa anoppilähtöinen motiivi, eikä poikalähtöinen motiivi.
Mullakin on outo anoppi, kävi lapsen vauva-aikana meillä tosi lyhyitä vierailuja kerrallaan siis ihan tyyliin vaan kääntymässä meillä vaikka matkaa on aika paljon. Sitten hän alkoi kinuamaan taaperoa itselleen hoitoon useaksi viikoksi kerrallaan! Ei olla kyllä hyvisssä väleissä ja hän on sellainen ihminen joka ei ymmärrä lapsista kyllä mitään, esim joku varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhteen kehitys ei taida häntä kiinnostaa.
Mummo taitaa olla vaarille kateellinen, kun vaari saa hoitaa ja hän ei? Mitäpä jos seuraavalla kerralla hänen käydessään ehdottaisit että hän tulisi käymään teillä vaikka kerran viikkoon, niin voisi sitten kuukauden, parin päästä vaikka lapsi tulla mummolle hoitoon.
Käykää myös itse siellä mummon luona. Käyttehän te isäsikin luona. Ja se kyllä riittää että lasesi isä käy lapsen kanssa äidillään, vai onko joku syy miksi sinun pitää olla koko ajan paikalla siellä missä lapsesikin? Varmaan luotat mieheesi sen verran?? Parasta lapselle on monta välittävää aikuista, joten älkää sulkeko mummoa pois!
Vierailija kirjoitti:
Mummo taitaa olla vaarille kateellinen, kun vaari saa hoitaa ja hän ei? Mitäpä jos seuraavalla kerralla hänen käydessään ehdottaisit että hän tulisi käymään teillä vaikka kerran viikkoon, niin voisi sitten kuukauden, parin päästä vaikka lapsi tulla mummolle hoitoon.
Käykää myös itse siellä mummon luona. Käyttehän te isäsikin luona. Ja se kyllä riittää että lasesi isä käy lapsen kanssa äidillään, vai onko joku syy miksi sinun pitää olla koko ajan paikalla siellä missä lapsesikin? Varmaan luotat mieheesi sen verran?? Parasta lapselle on monta välittävää aikuista, joten älkää sulkeko mummoa pois!
Minua vähän epäillyttää tilanne jossa mummolla on kitkaa lapsen äidin kanssa ja jos lapsella on suhde kumpaankin niin voi jäädä vähän pahaan välikäteen vanhempana jos mummo ja äiti eivät tule yhäkään toimeen toistensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti ei saisi mennä mukaan anopille kylään? Miksi äiti pitäisi sulkea noista vierailuista pois? Ap ei ole sanonut, ettei tykkää käydä anopillaan. Lapsi tutustuu ja oppii luottamaan vieraaseen parhaiten sen seurassa, keneen hänelläon muodostunut ensisijainen kiintymyssuhde.
Minun anoppini ei voi jostain syystä sietää minua, ilmeisesti koska olen "vienyt" hänen kultapoikansa. Tiedän, että lapselle isovanhemmat ovat tärkeät, mutta tuntuu se nyt aivan absurdilta ajatukselta antaa oma lapsi hoitoon ihmiselle, joka ei voi sietää sinua tai pysyä edes kohteliaana kun satunnaisesti tavataan. Lapsemme ei siis vielä ole ollut hoidossa eikä varmaan vähään aikaan menekään, kun hoidolle ei ole varsinaista tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Mummi haluaa päästä hoitamaan ”omalla tavallaan”, taustalla joku kontrollintarve. Lapsilähtöistä tuo ei missään nimessä ole, vaan enemmänkin kertoo siitä ettei anna lapselle arvoa omana itsenään, vaan ainoastaan jonakin jolla tyydytetään omia tarpeita.
En suostuisi.
Joku tällainen minunkin mieleastäni. Ei tervettä.
Itselläni oli tuollainen mummi. Näillä isovanhemmillani oli outo tarve kontrolloida. Kaikki tehtiin ihan heidän omalla tavallaan heidän luonaan. On tullut lievästi jopa kajottu ja hyväksikäytetty olo siitä kun aina oltiin hoidossa mummilla ja vaarilla. Piti nukkua ilman pikkuhousuja koska ”ilmakylpyjä”. Vaari kertoi outoja vitsejä ja opetti tahalleen lausumaan joitakin sanoja väärin. Lisäksi kun olin 5-6 ja pikkusiskoni 4v nuorempi, laittoivat he edelleen joka pesun jälkeen jotain rasvaa alapäähämme oikein tutkien alapäitämme.
Kuulostaa oudolta. En laittais lastani tuollaisen vaikean ihmisen luokse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua vähän epäillyttää tilanne jossa mummolla on kitkaa lapsen äidin kanssa ja jos lapsella on suhde kumpaankin niin voi jäädä vähän pahaan välikäteen vanhempana jos mummo ja äiti eivät tule yhäkään toimeen toistensa kanssa.
Niinpä, jos mummo ei pidä äidistä sen vertaa että ei suostuisi tapaamaan lapsenlasta hänen seurassaan (ap:han suostuisi, eikä hänellä ole mitään anoppia vastaan), niin voidaan kyllä hyvällä syyllä kysyä, onko mummon.seura lapselle hyväksi isompakaan. Jos lapseen haluaa välit luoda, niin kyllä pitää olla valmis luomaan hyvät välit myös hänen vanhempiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äiti ei saisi mennä mukaan anopille kylään? Miksi äiti pitäisi sulkea noista vierailuista pois? Ap ei ole sanonut, ettei tykkää käydä anopillaan. Lapsi tutustuu ja oppii luottamaan vieraaseen parhaiten sen seurassa, keneen hänelläon muodostunut ensisijainen kiintymyssuhde.
Näytäppä kohta jossa kirjoitin että äiti ei saa mennä mummolle käymään? Niin, eihän sellaista ollutkaan, vaan kehoitus mennä mummolle käymään. Jos itse ei pidä mummosta, niin se on äidin oma häpeä, ja silloin isä voi käydä lapsen kanssa äidillään. Tässähän ilmeisesti syytetään mummoa siitä että itse ei pidetä mummosta. Ei kannattaisi mummon ja lapsen välejä tuhota jo ennen kuin se on ehtinyt muodostua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, jos mummo ei pidä äidistä sen vertaa että ei suostuisi tapaamaan lapsenlasta hänen seurassaan (ap:han suostuisi, eikä hänellä ole mitään anoppia vastaan), niin voidaan kyllä hyvällä syyllä kysyä, onko mummon.seura lapselle hyväksi isompakaan. Jos lapseen haluaa välit luoda, niin kyllä pitää olla valmis luomaan hyvät välit myös hänen vanhempiinsa.
No sitten vain mummoa kylään, ja mummolle kylään, ihan niin kuin vaarinkin kanssa tehdään. Ja sitä voi ihan ehdottaa mummolle, että kun sinä niin kovasti haluat lasta kylään, niin tehdäänkö näin että nähdään nyt muutama viikko useammin, niin sitten voi lapsi tulla itsekseenkin mummolle kylään pariksi tunniksi. Varmaan joku syy kuitenkin on MIKSI näin ei voi tehdä? Eikö? ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten vain mummoa kylään, ja mummolle kylään, ihan niin kuin vaarinkin kanssa tehdään. Ja sitä voi ihan ehdottaa mummolle, että kun sinä niin kovasti haluat lasta kylään, niin tehdäänkö näin että nähdään nyt muutama viikko useammin, niin sitten voi lapsi tulla itsekseenkin mummolle kylään pariksi tunniksi. Varmaan joku syy kuitenkin on MIKSI näin ei voi tehdä? Eikö? ;)
Etkö ymmärrä, näinhän ap tekeekin.
Luultavasti pedofiili. Tee rikosilmoitus äkkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytäppä kohta jossa kirjoitin että äiti ei saa mennä mummolle käymään? Niin, eihän sellaista ollutkaan, vaan kehoitus mennä mummolle käymään. Jos itse ei pidä mummosta, niin se on äidin oma häpeä, ja silloin isä voi käydä lapsen kanssa äidillään. Tässähän ilmeisesti syytetään mummoa siitä että itse ei pidetä mummosta. Ei kannattaisi mummon ja lapsen välejä tuhota jo ennen kuin se on ehtinyt muodostua.
"Ja kyllä se riittää, että lapsesi isä käy äidillään." Kun eihän ap ole sanonut, ettei suostuisi käymään anopin luona. Siinä yhteydessä kommenttisi on tulkittavissa juurikin noin..
Mutta kun kerran aloitit, niin mistä sinä luet että:
1) äiti (ap) ei pidä mummosta?
2) ap on tuhoamassa mummon ja lapsen välit
Ap:han siis kutsuu mummoa kylään.. mutta mummo ei tule..
Vai onko siellä joku anoppirukka, projisoimassa omaa miniäsuhdetta ap:n tilanteeseen? Tai joku käly, jonka mielestä äitiään kohdellaan väärin miniän toimesta?
Vierailija kirjoitti:
Mummilla on kovasti menoja :-/ minulle kyllä sopisi että mies menee lapsen kanssa mummia katsomaan, mutta mummi tahtoo lapsen itselleen. Minua vähän pelottaa että jos vaikka jotain sattuisi, en luota että mummi rehellisesti kertoisi. Mummilla on vieras paikka, kerran lapsi siellä käynyt. Oma äitini on kuollut, olisi ihana että lapsella olisi mummi mutta harmittaa kun ei "ehdi" käymään kuin kerran kahdessa kuukaudessa.matkaa tosiaan on kävelymatka. Ap
Kiitos kaikille hyvistä vastauksista. Luin myös miehelleni niitä. Ollaan mietitty paljon miksi mummi käyttäytyy näin ja miksi hän ei tule käymään.
Meillä ei ole ollut mitään riitaa. Mummi on myös asiallinen aina minua kohtaan, vaikka koskaan ei kovin läheisiä olla oltukaan. Haluaisin, että lapsella olisi mummi. En kuitenkaan tajua miksi lapsi pitäisi jättää vieraalle yksikön vain sen takia, että se on mummi. Kun se mummi on vieras.
Aina kun käy, pyydämme kohteliaasti useammin käymään. Mummilla on kovasti menoja. matka on tosiaan sellainen, minkä lapsenkin jaksaa kävellä.
Kerran mummi kävi ovella ex tempore kysymässä lasta "kylään". Siis pelkkää lasta. Hän oli 5kk. Sanoin että meillä on kohta ruoka. Mummi lähti, eikä näkynyt mummia sitten neljään kuukauteen..!
Ei voi olla niin, että mummi haluaa rakentaa suhdetta lapseen vain niin että ovat kahden kesken.
Ap
Vieraalle yksikön = vieraalle yksikseen, anteeksi ennakoiva syöttö. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummilla on kovasti menoja :-/ minulle kyllä sopisi että mies menee lapsen kanssa mummia katsomaan, mutta mummi tahtoo lapsen itselleen. Minua vähän pelottaa että jos vaikka jotain sattuisi, en luota että mummi rehellisesti kertoisi. Mummilla on vieras paikka, kerran lapsi siellä käynyt. Oma äitini on kuollut, olisi ihana että lapsella olisi mummi mutta harmittaa kun ei "ehdi" käymään kuin kerran kahdessa kuukaudessa.matkaa tosiaan on kävelymatka. Ap
Minulla aivan samoja ajatuksia, juuri tuo viba, että jos jotain sattuisi niin siitä ei kerrottaisi sanaakaan, koska mummo ajattelisi siinä vain omaa hyötyään.
Meilläkin mummo haluaa lapsen itselleen yksin. Kuitenkaan ei koskaan vauvana hoitanut lasta vaan jos lapsella jotain oli, vaika märkä vaippa tai jos vauva itki, niin se oli äidin hoidettava.
Miehen kanssa sinnikkäästi ollaan kutsuttu mummoa kylään tutustumaan lapseen ja sen hoitoon, ja nyt kun lapsi on melkein kolme, vaikuttaa, että mummo on viimein sisäistänyt, että lapsi ei ole tulossa hoitoon ennen kuin ollaan varmoja, että hoito onnistuu.
Mummo on nyt pariin otteeseen jo tullut kokopäiväksi hoitamaan niin että minäkin olen paikalla ja käynyt jopa lapsen kanssa ulkona leikkimässä :)
Eli jatkakaa vain kyläilykutsuja, mummo saattaa yllättää joku päivä.
Meillä taas niin päin, että anoppi sanoi jo raskaana ollessani että hän ei sitten IKINÄ ota lasta hoitoon. On ollut ikänsä perhepäivähoitajana eikä jaksa lapsia vapaa-ajallaan. Odottaa että pääsee eläkkeelle 5-vuoden päästä. Ja täysin vapaaksi muiden ihmisten lasten hoitamisesta.