Asuntoilainalliset kertokaahan...
Heräsin huomaamaan, että mikäli haluan olla mahdollisimman nuorena velaton, pitäisi nykyiselle asuntolainalle tehdä kiireesti jotain eli maksaa nopeammin pois. Kiinnostaisi tietää vertailun vuoksi:
Miten paljon sinulla/perheelläsi on asuntolainaa tällä hetkellä jäljellä?
Kuinka paljon lainaa on alun perin otettu ja milloin?
Mikä on kuukausittainen lainanlyhennyksen määrä?
Kuinka monen vuoden päästä oletat lainan olevan maksettu?
Itselläni ja miehelläni asuntolainaa on tällä hetkellä jäljellä vielä n. 100 000€, lainasumma 180 000€ otettu v. 2011. Lainanlyhennys on tällä hetkellä 800€/kk, mutta aikomuksenani on nyt tuplata tuo määrä (koska rahatilanne sen tällä hetkellä sallii) ja lisäksi säästää joka vuosi ylimääräisiä lainanlyhennyksiä varten. Tavoitteena on, että laina saataisiin maksettua pois n. 5-6 vuodessa.
Kommentit (361)
Tällä hetkellä
- rivitalo-osakkeesta 54 000€ (ostettu 2012 hintaan 134 000€)
- tontista 60 000€ (ostettu tänä vuonna)
Näistä on lainanlyhennys tällä hetkellä 800€ kuussa. Minä opiskelen vielä tämän kevään ja sitten voin palata 100% työaikaan. Asunto on menossa myyntiin kesällä, ja syksyllä alkaa talon rakentaminen lainalla. Kesällä teetetään maatyöt ja perustukset omalla rahalla.
Lisäksi on sijoitusasunto, josta on lainaa jäljellä 30 000€ (ostettu muutama vuosi sitten 56 000€ josta omarahaosuus oli 10 000€). Sen laina lyhenee tällä hetkellä noin viidellä sadalla kuussa.
Oma velaton asunto, kun on vielä alle 50v. Mikä siinä on niin hirveän väärin ajateltu? Jotkut ihmiset vaan tykkää elää niin. Sijoittaa voi sitten taikka jättää sijoittamatta. Kaikille ei raha ja maksimaalinen hyötyminen ole elämän sisältö. Elämästä voi nauttia muutenkin.
2013 ostettiin asunto 315000e, johon lainaa 225000e ja loput omaa rahaa. Lyhennys 1000e/kk ja ekstralyhennyksiä. Nyt 4,5v myöhemmin ko.lainaosuus 150000e jäljellä. Mutta ostettiin sijoitusasunto 6kk sitten, ja siihen otettiin tuolloin lainaa lisää 155000 ja loput käteistä. Nyt kokonaislainan määrä 285000e, kuukausilyhennys 2000e + lisälyhennykset. Laina-aikaa kokonaisuudessaan (molemmat asunnot huomioiden) n.8-9v jäljellä kun tehdään myös ekstralyhennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä lainattomuus on vaurastumisen näkökulmasta huono ratkaisu.
Asuntolaina on halpaa ja jos teille jää ylimääräistä rahaa, niin se kannattaa sijoittaa jonnekin muualle. Ette ole nopeasti lainattomia, mutta mikäli sijoitukset tuottavat (tässä on aina oma riskinsä), niin teillä on muutaman vuoden päästä enemmän varallisuutta ja vähän lainaa. Vaihtoehto, että teillä ei ole lainaa, mutta ei muutakaan varallisuutta.
Onkin tosi nerokasta jättää lainanmaksu siihen, kun korot ovat nousseet ja sijoitusten virtuaaliset tuotot ovat muuttuneet reaalisiksi tappioiksi.
Et ole koskaan kuullut osinkosijoittamisesta?Ilmeisesti et.
Sieltähän niitä virtuaalisia tuottoja juuri saakin. Vähän harmi, että ne niin äkkiä muuttuvat reaalisiksi tappioiksi.
Kyllähän täällä suu vaahdossa kerrotaan kuinka paljon sijoitukset ovat plussalla, mutta todellinen tuotto on useimmilla pyöreä nolla, eli sijoituksia ei ole realisoitu koskaan.
Todellinen tuotto eli realisointi? Häh... olet aika pihalla. Vuosittain maksettavat osingot ovat tuottoa. Realisoinnissa realisoituu arvon nousu/ lasku, ei se ole tuottoa.
Onko kukaan käynyt kysymässä lainaa viimeisen vuoden sisään? Vieläkö irtoo asuntolainaa ensiasunnon ostajalle ilman säästöjä ja takaajia?
2002 50000€ lainaa ,lyhennys 800€/kk ja vielä jäljellä 66000€.
Laina ei ole ikinä maksettu ja elämä on köyhänä paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan käynyt kysymässä lainaa viimeisen vuoden sisään? Vieläkö irtoo asuntolainaa ensiasunnon ostajalle ilman säästöjä ja takaajia?
5% pitää olla omaa rahaa ja takaajia ei ole käytetty pitkään aikaan. Vakuudet voi kyllä tulla vanhempien omaisuudesta.
Vierailija kirjoitti:
2002 50000€ lainaa ,lyhennys 800€/kk ja vielä jäljellä 66000€.
Laina ei ole ikinä maksettu ja elämä on köyhänä paskaa.
?!? Oletko ottanut pikavippifirmalta asuntolainan?
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ei ole irronnut enää muutamaan vuoteen. Asuntoa ei saa arvottaa asuntolainaan 100% vakuudeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntolaina on halpaa ja jos teille jää ylimääräistä rahaa, niin se kannattaa sijoittaa jonnekin muualle. Ette ole nopeasti lainattomia, mutta mikäli sijoitukset tuottavat (tässä on aina oma riskinsä), niin teillä on muutaman vuoden päästä enemmän varallisuutta ja vähän lainaa. Vaihtoehto, että teillä ei ole lainaa, mutta ei muutakaan varallisuutta.
Onkin tosi nerokasta jättää lainanmaksu siihen, kun korot ovat nousseet ja sijoitusten virtuaaliset tuotot ovat muuttuneet reaalisiksi tappioiksi.
Sieltähän niitä virtuaalisia tuottoja juuri saakin. Vähän harmi, että ne niin äkkiä muuttuvat reaalisiksi tappioiksi.
Kyllähän täällä suu vaahdossa kerrotaan kuinka paljon sijoitukset ovat plussalla, mutta todellinen tuotto on useimmilla pyöreä nolla, eli sijoituksia ei ole realisoitu koskaan.
Todellinen tuotto eli realisointi? Häh... olet aika pihalla. Vuosittain maksettavat osingot ovat tuottoa. Realisoinnissa realisoituu arvon nousu/ lasku, ei se ole tuottoa.
Olen antanut itselleni kertoa, että av:n sijoitusgurut ja taksikuskit pistävät osingot samantien uusiin osakkeisiin, tulee nääs virtuaalista korkoa korolle tuottoa.
Meillä on aikalailla sama tilanne kuin sinulla ap.
Sijoita ylimääräinen raha!!! Korkoa korolle periaate pitkässä juoksussa on paljon kannattavampi. Lue aiheesta ja korkolaskurilla saat suuntaa antavaa esimerkkiä. Siinä vaiheessa kun asuntolainasi olisi maksettu maksusuunnitelman mukaan, olisit myös "varakas".
Yksi vihje: mene nordnet .in sivuille tutustumaan ja lukemaan
Talon rakentaminen (sis. tontti) kaksi vuotta sitten maksoi 500 000 €. Lainaa otettiin 380 000 €.
Nyt kahden vuoden jälkeen lainaa 340 000 €. Maksettu pois siis vajaan parinkymmenen vuoden päästä.
Mutta sitä ennen valitettavasti tulee perintöjä 3 kerrostalohuoneistoa, 1 okt, 1 mökki ja metsää. Eiköhän nuo meidän lapset saa velattoman talon sitten meiltä perinnöksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asuntosijoitus on siitä helppo sijoitusmuoto, että siihen saa edullista lainaa ja ostettu asunto käy hyvin suurelta osin lainansa vakuudeksi. Muissa sijoitusinstrumenteissa tällaista etua ei ole. Vaikka ostaisi lainarahalla metsää, niin sen vakuus arvo ei ole enempää kuin 50% ja korkokin on korkeampi, puhumattakaan jos halusi lainavipurahaa pörssiosakkeiden tai rahastosijoittamiseen, se ei oikein onnistu.
Öhöm, kannattaa selvitellä asioita vielä. Pörssiosakkeiden vakuusarvo yhtiökohtaisesti jopa 85%, tyypillisesti 70%-80%. Korko 0,99%.
375 000€ asunto vuonna 2007
Mies otti lainaa 170 000
Minä 100 000
Lainaa miehellä jäljellä 45 000€ ja minulla 8 500€. Joulukuussa olen velaton (tai aikaisemmin, voisin maksaa jo käytännössä nyt kaikki pois, mutta en ehkä vielä uskalla) ja mies kolmen vuoden päästä. Asunnon hinta noussut n. 40 000 - 50 000€.
Laina otettiin 25 vuoden maksuajalla vuonna 2006. 122 000€. Lainaa oli jäljellä vuonna 2014 80 000€. Tuolloin tuli avioero ja lunastin asunnon itselleni. Lainasaldo kasvoi 125 000 euroon, sillä asunnon arvo oli noussut.
Nyt asuntolainaa on jäljellä 105 000€, eli teoriassa lyhentynyt 20 000 euroa neljässä vuodessa. Mutta olen nostanut uutta lainaa 15 000€ 2 vuotta sitten kylppäriremppaa varten, joten todellisuudessa olen lyhentänyt noin 9 000 euroa vuodessa. Tällä mennään, ei mulla ole mitään tavoitetta olla velaton x päivään mennessä. Aion itse asiassa rempata lainarahalla pian myös kylppärin.
Mulla on kolme lasta, yhden ihmisen tulot. Matkustetaan, harrastetaan. Eletään. Sijoitan toki samalla vähän ja säästän puskuria. Mä en elä sitku-elämää... Elämä on tässä, nykyhetkessä. En näe mitään syytä kiristää vyötä äärimmilleen ja lyhentää lainaa kiivaasti. Mieluumin elän niin, että jos tulee jotain yllättävää, mulla on rahaa irtoittaa helposti eikä niin, että kaikki on seinissä kiinni.
2016 kesäkuussa otimme 150t lainaa. Asunnon hinta oli 168t, mutta maksoimme 18t säästöistä (tällä vältimme takaajat ja saimme edullisemmat lainaehdot). Lainaa jäljellä 132 000e. Lyhennyksen osuus on reilut 800e, päälle korot mutta ne ovat nyt tosi alhaalla. Säästämme 550e/kk, sijoituksiin ja rahastoihin sekä lomamatkatilille jakaantuu tuo summa. Meillä on ASP-laina, eli korkosuoja (vielä 8,5v). En murehdi korkojen nousua, koska korkosuojan ansiosta se ei ihan mahdottomaksi meillä mene, ja tällä lyhennystahdilla 8,5v päästä lainasumma on jo melko pieni. Ja koska meillä laina-aika on alunperin lyhyempi kuin suositeltu maksimi 25v, voidaan silläkin pelata: voidaan siis tarvittaessa pienentää lyhennyserää ja pidentää laina-aikaa. Myös lyhennysvapaat pidetään ''varoilla'', jos tulee tilapäistä sairautta tms.
Periaatteessa laina on sellainen, että siitä selvittäisiin kohtuullisesti vaikka toinen olisikin työmarkkinatuella tai Kelan sairaspäivärahalla. Pelkästään yhdellä palkalla tekisi toistaiseksi liian tiukkaa, muutaman vuoden päästä sekin olisi mahdollista kun lainasumma pienempi. Ja säästöjäkin siis kertynyt...
Olen aika turvallisuushakuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen osinkosijoittaja. Kerrotko miten tammikuussa tililleni tupsahtanut 268,46 eur on virtuaalista, tai helmikuussa tupsahtanut 294,58 euroa, tai tässä kuussa jo tulleet 197,43 eur?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
menipä lainaus keturoilleen. Uusiksi...
Olen osinkosijoittaja. Kerrotko miten tammikuussa tililleni tupsahtanut 268,46 eur on virtuaalista, tai helmikuussa tupsahtanut 294,58 euroa, tai tässä kuussa jo tulleet 197,43 eur?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen antanut itselleni kertoa, että av:n sijoitusgurut ja taksikuskit pistävät osingot samantien uusiin osakkeisiin, tulee nääs virtuaalista korkoa korolle tuottoa.
Eli et ymmärrä mitään. Kerropas millä todennäköisyydellä yhtiöt jotka ovat yhtäjaksoisesti maksaneet osinkoa yli 100 vuotta putkee yhtäkkiä lopettaisi maksamisen, tai että nämä KAIKKI tekisivät yhtäaikaa konkurssin? Minulla salkussani 3 yhtiötä jotka ovat yhtäjaksoisesti maksaneet osinkoa yli 100 vuotta. Lisäksi on yhtiöitä jotka ovat vuosittain säännöllisesti nostaneet osinkojaan. Tottakai osingot sijoitetaan, jos niille ei ole käyttöä, mutta hajauttaen. Minulla on tällähetkellä salkussani 30 eri yhtiötä. Millä todennäköisyydellä nämä kaikki lopettavat osingon maksun ja kaikki menevät konkurssiin? Salkkuni osinkotuotto oli 6.68% viime vuonna verojen jälkeen.
Ihan samahan se millä nimellä se velka on???