Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noi videohaastattelut työnhaussa on kauheita!

Vierailija
13.03.2018 |

Ensinnäkin siinä kamerassa näyttää aina tosi karmealta. Ja mun on ainakin tosi vaikea nauhoittaa hyviä lyhyitä vastauksia.

Vaikka työhaastatteluista itse asiassa tykkään. Kun siinä on tavallaan paljon enemmän oma itsensä ja voi olla luonnollinen ja se on keskustelu, jossa voi huomata vastapuolen reaktiot.

Kai mun sitten pitää panostaa vielä tosi paljon enemmän ulkonäköön ja näyttelytaitoihin.

Muilla kokemuksia / mielipiteitä noista videohaastatteluista?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle tuli nyt eka kerran vastaan kuntasektorilla. Kieltämättä tuli tosi huono kuva verrattuna siihen, miten olen tottunut että rekryprosessit hoidetaan. Viestissä vielä erikseen pyydettiin ilmoittamaan, jos ei aio tehdä kutsusta huolimatta videohaastattelua, joten ilmeisesti aika monet skippaa ne.

Vierailija
62/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista duunia ei olekaan mitä niin epätoivoisesti haluaisin että videohaastikseen suostuisin. Mun kuva on passissa ja ajokortissa ja se riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsekkasin keskustelua aiheesta vähän eri forumilta kuin täältä, eli LinkedIn:istä, eivätkä siellä huippuammattilaisetkaan ole yhtään näistä innostuneita. Koska niistä ei koeta olevan mitään lisähyötyä rekryprosessin onnistumiselle tai tehostumiselle.

Parikin HR/rekrytointiammattilaista jopa pyyteli julkisesti anteeksi, kun joutuu joskus käyttämään näitä organisaation politiikan takia. Kun ei itsekään näe niissä yleensä mitään hyötyä, vaan pyrkii aina kun mahdollista sopimaan face-to-face haastattelun.

Vierailija
64/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia esimiehet, jotka hakevat itselleen alaisia, eivät enää kykene itse hoitamaan rekrytointia? Onko kyseessä osaamattomuus vai pelkuruus? Todistusten ja yhden haastattelun perusteella pystyin aikanaan itse päättelemään oleelliset asiat hakijoista, eivätkä ajat voi olla 30 vuodessa oleellisesti muuttuneet. Lisäksi nykyinen koeaika auttaa karsimaan hakukuvioissa bluffanneet pois ennen työsuhteen vakinaistamista.

Vierailija
65/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ammatikseni alalla jossa esiinnytään mutta en kyllä mitenkään onnistuisi olemaan luonteva jossain videolla missä täytyy puhua itsekseen. Luonnollisempaa on jopa raadille esiintyminen, sitäkin olen tehnyt ja tullut palkatuksi. Haastatteluiden perusteella minut on useimmiten palkattu kun vaan onnistuu jotenkin niihin haastatteluihin pääsemään, ei ole mikään itsestäänselvyys sekään.

Vierailija
66/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

fdgppogrkogrglrg kirjoitti:

Asiaskaspalvelu/ihmissuhdetöissä niin niihin sopii tollanen. Joku tietokonenörtti niin ei tarvii tollasta videohaastattelua :D

Eikä sovi, koska kameralle puhuminen ei ole vuorovaikutustilanne. Sama kuin höpisisi jääkaappinsa kanssa. Ei mitään tekemistä ihmissuhdetaitojen kanssa.

Mitenniin ei ole? :D Siis ihan hyvin voi leikkiä että se puhelin on se haastattelija?

Vierailija
67/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ammatikseni alalla jossa esiinnytään mutta en kyllä mitenkään onnistuisi olemaan luonteva jossain videolla missä täytyy puhua itsekseen. Luonnollisempaa on jopa raadille esiintyminen, sitäkin olen tehnyt ja tullut palkatuksi. Haastatteluiden perusteella minut on useimmiten palkattu kun vaan onnistuu jotenkin niihin haastatteluihin pääsemään, ei ole mikään itsestäänselvyys sekään.

Niin, ja eikä jopa aloilla joissa vain puhutaan kameralle (uutistenlukija, joku juontaja, tms.) siellä silti ole muita ihmisiä, esimerkiksi ihmisiä siellä kameran takana? Eli ei oikein tule yhtään sellaista työtilannetta tai ammattia mieleen, jossa olisi jotenkin normaalia istua yksin puhumassa videolle. Kuulostaa aika mielisairaalta tilanteelta itse asiassa kun sen noin määrittelee.

Ja kun joku tuolla väitti, että niissä vastauksissa tärkeintä on sisältö - no ei kyllä johonkin vaativaan asiantuntijatason kysymykseen voi alle minuutissa vastata niin, että se nyt oikeasti mitään kertoisi osaamisesta. Varsinkaan kun tilanne ei ole edes spontaani, vaan sen sopivan vastauksen on voinut vaikka kysyä kaverilta ja kirjoittaa sitten itselleen muistiin.

Joten ainoa mitä tuollaisesta parin minuutin videosta voi päätellä on yleinen ulkonäkö ja olemus. Ja kuinka järkevä peruste se sitten on varsinkaan mihinkään vaativampaan tehtävään? Varsinkin kun pitää olla outo ihminen jos kokee luontevaksi istua yksin jossain huoneessa puhumassa nauhalle. 

Vierailija
68/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain kv. tutkimuksessa oli huomattu, että ainoat alat missä työnantajat pitävät noita videohaastatteluja hyödyllisinä ovat matalan osaamistason paikat joihin tulee valtavasti hakemuksia. 

Asiantuntijatason rekrytoinneissa niistä on vain huonoja mielipiteitä. 

Vierailija
69/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö toi ole vähän kuin jokin työelämän Tinder?

Vierailija
70/91 |
13.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jossain kv. tutkimuksessa oli huomattu, että ainoat alat missä työnantajat pitävät noita videohaastatteluja hyödyllisinä ovat matalan osaamistason paikat joihin tulee valtavasti hakemuksia. 

No totta kai.. Jos esim asiakaspalvelu, itseilmasu ja puhuminen ja ulosanti on matalan tason osaamista nii sit.. Ite oon ainaki tota mieltä et just ton tyyppisissä mitä mainitsin niin videohaastattelut on hyvä asia.

Ei joku esim. auto-asiantuntija tai tietokone-asiantuntija tai vaikka opettaja tietenkää tarvii hyvää ulosantii. :D

Vierailija
71/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muziikkia:

Sinkkumies

Vierailija
72/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on huonot mielipiteet kaikesta. Koska pitävät itseänsä muita parempina.

Sinkkumies

(anteeksi, olen rehellinen)

Vierailija
73/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pari videohaastattelua, ja mulla ei silloin ollut toimivaa headsettiä, ja läppäri paskana.  Tein sitten videohaastattelun käyttäen Singstar pelin mikkiä! Sainkohan siitä miinuspisteitä, kun suun edessä kokoaika joku tumma mötikkä? En tosiaan saanut työpaikkaa. :D

Vierailija
74/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein pari videohaastattelua, ja mulla ei silloin ollut toimivaa headsettiä, ja läppäri paskana.  Tein sitten videohaastattelun käyttäen Singstar pelin mikkiä! Sainkohan siitä miinuspisteitä, kun suun edessä kokoaika joku tumma mötikkä? En tosiaan saanut työpaikkaa. :D

Niin mä katselin. Koska mötikkä, niin en palkkaa.

Sinkkumies

Vierailija
75/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselle tuli nyt eka kerran vastaan kuntasektorilla. Kieltämättä tuli tosi huono kuva verrattuna siihen, miten olen tottunut että rekryprosessit hoidetaan. Viestissä vielä erikseen pyydettiin ilmoittamaan, jos ei aio tehdä kutsusta huolimatta videohaastattelua, joten ilmeisesti aika monet skippaa ne.

Meillä on aivan sama kuva kuntasektorista.

Sinkkumies

Vierailija
76/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täihin hakiessa ei saa olla vaateita. Ulosanti, pukeutuminen, itsestään huolehtiminen, oikeista asioista puhuminen ei kuulu tyäpaikalle.

Sinkkumies

Vierailija
77/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen IT diplomi-insinööri. Hain tämän vuoden puolella töihin Valmetille tehtävään joka vastasi täysin kokemustani, jota mulla on alalta 15 vuotta. Olin yllättynyt kun tuli kutsu videohaastatteluun, työpaikkailmoituksissa siitä ei ollut mainintaa.

No, tein videohaastiksen. Olen luonteva esiintyjä sillä työssäni puhun viikottain suurissa auditorioissa jopa sadoille ihmisille kerralla.

Muutaman päivän kuluttua videohaastiksen lähettämisestä sain Valmetilta ”ei kiitos” mailin. Palkkapyyntö ei todellakaan ollut liian kova.

En tiedä mikä meni mönkään, mutta huono mielikuva jäi koko videoinnista.

Vierailija
78/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä. Siinähän pitää olla oma itsensä. Ette te näyttelemällä saa työpaikkaa, jossa viihdytte. Videohaastattelu on oiva juuri sitä syystä, että siten saadaan parempi kuva hakijasta kuin pelkällä tekstillä, mutta se on miljardi kertaa vaivattomampi kuin haastattelu paikan päällä. Minusta tuota saisi olla jokaiseen työpaikkaan!

Ei siinä vaadita mitään muuta kuin se, että laitat itsesi sen näköiseksi kuin laittaisit työhaastatteluun, kuuntelet kysymyksen, mietit siihen vastauksen juuri omalta kannaltasi, ja kuvaat itsesi vastaamassa juuri omana itsenäsi.

Kaikkiin työpaikkoihin ei haluta virheettömällä ulosannilla varustettuja ekstroverttejä, joiden ulkonäkö on viimeisen päälle.

Ihan ensimmäinen ja perustavanlaatuisin asia työnhaussa on se, että ole aina oma itsesi.

Vierailija
79/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rekrytoija täällä. Ketään papereiden perusteella hyvää ei jätetä pois pelkän videohaastattelun takia oikeasti. Niitä käytetään lähinnä haastatteluvalinnan tukena. Keltään ei odoteta studio-olosuhteita. Lähinnä siinä tsekataan, että ihminen ylipäätään kykenee tuottamaan annetussa määräajassa tolkullista tekstiä - mitään syväluotaavaa strategista analyysia ei kukaan minuutissa odota.

Sen sijaan jos se minuutin ohjepituus ylittyy neljällä minuutilla, sitten sopii jo epäillä ihmisen kykyä sopeuttaa toimintaansa annettuihin ohjeisiin.

Niin mutta työntekijät saattavat karsia työnantajat pois noiden käytön perusteella. Lama alkaa olla ohi, joten epätoivoisten työnhakijoiden ajat alkavat taas olemaan ohi. Hyvät työntekijät myös valikoivat sitä, missä haluavat olla töissä. Ja nuo videohaastattelut antavat monesti tosi huonon kuvan työnantajasta. Kuvaavaa onkin, että niitä vaikuttavat käyttävät pääosin firmat kuten Barona, Eilakaisla yms. Ja no, julkinen sektori. 

Korot on olleet alhaalla 10 vuotta. Se ei kerro lamasta, eikä inflaatiosta. Kaikkea ei kannata uskoa, vaan lukea lukuja aivan itse.

Sinkkumies

Vierailija
80/91 |
14.03.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen IT diplomi-insinööri. Hain tämän vuoden puolella töihin Valmetille tehtävään joka vastasi täysin kokemustani, jota mulla on alalta 15 vuotta. Olin yllättynyt kun tuli kutsu videohaastatteluun, työpaikkailmoituksissa siitä ei ollut mainintaa.

No, tein videohaastiksen. Olen luonteva esiintyjä sillä työssäni puhun viikottain suurissa auditorioissa jopa sadoille ihmisille kerralla.

Muutaman päivän kuluttua videohaastiksen lähettämisestä sain Valmetilta ”ei kiitos” mailin. Palkkapyyntö ei todellakaan ollut liian kova.

En tiedä mikä meni mönkään, mutta huono mielikuva jäi koko videoinnista.

Huonosti menneet asiat kannattaa jättää selkänsä taakse ja sulkea ovi. Uusi ikkuna aukeaa kyllä, jos osaa katsella.

Sinkkumies

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi