Aktiivimalli - mistä säästät?
Yritän ennakoida tulevaa tulonmenetystä, mutta ottaa tosi koville!!!! Vielä halvempaa ruokaa tuon kaupasta, makaronia ja sen sellaista, tarjouksesta olen ennenkin ostanut niin paljon kuin vaan on mahdollista. Lehtitilaukset poistettu. Vaatteita en hanki kuin alesta ja vain tarpeeseen. Autoa ei ole. Nettikirpputorilla yritän myydä, mitä ikinä on myytävää.
Koskaan en ole tuntenut itseäni yhtä köyhäksi. Töitä en saa, kun ikää paljon. Millä te muut selviätte kaatamatta kaikkea puolison maksettavaksi?
Kommentit (87)
Pakastin on säästäjän paras kaveri. Säästää rahaa jos voi ostaa tarjouksesta ja tehdä isoja annoksia ruokaa, joista pakastaa annoksia.
Aktiivimallin takia karsiutuu kampaajan hiusten leikkaus, täytyy leikata itse, ei ole varaa leikkauttaa hiuksia. Lisäksi kerran kuukaudessa itsen hemmottelu täytyy lopettaa, tarkoitan tällä esim leffassa käyntiä tai ulkona syömistä.
Noh ottaa tosiaan nuppiin kun joutuu entistä enemmän miettimään mitä ostaa. Ja vaikka kuinka etsii töitä niin silti leikataan. Ei motivoi kun tuntuu että koko perhe, suku, ystävät ja nyt yhteiskuntakin painokkaasti ajattelee työttömien olevan jotain laiskoja joilla on niin paljon rahaa että sitä voi leikata.
Työkkärin työnhakuvalmennuksessa olin, joten ei ensimmäinen leikkaus vielä osu. Valmennus itsessään oli vitsi, katsoimme 2 päivää olympialaisia kurssilla, oli älykkyystestejä, juteltiin niitä näitä ja käytiin itsestäänselviä asioita työelämästä ja hausta läpi. Ihan turha kurssi.
Luovu autosta jos sellanen on. Vähenee rutkasti työnsaantimahollisuudet mutta mitäpä väliä sillä enää on.
Työvoimakuluista luultavasti vähän säästämme. Työntekijöiden haku myös helpottuu. Saattavat aktiivisesti ottaa aivan itse yhteyttä.
Sinkkumies
Varastan joku päivä jostain valtion virastosta jotain pikku myytävää.
Käsidesit ja saippuat & vessa -ja talouspaperi samoista tiloista kompensoi myös hieman.
Ajattelin varastaa ruokakaupasta tuon alenevan korvaussumman verran.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri sai kirjeen työkkäriltä täytyy mennä yksityisen firman työvalmennuskurssille. Kirjeeessä luki tällä tapaa täyttää aktiivimallin ehdot. Sitten siinä luki tulee karenssia ellei mene, Eli aktiivimallissa ei voi kieltäytyä eli menettää yhden päivän työttömyysetuuden vaan tulee karenssia kuukausitolkulla. Luulin että aktiivimallissa päättää itse viitsiikö täyttää ne ehdot vai ei mutta näin ei siis ole.
mun lapuissa ei ainakaan lue noin mitä kelasta tuli. mulla lukee et jos et ole aktiivinen niin viis pinnaa lähtee veke.
Vierailija kirjoitti:
Mihin rahasi menevät? On tämä työttömän elo ja aktiivimalli ikävää, mutta kyllä ihan normaalia luksuksesta riisuttua elämää pystyy elämään.
Mulla jää vuokran ja laskujen jälkeen käteen 400e 4 henkiselle perheelle ruokaan. 100e viikko.
Kyllä se tiukille vetää.
Vierailija kirjoitti:
En mistään, koska en alunperinkään hassaa kaikkea. Pienet menot.
Eikö se karenssi muutenkin ole tyyliin kympin? Mihin upotatte rahanne?
Jos on noin tiukkaa, oletteko oikeutettuja toimeentulotukeen; eikö sen saa korvattua sillä?
Mikä vit karenssi? Ja kympin, voi mooses. Menes lukemaan.
Noh ruuassa täytyy säästää vielä enemmän kuin tällä hetkellä..
Huohhh kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta. Lopeta vakuutukset. Osta vain alesta äläkä suosi suomalaista.
Tämä ei käy, ihan periaatteesta.
Ap
Jos periaatteistaan ei aio työttömänä tinkiä niin sitten ei varmaankaan kannata nillittää siitä, että ei rahaa ole. Kyllä itse ainakin kirkosta eroaisin ja halvinta ruokaa ostaisin, jos työtön olisin.
Miten voi olla tällainen persesysteemi?
Idiootti eduskunta.
Ensiksi hoidetaan eri aloille ne aktiivimallin mukaiset paikat ja sitten vasta säädetään laki aktiivimallista.
Missä veetussa ne aktiivimallin mukaiset paita on nyt????
Vierailija kirjoitti:
Varastan joku päivä jostain valtion virastosta jotain pikku myytävää.
Käsidesit ja saippuat & vessa -ja talouspaperi samoista tiloista kompensoi myös hieman.
Kannatan just tällaista toimintaa. Harmi vaan, että monestakaan paikasta ei voi nyysiä saippuaa, koska se on usein nestemuodossa isoissa säiliöissä ja vessapaperiakin pitää rullata telineestä aika tavalla, kun ei koko rullaa saa mukaansa.
Tätä minäkin olen miettinyt. En polta enkä juo, en käy ulkona elokuvissa tai syömässä, en tilaa lehtiä ja kulutus on muutenkin ennestään minimissä. Jos julkinen liikenne toimisi, voisin hankkiutua eroon autosta, mutta teoreettinen työllistymismahdollisuus huononisi ennestään, eikä siitä juuri mitään saisi. No, syödään sitten vähemmän.
En joudu säästämään missään. Tämä pienennys kun on kärkäsen paska koko työttömyyskorvauksesta ja kun nytkin jää yli 100 euroa/kk yli työttömyyskorvauksesta niin ei mitään merkitystä:) Ei ne suuret tulot vaan pienet menot kuuluu sanonta ja pienet mulla onkin vaikken katso mitä ruokaa ostan tai kulje ryysyisissä vaatteissa.
Mihin teillä rahat menee. Kyllä mulla riittää rahat vaikka poltan kessuja ja otan joskus kaljaakin. Tosin syön makaroonia, perunaa, riisiä, puuroa, halpaa lenkkiä ja lihapullia. Tosin joskus menee ryypätessä ruokarahatkin, mutta puuroa ja rooneja on kaapit täys ja säästän aina röökinjämät pahan päivän varalle.
Arvatkaa mitä. Aktiivimallin vuoksi minusta vaikeasti pitkäaikaissairaasta ja kuntoutuslääkärien ja vakuutuslääkärien vuosikausia nöyryttämästä ja päähän potkimasta ihmisestä tehtiin laillisesti nollatuloinen tässä "hyvinvointivaltiossa". Kyllä, on mahdollista ja kyllä näin käy monelle muullekin... Tiedän jo useita.
En saa enää penniäkään edes toimeentulotukea, koska puolisoni tienaa 1000-1200 e/kk ja HÄNEN tilillä on muutama tonni säästössä. Ne ovat ihan hänen omia rahojaan, hänen vanhemmiltaan aikoinaan saatuja, ja me olemme vain AVOliitossa! Minulla itsellä ei ole mitään tuloja eikä mitään perintöä, mutta siitä huolimatta minut jätetään täysin rahattomaksi, ja tämä on nyt lainvoimaista koko homma.
Aiemmin roikuin työvoimatoimiston listalla ja sain 500 e/kk, mutta VÄLITTÖMÄSTI tammikuun ensimmäisellä viikolla sain kirjeen aktivointihaastatteluun, joka oli heti NELJÄN päivän kuluttua, jolloin työnhakuni katkaistiin. Työvoimatoimiston tantat + sossu käyttäytyivät asiattomasti ja vähättelivät sairauksiani, vaikka heillä ei ole mitään terveysalan koulutusta! Myös valehtelivat, että minulla on oikeus hakea toimeentulotukea, koska puolisoni on pienipalkkainen.
Totuus oli toinen, avopuolisoni mitättömät tulot ja säästöt lasketaan minun omaisuudekseni, joten penniäkään ei liikene. Ei edes lääkäri- ja hammaslääkärilaskuihin, joita oli tuolta kuukaudelta kertynyt lähes 200 e edestä... Oletetaan, että minun pitäisi elää kokonaan puolisoni vähillä rahoilla!
Hävetkää kaikki, jotka olette aktiivimallia olleet järjestämässä ja runnomassa läpi!
Loukkaatte eniten meitä kaikista heikoimmilla olevia kansalaisia, jotka emme saa edes kunnollista sairaanhoitoa, lääkitystä ja eläkettä, koska lääkärit tässä maassa ovat niin huonosti koulutettuja, etteivät ymmärrä harvinaissairauksista mitään ja vakuutusyhtiöt ja Kela tekee kaikkensa, ettei tarvitse maksaa!
TÄMÄ on totuus aktiivimallista.
Terv,; yli 10 v. sänkypotilaana, 31 v.
40/40, no huhhuh. Voiko olla tottakaan?
Otan hiukan enemmän riskiä sijoituksissa. Itselläni se toteutuu käytännössä siten, että puhtaan buy hold sijaan, teen lyhytaikaisempia sijoituksia. Kuukausi sitten ostin nordeaa ja se positio on nyt noin 600EUR voitolla. Jos nyt myisin, saisin nettona useamman kuukauden ajalta aktiivimallin "varastamat" rahat tavallaan takaisin.
Vaihtoehtoisesti otan muistaakseni huomenna irtoavat osingot tilille ja pidän osakkeet.