Lapsen hiihtäminen laturaivoaikana.
Kertokaas miten te "vain suksilla ladulle" ajattelijat, miten pystyn opettamaan lapseni hiihtämään kun itse en omista suksia?
Minun olisi pakko saada kulkea kengillä vieressä, mutta eihän se käy teidän mielestä ja 3-vuotiasta ei voi yksin ladulle lähettää.
Jätämmekö tämän taidon opettelematta?
Ja ei, en omista suksia enkä aiokkaan kiitos koululiikuntatuntien, mutta haluaisin lapselleni rauhallisen ja mukavan tunteen asiasta ja taidot että voi hieman isompana hiihtää isänsä kanssa. Isä ei ehdi opettaa mitä minä äippälomalla ehtisin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Meillä jätettiin hiihtämisen opettelu kokonaan pois juuri tuon takia.
Tekosyy tuokin: D
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että mistään läheltä ei löydy harjoittelulatua tai latua, jonka ulkopuolella voi kävellä. Mutta eihän niitä ilmeisesti ole yritetty etsiäkään. Koska minulla on lapset ja minulla on oikeus.
Ja että isä ei missään vaiheessa ehdi opettamaan lastaan. :D Olis kiva tietää millainen tuollainen noin kiireinen isukki on vaikuttamassa. Oma mieheni on erittäin vastuullisessa työssä pitkiä päiviä ja kyllä vaan kerkeää viemään lapsia hiihtämään, laskettelemaan, luistelemaan ja uimaankin!
Ja että vauvakin pitää mukaan viedä laduille rattaissa... Hohhoijaa taas. Minäminäminä.
En ihan usko, että lapsi ihastuu hiihtoon, jos kukaan ei hiihdä hänen kanssaan. Itse muistan kuinka koko perhe hoiteli ja söi pienet eväät. Se oli retkeilyä suksilla. Meilläpäin oli kilparatoja ja sitten pelloilla jokatyylin latuja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jätettiin hiihtämisen opettelu kokonaan pois juuri tuon takia.
Uhriutumisen kultamitalisuoritus! Onnea voittajille.
Ei ole todellista, miten niin monet ihmiset ovat noin ajattelemattomia?
A) voit opettaa lastasi vaikka pihalla tai pellolla. Jos on mentävä ladulle niin sekin on ihan ok kunhan kävelet siellä ojassa etkä kävellen pilaa latuja (perinteinen/luistelu). Vauvan vaunuja et voi ottaa mukaan.
B) en ole koskaan törmännyt uimahallissa raivoajaan. Urpoja on joiden on pakko tulla nopealle radalle joko leikkimään tai uimaan hitaasti. Yleensä uimavalvojat ohjaavat nämä onneksi pois.
C) jokamiehen oikeutta ei ole kävellä ladulla. Voitte toki viihdyttää itseänne sillä että menette kävelemään laduille ja nautitte siitä kun jengillä menee hermot. Varmaan olette ylpeitä itsestänne. No, ei voi kauhalla vaatia jos on lusikalla annettu.
Kuulin että seuraavissa talviolympialaisissa on uusi laji: Viidenkymmenen kilometrin laturaivo perinteisellä tyylillä. Ampumalaturaivo ei sensijaan mennyt komiteassa läpi koska se arvioitiin liian vaaralliseksi.
Itse hiihdin ensin lapsena omassa pihassa ja sitten urheilukentällä sitä kierrosta ympäri, kun siihen oli latu tehty. Toki aina vanhempi mukana. Myöhemmin pärjäsinkin sitten jo hyvin muillakin laduilla ja mitään ikävää ei koskaan sattunut muiden hiihtäjien puolesta, vaikka sadoista laduista on kokemusta. Joskus tuli tilanne eteen, että takana tulija pyysi väistämään, että pääsee ohi ja sitten vaan reippaasti ladun sivuun ilman draamaa. Näitäkin tilanteita oli silti todella vähän. Sen takia ihmettelen suuresti tätä keskustelua nykyisin, kun itselläni ei ole siis mitään negatiivistä sanottavaa, eikä vanhempanikaan raivonneet ikinä muille. Ja olen siis harrastanut kilpahiihtoa ja kokemusta eri paikkakunnista ja harjoituspaikoista on todella paljon.
Olen kävellyt pururadan reunassa niin, ettei luistelutyyliin tarkoitettu rata tai latukaan ole kärsinyt. Lapset tarvitsevat vielä apua mäkien nousuissa, joten pakko kulkea mukana. Vauva mukana, joten en voi hiihtää. (Vauva kulkee rintarepussa).
Eipä ole vielä kukaan tullut mitään sanomaan. Kai jokainen täysjärkinen osaa katsoa mihin astuu ja kai jokainen täysjärkinen toisaalta ymmärtää, että tilanteet vaihtelee.
Silent killer kirjoitti:
Mulla on varmaan ollut hyvä tuuri, mutta en ole koskaan nähnyt laturaivoajaa. Jos jotain tenavaa on opetettu hiihtämään ja vanhempi on kulkenut vieressä, hiihdetään vaan ohi nätisti. Toiset nostaa peukkua, toiset saattaa sanoa muutaman positiivisen sanan.
Joillakin miehillä on tympeä tapa jäädä hiihtämään kannoille. Ohi ei mennä, puuskutetaan vaan perässä. Latuetiketin mukaan nopeampi ohittaa hitaamman. Jos se nopeampi herra ei mene suosiolla ohi, päästän pierun. Sellaisen rikkivedynkatkuisen äänettömän killerin. Ja kas vain, perässä puuskuttajalla on kiire ohi. Hmm.. Oliko tääkin nyt sitten eräänlaista laturaivoa?
Tämä on totta. Me ollaan käytetty kolmea lasta hiihtämässä ja poikkeuksetta jokainen aikuinen on joko näyttänyt peukkuja tai jäänyt juttelemaan, ovet iloisia että jotkut vanhemmat viitsii lapsia vielä nykyaikana käyttää hiihtämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa, että mistään läheltä ei löydy harjoittelulatua tai latua, jonka ulkopuolella voi kävellä. Mutta eihän niitä ilmeisesti ole yritetty etsiäkään. Koska minulla on lapset ja minulla on oikeus.
Ja että isä ei missään vaiheessa ehdi opettamaan lastaan. :D Olis kiva tietää millainen tuollainen noin kiireinen isukki on vaikuttamassa. Oma mieheni on erittäin vastuullisessa työssä pitkiä päiviä ja kyllä vaan kerkeää viemään lapsia hiihtämään, laskettelemaan, luistelemaan ja uimaankin!
Ja että vauvakin pitää mukaan viedä laduille rattaissa... Hohhoijaa taas. Minäminäminä.
No ikävä kyllä ei ehdi, työn lisäksi remontoi, aamulla lähtee aikaisin ja iltaisin tulee ysin jälkeen kotiin. Pask* tilanne, onneksi väliaikainen mutta olisin silti ollut valmis hiihtoa opettaa. Rattaita tarvitsen jos on pidemmän matkan siirto tiedossa, lähiladulle olin ajatellut nostaa kantoreppuun ja kävellä sivussa jottei latu mene pilalle. Joten ei minäminäminä vaan lapselle uusi hauska liikuntamuoto jossa ensi vuonna olisi taitoja jaksaa mennä isänsä kanssa. No ehkäpä sitten on parempi pysyä vaan kotona. Harjoitellaan sitten ensi vuonna omassa pihassa ettei jää minäminäminä ihmisten jalkoihin.
Ap
Ai latuetiken mukaan nopeampi ohittaa? Itse olen kyllä oppinut juuri niin, että hitaampi antaa latua nopeammalle. Näin on myös hiihtokisoissa toimittu. Monesti minullekin on huudettu latua ja olen suosiolla väistänyt. Tämä siis perinteisessä hiihdossa. Tosin vapaallakin mennässä olen sivuun mennyt ja päästänyt ohi. Tietysti välillä joku on minutkin ohittanut ilman, että olisin väistänyt.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi mennä sinne ladun viereen huvikseen kokeilemaan uskaltaako joku alkaa huitoa sauvoillaan Olisi meinaan iloisen räsähdyksen säestämänä entiset sauvat.
Epäilen vahvasti. Uskon voimakkaan ja vahvan hiihtäjät katkaisevan kätesi ja jalkasi niks naks ja raks ja posk
Ap osta sinäkin ne sukset, muuten ei tyttökään koskaan pääse ja pari kiloakin siinä samalla karisee
Edelleenkään en ymmärrä, miksi sitä latua pitää paahtaa kamalaa vauhtia eteenpäin. Miksei voi hiihtää ihan tavallisesti?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi mennä sinne ladun viereen huvikseen kokeilemaan uskaltaako joku alkaa huitoa sauvoillaan Olisi meinaan iloisen räsähdyksen säestämänä entiset sauvat.
Tässä on viisaan ja vastuullisen aikuisen kommentti.
hah, mammoilla hirveä uho päällä ja tahalleen käydään koiran kanssa provosoimassa hiihtäjiä. Sitten kun hiihtosetä vähän älähtää niin luikitaan kusi sukassa avautumaan iltalehdelle. Ette te naiset kuitenkaan voi raavaalle hiihtäjälle mitään vaikka kuinka sätkisitte ja huitoisitte ilmaa. Oma moka, jos pitää mennä ladulle kävelemään.
Vierailija kirjoitti:
Ai latuetiken mukaan nopeampi ohittaa? Itse olen kyllä oppinut juuri niin, että hitaampi antaa latua nopeammalle. Näin on myös hiihtokisoissa toimittu. Monesti minullekin on huudettu latua ja olen suosiolla väistänyt. Tämä siis perinteisessä hiihdossa. Tosin vapaallakin mennässä olen sivuun mennyt ja päästänyt ohi. Tietysti välillä joku on minutkin ohittanut ilman, että olisin väistänyt.
Ainakin meidän kaupungin nettisivuilta löytyy "väistämissäännöt". Ja siellä ainakin on, että ohittaja väistää. Itse hiihdän usein kuulokkeet korvilla, etten kyllä kuulisikaan jos joku huutaisi latua :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen vahvasti. Uskon voimakkaan ja vahvan hiihtäjät katkaisevan kätesi ja jalkasi niks naks ja raks ja posk
Aina sopii yrittää, mutta voi olla että siinä sitten sanoo omat selkänikamat räkspoks.
Uikuti uikuti