Oletteko koskaan miettineet että miksei kuninkaallisilla koskaan ole kehitysvammaisia lapsia?
Itse olen miettinyt, että en ole nähnyt yhdessäkään kuningasperheessä erityislasta.
Käyvätkö tarkat seulat läpi ja sitten abortti jos näkyy jotain poikkeavuutta vai mistä johtuu että kaikilla on vain terveitä muksuja?
Kommentit (464)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ihan mielenkiintoinen kysymys, mitä vaikka Englannin tai Ruotsin kuningasperheet tekisivät jos kävisi niin, että hallitsijan esikoinen olisi esim down-lapsi (koska eihän seulat ole 100%). Miten perimysjärjestys hoidettaisiin, julkinen keskustelu jne.
Minä en ainakaan näkis tossa mitään keskusteltavaa vaan olis päivänselvää että kruunu hyppäis seuraavalle.
Totta kai, mietin vaan miten se järjestettäisiin - kruununperillisen täytyy kai vapaaehtoisesti luopua asemastaan, mutta voidaanko katsoa, että down-ihminen ymmärtää mistä luopuu, miten kansa reagoisi ym.
No kansa reagoisi varmasti ihan samallalailla kun minäkin ja kommenttini yläpeukuttajat. Ja jos ihminen on ymmärrystä vailla on hän holhouksen alainen ja silloin edunvalvojat päättävät hänen puolestaan.
Ei tarvitse hermostua. Totta kai on selvää, että down-perillinen siirrettäisiin sivuun. Minusta olisi ihan oikeasti kiinnostavaa, miten se täsmälleen virallisesti tapahtuisi ja millaista keskustelua siitä heräisi. Ja ei kai 10 peukuttajaa palstalla täysin kata esimerkiksi UK:n kuningashuoneen ja yhteiskuntahistorian asiantuntijoiden näkemyksiä.
Hermostua??? Ja aivan varmasti 10 av-mammaa peittoaa noi kaikki! Ei tarvitse aliarvioida.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten Elisabeth ja Philip voi olla pikkuserkuksia isän JA äidin puolelta??
Mun ystävälläkin on serkku, jonka kanssa ovat serkuksia sekä isän että äidin puolelta. Katsos kun ystäväni äidin sisko ja isän veli ovat myös tehneet yhdessä lapsia.
Baijerin "hullu kuningas" Ludvig II syrjäytettiin julistamalla hänet mielisairaaksi. Todennäköisesti sairasti skitsofreniaa. Rakennutti upeita satulinnoja.
Kuningatar Elisabetin setä ja kuninkaan veli oli erityislapsi joka kuoli 13-vuotiaana. Elisabetilla on myös vammaisia serkkuja. Philipin äiti oli psyykkisesti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti ihan mielenkiintoinen kysymys, mitä vaikka Englannin tai Ruotsin kuningasperheet tekisivät jos kävisi niin, että hallitsijan esikoinen olisi esim down-lapsi (koska eihän seulat ole 100%). Miten perimysjärjestys hoidettaisiin, julkinen keskustelu jne.
Minä en ainakaan näkis tossa mitään keskusteltavaa vaan olis päivänselvää että kruunu hyppäis seuraavalle.
Totta kai, mietin vaan miten se järjestettäisiin - kruununperillisen täytyy kai vapaaehtoisesti luopua asemastaan, mutta voidaanko katsoa, että down-ihminen ymmärtää mistä luopuu, miten kansa reagoisi ym.
No kansa reagoisi varmasti ihan samallalailla kun minäkin ja kommenttini yläpeukuttajat. Ja jos ihminen on ymmärrystä vailla on hän holhouksen alainen ja silloin edunvalvojat päättävät hänen puolestaan.
Ei tarvitse hermostua. Totta kai on selvää, että down-perillinen siirrettäisiin sivuun. Minusta olisi ihan oikeasti kiinnostavaa, miten se täsmälleen virallisesti tapahtuisi ja millaista keskustelua siitä heräisi. Ja ei kai 10 peukuttajaa palstalla täysin kata esimerkiksi UK:n kuningashuoneen ja yhteiskuntahistorian asiantuntijoiden näkemyksiä.
No toivotaan että tällänen kauhuskenaario toteutuu että saat mielenkiintosi tyydytettyä.
Vaikutat hiukan.. ööö, erikoiselta.
Vierailija kirjoitti:
Eiväthän ne ole koskaan julkisesti homoseksuaalejakaan.
Trans-kuningas/kuningatar olisi siistiä nähdä, mutta tuskin tämän elämän aikana tapahtuu.
Mun mielestä tavallinen asiallinen ihminen on tohon(kin) virkaan paljon siistimpi kun joku trans.
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun kuninkaaliset jo vievät vihille taviksia ja antavat kuohuntaa aiheuttavia, ei niin aatelisia-nimiä ( Estelle) niin voisiko vielä koettaa se päivä jolloin esiteltäisiin julkisesti esim down vauva " Hänestä ei koskaan tule kuningasta, mutta hän on rakas lapsemme".
Pikkuprinsessa Estelle: äidinisän kummisedän vaimo oli Estelle Bernadotte eli ei ihan upouusi ja ulkopuolelta otettu nimi.
No miettikää nyt vähän montako kuninkaallista maailmaan syntyy ja sitten moniko vaikka miljoonasta syntyvästä vauvasta on kehitysvammainen :D
Että todennäköisyys taitaa olla aika pieni.
Vierailija kirjoitti:
Baijerin "hullu kuningas" Ludvig II syrjäytettiin julistamalla hänet mielisairaaksi. Todennäköisesti sairasti skitsofreniaa. Rakennutti upeita satulinnoja.
Ei hän oikeasti ollut hullu tai sairas, kauhistuttiin vain rahankäyttöä ja siksi keksittiin selitys mielenvikaisuudesta. Erikoinen hän kyllä oli, todellinen romantikko.Veljensä oli "hullu", hänet syrjäytettiin aikanaan Ludvigin avulla.
Tanskassa on myös ollut hallitsijana mielisairas kuningas, Kristian VII.
Estelle ei kuitenkaan ole ruotsalaisten hallitsijijoiden antama nimi vaan amerikkalaisen sukuun naidun naisen nimi.
Vierailija kirjoitti:
Estelle ei kuitenkaan ole ruotsalaisten hallitsijijoiden antama nimi vaan amerikkalaisen sukuun naidun naisen nimi.
Eikä edes mikään klassikkonimi, vaan sellainen retromummonimi. Ei siinä mitään pahaa ole, omienkin lasteni nimet ovat tyyliin Onni ja Toivo, mutta eivät he kuninkaallisia olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Suvusta kuitenkin, ei ollut nuorenparin "keksintö" vailla historiallista taustaa.
Minä luulen, että jokaisessa raskaudessa tehdään automaattisesti lapsivesipunktio tai istukkapunktio, oli ultrassa poikkeavuuksia tai ei. Näin saadaan ainakin jo todella pieneksi se todennäköisyys, että joku synnyttäisi lapsen, jolla olisi kromosomipoikkeama. Pieni keskenmenoriski tuohon liittyy, mutta sen sietäminen kuulunee kuninkaalliseen elämään. Joutuvat paljon muutakin sietämään siksi, että ovat koko ajan suurennuslasin alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suvusta kuitenkin, ei ollut nuorenparin "keksintö" vailla historiallista taustaa.
Enpä osaa ajatella, että esimerkiksi setäni vaimon nimi olisi minun suvustani.
En ollut aikaisemmin ollut tietoinen Rosemary Kennedystä, miten kauhea kohtalo hänellä on ollutkaan :( Varsinkin kuin ainakin tuosta Wikipedian tekstistä päätellen on ollut aivan täysjärkinen, ainoastaan vähän hitaampi oppimaan, ja varmasti tajunnut kaiken, mitä hänelle tapahtuu, ainakin ennen sitä lobotomiaa, ja varmasti on myös tajunnut joutuvansa lobotomian uhriksi :(
Vierailija kirjoitti:
No jos historian katsotaan, niin onhan niitä. Toki aikojen kuluessa näistä on vaiettu.
Tulipa mieleen myös yksi hiljattain valittu presidentti, jolla on Asperger-lapsi. Sitäkään ei tunnusteta julkisesti.
Kuka?????
Mustalaisillakaan ei näy vammaisia lapsia. Mitähän niille tapahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis miten Elisabeth ja Philip voi olla pikkuserkuksia isän JA äidin puolelta??
Eivät edes ole pikkuserkuksia sillä tapaa kun suomen kielessä sanotaan (eli serkusten lapsia) vaan Britannian kuningatar Viktoria on kummankin isoisoisoäiti. Voitaisiin siis puhua pikkupikkuserkuista.
Okei, tätä mietinkin. Minulla oli luokkakaverina pikkupikkuserkku, eli meidän molempien papoilla oli yhteinen pappa. Eli eipä nuo nyt niin läheistä sukua ole Elisa ja Phile
Vierailija kirjoitti:
Mä olen miettinyt tätä asiaa monta kertaa aiemminkin ja päätellyt että lääkärit nykypäivänä tutkivat asiaa niin tarkoin ettei kuninkaallisille anneta syntyä vammaisia lapsia. Veisi varmaan liikaa huomiota ja toisi kuninkaallisia liian lähelle normi-ihmistä.
Höpö höpö. Suurinta osaa vammoista ei voi mitenkään selvittää ennen syntymää. Esim. aloittajan mainitsemaa kehitysvammaisuutta ei voi nähdä ennen syntymää. Kehitysvammaisuus voidaan diagnosoida vasta lapsen kasvaessa. Vain fyysiset vammat voidaan selvittää raskausaikana.
ainakin lisääntymiskykyinen olisi hyvä olla