Noi videohaastattelut työnhaussa on kauheita!
Ensinnäkin siinä kamerassa näyttää aina tosi karmealta. Ja mun on ainakin tosi vaikea nauhoittaa hyviä lyhyitä vastauksia.
Vaikka työhaastatteluista itse asiassa tykkään. Kun siinä on tavallaan paljon enemmän oma itsensä ja voi olla luonnollinen ja se on keskustelu, jossa voi huomata vastapuolen reaktiot.
Kai mun sitten pitää panostaa vielä tosi paljon enemmän ulkonäköön ja näyttelytaitoihin.
Muilla kokemuksia / mielipiteitä noista videohaastatteluista?
Kommentit (91)
No, kun olen saanut kysymykset etukäteen, niin olen miettinyt ne lyhyet vastaukset myös.
Se noissa on huono puoli, että en pääse samalla itse kysymyään tehtävästä tarkentavia kysymyksiä. Minusta työhaastattelun pitää olla molemminpuolinen tilanne - myös minä haastattelen tulevaa työnantajaa.
Vierailija kirjoitti:
No, kun olen saanut kysymykset etukäteen, niin olen miettinyt ne lyhyet vastaukset myös.
Se noissa on huono puoli, että en pääse samalla itse kysymyään tehtävästä tarkentavia kysymyksiä. Minusta työhaastattelun pitää olla molemminpuolinen tilanne - myös minä haastattelen tulevaa työnantajaa.
Voit soittaa mulle, niin kerron.
Sinkkumies
Meillä näitä käytetään.
Ymmärrän sen, että ahdistaa, koska itseänikin ahdistavat jo skype-haastattelutkin. Kuvakulma on todella epäedullinen tavalliselle ihmiselle. Pitää miettiä tukka, ilmeet, mihin katsoo, tausta, äänet. Ja ihan turha sanoa, ettei ole merkitystä miltä näyttää, tottakai on. Onko nuorekas, terveen näköinen, millainen ääni, hymyileekö, pälyileekö vai onko rupsahtaneen näköinen, sairaalloisen oloinen, oudosti puhuva, resting bitch face. Se, jos näyttää vaikka kalpealta ja ääni pettää ei tarkoita sitä että olisi sairas ja aina huonosti puhuva ja normaali haastattelussa tämä käy kyllä ilmi. Mutta videokuva on aika armoton.
Itse olen ainakin sen verran itserakas - ja ikääkin on jo - että minä haluan myös näyttää hyvältä. En halua näyttää väsyneeltä ja vanhalta. Eikö se ole luonnollista? Tottakai joku pepsodent-hymyn reväyttävä hyvä esiintyjä antaa paremman vaikutuksen, vaikka oikeasti olisi ihan feikki! Ja näitäkin on tullut nähtyä. Uusi kollega vaikuttaa täydelliseltä, mutta pikkuhiljaa pinta sitten rapistuu vaikka hymy onkin yhä valloittava.
Ja en todellakaan kerro missä olen töissä. Ihana työpaikka muuten.
Vierailija kirjoitti:
Täysin samaa mieltä.
Ja noista esiintymis- ja vuorovaikutustaidoista - sillä, että yksin puhuu nauhalle ei ole mitään tekemistä oikeiden esiintymis- ja vuorovaikutustaitojen kanssa. Koska nuo jälkimmäiset vaativat juuri sitä, että kykenee ottamaan kontaktia ihmisiin, innostamaan, etc. Ennemminkin jollekin tosi jäykkikselle introvertille jolta puuttuu sosiaaliset taidot sopii tuo tuollainen valmiiksi mietittyjen vastausten yksipuolinen nauhoittaminen.
Minusta se tilanne on koominen.
Sain haastattelukutsun, jossa joku jäykkäilmeinen nainen esitti kysymykset ja joihin piti sitten nauhoittaa oma vastaus. Olin aivan yhtä jäykkä. Pienikin ylimääräinen liike tai silmän räpäytys näkyi tosi ISONA. Aloin kiinnittää huomiota kaikkeen ja jouduin ottamaan useita kertoja vastaukseni uusiksi. Jopa loppukuvaan tullut omituinen ilme johti uuteen ottoon. Turhautuminen alkoi näkyä. Maaninen kameranlinssiin tuijottelu näytti omituiselta. Yksin hymyily myös. Ääneni oli aivan erilainen kuin normaalisti, sössötin. Hiukset olivat huonosti, piti kammata.
Aivan järkyttävän huono tapa karsia hakijoita, ellei etsi jotakin vlogin pitäjää.
Yhden kerran olen tehnyt ja yllätyin positiivisesti kuinka hyvältä näytin ja vastauksenikin olivat fiksuja. Ekalla purkkiin. Mutta ylläripylläri enhän minä mitään duunia saanut :(
Hei, Sinkkumies täällä.
Aion taas olla mulkku. Parhaat rekryt olen saanut Adecolta ja niitä on ollut vajaa kymmenestä eri paikaista. Tietenkin siihen tärkein syy on se minkälaisen henkilön tämä rekryfirma ottaa itselleen hakemaan niitä työnhakijoita.
Tietenkin kuka tahansa osaa palkata kenet tahansa, mutta kuka osaa palkata parhaat. Kyse on yksittäisistä henkilöistä. Ei yhtiöistä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Hei, Sinkkumies täällä.
Aion taas olla mulkku. Parhaat rekryt olen saanut Adecolta ja niitä on ollut vajaa kymmenestä eri paikaista. Tietenkin siihen tärkein syy on se minkälaisen henkilön tämä rekryfirma ottaa itselleen hakemaan niitä työnhakijoita.
Tietenkin kuka tahansa osaa palkata kenet tahansa, mutta kuka osaa palkata parhaat. Kyse on yksittäisistä henkilöistä. Ei yhtiöistä.
Sinkkumies
Sinkkumiehenkin on syytä muistaa että tässä maassa ei parhaita edes palkata. Sopivin ei ole yhtä kuin paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, Sinkkumies täällä.
Sinkkumies
Sinkkumiehenkin on syytä muistaa että tässä maassa ei parhaita edes palkata. Sopivin ei ole yhtä kuin paras.
Miksi mun pitäisi se tietää, jos olen vertaillut kymmentä eri yhtiötä keskenään.
Jos sinä et pääse töihin oikeisiin paikkoihin, niin sun tarvii tehdä lisää töitä.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin "ongelma" poistuisi sillä jos ihmiset ei suostuisi tekemään noita videoita.
AIVAN.
Jos kukaan ei haluaisi. Mitkäköhän mahdollisuudet tähän on? Aika moni palstallakin toivoo työpaikkaa.
Sinkkumies