Skitsofrenia vai jotain muuta? Kaipaan neuvoja sairastuneilta ja heidän läheisiltä.
Eli tällainen tapaus on lähipiirissä joka minusta osoittaa jonkinasteista paranoidisuutta ja salaliittoteorioita. Hänellä on myös elämää vaikeuttavia kehotuntemuksia tullut viime aikoina, jotka riippuvat päivänajasta sekä missä hän on. Esimerkiksi nukkuessa muualla kuin kotonaan hän kokee että ne hälvenee ja samoin hänen olonsa. Ääniä ei kuule siinä mielessä että ne ovat sanoja vaan jokin ylimääräinen ääni, jota minä en kuule, mutta väittää tulevan jostain (vakoilu) laitteesta.
Olen tuntenut tämän ihmisen pitkään ja hän on aina ollut hieman epäilevä ihminen ja ns. naapurikyylä että keksii teorioita mitä ihmiset tekee jne. Ei siis mitenkään omituisella tavalla vaan on tälläinen ihminen joka on aina ollut ylikiinnostunut muiden elämästä. Ja toisaalta ehkä vaikean menneisyyden vuoksi on hieman varautunut ja epäileväinen mutta sekin minusta on ollut inhimillistä. Muuten hyvin jämpti ihminen eikä minusta mitenkään kallella mt-ongelmiin (minulla itselläni on masennusta ym.). Kuitenkin ylittänyt selkeästi sen iän jolloin skitsofreniaan ihmiset yleensä sairastuvat. Samoin minä itse koen että nuo selittämättömät tuntemukset mitä hänellä on ehkä stressaa häntä ja saa aikaan paranoidisuutta. Eli tässä pähkäilen tuliko muna vai kana ensin. Myös klassiset skitsofrenia oire listaukset eivät minun silmin tunnu sopivan häneen ollenkaan.
Apuja :( ?
Kommentit (56)
Ehdottomasti lääkärille tai terkkarille puhumaan lähiaikoina "yleisesti" tilanteestaan. siitä ei koskaan haittaa ole
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti lääkärille tai terkkarille puhumaan lähiaikoina "yleisesti" tilanteestaan. siitä ei koskaan haittaa ole
Siis minä (Ap) vai hän? Minä kyllä ymmärrän että tämä on se oikea ratkaisu mutta... hän on paranoidinen lääkäreiden ym. suhteen. En koe että normaalijärjellä ajateltuna sitä tilannetta oikein ymmärtää että voi noin vain rennosti mennä lääkärille kyselemään yleisesti tällaisista asioista jos on paranoidinen. Ja minä en tiedä kuuluuko tuo edes minulle että voisin siitä itse alkaa puhumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä olisi mennä nyt lääkäriin ihan vaikka vaan verenpaine mittauttamaan, ja katsoa jos siinä tulisi ilmi miten asiaa pitäisi lähteä hoitamaan
Voimia, tällaiset tilanteet ovat aina kuormittavia ja aiheuttavat stressiä kaikille.
Olen samaa mieltä. Mitenhän ko ihminen nukkuu, vai nukkuuko ollenkaan? Paranoidisessa tilassa yöunet jäävät usein vähille, kun ko ihminen suojautuu erilaisilta uhilta.
Kysyisin hänen nukkumisestaan ja avun hakemisesta esim nukkumisongelmaan.Niin tässä on taas se kumpi ensin kana vai muna juttu. Hän nukkuu todella huonosti ja katkonaisesti. Siitä asti kun nuo tuntemukset alkoivat. Ja sinänsä hyvä ehdotus että voisi ehkä saada hänet ottamaan unilääkkeitä, mutta toistaiseksi hän on yllätäen myös lääkevastainen. Varsinkin tuon edellisen sairastumisen aikana se oli lähes jonkilainen hetkellinen elämäntehtävä puhua lääkkeiden haitallisuudesta, vaikka hän vetikin sen aikaisen hoidon loppuun. Ap
Kyllä psykiatrisella osastolla yleensä aina ensin pyritään korjaamaan se nukkuminen lääkityksen avulla. Hoitoon tulevilla psykoosipotilailla on melkein aina ollut pitkään jatkunut unettomuus tai vähäunisuus. Olkoonpa se muna tai kana, pitkään jatkuva valvominen voi aiheuttaa psykoottisia kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis minä (Ap) vai hän? Minä kyllä ymmärrän että tämä on se oikea ratkaisu mutta... hän on paranoidinen lääkäreiden ym. suhteen. En koe että normaalijärjellä ajateltuna sitä tilannetta oikein ymmärtää että voi noin vain rennosti mennä lääkärille kyselemään yleisesti tällaisista asioista jos on paranoidinen. Ja minä en tiedä kuuluuko tuo edes minulle että voisin siitä itse alkaa puhumaan.
Niin pitäähän sinun saada tietysti se sukulaisesi mukaan sinne lääkärille. Ei lääkäri ala ketään kuulopuheiden perusteella hoitamaan.
Hyvä ketju. Kiitän kaikkien osallistumisesta ja pohdinnoista. Katsotaan miten tämä asia saadaan etenemään. Ap
Harhaluuloisuushäiriö. Ikääntyneillä varsin yleinen ja oireet voivat olla erittäin hankalalia. Lääkityksen aloittaminen mahdollisimman pian olisi tärkeää. Ei kannata alkaa kinaamaan oireista koska potilaalle ne ovat täysin tosia. Saisitko hänet lääkäriin esim. sillä verukkeella että hakisitte apua unihäiriöihin.
Terv. sh
Tuo kertoo kaiken oleellisen jos on hoitokielteinen ja lääkevastainen. Ei sillon kysellä vaan hankitaan toiselle apua. Soittoa vaan kiirettömään ambulanssiin tai häkeen ja kertoo noista oireista. Jos lanssareille alkaa meuhkaamaan niin se on aika suora tie osastolle. Tuossa tapauksessa ihmettelisin jos eivät vähintään päivystyksessä käyttäisi.
Ihmiset jotka on psykoottisia tai muuten harhaisia helposti pyrkii viimeseen asti salaamaan oireensa hoitohenkilöiltä siinä pelossa että heille tapahtuu jotain pahaa. Yleensä se paha on nimenomaan hoito, mutta heille se ei siltä vaikuta. Tilanne voi nopeasti mennä pahaksi ja siksi hoitoon on päästävä mahd. pian, riippumatta siitä mikä oireiden aiheuttaja on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko hän että ääni tulee vakoilulaitteesta vai sinäkö niin sanot?
Hän sanoi. Myös puhuu sellaista että naapurit ym. tekee kiusaa ja kaupassa ihmiset tuijottaa. Myös että naapurit ovat oikeasti vain näyttelijöitä ja hänen verkkoliikennettä seurataan. Uskoo myös että taloon murtaudutaan kun hän ei ole paikalla ja että ruokaa myrkytetään. Kaikista vaikein oire hänelle on jonkilaiset tuntemukset kehossa kuin hänessä olisi loisia tai matoja. Siis hänelle itselleen ja näen myös itsekin että hän tuntee olonsa vaikeaksi. Ei ole pystynyt nukkumaan hyvin vähän aikaan. Lääkärissä käynyt mutta toistaseksi testit näyttää tyhjää. Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen tuntemus tulee? Nuo salaliittoteoriat ehkä ovat hänen erikoinen tapansa yrittää ymmärtää noita tuntemuksia mutta voisiko niihin olla jokin parempikin selitys?
Ja stressistä: hänellä oli vain vähän aikaa sitten todettu vakava sairaus, joka selväsitkin oli vaikea paikka, mutta hoidon myötä hänellä ei pitäisi olla enää hätäpäivää. Eli myönnän miettineeni itsekin tuota.
Ap
Ihan tyypillinen skitsofrenia. Sitä on montaa lajia. Suomessa yleistyy koko ajan yli 30-vuotiaiden naisten tyyppi. Myös vanhuuden skitsofreniaa on.
Vierailija kirjoitti:
Harhaluuloisuushäiriö. Ikääntyneillä varsin yleinen ja oireet voivat olla erittäin hankalalia. Lääkityksen aloittaminen mahdollisimman pian olisi tärkeää. Ei kannata alkaa kinaamaan oireista koska potilaalle ne ovat täysin tosia. Saisitko hänet lääkäriin esim. sillä verukkeella että hakisitte apua unihäiriöihin.
Terv. sh
Tulin vielä kiittämään tästä infosta. Kolahtaa aika osuvasti yksi yhteen nyt tämän kanssa minun mielestäni. Jotenkin tuli sellainen fiilis että ei voi olla skitsofrenia, mutta sitten kuitenkin jotain samantyyppistä. Ap
Ikääntyneiden harhaluuloisuushäiriö- termillä googlettamalla löytyy hyvin tietoa. Suosittelen olemaan yhteydessä FinFamiin (entinen Omaiset mielenterveystyön tukena). Sieltä saat hyvää tietoa, neuvoja ja vertaistukea. Tsemppiä! Muista pitää huolta myös omasta jaksamisestasi.
T: se sh
Heippa, mulla on perheenjäsen mielenterveyshoitaja, ihminen voidaan kyllä viedä/ottaa vastentahtoisesti hoitoon jos tilanne on edennyt siihen pisteeseen, että sairaalla ei ole sairaudentuntoa. Ihan selvästi läheisesi on psykoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoiko hän että ääni tulee vakoilulaitteesta vai sinäkö niin sanot?
Hän sanoi. Myös puhuu sellaista että naapurit ym. tekee kiusaa ja kaupassa ihmiset tuijottaa. Myös että naapurit ovat oikeasti vain näyttelijöitä ja hänen verkkoliikennettä seurataan. Uskoo myös että taloon murtaudutaan kun hän ei ole paikalla ja että ruokaa myrkytetään. Kaikista vaikein oire hänelle on jonkilaiset tuntemukset kehossa kuin hänessä olisi loisia tai matoja. Siis hänelle itselleen ja näen myös itsekin että hän tuntee olonsa vaikeaksi. Ei ole pystynyt nukkumaan hyvin vähän aikaan. Lääkärissä käynyt mutta toistaseksi testit näyttää tyhjää. Osaako kukaan sanoa mistä tuollainen tuntemus tulee? Nuo salaliittoteoriat ehkä ovat hänen erikoinen tapansa yrittää ymmärtää noita tuntemuksia mutta voisiko niihin olla jokin parempikin selitys?
Ja stressistä: hänellä oli vain vähän aikaa sitten todettu vakava sairaus, joka selväsitkin oli vaikea paikka, mutta hoidon myötä hänellä ei pitäisi olla enää hätäpäivää. Eli myönnän miettineeni itsekin tuota.
Ap
MInun mielestäni kuulostaa skitsofrenian oireilta. Meillä on paljon skitsofreenikkoja suvussa, ja meidän suvussa moni on sairastunut vasta yli 50-vuotiaana. Jutut ovat juuri tuollaisia, että ovat itse tosi varmoja näistä harhoistaan ja osaavat selittää ne tosi vakuuttavasti. Jos ei tietäisi taustoja tai jutut olisi niin pöljiä, niin niitä voisi uskoakin.
Vierailija kirjoitti:
Psykoosi kai tässä vaiheessa on parhain ehdotus. Haluan vain paremman kuvan siitä mitä on tapahtunut. Epäilen suuresti että voin saada häntä hoitoon (vielä) koska kuten sanoin hän on aina ollut epäilevä ihmisten suhteen ja iän myötä tuo muuri on vain kasvanut. Hän siis ei olisi "hoitomyönteinen". Eikä hän ole tehnyt mitään vaarallista tai tuhoisaakaan joten ei ole virallisesti mitään syytä häntä sellaiseen ohjata. Mutta totta kai se minua vaivaa ja haluan auttaa. Jos nuo fyysiset tuntemukset saisi pois niin ehkä hän rauhoittuu, mutta jos ne linkittyvät tuohon henkiseen puoleen niin sitten ollaan vaikean äärellä.
Lääkärissä hän on oikeastaan rampannut viimeaikoina paljon. Viimeksi hän halusi testejä noihin loistuntemuksiin liittyen. En osaa sanoa onko hoitohenkilökunta siellä päin huomannut mistä on kyse, mutta ehkä hekään eivät voi aikuisen ihmisten asioihin puuttua? Toisinaan toivon että siellä löydettäisiin jotain että asiaa voisi viedä eteenpäin, mutta en tosiaan tiedä mistä näkisi ja mitä koska hän vaikuttaa muuten terveeltä. Ap
Meidän suvun skitsofreenikot on joskus olleet sairaalahoidossa, mutta yleensä ovat kotona vaan. Pystyvät kuitenkin hoitamaan päivittäiset rutiinit kaupassakäynnit, ruuanlaitot, siivoukset yms. Ja kun eivät sairaat hirveästi ole kenellekään vaivaksi, niin ei yhteiskunta ota sairaalaan, ellei ole pahasti psykoottinen tms. Minun sukulaiset on juuri sellaisia, että voidaan täysin järkevästi keskustella tosi monista asioista, mutta sitten jos puhe tulee esim. varastelusta, niin paasauksesta ei tule loppua. Jutellaan siis lähinnä säästä tms. Ja lääkkeitähän eivät tietenkään syö, kun omasta mielestä heissä ei ole mitään vikaa, vaan kaikki muut ovat varkaita/kieroja/hulluja/tyhmiä you name it.
Tunnen erään jolla keski-iässä lääkeaine laukaisi psykoosin. Ei ollut aiempia mt-ongelmia. Kehitteli salaliittoteorioita, kuuli ääniä, puhui erilaisista vakoilu- ja häirintälaitteista. Saatiin pakkohoitoon kun alkoi olla vaaraksi liikenteessä. Toipui muuten normaaliksi mutta salaliittoteorioihin uskoo edelleen. Vika ei ole kuulemma hänessä, vaan muissa jotka häntä vainoavat/häiriköivät...
Niin tässä on taas se kumpi ensin kana vai muna juttu. Hän nukkuu todella huonosti ja katkonaisesti. Siitä asti kun nuo tuntemukset alkoivat. Ja sinänsä hyvä ehdotus että voisi ehkä saada hänet ottamaan unilääkkeitä, mutta toistaiseksi hän on yllätäen myös lääkevastainen. Varsinkin tuon edellisen sairastumisen aikana se oli lähes jonkilainen hetkellinen elämäntehtävä puhua lääkkeiden haitallisuudesta, vaikka hän vetikin sen aikaisen hoidon loppuun. Ap