Aktiivimalli - mistä säästät?
Yritän ennakoida tulevaa tulonmenetystä, mutta ottaa tosi koville!!!! Vielä halvempaa ruokaa tuon kaupasta, makaronia ja sen sellaista, tarjouksesta olen ennenkin ostanut niin paljon kuin vaan on mahdollista. Lehtitilaukset poistettu. Vaatteita en hanki kuin alesta ja vain tarpeeseen. Autoa ei ole. Nettikirpputorilla yritän myydä, mitä ikinä on myytävää.
Koskaan en ole tuntenut itseäni yhtä köyhäksi. Töitä en saa, kun ikää paljon. Millä te muut selviätte kaatamatta kaikkea puolison maksettavaksi?
Kommentit (87)
Saatteko alapeukuttajat hyvänkin mielen? Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.
Vierailija kirjoitti:
En mistään, koska en alunperinkään hassaa kaikkea. Pienet menot.
Eikö se karenssi muutenkin ole tyyliin kympin? Mihin upotatte rahanne?
Jos on noin tiukkaa, oletteko oikeutettuja toimeentulotukeen; eikö sen saa korvattua sillä?
heti trollit paikalla :D
Säästän huomattavasti rasvaamalla köyden.
Vierailija kirjoitti:
Arvatkaa mitä. Aktiivimallin vuoksi minusta vaikeasti pitkäaikaissairaasta ja kuntoutuslääkärien ja vakuutuslääkärien vuosikausia nöyryttämästä ja päähän potkimasta ihmisestä tehtiin laillisesti nollatuloinen tässä "hyvinvointivaltiossa". Kyllä, on mahdollista ja kyllä näin käy monelle muullekin... Tiedän jo useita.
En saa enää penniäkään edes toimeentulotukea, koska puolisoni tienaa 1000-1200 e/kk ja HÄNEN tilillä on muutama tonni säästössä. Ne ovat ihan hänen omia rahojaan, hänen vanhemmiltaan aikoinaan saatuja, ja me olemme vain AVOliitossa! Minulla itsellä ei ole mitään tuloja eikä mitään perintöä, mutta siitä huolimatta minut jätetään täysin rahattomaksi, ja tämä on nyt lainvoimaista koko homma.
Aiemmin roikuin työvoimatoimiston listalla ja sain 500 e/kk, mutta VÄLITTÖMÄSTI tammikuun ensimmäisellä viikolla sain kirjeen aktivointihaastatteluun, joka oli heti NELJÄN päivän kuluttua, jolloin työnhakuni katkaistiin. Työvoimatoimiston tantat + sossu käyttäytyivät asiattomasti ja vähättelivät sairauksiani, vaikka heillä ei ole mitään terveysalan koulutusta! Myös valehtelivat, että minulla on oikeus hakea toimeentulotukea, koska puolisoni on pienipalkkainen.
Totuus oli toinen, avopuolisoni mitättömät tulot ja säästöt lasketaan minun omaisuudekseni, joten penniäkään ei liikene. Ei edes lääkäri- ja hammaslääkärilaskuihin, joita oli tuolta kuukaudelta kertynyt lähes 200 e edestä... Oletetaan, että minun pitäisi elää kokonaan puolisoni vähillä rahoilla!
Hävetkää kaikki, jotka olette aktiivimallia olleet järjestämässä ja runnomassa läpi!
Loukkaatte eniten meitä kaikista heikoimmilla olevia kansalaisia, jotka emme saa edes kunnollista sairaanhoitoa, lääkitystä ja eläkettä, koska lääkärit tässä maassa ovat niin huonosti koulutettuja, etteivät ymmärrä harvinaissairauksista mitään ja vakuutusyhtiöt ja Kela tekee kaikkensa, ettei tarvitse maksaa!
TÄMÄ on totuus aktiivimallista.
Terv,; yli 10 v. sänkypotilaana, 31 v.
No onko pakko olla se yhteinen asunto? Tälkaisissa tilanteissa kyllä kannattaa olla omat osoitteet pariskunnilla. Kyllä, saman katon alla asuva pariskunta lasketaan kuuluvaksi samaan ruokakuntaan vai tuliko yllätyksenä?
Mihin te tuhlaatte ne rahat? Olen toimeentulotuella elävä, välillä sitäkin leikataan ja siltikin jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa kuukaudessa ruokaan ja muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Loukkaatte eniten meitä kaikista heikoimmilla olevia kansalaisia, jotka emme saa edes kunnollista sairaanhoitoa, lääkitystä ja eläkettä, koska lääkärit tässä maassa ovat niin huonosti koulutettuja, etteivät ymmärrä harvinaissairauksista mitään ja vakuutusyhtiöt ja Kela tekee kaikkensa, ettei tarvitse maksaa!
Ohis, mutta tää on ikävä kyllä totta Suomessa. Varsinkin jos sattuu asumaan jossain muualla kuin ihan etelässä tai jossain isossa kaupungissa, jossa on yliopistosairaala, niin voi saatu hoito jäädä aika heikoksi. :(
Itsellä vähän sama kokemus. Yo-sairaaloihin myös vaikea saada lähetteitä ja jos saa, hoito voi sielläkin olla kehnoa. Helsingissä paras saiaraala ja mahdollisuudet saada asiantuntevaa apua. Olen asunut pikkupaikkakunnalla pohjoisessa ja uudella maalla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te tuhlaatte ne rahat? Olen toimeentulotuella elävä, välillä sitäkin leikataan ja siltikin jää vuokran ja laskujen jälkeen 200 euroa kuukaudessa ruokaan ja muuhun.
HV
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri sai kirjeen työkkäriltä täytyy mennä yksityisen firman työvalmennuskurssille. Kirjeeessä luki tällä tapaa täyttää aktiivimallin ehdot. Sitten siinä luki tulee karenssia ellei mene, Eli aktiivimallissa ei voi kieltäytyä eli menettää yhden päivän työttömyysetuuden vaan tulee karenssia kuukausitolkulla. Luulin että aktiivimallissa päättää itse viitsiikö täyttää ne ehdot vai ei mutta näin ei siis ole.
Minun lapuissa lukee selvällä suomenkielellä. Jos et ole aktiivinen jne, niin pyöreesti 5% lähtee tukia pois.
Eli ei ole mitään karenssia todellakaan tulossa. Itse saa päättää haluaako vähentää 5% tuloista. Ite hain kursseille ja muuhun älykkääseen paikkaan ja en yhteenkä pääse ilmeisesti. Soitin 15 eri firmaan ja he eivät ota 18h töihin.. Nyt ihmettelen että miten todistan sen että olen hakenut 18h töitä. Yhdelle pomolle sanoin ihan pokkana, että voitko lähettää mulle emailiin lapun että oon kysyny töitä. Veti luurin kiinni pokkana eikä sanonut mitään
Vierailija kirjoitti:
No onko pakko olla se yhteinen asunto? Tälkaisissa tilanteissa kyllä kannattaa olla omat osoitteet pariskunnilla. Kyllä, saman katon alla asuva pariskunta lasketaan kuuluvaksi samaan ruokakuntaan vai tuliko yllätyksenä?
Mietitkö koskaan mitä kirjoitat...Onko pakko olla... Taivasallako sitten pitäisi asua, jouduin juuri kolme vuotta sitten muuttamaan puolison luokse omasta asunnosta, koska sosiaalitoimisto alkoi lähettää hylättyjä toimeentulotukipäätöksiä tuosta vaan! Jouduin muuttamaan pois vuokralta kun asunto meni kirjaimellisesti alta. Ja puoliso oli ainoa, jonka luokse onneksi pääsin! Ja ei mikään ei tule enää yllätyksenä sossuihin tai toimeentulotukeen liittyen, mutta eipä sitä suoraan sanottuna voi sairas väsynyt ihminen tietää kaikkea joka lakipykälistä ja ehdoista... Minä en ole töissä virastossa eikä minulla ole voimia lukea ja tajuta kaikkea lukemaani. Että taasko pitäisi olla muuttamassa uuteen asuntoon, vaikka ei ole voimia edes kävellä... Joopa joo... Et näytä tietävän sairaan ihmisen arjesta mitään, mikä yllätys.
Olin varautunut jo kaikkeen kituutukseen, mutta sain töitä :) huhtikuun alussa alkaa ja ansiosidonnaisen laitan sisään maaliskuun 26 päivä, se riittää, ei pure aktiivimalli! T. 9kk työttömänä ollut
Vierailija kirjoitti:
Nyt ihmettelen että miten todistan sen että olen hakenut 18h töitä.
Miksi yrittäisit todistaa mitään, kun siitä ei ole hyötyä? Aktiivimalli puree, jos et ole ollut 18h töissä. Pelkkä hakeminen ei riitä. Ei riitä, vaikka olisit hakenut miljoonaa työpaikkaa, muttet yhtään saanut.
Vierailija kirjoitti:
Olin varautunut jo kaikkeen kituutukseen, mutta sain töitä :) huhtikuun alussa alkaa ja ansiosidonnaisen laitan sisään maaliskuun 26 päivä, se riittää, ei pure aktiivimalli! T. 9kk työttömänä ollut
Onnittelut! Mahtavaa! Saako kysyä miltä alalta sait töitä?
Jospa me kaikki työttömät ja muutkin alkaisimme kannustaa toisiamme sen ainaisen sättimisen sijaan? :)
Sanotaan, että leipää itse leipomalla säästää paljon. Tjaa, saa sitä huokeaakin leipää, joten en tiedä pystyykö silläkään monta euroa kuussa säästämään, kun uunin lämmittäminen on kallista. Hintaa pitää toki leipää ostaessa verrata laatuun. Turha maksaa vaaleasta leivästä yli viittä euroa kilolta. Kunnon ruista saa välillä edullisesti, onneksi.
Oikeasti mietin jo, että ostan ruokaa, jossa pienellä hinnalla paljon kaloreita. Banaanit välillä euron kilo, se on jo melko edullista.
Pitäisi saada rahavirtaa myös kotiin päin. Miten? Nettikirpputorilla tavaraa myymällä, mutta onko mitään muuta keinoa?
Säästövinkkejä Kaipainen kuumeisesti. Töistä ei tietoa, paitsi mahdollisesti muutaman viikon pätkä, mutta silti ehtii leikkuri iskeä. Työkin on varsin epävarma ja palkka häpeällisen huono!!!!
Pakko kirjoittaa tänne vaikka ikinä oikeastaan en itse foorumeille kirjoittelekkaan.
Suosittelen, jokaisen jollain tasolla "loukussa" olevan (ulosotossa, pitkäaikaistyöttömän, iäkkään) tai muuten vain sorretun harkitsemaan pimeitä töitä, huumekauppaa, rikollista toimintaa. Näin rikostilastot nousevat ja ehkä huom! EHKÄ hallitus jonain päivänä huomaa menetetyn tuloksen.
Tuntuu että nykypäivänä ei nimittäin auta kansalaisaloitteet. Täten jaloilla äänestäminen on paras vaihtoehto.
Miksi köyhää saa sortaa, mutta rikkaalta ei saa ottaa omia pois?
Liian kova aktiivimalli, leikkaa liikaa ja kulutus vähenee, syöksykierre on valmis. Sitten alkaa oikeasti olla hätä. Porkkanaa on vaikea kasvattaa kukkaruukussa.
Leikkurilta olen vielä välttynyt, silti rahat häviävät liian nopeasti. Kaikki kallistuu pikku hiljaa.
Vehnäjauhoja saa edullisesti, mutta niillä ei perhettä ruoki. Nokkosta voi kerätä ja voikukan lehtiä. Niistä saa edes vähän vitamiineja.
työttömät tulisi ohjata risusavottaan
Paljonko saat rahaa kuukaudessa? Kuvaile käyttöäsi ja budjettia?