Onko paha, jos viisikymppisen naisen vyötärönympärys on yli 91 cm?
Suomalaisilla 50-59-vuotiailla naisilla se on keskimäärin 91,6 cm.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei oo paha olla isomaha.
On se. Olemattomat, löysät vatsalihakset ja liikaa rasvaa.
Ei kai nyt ympärysmitan perusteella voi lihaskuntoa päätellä?
On se vähän paha. Vanhemmiten ylipaino on ihan hyväksikin mutta parempi kun se olisi muualla kuin vyötäröllä.
Vierailija kirjoitti:
On se vähän paha. Vanhemmiten ylipaino on ihan hyväksikin mutta parempi kun se olisi muualla kuin vyötäröllä.
Sisäelimien ympärillä oleva rasva on erityisen haitallista, mutta voihan vyötäröllä oleva rasva olla myös ihonalaisrasvaa.
Oho. Mittasin just tän ketjun inspiroimana. Vyötärö oli 72cm, lantio 108cm. BMI 25,5. Hmm, en taida olla ainakaan omena.
N37
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä suomalaisista naisista on tullut tuhteja tätejä. Huhhuh!
Jatkossa Salkkareiden spin off on nimeltään Tuhdit tädit.
Mikähän on suomalaisten naisten keskipituus, täytän kohta 50 ja olen 180 cm pitkä. Yritän suhteuttaa mittaa kun mulla menee yli 91 cm. Mulla on sekä pitkät jalat, että pitkä selkä ja ei ylipainoa mutta en kyllä mikään keskiverto. Urheilen säännöllisesti ja peilikuva näyttää hyvälle mutta mitkään keskivertomitat ei päde.
Suomessa 25-74-vuotiaiden naisten keskipituus 164 cm ja keskipaino 70,4 kg.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän on suomalaisten naisten keskipituus, täytän kohta 50 ja olen 180 cm pitkä. Yritän suhteuttaa mittaa kun mulla menee yli 91 cm. Mulla on sekä pitkät jalat, että pitkä selkä ja ei ylipainoa mutta en kyllä mikään keskiverto. Urheilen säännöllisesti ja peilikuva näyttää hyvälle mutta mitkään keskivertomitat ei päde.
On kyllä totta, että selvästi keskipituuden yli olevalla ei nuo annetut raja-arvot ihan päde. Olethan sä kuitenkin tuollaiset 15-16 cm keskivertoa pidempi (Firiski 2012 ja FinTerveys 2017), joten muutaman sentin jousto on varmaan ihan paikallaan. Tosin se suositusraja on naisille < 80 cm, eli varmaan on sullakin vähän ylimääräistä sisäelimien ympärillä.
Toi on mun lantionympärys :D hmm, joo olisi se aika paha. Mutta tuonikäisenä vissiin ihan normaalia?
Vyötärönympärys saisi olla naisillakorkeintaan 80 senttiä ja miesten 88 senttiä, mutta todellisuudessa kahdella kolmasosalla keski-ikäisistä suomalaisista mitta menee sen yli.
Vierailija kirjoitti:
Yli 18-vuotiaiden suomalaisnaisten keskipituus on 163 cm ja keskipaino 73 kg.
https://www.facebook.com/thl.fi/photos/a.238891602849116.56170.10213001…
Vierailija kirjoitti:
Vyötärönympärys saisi olla naisillakorkeintaan 80 senttiä ja miesten 88 senttiä, mutta todellisuudessa kahdella kolmasosalla keski-ikäisistä suomalaisista mitta menee sen yli.
Miesten tavoitearvo on kylläkin alle 94 cm ja naisten alle 80 cm. Lievä terveyshaitta on miehillä 94-102 cm ja naisilla 80-88 cm. Huomattava terveyshaitta on miehillä yli 102 cm ja naisilla 88 cm.
http://www.kaypahoito.fi/web/kh/suositukset/suositus?id=nix00163
Paha on kun on yli viisikymppinen. Ei siinä paljon enää vyötärön ympärysmitta vaikuta.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä.
Vierailija kirjoitti:
Toi on mun lantionympärys :D hmm, joo olisi se aika paha. Mutta tuonikäisenä vissiin ihan normaalia?
Aika yleistä varmaan on, mutta ei silti kovin terveellistä.
Terveydellisesti on iso riskitekijä. Huomattava riski on yli 88 cm vyötäröllä naisella. Tavoite on alle 80 cm.
On. Rinnanympärys saa olla tuollainen, ellei ole sitten yli 185 pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 18-vuotiaiden suomalaisnaisten keskipituus on 163 cm ja keskipaino 73 kg.
https://www.facebook.com/thl.fi/photos/a.238891602849116.56170.10213001…
163/73 😬 Jaiks mitkä mitat!
Mittanauha esiin..
Kääk,, puuuhhh,, uuuhhh, hengittämättä.........vatsa sisään.... piru kun join vichypullon,pierettää...
No niin, tuskien kautta.... 92 senttiä!
Paska, jäin alle otsikon tavoitteen.
Huomenna aloitan laihiksen.
Taas.
On se. Olemattomat, löysät vatsalihakset ja liikaa rasvaa.