Skitsofrenia vai jotain muuta? Kaipaan neuvoja sairastuneilta ja heidän läheisiltä.
Eli tällainen tapaus on lähipiirissä joka minusta osoittaa jonkinasteista paranoidisuutta ja salaliittoteorioita. Hänellä on myös elämää vaikeuttavia kehotuntemuksia tullut viime aikoina, jotka riippuvat päivänajasta sekä missä hän on. Esimerkiksi nukkuessa muualla kuin kotonaan hän kokee että ne hälvenee ja samoin hänen olonsa. Ääniä ei kuule siinä mielessä että ne ovat sanoja vaan jokin ylimääräinen ääni, jota minä en kuule, mutta väittää tulevan jostain (vakoilu) laitteesta.
Olen tuntenut tämän ihmisen pitkään ja hän on aina ollut hieman epäilevä ihminen ja ns. naapurikyylä että keksii teorioita mitä ihmiset tekee jne. Ei siis mitenkään omituisella tavalla vaan on tälläinen ihminen joka on aina ollut ylikiinnostunut muiden elämästä. Ja toisaalta ehkä vaikean menneisyyden vuoksi on hieman varautunut ja epäileväinen mutta sekin minusta on ollut inhimillistä. Muuten hyvin jämpti ihminen eikä minusta mitenkään kallella mt-ongelmiin (minulla itselläni on masennusta ym.). Kuitenkin ylittänyt selkeästi sen iän jolloin skitsofreniaan ihmiset yleensä sairastuvat. Samoin minä itse koen että nuo selittämättömät tuntemukset mitä hänellä on ehkä stressaa häntä ja saa aikaan paranoidisuutta. Eli tässä pähkäilen tuliko muna vai kana ensin. Myös klassiset skitsofrenia oire listaukset eivät minun silmin tunnu sopivan häneen ollenkaan.
Apuja :( ?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mitä siellä lääkärissä tutkittiin? Kertoiko noista paranoidisista ajatuksistaan?
Ei koska hän osittain uskoo että lääkäritkin ovat mukana tuossa salaliittojuonessa. Eli asian tekee äärimmäisen vaikeaksi että hän tosiaan uskoo selittämiinsä asioihin. Hänelle on jo yksi ihminen maininnut skitsofreniasta ja muutama todennut miten epäuskottavia hänen (salaliitto)teoriansa on mutta hän joko on lakannut puhumasta näille sitten tai uskoo että hekin ovat tässä ns. juonessa. Minäkin haluaisin ravistella häntä ja sanoa että ketä kiinnostaa kiusata työtöntä eläkeikää lähestyvää ihmistä noin perusteellisesti. Mutta pelkään että keskusteluyhteys katkeaa ja hän luulee että minäkin olen petturi.
Kuitenkin jos nyt jätetään nuo omituiset ajatukset vähän syrjään niin mikä voisi aiheuttaa tuon loistunteen keholla. Joku ehdotti aivoverenkiertohäiriötä edellisellä sivulla. Voisin tutkia sitä enemmän. Entä mitä muuta?
Ap, älä vastaa ilkeilijöille. Anna heidän tehdä mitä heidän tehtävä on. Se ei liikauta sinua.
Vierailija kirjoitti:
Alzheimer? Harhaluulot ja aistihäiriöt yleisiä. Voi alkaa joskus jopa viisikymppiselläkin. Minkä ikäinen, ja pätkiikö lähimuisti?
Lähes 60 ja muisti minun nähdäkseni toimii loistavasti. Tämä tilanne on kehkeytynyt näin vakavaksi vain viikkojen aikana. Hänen sanojensa mukaan nuo loistuntemukset alkoivat yhtenä päivänä ja oletan että niistä johtuen hän alkoi tehdä noita omia päätelmiään. En täysin ole varma koska en ollut paikalla kun tämä alkoi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis mitä siellä lääkärissä tutkittiin? Kertoiko noista paranoidisista ajatuksistaan?
Ei koska hän osittain uskoo että lääkäritkin ovat mukana tuossa salaliittojuonessa. Eli asian tekee äärimmäisen vaikeaksi että hän tosiaan uskoo selittämiinsä asioihin. Hänelle on jo yksi ihminen maininnut skitsofreniasta ja muutama todennut miten epäuskottavia hänen (salaliitto)teoriansa on mutta hän joko on lakannut puhumasta näille sitten tai uskoo että hekin ovat tässä ns. juonessa. Minäkin haluaisin ravistella häntä ja sanoa että ketä kiinnostaa kiusata työtöntä eläkeikää lähestyvää ihmistä noin perusteellisesti. Mutta pelkään että keskusteluyhteys katkeaa ja hän luulee että minäkin olen petturi.
Kuitenkin jos nyt jätetään nuo omituiset ajatukset vähän syrjään niin mikä voisi aiheuttaa tuon loistunteen keholla. Joku ehdotti aivoverenkiertohäiriötä edellisellä sivulla. Voisin tutkia sitä enemmän. Entä mitä muuta?
Kuvaamasi oireet ovat muistisairauksissa aika yleisiä kokemukseni mukaan.
Voimia, toivottavasti hän saa hoitoa ja suostuu tapaamaan lääkärin
Sen mukaan mitä olen nähnyt tuo on skitsofreniaa. Skitsofreenikot jotka tiedän ovat kertoneet ihan samanlaisia juttuja. Tuttusi pitäisi mennä lääkäriin ennen kuin psykoosi puhkeaa.
Minkä ikäinen ihminen on? Onko läheiset välit sukulaisiin? Jakaako ihmiset mustavalkoisesti hyviin (ne, jotka auttavat ja toteuttavat hänen tarpeensa) ja pahoihin (eli eivät tanssi hänen pillinsä mukaan tai suostu kiristämisiin).
Psykoosi voi olla ilman skitsofreniaakin. Se voi liittyä muuhun mielenterveyden häiriöön, esim vakavaan masennukseen tai kaksisuuntaiseen mielialahäiriöön, tai olla elimellinen.
Psykoottiseltahan tuo ihminen kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi olla jotain vähemmän vakavaa, ehkä jotain paniikkikohtauksen tapaista, noi kohtaukset ilmenevät monin tavoin, pelkona ja harhaluuloina tai fyysisiä oireita.
Minulla on paniikkihäiriö, joten tiedän miltä se tuntuu, mutta tokihan se saattaa oireilla eri tavalla eri ihmisillä. Ongelma vain on että tämä tila on jatkunut jo pidemmän aikaa eikä minullakaan paniikkikohtaus sentään viikkoja putkeen kestä. Ap
Tuttusi skitsofrenia on paljon vakavampi asia kuin paniikkikohtauksesi vaikka nekin voivat olla kiusallisia. Näkemäni mukaan sanoisin että tuttusi on sairaalahoidon tarpeessa.
Eli edelliseen lisäten että minusta hän näyttää toimivan motorisesti ja muistillisesti hyvin. Ei mitään ulkopuolista kömpelyyttä tai omituisuutta. Ihan normaalin oloinen. Mutta nuo jutut ja hänen selittämänsä tuntemukset on ainoa joka ihmetyttää. Ap
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäinen ihminen on? Onko läheiset välit sukulaisiin? Jakaako ihmiset mustavalkoisesti hyviin (ne, jotka auttavat ja toteuttavat hänen tarpeensa) ja pahoihin (eli eivät tanssi hänen pillinsä mukaan tai suostu kiristämisiin).
Et ole kai koskaan tavannut mielisairasta. Psykoosissa olevan skitsofreenikon harhojen vatvominen ei johda mihinkään.
Psykoottiselta kuulostaa,mutta ei se tarkoita heti skitsofreniaa. Psykoosi tai harha-aistimukset voi liittyä myös moneen muuhun sairauteen tai tilaan. Vähän kuin ajattelisi päänsäryn olevan yhtäkuin migreenisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alzheimer? Harhaluulot ja aistihäiriöt yleisiä. Voi alkaa joskus jopa viisikymppiselläkin. Minkä ikäinen, ja pätkiikö lähimuisti?
Lähes 60 ja muisti minun nähdäkseni toimii loistavasti. Tämä tilanne on kehkeytynyt näin vakavaksi vain viikkojen aikana. Hänen sanojensa mukaan nuo loistuntemukset alkoivat yhtenä päivänä ja oletan että niistä johtuen hän alkoi tehdä noita omia päätelmiään. En täysin ole varma koska en ollut paikalla kun tämä alkoi.
Skitsofrenialta vaikuttaa tai psykoosilta. Soita terveyskeskukseen ja kysy miten toimia jos et saa häntä vastentahtoisesti lääkärin, myös hätänumeroon kannattaa soittaa jos kovin harhainen on. Aikuiselle ei oikein muuten saa apua vastentahtoisesti.
Sillä on psykoottisia oireita, loistuntemuksetkin kuuluu niihin. Psykoottiset oireet taas voi johtua vaikka mistä. Ei välttämättä skitsofreniasta. Minä olin psykoottinen ja vaikutin silti ulospäin normaalilta, ei psykoosi tarkoita että mölisee koko ajan outoja eikä tajua mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Psykoottiselta kuulostaa,mutta ei se tarkoita heti skitsofreniaa. Psykoosi tai harha-aistimukset voi liittyä myös moneen muuhun sairauteen tai tilaan. Vähän kuin ajattelisi päänsäryn olevan yhtäkuin migreenisairaus.
Voivathan ne viitata mutta 99% psykoosiin menneistä taitaa olla skitsofreenikkoja. Tuskin nyt 60 vuotia on niin dementoitunut että näkee harhoja. Jos se on skitsofrenia se ei parane itsestään.
Hyvä olisi mennä nyt lääkäriin ihan vaikka vaan verenpaine mittauttamaan, ja katsoa jos siinä tulisi ilmi miten asiaa pitäisi lähteä hoitamaan
Voimia, tällaiset tilanteet ovat aina kuormittavia ja aiheuttavat stressiä kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voivathan ne viitata mutta 99% psykoosiin menneistä taitaa olla skitsofreenikkoja. Tuskin nyt 60 vuotia on niin dementoitunut että näkee harhoja. Jos se on skitsofrenia se ei parane itsestään.
No höpöhöpö mitä prosenttilukuja. Huomaa ettet tiedä aiheesta paljonkaan. Psykoosi voi liittyä moneen muuhunkin sairauteen tai häiriöön,kaksisuuntaiseen,aivovammaan,muistisairauteen,on päihdepsykoosit,lapsivuodepsykoosi jne.
Psykoosi kai tässä vaiheessa on parhain ehdotus. Haluan vain paremman kuvan siitä mitä on tapahtunut. Epäilen suuresti että voin saada häntä hoitoon (vielä) koska kuten sanoin hän on aina ollut epäilevä ihmisten suhteen ja iän myötä tuo muuri on vain kasvanut. Hän siis ei olisi "hoitomyönteinen". Eikä hän ole tehnyt mitään vaarallista tai tuhoisaakaan joten ei ole virallisesti mitään syytä häntä sellaiseen ohjata. Mutta totta kai se minua vaivaa ja haluan auttaa. Jos nuo fyysiset tuntemukset saisi pois niin ehkä hän rauhoittuu, mutta jos ne linkittyvät tuohon henkiseen puoleen niin sitten ollaan vaikean äärellä.
Lääkärissä hän on oikeastaan rampannut viimeaikoina paljon. Viimeksi hän halusi testejä noihin loistuntemuksiin liittyen. En osaa sanoa onko hoitohenkilökunta siellä päin huomannut mistä on kyse, mutta ehkä hekään eivät voi aikuisen ihmisten asioihin puuttua? Toisinaan toivon että siellä löydettäisiin jotain että asiaa voisi viedä eteenpäin, mutta en tosiaan tiedä mistä näkisi ja mitä koska hän vaikuttaa muuten terveeltä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi on eri asia kuin skitsofrenia, tuo kuulostaa psykoottiselta. Se voi johtua vaikka aivokasvaimesta tai masennuksesta.
No kyllähän skitsofreniaan liittyy psykoottiset oireet. Ne kyllä yritetään hoitaa lääkkeillä pois, että esim itsenäinen elämä onnistuisi.
Minusta tuo ap:n sukulaisen tila vaikuttaa paranoidiselta psykoosilta, paranoidiset oireet kehittyvät hitaasti ja esim hoitoon hakeutuminen tapahtuu myöhemmin kuin ihan kaksikymppisenä. Saako henkilö sitten paranoidisen skitsofrenian diagnoosin, riippuu oireiden kestosta ja vaikutuksesta esim toimintakykyyn.
Varmaan ko sukulaisen kannattaisi hakeutua psykiatrian puolen asiantuntijan vastaanotolle. Ihan oma tk-lääkäri voisi myös arvioida tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olisi mennä nyt lääkäriin ihan vaikka vaan verenpaine mittauttamaan, ja katsoa jos siinä tulisi ilmi miten asiaa pitäisi lähteä hoitamaan
Voimia, tällaiset tilanteet ovat aina kuormittavia ja aiheuttavat stressiä kaikille.
Olen samaa mieltä. Mitenhän ko ihminen nukkuu, vai nukkuuko ollenkaan? Paranoidisessa tilassa yöunet jäävät usein vähille, kun ko ihminen suojautuu erilaisilta uhilta.
Kysyisin hänen nukkumisestaan ja avun hakemisesta esim nukkumisongelmaan.
Tätä minä juuri ounastelinkin että jotain häiriötä siellä taustalta voi olla.
Onko lääkityksesi nyt mielestäsi kohdillaan vai kaipaisiko jotain tuhdimpaa?