Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muistanko nyt ihan väärin, että vielä vuosikymmeniä sitten Etelä-Suomessa tuli ensilumi lokakuussa ja marraskuussa oli hiihtokausi käynnissä?

Vierailija
16.01.2023 |

Koulussakin pelattiin jo syyslukukaudella tosi paljon jääkiekkoa ulkojäillä tai hiihdettiin. Loka- ja marraskuussa aurinkokin oli vielä melko ylhäällä niin oli hienon näköistä.

Hiihtokelit jatkuivat huhtikuulle ja kilometrejä kertyi paljon.

Monasti toukokuussa tuli lisää lunta ja silloin puhuttiin takatalvesta, kun pyrytti.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, mutta ei tarvitse mennä kuin muutama vuosi taaksepäin, kun lumi tuli jo ajoissa Espooseenkin ja se suli vasta keväällä.

Vierailija
2/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on synttärit lokakuun puolen välin tietämissä ja lapsuudessani omien synttäreiden odotukseen sekoittui myös ensilumen odotus. Joskus tuli aiemmin, joskus myöhemmin. Ja toki ensilumella oli aina taipumusta sulaa ainakin kerran, ennen kuin satoi uudestaan. 

olen syntynyt 1975

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mieleen on jäänyt se että 5.11 on ensilumen päivä Helsingissä.

Näin olen mieltänyt ja seurannut jo 60 luvulta.

Heittoja toki on mutta usein osuu marraskuun 1. viikolle

Vierailija
4/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, mutta ei tarvitse mennä kuin muutama vuosi taaksepäin, kun lumi tuli jo ajoissa Espooseenkin ja se suli vasta keväällä.

On ollut myös vuosia jolloin pysyvä lumi on tullut vasta 15.1 paikkeilla

Vierailija
5/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistat väärin. Olin 20 vuotta kunnossapitohommissa, joissa pidettiin tarkkaan kirjaa ensilumesta, joka satoi keskimäärin lokakuun lopussa ja suli yleensä pois saman tien. Pysyvä lumi jäi maahan vasta lähempänä vuodenvaihdetta. Tosin vaihtelu eri vuosien välillä oli suurta.

Vierailija
6/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvi 2021-2022 oli viileähkö ja lunta oli Esimerkiksi Espoon Nuuksiossa liki 70 cm. Lumi tuli marraskuussa ja sitä oli vielä huhtikuussakin. Muistan tuon talven oikein hyvin, eivätkö kaikki muista? Faktat löytyvät helposti..

Vierailija
7/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ollut myös vuosia jolloin pysyvä lumi on tullut vasta 15.1 paikkeilla

Tottakai on ollut, niitä oli myös lapsuudessani 80-luvulla.

Vierailija
8/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaan muistiin näissä asioissa on vähän hassua luottaa. 

Vierailija
9/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ennenvanhaan hiihdettiin kouluun kesät ja talvet. Aina oli lunta, AINA.

Vierailija
10/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein ennenvanhaan hiihdettiin kouluun kesät ja talvet. Aina oli lunta, AINA.

Helsingin Kauppatorillakin saattoi talvella törmätä jääkarhuun. Kyllä ennen kaikki oli paremmin!

Vierailija
12/12 |
16.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastojen mukaan talvet ovat nykyään keskimäärin lämpimimämpiä, kuin menneinä vuosikymmeninä. Silti aikaisemminkin oli välillä lauhoja talvia ja nykyään on lumisia pakkastalvia.

Tietysti toivoisin, että ilmastonmuutos saataisiin hallintaan, mutta henkilökohtaisesti otan paljon mielummin lauhan kuratalven kuin yhtään lunta ja pakkasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän