Mikä niissä rakennekynsissä on niin kamalaa?
Kertokaas? Entäs jos on pitkät kynnet, jotka ovat omat eivätkä tekokynnet? Ja ennen kuin joku kommentoi "Niiden alla on hirveästi bakteereja ja likaa!" niin oletteko koskaan kuulleet kynsiharjasta? Lyhyiden kynsien alla voi myös olla likaa ja kuinka moni lyhytkyntinen putsaa niitä?
Ymmärrän toki että ravintola-alalla tai sairaalassa rakennekynnet, pitkät kynnet ja kynsilakka eivät ole sallittuja.
Kommentit (132)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan tehdä tämän nyt selväksi:
Saat olla tykkäämättä rakennekynsistä/pitkistä kynsistä, tatuoinneista, lävistyksistä, vihreistä hiuksista tai mistä ikinä.
Saat myös tykätä niistä.
Mutta mikään niistä ei vaikuta ihmisen älykkyyteen, luotettavuuteen, asiakaspalvelutaitoon jne. Tietenkään ravintola-alalla ne eivät ole ok, mutta esim kaupan kassalla? Jos pitkiä kynsiään osaa käyttää, mikä on ongelma? Niitä ruokapaketteja on voinut käpälöidä flunssainen tai pikkulapsi kuolaisilla käsillä ja niissä on valmiina bakteereja. Kenenkään rakennekynnet ei sua tapa. Älä hauku muita ulkonäön takia.
Okei? Ai ei ole okei? Silloin en voi auttaa.
-ap
En tiedä, oletko se ap sinä joka on selittänyt, kuinka junttia, tyylitöntä ja ties mitä on olla käyttämättä ja ihailematta rakennekynsiä, mutta ymmärrätkö että rakennekynsiä käyttämätön ja niitä ihastelematon ihminen ei ole sen tyhmempi, tyylittömämpi, juntimpi tai mitään muutakaan perusteella että hän ei pidä rakennekynsistä ja käytä sellaisia? Vai onko se sellainen ulkonäkö, jonka perusteella saa arvostella, koska sinusta_rakennekynnet_ovat_upeat?
Ja kyllä se kuule kaupan kassalla vaikuttaa asiakaspalvelutaitoon, jos ei kynsiensä kanssa osaa/pysty käyttämään kassakonetta tai mikä nyt onkaan näyttötaulu, antamaan kolikoita tai pakkaamaan ostoksia. Kun nuo ovat sitä asiakaspalvelua jos ollaan valittu itselle kyseinen duuni, ei kynsien sojottelu.
Minulle on samantekevää onko jollakin rakennekynnet vai ei. En ole haukkunut ketään siihen liittyen. Ja JOS ei niitä osaa käyttää, on niille tehtävä jotakin. Mulla on pitkät kynnet ja jos menisin kassalle töihin enkä pystyisi niitä käyttämään, lyhentäisin kynsiäni. Joko pysyvästi tai siihen asti että opin käyttämään niitä. Tykkään koristella kynsiä ja sitä haluan jatkaa. Jos joku on loukkaantunut tämän ketjun ja epäselvän aloituksen takia, olen pahoillani.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkät kynnet mutta ihan omat. Kyllä ne selvästi vaikuttaa esim. kitaran tai pianon soittamiseen. Neulominenkin on helpompaa lyhyillä kynsillä.
Soittimen soittamiseen vaikuttaa joo, mutta henkilö joka haluaa soittaa esim kitaraa ei kynsiä yleensä halua. Kynsien kanssa oppii elämään vaikka ilman niitä olisi "helpompaa". Suurinta osaa asioista ei tarvitse jättää tekemättä kynsien takia. Ja jos jokin täytyy jättää, on tehtävä valinta haluaako kynnet vai jatkaa kyseisen asian tekemistä.
Tämä on jotenkin ihan ihmeellistä logiikkaa. Vähän sama kuin että pyörätuoli ei rajoita elämää, koska pyörätuolin käyttäjät yleensä käyvät paikoissa, joihin pääsee pyörätuolilla.
? Jos mulla on pitkät kynnet, olen tietoisesti tehnyt valinnan että en esim hae ravintola-alalle. Enkä silloin sinne haikaile. Pyörätuolin käyttäjät tuskin ovat tehneet valintaa itse.
Niin, sehän tässä on se asia, mikä osaa keskustelijoista kummastuttaa. Että miksi ihmeessä joku vapaaehtoisesti tekee valinnan, joka rajaa osan ammateista ja harrastuksista pois ja tekee käsistä kömpelömmät ihan jokapäiväisessä elämässä.
Korostetaan nyt vielä, ettei se valinta tee kenestäkään tyhmää. Mutta se kummastuttaa joitakin meistä.
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tämä tietty "tyyli" rakennekynsineen, laattatekoripsineen, takkuhiuslisäkkeineen on tietynlaisten ihmisten suosiossa erityisesti. Vaikka toki nykyään näkee monilla, niin kuitenkin. Esim. ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla asiantuntijatehtävissä toimivilla harvemmin näkee, etenkään överimalleina mitään lisukkeita.
Itselläni on erilainen kokemus. Ja huom. rakennekynnet, hiustenpidennykset ja tekoripset voivat näyttää joko hyvältä tai huonolta. Kaikista niistä saa myös hillityn. Olen nähnyt myös kamalia rakennekynsiä.
-ap
Niille, jotka kammoksuvat "pitkiä torakynsiä" ja ovat sitä mieltä että ne ovat 2010-luvun vitsaus, pitänee pitää luento muodin ja kauneuden historiasta...
Hollywood-glamouria kultakaudelta, 1940-luvulta.
Rita Hayworth
https://i.pinimg.com/736x/fa/55/36/fa553654598cda01557451963320aa2b--vi…
Ginger Rogers
http://2.bp.blogspot.com/-jpp6Dd8Oq-8/UDST-qfX4rI/AAAAAAAANPU/3Ajp3XgpN…$(KGrHqZ,!h4E+oKilHplBQLE2jbv2!~~60_57.jpg
Lana Turner
http://1.bp.blogspot.com/-QTv5XnwhsnU/UDSTQN5NtsI/AAAAAAAANOk/rXvizO-lA…
Joan Crawford (KATSOKAA tuota peukalonkynttä!)
https://i.pinimg.com/originals/ea/c1/6b/eac16baf20ddf666947a36b6422513b…
Huom: 40-luvulla oli myös tapana jättää kynsien kärjet valkoisiksi, kuten Cutexin mainos näyttää.
https://witness2fashion.files.wordpress.com/2017/10/500-gummy-lhj-1936-…
1950- ja -60-lukujen taitteessa muotiin tulivat ylipitkät, jopa 3-4 cm pitkät kynnet. Nykyiset rakennekynnet eivät ole MITÄÄN niihin verrattuina... :D
Nancy Walters
http://www.vintagehairstyling.com/bobbypinblog/wp-content/uploads/2009/…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pitkät kynnet mutta ihan omat. Kyllä ne selvästi vaikuttaa esim. kitaran tai pianon soittamiseen. Neulominenkin on helpompaa lyhyillä kynsillä.
Soittimen soittamiseen vaikuttaa joo, mutta henkilö joka haluaa soittaa esim kitaraa ei kynsiä yleensä halua. Kynsien kanssa oppii elämään vaikka ilman niitä olisi "helpompaa". Suurinta osaa asioista ei tarvitse jättää tekemättä kynsien takia. Ja jos jokin täytyy jättää, on tehtävä valinta haluaako kynnet vai jatkaa kyseisen asian tekemistä.
Tämä on jotenkin ihan ihmeellistä logiikkaa. Vähän sama kuin että pyörätuoli ei rajoita elämää, koska pyörätuolin käyttäjät yleensä käyvät paikoissa, joihin pääsee pyörätuolilla.
? Jos mulla on pitkät kynnet, olen tietoisesti tehnyt valinnan että en esim hae ravintola-alalle. Enkä silloin sinne haikaile. Pyörätuolin käyttäjät tuskin ovat tehneet valintaa itse.
Niin, sehän tässä on se asia, mikä osaa keskustelijoista kummastuttaa. Että miksi ihmeessä joku vapaaehtoisesti tekee valinnan, joka rajaa osan ammateista ja harrastuksista pois ja tekee käsistä kömpelömmät ihan jokapäiväisessä elämässä.
Korostetaan nyt vielä, ettei se valinta tee kenestäkään tyhmää. Mutta se kummastuttaa joitakin meistä.
Koska ne valinnat koskien esim sitä ravintola-alaa eivät ole mulle vaikeita. En ole kiinnostunut työskentelemään kokkina tai vastaavaa. Mulle kynsien lakkaaminen ja koristelu on "harrastus". Samalla tavalla kun jollekin kitaran soitto.
Aivan sama käyttääkö joku vai ei. Kunhan varaudutte siihen, että pitkäaikainen käytöt pilaa omat kynnet. Minulla meni kynsien toipumiseen toista vuotta ja yksi kynsi on pysyvästi vaurioitunut. Tekijänä kuitenkin alansa huippu, useita MM-kilpailuja voittanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tää vanha sukupolvi kuolee kohta niin ei tatuoinnit, lävistykset ja rakennekynnet enää järkytä mummoja ja pappoja. Jos todella pidätte ihmisiä huonompina tai tyhmempinä näiden asioiden takia, olette säälittäviä.
Niin siis tatuoidut, lävistetyt ja rakennekyntiset mummot saavat ihastella toistensa tatskoja vanhainkodissa. Ja nuoriso varmaan kauhistelee niitä sitten.
Kukaan ei voi tietää mikä on tulevaisuudessa "muotia".
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama käyttääkö joku vai ei. Kunhan varaudutte siihen, että pitkäaikainen käytöt pilaa omat kynnet. Minulla meni kynsien toipumiseen toista vuotta ja yksi kynsi on pysyvästi vaurioitunut. Tekijänä kuitenkin alansa huippu, useita MM-kilpailuja voittanut.
Kaikessa on aina riskinsä. Ja ne tiedostetaan.
-ap
Mulla oli lukiokaveri, jolla oli luonnolliset pitkät kynnet. Ne aina vähän kammotti mua, kun pitkien kynsien kanssa monet käden asennot on jotenkin... vaikean, epäluontevan näköisiä. Itse olen aina harrastanut lajeja, joissa on käytännössä pakko pitää kynnet lyhyenä, leikkaan ne heti, kun alkavat tuntua epämukavilta. Järsimistä en ymmärrä, se tekee kynsistä rumat. Pitkien kynsien kohdalla on vaikea ymmärtää, että joku haluaa vapaaehtoisesti rajoittaa omaa kehoaan. Olen tosin muutenkin varsin käytännöllinen ihminen ja kummeksun vähän myös korkeita korkoja, tiukkoja tai lyhyitä hameita, kielilävistyksiä tms. Olen kai henkisesti lapsi ja aina pitäisi olla mahdollisuus hypätä ojan yli tai kiivetä puuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ne valinnat koskien esim sitä ravintola-alaa eivät ole mulle vaikeita. En ole kiinnostunut työskentelemään kokkina tai vastaavaa. Mulle kynsien lakkaaminen ja koristelu on "harrastus". Samalla tavalla kun jollekin kitaran soitto.
Noin se täytyy yrittää ymmärtää, harrastuksena. Onhan näitä muitakin, joissa estetiikka menee kehonhallinnan edelle, esim. korsettiharrastus. Itse olen ihan toista ääripäätä, en halua käyttää edes korkokenkiä, kun tuntuu että ne rajoittavat liikkumistani ja vievät tuntuman maanpintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllähän tämä tietty "tyyli" rakennekynsineen, laattatekoripsineen, takkuhiuslisäkkeineen on tietynlaisten ihmisten suosiossa erityisesti. Vaikka toki nykyään näkee monilla, niin kuitenkin. Esim. ylemmän korkeakoulututkinnon suorittaneilla asiantuntijatehtävissä toimivilla harvemmin näkee, etenkään överimalleina mitään lisukkeita.
Itselläni on erilainen kokemus. Ja huom. rakennekynnet, hiustenpidennykset ja tekoripset voivat näyttää joko hyvältä tai huonolta. Kaikista niistä saa myös hillityn. Olen nähnyt myös kamalia rakennekynsiä.
-ap
No hiuspidennykset eivät kyllä käytännössä koskaan näytä hyvältä ns. arkilaitettuna, aina ne hapsottavat, kiinnityskohdat huomaa ja ne lisukkeet erottaa sieltä omien hiusten joukosta.
Noita siistejä rakennekynsiä ja ripsipidennyksiä ei huomaakaan, se tarkoittaa nimenomaan että ne ovat hyvin tehtyjä ja oikein valittuja. Mutta kun useimmat ovat mallia "laitetaan pitemmät tipit, laitetaan tuuheammat ja pitemmät ripset, laitetaan pitemmät hiusjatkeet" niin se näyttää vain ja ainoastaan feikiltä.
Onkohan tuossa jokin sellainen homma, että kun niitä aikansa käyttää, ei ne näytä ns. miltään joten on laitettava aina vaan enemään eikä sitä itse edes huomaa että alkaa opikeasti näyttää jo typerän feikiltä? Vaikka nyt ripsituuhennokset, joskus näkee pienissä tihrusilmissä, joissa on sellainen kapea näkymätön yläluomi kera roikkuvan kulmaluuihon niin tyyheita ripsilaattoja, että se muutenkin pieni silmä ei edes näy kun ripset roikkuu siinä päällä. Tämä yhdistettynä muuten meikittömään naamaan ja valjuihin kulmakarvoihin niin joo-o :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No hiuspidennykset eivät kyllä käytännössä koskaan näytä hyvältä ns. arkilaitettuna, aina ne hapsottavat, kiinnityskohdat huomaa ja ne lisukkeet erottaa sieltä omien hiusten joukosta.
Noita siistejä rakennekynsiä ja ripsipidennyksiä ei huomaakaan, se tarkoittaa nimenomaan että ne ovat hyvin tehtyjä ja oikein valittuja. Mutta kun useimmat ovat mallia "laitetaan pitemmät tipit, laitetaan tuuheammat ja pitemmät ripset, laitetaan pitemmät hiusjatkeet" niin se näyttää vain ja ainoastaan feikiltä.
Onkohan tuossa jokin sellainen homma, että kun niitä aikansa käyttää, ei ne näytä ns. miltään joten on laitettava aina vaan enemään eikä sitä itse edes huomaa että alkaa opikeasti näyttää jo typerän feikiltä? Vaikka nyt ripsituuhennokset, joskus näkee pienissä tihrusilmissä, joissa on sellainen kapea näkymätön yläluomi kera roikkuvan kulmaluuihon niin tyyheita ripsilaattoja, että se muutenkin pieni silmä ei edes näy kun ripset roikkuu siinä päällä. Tämä yhdistettynä muuten meikittömään naamaan ja valjuihin kulmakarvoihin niin joo-o :D
No kampaaja varmaan onkin ainoa joka osaa laittaa pidennykset kunnolla. Mielestäni rakennekynnet voivat olla hienot vaikka erottuisivatkin. Ja ei mikään näytä överinä hyvältä. Käytän tekoripsiä joskus, jotta ripseni näkyisivät, mutta suosin niitä luonnollisen näköisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
No kampaaja varmaan onkin ainoa joka osaa laittaa pidennykset kunnolla. Mielestäni rakennekynnet voivat olla hienot vaikka erottuisivatkin. Ja ei mikään näytä överinä hyvältä. Käytän tekoripsiä joskus, jotta ripseni näkyisivät, mutta suosin niitä luonnollisen näköisiä.
Vaikka kampaaja olisikin pidennykset laittanut hyvin, ei siitä mitään hyötyä ole jos sitten niitä ei huolleta ajoissa, värjäillään itse ja vaalitaan vaan sitä pituutta ja sitten hapsottaa niin omat kuin jatkehiuksetkin.
Ja sellainen homma, että on pitkät kynnet (olkoon omat tai rakenne, aivan sama) ja niistä yksi menee poikki. Näyttää todella typerältä, rumalta ja epäsiistiltä jos ei muitakin lyhennä samaan pituuteen tai sitten ota rakennekynttä sen katkenneen tilalle jos haluaa pitkinä pitää. Itse olen omiin pitkiin kynsiin ottanut vaikka vain yhden rakennekynnen kun on mennyt poikki ja muut ovat edelleen pitkiä.
Kynsistä puheenollen, ihan kamalan rumaa on kirkas kynsilakka joka on kulunut niin että jossakin kynnen keskellä on vähän lohkeillutta lakkaa. Joko lakataan uudelleen tai poistetaan kulunut lakka. Tuollaisille lakkaajille rakennekynnet ovat varmaan parempi vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Vaikka kampaaja olisikin pidennykset laittanut hyvin, ei siitä mitään hyötyä ole jos sitten niitä ei huolleta ajoissa, värjäillään itse ja vaalitaan vaan sitä pituutta ja sitten hapsottaa niin omat kuin jatkehiuksetkin.
Ja sellainen homma, että on pitkät kynnet (olkoon omat tai rakenne, aivan sama) ja niistä yksi menee poikki. Näyttää todella typerältä, rumalta ja epäsiistiltä jos ei muitakin lyhennä samaan pituuteen tai sitten ota rakennekynttä sen katkenneen tilalle jos haluaa pitkinä pitää. Itse olen omiin pitkiin kynsiin ottanut vaikka vain yhden rakennekynnen kun on mennyt poikki ja muut ovat edelleen pitkiä.
Kynsistä puheenollen, ihan kamalan rumaa on kirkas kynsilakka joka on kulunut niin että jossakin kynnen keskellä on vähän lohkeillutta lakkaa. Joko lakataan uudelleen tai poistetaan kulunut lakka. Tuollaisille lakkaajille rakennekynnet ovat varmaan parempi vaihtoehto.
Ei mua haittaa jos jollakulla yksi kynsi on muita lyhyempi tai lakka kulunut. Ja jos on hiustenpidennykset, tietysti niitä tulee hoitaa.
Eikös kassatyössä voi halutessaan käyttää hanskoja?
En käsitä miksi just pitkät kynnen olisi epähygieeniset. Lyhyiden kynsien ja sormen ihon väliin jää paskaa ja pitkissä kynsissä myös, kun taas loppukynsi ei ole kiinni ihossa, eli siihen "väliin" ei voi mennä mitään. Lyhyissä kynsissä mun on vaikeampi puhdistaa sitä väliä kun kynsi on tiukemmin kiinni ihossa kuin vähän pidemmissä kynsissä.
Mitä pitkillä kynsillä saavuttaa? Ne haittaa lähes kaikkea käsillä tekemistä. Tästä käytännöllisyys syystä en sietäsi sellaisia itselläni hetkeäkään. Mielikuva jonka ne kantajastaan antaa on sama kuin kaiken muunkin lisätyn kohdalla - keinotekoinen. Joskus jossain iässä tätä juuri haluaakin, mutta aina ja kaikkialla aito ihminen on kiinnostavampi. Mutta siitä on turha puhua ihmiselle jolla on rakennekynnet. Ei hän ole sitä kiinnostunut kuulemaan. Ja eihän rakennekynsistä oikeasti yleensä ole haittaa kuin käyttäjälleen, jota mitäpä asia silloin muille kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitkillä kynsillä saavuttaa? Ne haittaa lähes kaikkea käsillä tekemistä. Tästä käytännöllisyys syystä en sietäsi sellaisia itselläni hetkeäkään. Mielikuva jonka ne kantajastaan antaa on sama kuin kaiken muunkin lisätyn kohdalla - keinotekoinen. Joskus jossain iässä tätä juuri haluaakin, mutta aina ja kaikkialla aito ihminen on kiinnostavampi. Mutta siitä on turha puhua ihmiselle jolla on rakennekynnet. Ei hän ole sitä kiinnostunut kuulemaan. Ja eihän rakennekynsistä oikeasti yleensä ole haittaa kuin käyttäjälleen, jota mitäpä asia silloin muille kuuluu.
Jos tykkää koristelluista kynsistä saavuttaa sen. Outo ajatus että joku on keinotekoinen vain kynsien tai ripsien takia.
Vierailija kirjoitti:
En käsitä miksi just pitkät kynnen olisi epähygieeniset. Lyhyiden kynsien ja sormen ihon väliin jää paskaa ja pitkissä kynsissä myös, kun taas loppukynsi ei ole kiinni ihossa, eli siihen "väliin" ei voi mennä mitään. Lyhyissä kynsissä mun on vaikeampi puhdistaa sitä väliä kun kynsi on tiukemmin kiinni ihossa kuin vähän pidemmissä kynsissä.
Juuri näin.
Kaverilla on, asiantuntijatehtävissä ja esimiesasemassa. Mutta hänen kyntensä ovatkin luonnolliset, vain pari milliä sormenpään yli ja ranskalaisella manikyyrillä, joskus korkeintaan yhdellä koristellulla kynnellä. Hän käyttää niitä koska omat kynnet katkeilevat helposti. Hänen kynsiään ei rakennekynsiksi tunnistaisi ellei tietäisi niiden sellaiset olevan.