Nenä murtunut/vinossa tapaturman/väkivallan seurauksena? Miten hoiditte asian? Leikkaus?
Nuorehkolla naisella, minulla siis, on nenä hieman vinossa muutama kuukausi sitten tapahtuneen tapaturman takia. En mennyt heti lääkäriin. Sitten nenä palautuikin, vinoon.
Muutos ei ole todella suuri -nenä poskella- ja silti on selvästi vinossa.
Asiasta tietämättömät ovat huomauttaneet nenästäni, muutos näkyy siis.
Asia vaivaa minua päivittäin. Ja ikävät muistot tulevat mieleen myös.
Aina kun katson peiliin, tai näen valokuvan itsestäni.
Toisaalta mietin, että monille on käynyt huonomminkin, että miksi minä niin paljon mietin. Toisaalta enhän voi ajatella niin, että vertaan itseäni maailman pahimpaa väkivaltaa, tapaturmaa tai happohyökkäyksiä kokeneisiin, sittenhän voisin saman tien olla täysin välinpitämätön itseni kanssa.
En ole ikinä halunnut mitään leikkauksia ja ne pelottavat ja seuraukset. Jos epäonnistuu. Jos joutuisikin vielä toiseenkin korjausleikkaukseen.
En ole vielä käynyt lääkärissä. Aion mennä.
Hoitavatko julkisella puolella? Tutkivatko edes hoitomahdollisuutta? Kiinnostaako heitä?
Onko joillakin kokemuksia?
Help me.
Kommentit (35)
Vaikeuttaako vino nenä hengittämistä? Joskus vino nenän väliseinä saattaa tukkia sierainta niin, ettei ilma kierrä kunnolla. Minulla on nenä murtunut kerran ja huomaa pientä vinoutta. Hengittämiseen nokka ei kuitenkaan vaikuta, joten en ole mennyt leikkauttamaan nenää. Jos kosmeettinen haitta ahdistaa, niin kannattaa se nenä leikata.
Yleensä nämä hoidetaan heti tapahtuneen jälkeen. Olet vähän myöhässä.
Niin, olen myöhässä.
En "uskaltanut" heti mennä koska en halunnut seurauksia minua tönäisseelle ihmiselle.
Niinpä. Typerää ajattelua.
Häiritsee paljon, päivittäin mielessä pyörien, lisäksi muistuttaa ikävästä tapahtumasta.
En tajunnut tai tiennyt, että nenä aikoo vääntyä enemmän sivulle. Eihän sitä heti välttämättä näe mihin suuntaan rusto alkaa kasvamaan tai miten luu nousee tai murtuu.
Olen harmissani etten mennyt heti. Ehkä olisivat voineet "rusauttaa" paikoilleen, en tiedä!
Onko täällä ketään jolle on käynyt nenä-tapaturma ja kokemuksia hoitoon pääsystä ja hoidosta?
Kunnallisella/yksityisellä? Mitä vaan?
Pelko mahdollisesta leikkauksesta?
Toipuminen?
ap
Ei vaikeuta hengittämistä.
Tukossa nenä kyllä on, niistellä täytyy.
Katsoin telkkarista ohjelmaa, jossa oli vastaava tapaus. Ongelma korjaamisessa oli, että kudosten totuttua olemaan jossakin asennossa, ne pyrkivät korjauksen jälkeen takasin sinne, missä ovat olleet. Korjausleikkaus tehdään tästä syystä hieman "yli", joten on kirurgin arviointikyvystä ja onnesta kiinni kuinka hyvä tuloksesta tulee. Tuloksena voi mahdollisesti olla yhtä vino tai vinompi nenä kuin lähtökohta.
Ei ole provo. Ikävä kyllä. Nenä on vinossa tönäisyn seurauksena ja nyt mietityttää joka päivä.
Pelkään leikkauksia ja mahdollisia uusintaleikkauksia.
Toivoisin tietoa ja tukea.
Erityisesti vastaavaa kokeneilta.
ap
Eikö täällä ole samaa kokeneita?
Väkivaltaa tai tapaturmia kokeneita varmasti on.
Eikö kenelläkään ole nenäkin siinä mennyt vinoon?
Apua, kiitos. Minä en menisi "muuten vaan" leikkauttamaan itseäni. Pelottaa myös.
Jos se ei vaikeuta hengittämistä tai ole aivan hirveän häiritsevä en itse menisi. Jos sen olisi hoitanut heti tulos olisi voinut olla hyvä, mutta koska se on jo ehtinyt asettua lopputulos on vähän herran haltuun. Tuloksena joko hyvä tai vielä pahempi ja leikkaukset vaikuttaa aina nenän kestävyyteen.
Mulla korjattiin yksityisklinikalla. Julkiselta ei kiinnostanut, oli kuulemma vielä ihan okei vaikka kauhee kyhmy ja koko kasvot muuttui.
Etsi yksityiseltä. Onko sulla rahaa mennä? Noin 7000e. Kantsii tsekkaa klinikat kunnolla.
Komplikaatioita pelkäsin myös ja vuosi meni että nenä tuli lähes normaaliksi. Turvotukset, kova nenä, kylmänarkuus ym.
Nenä ei oo kuin ennen, mutta oon tyytyväisempi kuin murtuneeseen.
Onnea sulle!
Ei ole kokemusta, mutta en itse pystyisi mennä leikkauttaa nenää, sillä minulla on liian pitkälle päässyt reikä kammo jolloin...joo.
Mutta tee miten itse parhaaksi näät!!
Onko kolme kuukautta tapahtuneesta jo liikaa aikaa? Kaikki rustot ja luut jo asettuneet vinoon?
Kokemuksia omaavat, kiitos vastauksista.
ap
Minä pelkään tosi paljon. Ei ole ikinä mitään leikattu.
Onko pelkoni aiheellinen?
Kuvitelkaa se kun kasvot muuttuvat, kun nenä on vinossa. Mitä tehdä?
Asia pyörii pässä päivittäin, peili, valokuvat.
Ihmiset ovat huomauttaneet, että nenäsi on erilainen kuin ennen. Sen tiesinkin jo. :(
Enkä ole edes kovin "pinnallinen" ihminen, tykkään olla esim. meikkaamatta paitsi juhlatilaisuuksissa tai jouluna tai uutena vuotena tai joskus viihteellä jossain käydessäni.
Ja joskus muuten vaan laitan itseni kauniiksi meikaten ja kivoilla vaatteilla. Muuten mulla on oma kiva suhtkoht naturelli tyyli olla.
Joten, pelottaa.
En tiedä kumpi on huonompi, kestää ja säätää oma pää kestämään vai korjausleikkaus.
Aika monella ihmisellä on vino nenä. Kai se murtuu helposti, eikä sille tehdä mitään. Ruston leikkaaminen on ongelmallista, koska siinä ei ole verenkiertoa.
Mene nyt heti lääkäriin, niin saat vastaukset.
Kysele suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeuttaako vino nenä hengittämistä? Joskus vino nenän väliseinä saattaa tukkia sierainta niin, ettei ilma kierrä kunnolla. Minulla on nenä murtunut kerran ja huomaa pientä vinoutta. Hengittämiseen nokka ei kuitenkaan vaikuta, joten en ole mennyt leikkauttamaan nenää. Jos kosmeettinen haitta ahdistaa, niin kannattaa se nenä leikata.
Ei niitä noin vaan mennä leikkauttamaan ihan kuin jossain parturissa kävisi.
Mä en pysty hengittämään nenän kautta ollenkaan, nukkuminenkin lähentelee uniapneaa. Synnynnäinen vika joka diagnosoitiin jo yli 20v sitten.
Kovin monta kertaa asian kanssa lääkärissä käynyt, mutta eipä niitä kiinnosta. Kirkasvalolamppu kuulema vois auttaa, niin heräät aamulla pirteämpänä, sanoivat..
Miksi asiasta tietämättömät ovat huomautelleet nenästäsi?
Vierailija kirjoitti:
Onko kolme kuukautta tapahtuneesta jo liikaa aikaa? Kaikki rustot ja luut jo asettuneet vinoon?
Kokemuksia omaavat, kiitos vastauksista.ap
Mene vaan lääkäriin.
Täältä sä et tietoa saa.
Onnea matkaan.
On jo lääkäriaika. Vihdoin....
Olisiko silti vielä kokemuksia vastaavasta?
ap
Älä turhaan haudo ja piilottele väkivaltaista kumppaniasi.
Tai kertokaa vaikka "esteettisistä" leikkauksista. Mitä vaan tietoa.
Tapaturman tai väkivallan jälkeiset korjaukset toki kiinnostaa eniten.
Nimenomaan korjaukset. En haluaisi muuttaa liikaa nenäni alkuperäistä muotoa, vaikkei mikään barbie-nenä ole ikinä ollutkaan. :)
Minulla tosin on pelko leikkauksiin, ikinä ei ole mitään operoitu.
Voiko käydäkin vaan huonommin?