Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noi videohaastattelut työnhaussa on kauheita!

Vierailija
13.03.2018 |

Ensinnäkin siinä kamerassa näyttää aina tosi karmealta. Ja mun on ainakin tosi vaikea nauhoittaa hyviä lyhyitä vastauksia.

Vaikka työhaastatteluista itse asiassa tykkään. Kun siinä on tavallaan paljon enemmän oma itsensä ja voi olla luonnollinen ja se on keskustelu, jossa voi huomata vastapuolen reaktiot.

Kai mun sitten pitää panostaa vielä tosi paljon enemmän ulkonäköön ja näyttelytaitoihin.

Muilla kokemuksia / mielipiteitä noista videohaastatteluista?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoija täällä. Ketään papereiden perusteella hyvää ei jätetä pois pelkän videohaastattelun takia oikeasti. Niitä käytetään lähinnä haastatteluvalinnan tukena. Keltään ei odoteta studio-olosuhteita. Lähinnä siinä tsekataan, että ihminen ylipäätään kykenee tuottamaan annetussa määräajassa tolkullista tekstiä - mitään syväluotaavaa strategista analyysia ei kukaan minuutissa odota.

Sen sijaan jos se minuutin ohjepituus ylittyy neljällä minuutilla, sitten sopii jo epäillä ihmisen kykyä sopeuttaa toimintaansa annettuihin ohjeisiin.

Moni pätevä jättää haastattelun väliin, koska ei halua tehdä videohaastattelua. No se on työnantajan oma vika.

Kieltäytykää videohaastatteluista niin ne loppuu.

Vierailija
42/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

fdgppogrkogrglrg kirjoitti:

Tosi ärsyttävii, ku en jaksa miettii jtn valaistusta jne.. Tykkään kyl kertoo asioita, mut se valaistus kameroissa, kaikki tollanen, niin ei hyvä... Ja en haluis et ulkonäkö vaikuttaa, niin siks ei oo hyvä koska ite en ainakaa näytä niis hyvältä enkä halua ees panostaa ulkonäköön niissä. :DD

Mutta musta se on tosi hyvä periaatteessa, koska ihminen oikeessa elämässä ON erilainen mitä teksteissä. Joku voi olla tosi tosi hyvä kirjottaja, mutta ei saa sanaa suustaan tyylii ja sit työs vaaditaan just sitä et osaa puhua. Jne. Tai sitten joku on PALJON parempi oikeessa elämässä ja se on hyvä et sen näkee saman tien jos vaikka ei jaksa arvailla (työnantaja) ja haluaa oikeesti oikeenlaisen tyypin.

Tuskin olet vielä työnhakuiässä (päätellen siitä, että tekstisi muistuttaa 12-vuotiaan kirjoitustyyliä).

Ap:n aloitukseen kommentoisin, että videohaastattelut ovat myös omasta mielestäni kamalia. Videohaastatteluja on oman kokemukseni mukaan erityisesti ollut eri rekryfirmoilla käytössään. Työpaikkailmoituksessahan asiasta ei mainita mitään (en hakisi, jos tietäisin, että tulossa on videohaastattelu). Itse olen hakenut vain yliopistotutkinnon vaatineita asiantuntijatöitä, joissa työnkuvaan ei sisälly mikään haastattelujen antaminen. Miksi siis videohaastattelut, en voi ymmärtää. En muutenkaan ihan ymmärrä videohaastattelujen ideaa, ellei kyseessä ole tv-uutisankkurin pesti tai vastaava. Hakija voi katsoa kysymykset etukäteen ja miettiä niihin sopivat vastaukset sekä tehdä videon uudestaan kuinka monta kertaa vain. Työnantaja saisi kuitenkin aidon reaktion kysymyksiinsä normaalissa haastattelussa. Työnantaja voisi pyytää kysymykset myös kirjallisesti ja saada niihin videoinnin tavoin etukäteen huolella mietityt vastaukset, ellei sitten työnantaja nimenomaisesti halua antaa enemmän painoarvoa hakijan ulkoiselle olemukselle, mikä taas mielestäni on väärin. Videolla esiintyminen on myös täysin epäluontevaa, koska siinä höpisee yksinään ja joutuu myös hymyilemään kameralle ilman sosiaalista vastavuoroisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoija täällä. Ketään papereiden perusteella hyvää ei jätetä pois pelkän videohaastattelun takia oikeasti. Niitä käytetään lähinnä haastatteluvalinnan tukena. Keltään ei odoteta studio-olosuhteita. Lähinnä siinä tsekataan, että ihminen ylipäätään kykenee tuottamaan annetussa määräajassa tolkullista tekstiä - mitään syväluotaavaa strategista analyysia ei kukaan minuutissa odota.

Sen sijaan jos se minuutin ohjepituus ylittyy neljällä minuutilla, sitten sopii jo epäillä ihmisen kykyä sopeuttaa toimintaansa annettuihin ohjeisiin.

Moni pätevä jättää haastattelun väliin, koska ei halua tehdä videohaastattelua. No se on työnantajan oma vika.

Just. Seuraava!

Paikkoihimme on yleensä kolminumeroinen määrä hakijoita, joista 20 voisi papereiden perusteella pärjätä. Niin että seuraava kehiin!

Vierailija
44/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä kertoo jotain rekrytoijan epätoivosta, että kun olin jättänyt tekemättä videohaastattelun (kun siinä vaiheessa oli jo niin paljon innostavampia rekryprosesseja menossa), niin soitettiin vielä kaksi päivää dediksen mentyä että pliis teetkö sen videon. No tein sitten, mutta ei tosiaan kiinnostanut panostaa. Ihan silkkaa ajanhukkaa.

Ja paikka olisi saattanut olla kiinnostavakin, mutta tuo rekryprosessin surkea hoito vei kyllä mielenkiinnon. Olisi kannattanut vain sanoa, että ei tosiaan kiinnosta. Koska en haluaisi työpaikkaa, vaikka sen saisin.  

Sinulla on pitkä ja kivikkoinen tie edessä, jos kieltäydyt työpaikoista muotoseikkojen takia. Ymmärrätkö, että 100 ihmisellä voi olla 100 eri mielipidettä eri prosesseista.

Sinkkumies

Jaa, no tuo on minun mielipiteeni. Eikäpä ole koskaan tarvinnut työttömyydestäkään kärsiä. Kyllä rekrytointi on molemminpuolinen valintatilanne enkä minä halua työpaikkaan, joka jo aluksi tekee karsean vaikutelman. Ne muotoseikat kun kertovat erittäin paljon siitä työnantajasta, ja millaista siellä olisi olla töissä.

Tottakai 99 muulla ihmisellä voi olla toisenlainen mielipide. Joku heistä voi sitten ottaa tuon työpaikan. Jolloin kaikki voittavat, non?

En koskaan kaipaisi kaltaistasi Draamaqueenia meille töihin, joten hyvinhän ne toimivat. Molemmin puolin.

Sinkkumies

Vierailija
45/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kokemusta kaupan alan rekryistä joihin on kuulunut videohaastattelu. Jotkut ovat vaatineet ensiksi videoesittelyn työhakemuksen mukaan ja sitten seuraavaksi tulee kutsu itse videohaastatteluun.

Näin aivan älyttömästi vaivaa näiden kanssa säätämiseen työpäivän päätteeksi, enää en. Joidenkin palvelujen kanssa oli paljon ongelmia, video ei latautunut, sivu tyhjentyi, haastatteluun ei päässyt.. Videoissa olin vakava ja epäluonteva, (MUISTA HYMYILLÄ PALJON :----D) tuntien harjoittelusta huolimatta. Normaalisti olen iloinen, itsevarma ja hyvä työssäni. Välillä oli ilahduttavaa huomata, ettei minkäänlaista yhteydenottoa kuulu enää ikinä kun olet ne videot lähettänyt :)

Kuulin itse rekrytoijalta että ajatus on se että jos et voi tehdä itsestäsi videota, niin miten voit työskennellä kaupassa???? Olen ennenkin työskennellyt hyvällä menestyksellä, mulla ei ole vaikeutta lähestyä ihmisiä ja itseasiassa vien hakemukset yleensä suoraan liikkeeseen ja esittäydyn siellä, toimii.

Vierailija
46/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin mutta työntekijät saattavat karsia työnantajat pois noiden käytön perusteella. Lama alkaa olla ohi, joten epätoivoisten työnhakijoiden ajat alkavat taas olemaan ohi. Hyvät työntekijät myös valikoivat sitä, missä haluavat olla töissä. Ja nuo videohaastattelut antavat monesti tosi huonon kuvan työnantajasta. Kuvaavaa onkin, että niitä vaikuttavat käyttävät pääosin firmat kuten Barona, Eilakaisla yms. Ja no, julkinen sektori. 

Vierailija
47/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Seuraava!

Paikkoihimme on yleensä kolminumeroinen määrä hakijoita, joista 20 voisi papereiden perusteella pärjätä. Niin että seuraava kehiin!

Jep Tuskin hakijakaan menettää mitään. Jost tuli VMP:n videohaastatttelupyyntö putkimiehen hommaan. Antakaa mun kaikki kestää..

Vierailija
48/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Seuraava!

Jep Tuskin hakijakaan menettää mitään. Jost tuli VMP:n videohaastatttelupyyntö putkimiehen hommaan. Antakaa mun kaikki kestää..

Jostain keskustelusta bongasin, että siivoojan paikkaan oli vaadittu videohaastattelu ...

Vierailija
49/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ehkä kertoo jotain rekrytoijan epätoivosta, että kun olin jättänyt tekemättä videohaastattelun (kun siinä vaiheessa oli jo niin paljon innostavampia rekryprosesseja menossa), niin soitettiin vielä kaksi päivää dediksen mentyä että pliis teetkö sen videon. No tein sitten, mutta ei tosiaan kiinnostanut panostaa. Ihan silkkaa ajanhukkaa.

Ja paikka olisi saattanut olla kiinnostavakin, mutta tuo rekryprosessin surkea hoito vei kyllä mielenkiinnon. Olisi kannattanut vain sanoa, että ei tosiaan kiinnosta. Koska en haluaisi työpaikkaa, vaikka sen saisin.  

Sinulla on pitkä ja kivikkoinen tie edessä, jos kieltäydyt työpaikoista muotoseikkojen takia. Ymmärrätkö, että 100 ihmisellä voi olla 100 eri mielipidettä eri prosesseista.

Sinkkumies

Jaa, no tuo on minun mielipiteeni. Eikäpä ole koskaan tarvinnut työttömyydestäkään kärsiä. Kyllä rekrytointi on molemminpuolinen valintatilanne enkä minä halua työpaikkaan, joka jo aluksi tekee karsean vaikutelman. Ne muotoseikat kun kertovat erittäin paljon siitä työnantajasta, ja millaista siellä olisi olla töissä.

Tottakai 99 muulla ihmisellä voi olla toisenlainen mielipide. Joku heistä voi sitten ottaa tuon työpaikan. Jolloin kaikki voittavat, non?

En koskaan kaipaisi kaltaistasi Draamaqueenia meille töihin, joten hyvinhän ne toimivat. Molemmin puolin.

Sinkkumies

No ottaen huomioon että olet palstahäirikkö, jonka viestit ovat kieltämättä häiriintyneitä, niin se "teille" töihin taitaa tarkoittaa lähintä räkälää jossa pitkäaikaistyöttömät kuten sinä viettävät aikaansa. Joten mielipiteidesi arvo on about nolla.

Vierailija
50/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Seuraava!

Jostain keskustelusta bongasin, että siivoojan paikkaan oli vaadittu videohaastattelu ...

Wax on right hand, Wax off left hand .. and remember breathe.

Sinkkumies

Vierailija
51/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Seuraava!

Rekryfirmat haluaa videorekisteriä työntekijäistä, ei ole edes aikomusta palkata. Ensin ilmoitetaan työpaikka, sitten kaikilta pyydetään videohakemus sanoilla "Onneksi olkoon pääsit videohaastatteluun", sitten epätoivoiset tekee täysin turhan videohaastattelun. Tällä rekry siirtää oman työnsä hakijalle, mihin tää maailma on menossa??

Vierailija
52/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko joku kertoa tällaiselle vanhalle tädille, miten se videointi oikein tehdään? Pitääkö työttömällä olla videokamera vai kuvaatteko kännykällä? Anteeksi siis en ihan aidosti tiedä. Olen toistaiseksi joutunut karsimaan kaikki ne työpaikkailmoitukset, joissa puhutaan videoinnista, kun niissä ei koskaan sanota, miten se on tarkoitus tehdä. Pelkään vaan, että jossain vaiheessa työkkäri määrää hakemaan sellaiseen paikkaan.

Vierailija
53/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Seuraava!

Rekryfirmat haluaa videorekisteriä työntekijäistä, ei ole edes aikomusta palkata. Ensin ilmoitetaan työpaikka, sitten kaikilta pyydetään videohakemus sanoilla "Onneksi olkoon pääsit videohaastatteluun", sitten epätoivoiset tekee täysin turhan videohaastattelun. Tällä rekry siirtää oman työnsä hakijalle, mihin tää maailma on menossa??

Miten se siirtää oman työn hakijalle, jos kerran haastattelu on turha?

Tämä ei ole loogista.

SpockMies

Vierailija
54/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen osallistunut moisiin vain pari kertaa. Vinkkinä että kannattaa puhua mieluummin liian kovaa kuin hiljaa, ja olla muutenkin energisen ja reippaan oloinen siinä. :)

Vierailija
55/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuattekohan te miten paljon vaativammat kriteerit on esim. johtotehtäviin haettaessa? Lukuisia haastatteluja, älykkyys ym. testejä, eikä kukaan jaksa marista ja jono on 100 metrin pituinen paikkoihin.

Silti vain parhaat valitaan.

Sinkkumies

Vierailija
56/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n aloitukseen kommentoisin, että videohaastattelut ovat myös omasta mielestäni kamalia. Videohaastatteluja on oman kokemukseni mukaan erityisesti ollut eri rekryfirmoilla käytössään. Työpaikkailmoituksessahan asiasta ei mainita mitään (en hakisi, jos tietäisin, että tulossa on videohaastattelu). Itse olen hakenut vain yliopistotutkinnon vaatineita asiantuntijatöitä, joissa työnkuvaan ei sisälly mikään haastattelujen antaminen. Miksi siis videohaastattelut, en voi ymmärtää. En muutenkaan ihan ymmärrä videohaastattelujen ideaa, ellei kyseessä ole tv-uutisankkurin pesti tai vastaava. Hakija voi katsoa kysymykset etukäteen ja miettiä niihin sopivat vastaukset sekä tehdä videon uudestaan kuinka monta kertaa vain. Työnantaja saisi kuitenkin aidon reaktion kysymyksiinsä normaalissa haastattelussa. Työnantaja voisi pyytää kysymykset myös kirjallisesti ja saada niihin videoinnin tavoin etukäteen huolella mietityt vastaukset, ellei sitten työnantaja nimenomaisesti halua antaa enemmän painoarvoa hakijan ulkoiselle olemukselle, mikä taas mielestäni on väärin. Videolla esiintyminen on myös täysin epäluontevaa, koska siinä höpisee yksinään ja joutuu myös hymyilemään kameralle ilman sosiaalista vastavuoroisuutta.

Tässä viestissä oli järkevästi kiteytetty noiden järjettömyys.  Ideanahan siis hyvä, että saadaan se ensivaikutelma nopeasti ja tehokkaasti, mutta kun ei vain oikein toimi. Ja mielenkiintoista on, että googlaamalla asiasta juttuja niin ei löydä yhtään myönteistä - paitsi noiden teknologiatarjoajien omat mainokset.

Vierailija
57/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran mulle toimitusjohtaja sanoi: Aina ei valita parasta, vaan sopivin. Sitä oli vähän vaikea niellä nokkineen päivineen. Mutta luovutinko mä? En.

Sinkkumies

Vierailija
58/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastattelu on turhauttava. Ei se turha ole, koska sinulla on 1/100 mahdollisuus saada paikka, ja joku sen saa.

Sinkkumies

Vierailija
59/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää kanssa nuo videohaastattelut. Nyt hetki sitten tuli yksi kutsu sellaiseen sähköpostilla kuuden maissa maanantai-iltana. Ja aikaa oli vastata saman viikon perjantai iltapäivään mennessä. Tosi tiukka aikataulu kun käy töissä ja iltaisin on monesti aikataulutettua ohjelmaa harrastuksia yms.

Vierailija
60/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko joku kertoa tällaiselle vanhalle tädille, miten se videointi oikein tehdään? Pitääkö työttömällä olla videokamera vai kuvaatteko kännykällä? Anteeksi siis en ihan aidosti tiedä. Olen toistaiseksi joutunut karsimaan kaikki ne työpaikkailmoitukset, joissa puhutaan videoinnista, kun niissä ei koskaan sanota, miten se on tarkoitus tehdä. Pelkään vaan, että jossain vaiheessa työkkäri määrää hakemaan sellaiseen paikkaan.

Tietokoneen webcameralla tai kännykällä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi yhdeksän