Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noi videohaastattelut työnhaussa on kauheita!

Vierailija
13.03.2018 |

Ensinnäkin siinä kamerassa näyttää aina tosi karmealta. Ja mun on ainakin tosi vaikea nauhoittaa hyviä lyhyitä vastauksia.

Vaikka työhaastatteluista itse asiassa tykkään. Kun siinä on tavallaan paljon enemmän oma itsensä ja voi olla luonnollinen ja se on keskustelu, jossa voi huomata vastapuolen reaktiot.

Kai mun sitten pitää panostaa vielä tosi paljon enemmän ulkonäköön ja näyttelytaitoihin.

Muilla kokemuksia / mielipiteitä noista videohaastatteluista?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin samaa mieltä ap:n kanssa! Olen erittäin ulospäin suuntautunut ihminen, mutta vuorovaikutuksen puute teki videohaastattelusta kauheaa. Yhtäkin haastattelua tein itsekseni varmaan kolme tuntia kun en ollut koskaan tyytyväinen lopputulokseen. Sosiaaliselle ihmiselle on ongelmallista sekin, että on yritettävä vaikuttaa innokkaalle yksinään. Aivan älytön ajatus.

Videohaastattelu voi siis auttaa rekrytoijaa rajaamaan pois ehkä aivan avuttomimmat itsensäilmaisijat, mutta en usko sen olevan välttämättä hedelmällinen keino rekrytoida parasta hakijaa.

Siis ihanaa että löytyi tällainen vastaus! Kun itse olen ulospäinsuuntautunut ihminen jolla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia työhaastattelujen kanssa, niin tuntui tosi omituiselta että miten toi nyt noin vaikealta tuntui. 

Ja olin kuvitellut, että se on tyyliin sellainen vähän rento itsensä markkinoimisvideo, mutta hitsit kun ne kysymykset oli kuin jotain tenttikysymyksiä, niin olo oli kuin jollain uutistenlukijalla. 

Vierailija
22/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastattelu on mielestäni epäkohteliasta hakijaa kohtaan. Ja olen kyllästynyt kuulemaan kuinka käydä läpi hakijoita on niin rankkaa. Eikä se ole mikään haastattelu edes jos hakija puhuu yksin. Ihan täysin vituttava systeemi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostan lässyttävältä viisivuotiaalta niissä. Jos tulee yhteydenottoja muualtakin kuin paikoista joissa käytetään videohaastattelua, jättäydyn pois aina niistä ensimmäisenä.

Vierailija
24/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastattelut myös helpottavat syrjimistä esim. ulkonäön, iän jne. perusteella. Paperi-/sähköisessä hakemuksessa kun tiettyjä asioita saa halutessaan vähän piiloon. Ehkä astetta reilumpaa olisikin pyytää etenkin ensimmäisellä kierroksella pelkkä ääninauhoite. Toisekseen, epäammattimaisen näköisestä videosta nyt vaan tulee huono vaikutelma, vaikkei asialla pitäisi olla mitään tekemistä haastateltavan keskeisten kompetenssien kanssa.

Itse en hae videohaastattelutyöpaikkoja, vaikka minussa ei mitään silmille lyövää vikaa olekaan. Onneksi ainakin tällä hetkellä löytyy myös työnantajia, jotka jaksavat haastatella hakijoita ja antavat siinä samalla mm. mahdollisuuden tehdä kysymyksiä.

Vierailija
25/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin siinä kamerassa näyttää aina tosi karmealta. Ja mun on ainakin tosi vaikea nauhoittaa hyviä lyhyitä vastauksia.

Vaikka työhaastatteluista itse asiassa tykkään. Kun siinä on tavallaan paljon enemmän oma itsensä ja voi olla luonnollinen ja se on keskustelu, jossa voi huomata vastapuolen reaktiot.

Kai mun sitten pitää panostaa vielä tosi paljon enemmän ulkonäköön ja näyttelytaitoihin.

Muilla kokemuksia / mielipiteitä noista videohaastatteluista?

No jaa. Muutamia olen katsonut, ja yleensä pistää silmään se turha jännitteneisyys. Eikö ole helpompi vastata aivan yksinään aivan mitä haluaa, kun kukaan ei vaadi vastaamaan mihinkään kysymykseen yhtään mitään, vaan voi kertoa aivan mitä haluaa.

Turha jännittely pois.

Sinkkumies

Vierailija
26/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mua kiinnosta miltä sä näytät, vaan mitä sä sanot.

Sinkkumies

Vierailija
27/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

missä joutuu olemaan videohaastattelussa?

Ei joudu, vaan on mahdollisuus. Näitä on ollut kuitenkin jo 15 vuotta, että silleen ..

Sinkkumies

Vierailija
28/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärtäisin, jos videohaastatteluissa vain esiteltäisiin itseään, eli omaa osaamistaan yms. Mutta pari jotka juuri tein olivat sellaisia tenttikysymyksen tyyppisiä. Kiva siinä sitten olla rentona. 

Jahas. Semmosia mä en ole katsonut, vaan aika vapaamielisiä. Sori siitä, jos olin väärässä tässä.

Sinkkumies

Vierailija
29/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun joskus nuorena minäkin hain töitä, niin kysyttiin, että haluatko mielummin videohaastattelun vaiko tavallisen. Valitsin tavallisen. 

Mutta minä olenkin jo elänyt Faaraoiden aikana.

MuumioMies

Vierailija
30/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ehkä kertoo jotain rekrytoijan epätoivosta, että kun olin jättänyt tekemättä videohaastattelun (kun siinä vaiheessa oli jo niin paljon innostavampia rekryprosesseja menossa), niin soitettiin vielä kaksi päivää dediksen mentyä että pliis teetkö sen videon. No tein sitten, mutta ei tosiaan kiinnostanut panostaa. Ihan silkkaa ajanhukkaa.

Ja paikka olisi saattanut olla kiinnostavakin, mutta tuo rekryprosessin surkea hoito vei kyllä mielenkiinnon. Olisi kannattanut vain sanoa, että ei tosiaan kiinnosta. Koska en haluaisi työpaikkaa, vaikka sen saisin.  

Vierailija
31/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä siitä pitäisi jättää se sana "haastattelu" kokonaan pois, koska eihän se sitä ole. Vaan pelkkä yksisuuntainen esittely. Haastattelu indikoi vuorovaikutusta. Videohaastattelu varsinaisessa mielessä olisi vähän kuin Skype-paltsu, eli keskustelu vaikkakin netin välityksellä. 

En tiedä, jotenkin vaikuttaa mun mielestä huonolta rekrytointitekniikalta. Sellaiselta, jossa vain pyritään säästämään rahaa mutta onnistutaan sössimään prosessi.

Vierailija
32/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostan lässyttävältä viisivuotiaalta niissä. Jos tulee yhteydenottoja muualtakin kuin paikoista joissa käytetään videohaastattelua, jättäydyn pois aina niistä ensimmäisenä.

Näin aion jatkossa itsekin toimia. Tai ainakin pitää olla jotenkin aivan ihmeellisen kiinnostava paikka, että viitsii. Koska kyllähän tuo viestii siitä, että eipä työnantaja viitsi panostaa oikeastaan yhtään koko juttuun.

Vierailija
33/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Videohaastattelulla saadaan karsittua kaikki älykkäät pois haastattelusta. Kukaan järkevä ei tee videohaastatteluja.

Vierailija
34/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ehkä kertoo jotain rekrytoijan epätoivosta, että kun olin jättänyt tekemättä videohaastattelun (kun siinä vaiheessa oli jo niin paljon innostavampia rekryprosesseja menossa), niin soitettiin vielä kaksi päivää dediksen mentyä että pliis teetkö sen videon. No tein sitten, mutta ei tosiaan kiinnostanut panostaa. Ihan silkkaa ajanhukkaa.

Ja paikka olisi saattanut olla kiinnostavakin, mutta tuo rekryprosessin surkea hoito vei kyllä mielenkiinnon. Olisi kannattanut vain sanoa, että ei tosiaan kiinnosta. Koska en haluaisi työpaikkaa, vaikka sen saisin.  

Sinulla on pitkä ja kivikkoinen tie edessä, jos kieltäydyt työpaikoista muotoseikkojen takia. Ymmärrätkö, että 100 ihmisellä voi olla 100 eri mielipidettä eri prosesseista.

Sinkkumies

Vierailija
35/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jöo on muuten kamalia. Alkoi ärsyttää oma sönkötys ja yhden virheen takia koko pska uusiksi. Teennäistä, spontaanius puuttuu. Näytin myös jotenkin hullulta kameraa tuijottaessani.

Vierailija
36/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä siitä pitäisi jättää se sana "haastattelu" kokonaan pois, koska eihän se sitä ole. Vaan pelkkä yksisuuntainen esittely. Haastattelu indikoi vuorovaikutusta. Videohaastattelu varsinaisessa mielessä olisi vähän kuin Skype-paltsu, eli keskustelu vaikkakin netin välityksellä. 

En tiedä, jotenkin vaikuttaa mun mielestä huonolta rekrytointitekniikalta. Sellaiselta, jossa vain pyritään säästämään rahaa mutta onnistutaan sössimään prosessi.

Näiden haastattelujen käsittely vie enemmän aikaa, joten käsityksesi on aivan päinvastainen todellisuuteen. WC:n lukee nopeasti läpi ja pääpiirteittään 5 minuutissa jo kymmenen. Yksi haastattelu voi viedä taas 10 minuuttia aikaa.

Sinkkumies

Vierailija
37/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitin siis CV:n. Anteeksi ammattislangi.

Sinkkumies

Vierailija
38/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rekrytoija täällä. Ketään papereiden perusteella hyvää ei jätetä pois pelkän videohaastattelun takia oikeasti. Niitä käytetään lähinnä haastatteluvalinnan tukena. Keltään ei odoteta studio-olosuhteita. Lähinnä siinä tsekataan, että ihminen ylipäätään kykenee tuottamaan annetussa määräajassa tolkullista tekstiä - mitään syväluotaavaa strategista analyysia ei kukaan minuutissa odota.

Sen sijaan jos se minuutin ohjepituus ylittyy neljällä minuutilla, sitten sopii jo epäillä ihmisen kykyä sopeuttaa toimintaansa annettuihin ohjeisiin.

Vierailija
39/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin "ongelma" poistuisi sillä jos ihmiset ei suostuisi  tekemään noita videoita.

Vierailija
40/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulla on pitkä ja kivikkoinen tie edessä, jos kieltäydyt työpaikoista muotoseikkojen takia. Ymmärrätkö, että 100 ihmisellä voi olla 100 eri mielipidettä eri prosesseista.

Sinkkumies

Jaa, no tuo on minun mielipiteeni. Eikäpä ole koskaan tarvinnut työttömyydestäkään kärsiä. Kyllä rekrytointi on molemminpuolinen valintatilanne enkä minä halua työpaikkaan, joka jo aluksi tekee karsean vaikutelman. Ne muotoseikat kun kertovat erittäin paljon siitä työnantajasta, ja millaista siellä olisi olla töissä.

Tottakai 99 muulla ihmisellä voi olla toisenlainen mielipide. Joku heistä voi sitten ottaa tuon työpaikan. Jolloin kaikki voittavat, non?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä neljä