Käly välttelee meitä
Mikähän siinä on että käly välttelee viimeiseen asti miehensä perheen kanssa yhteydenpitoa?
Ei tule koskaan paikalle jos kutsutaan heitä kylään tms., mies saapuu yksin ja ilmoittaa;
milloin on flunssaa, töitä tai joku muu syy. Kun asiasta kysyy veljeltä niin on ynseä eikä anna selkeää vastausta muuta kun edellämainitut jotka jo tässä vaiheessa vaikuttaa tekosyiltä ( koska tätä jatkunut jo vuosia). Koskaan eivät kutsu kylään, soita kuulumisia tai mitään. Emme edes tiedä tarkalleen missä asuvat koska eivät ole kertaakaan kutsuneet meitä sinne.
Ensin luulimme että tämä johtuu vain meistä, hän ei pidä minun perheestäni mutta kuulin hiljattain että tekee tätä välttelyä järjestelmällisesti kaikille muillekin meidän suvussa. On ikävä koska koen että oma suhde veljeeni kärsii tästä kun aina tämä ”selvittämätön” ongelma muhii taustalla. Olen jopa kysynyt veljeltäni suoraan eikö hän pidä meistä mutta saanut vain epämääräistä muminaa vastaukseksi.
En odota sydänystävyyttä mutta yleiset käytöstavat on kyllä hakusessa ja tällä käytöksellä loukkaa meitä kun ei anna itsestään yhtään mitään. Onkohan tässä taustalla jonkinlainen persoonallisuushäiriö vai silkka tunnekylmyys ja välinpitämättömyys?
Kommentit (85)
Käly tuntee olonsa epämiellyttäväksi ja ulkopuoliseksi teidän seurassa? Hän on introvertti, eikä halua avautua omista yksityisasioistaan. Kunnioittakaa kälynne yksityisyyden rajoja ja hyväksykää hänet sellaisena kuin hän on.
Siis sinua vaivaa se, että käly ei tottele sinua?
No mulla ahdistuneisuushäiriö ja välttelen sukutapaamisia, juhlia tms. viimeiseen saakka. Sisarukset ja vanhemmat tietävät tilanteeni, mutta eivät kerro asioitani eteenpäin. Muut ajatelkoot, mitä ajattelee. Elämä on itseä, ei muiden mielyttämistä varten ja ihmiset on erilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Onko sillä paniikkihäiriöitä?
En tiedä, jos on jotain tällaista niin asia olisi ok. Kunhan vaan kertosi mistä kiikastaa, olisi enemmän ymmärrystä tuolle käytökselle. Tämä välttely ja salailu tässä eniten riipii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, jos on jotain tällaista niin asia olisi ok. Kunhan vaan kertosi mistä kiikastaa, olisi enemmän ymmärrystä tuolle käytökselle. Tämä välttely ja salailu tässä eniten riipii.
Välttely ja salailu on pelkästään sinun pienessä päässäsi. Jos syy kerrotaan, niin fiksu uskoo sen. Tyhmä taas ei sinun tavallasi tajua, että käly ei halua olla kanssasi tekemisissä, mutta on kohteliaampaa keksiä tekosyitä kuin sanoa suoraa, että seurasi yököttää.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän siinä on että käly välttelee viimeiseen asti miehensä perheen kanssa yhteydenpitoa?
Ei tule koskaan paikalle jos kutsutaan heitä kylään tms., mies saapuu yksin ja ilmoittaa;
milloin on flunssaa, töitä tai joku muu syy. Kun asiasta kysyy veljeltä niin on ynseä eikä anna selkeää vastausta muuta kun edellämainitut jotka jo tässä vaiheessa vaikuttaa tekosyiltä ( koska tätä jatkunut jo vuosia). Koskaan eivät kutsu kylään, soita kuulumisia tai mitään. Emme edes tiedä tarkalleen missä asuvat koska eivät ole kertaakaan kutsuneet meitä sinne.
Ensin luulimme että tämä johtuu vain meistä, hän ei pidä minun perheestäni mutta kuulin hiljattain että tekee tätä välttelyä järjestelmällisesti kaikille muillekin meidän suvussa. On ikävä koska koen että oma suhde veljeeni kärsii tästä kun aina tämä ”selvittämätön” ongelma muhii taustalla. Olen jopa kysynyt veljeltäni suoraan eikö hän pidä meistä mutta saanut vain epämääräistä muminaa vastaukseksi.
En odota sydänystävyyttä mutta yleiset käytöstavat on kyllä hakusessa ja tällä käytöksellä loukkaa meitä kun ei anna itsestään yhtään mitään. Onkohan tässä taustalla jonkinlainen persoonallisuushäiriö vai silkka tunnekylmyys ja välinpitämättömyys?
Lakkaa muhittamasta ongelmaa ja pidä yhteyttä veljeesi ja nauti hänen seurastaan. Et tarvitse kälyjä siihen.
Eikö veljesi tiedä osoitettaan vai miksi oletat, että se on vain kälyn tiedossa? Lisäksi veljesi voi kutsua sinut perheinesi käymään, jos haluaa, mutta kaikesta päätellen et ole veljellesikään se ihan kaikkein toivotuin kyläilijä.
Enkä ymmärrä, miten suhde veljeen kärsii, jos mukana ei ole kolmatta pyörää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ei halua kertoa terveydentilastaan kahvipöydässä. Yksityisasia.
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse ketään totella, mutta onhan se kumma että näin välttelee perhettään eikä osaa yhtään ottaa muita huomioon millään eleellä.
En minäkään ole mikään sosiaalisia tilanteita tai sukulaisia ylettömästi rakastava ihminen, mutta jos mut jonnekin kutsutaan niin menen tai ilmoitan itse jos en sillä kertaa pääse. Jos menee naimisiin ja pitää isohkot hääjuhlat ja puhuu että tehdään sitä sun tätä yhdessä niin onhan se outoa ettei sitten ykskaks mikään enää kiinnosta mihin miehensä suku liittyy.
Meille on ihmiset tervetulleita, aina olen kutsunut lähisukua kylään jossain vaiheessa jos on muutettu tai on juhlapyhiä tms., ja ne ketkä ei ole päässeet ilmoittaa tai tulee sitten toisella kerralla.
Esimerkiksi lyhyt tekstari, soitto, meili, viesti messengerin kautta lämmittäisi jo mieltä. Kai siihen aikuinen ihminen vähintäänkin pystyy jos muut elämän osa-alueet on kuitenkin hallussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ihan kahden kesken tai vaikka viestillä, en mä mitään kahvipöytäpaljasteluja odota keltään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan tarvitse ketään totella, mutta onhan se kumma että näin välttelee perhettään eikä osaa yhtään ottaa muita huomioon millään eleellä.
En minäkään ole mikään sosiaalisia tilanteita tai sukulaisia ylettömästi rakastava ihminen, mutta jos mut jonnekin kutsutaan niin menen tai ilmoitan itse jos en sillä kertaa pääse. Jos menee naimisiin ja pitää isohkot hääjuhlat ja puhuu että tehdään sitä sun tätä yhdessä niin onhan se outoa ettei sitten ykskaks mikään enää kiinnosta mihin miehensä suku liittyy.
Meille on ihmiset tervetulleita, aina olen kutsunut lähisukua kylään jossain vaiheessa jos on muutettu tai on juhlapyhiä tms., ja ne ketkä ei ole päässeet ilmoittaa tai tulee sitten toisella kerralla.
Esimerkiksi lyhyt tekstari, soitto, meili, viesti messengerin kautta lämmittäisi jo mieltä. Kai siihen aikuinen ihminen vähintäänkin pystyy jos muut elämän osa-alueet on kuitenkin hallussa.
Miksi sinulle ei kelpaa se, mitä veljesi kertoo, miksi kälyn pitää erikseen huomioida juuri sinut? Ehkä hän viestittelee miehellesi, mutta miehesi ei kerro sitä sinulle.
Lisäksi kirjoitit, että "onhan se kumma että näin välttelee perhettään eikä osaa yhtään ottaa muita huomioon millään eleellä." Et ole kälyn perhettä ja hän ottaa sinut huomioon ilmoittamalla miehensä välityksellä, että ei valitettavasti pääse kyläilemään.
Aikoinaan vanha tätini sanoi, että tyhmille ihmisille ei pidä olla ystävällinen, ne ymmärtävät se joka tapauksessa väärin. Joku häissä todettu "tehdään sitten sitä ja tätä" ei ole tarkoitettu toteutettavaksi, se on pelkkää small talkia.
PS. Älä mene koskaan Amerikkaan, siellä moni rantalomalla kohtaamasti ihminen toivottaa tervetulleeksi kotiinsa "next time". Oikeasti he eivät tarkoita, että odottavat sinua, se on pelkkä kohtelias fraasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ihan kahden kesken tai vaikka viestillä, en mä mitään kahvipöytäpaljasteluja odota keltään.
Edelleen yksityisasia. Ei kuulu sinulle, eikä tarvitse asioitaan kertoa, jos ei halua. Selvästi on osoittanut, ettei halua olla tekemisissä, joten miksi täytyy väkisin seuraan ängetä? Vietä aikaa veljesi kanssa ja jätä käly rauhaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö veljesi tiedä osoitettaan vai miksi oletat, että se on vain kälyn tiedossa? Lisäksi veljesi voi kutsua sinut perheinesi käymään, jos haluaa, mutta kaikesta päätellen et ole veljellesikään se ihan kaikkein toivotuin kyläilijä.
Ovat muuttaneet useaan otteeseen, osoite on joskus ilmoitettu mutta usein ei. Jos on tarvinnut kortti lähettää olen sen saanut veljeltä, mutta en niin että se tulisi luonnostaan hänen kautta.
Siis kai tekin nyt suvulle ja tuttaville ilmoitatte jos jonnekin muutatte, että hei tässä meidän uus osoite jne.
Enkä osoitetta käytä siihen että menisin käymään ilmoittamatta, sellainen ei kuulu tapoihin.
No ihan hyvin veljen kanssa tullaan toimeen muuten, ei ongelmia siinä. Jännä vaan kun hänen edellisen suhteen aikana ei ollut tällaisia ongelmia.
Ja onhan se nyt normaalia että sukua tavataan joskus, eikö kukaan teistä sitä tee?
Itse olen tuollainen käly. Aluksi pidin yhteyttä, mutta joks kerta tunsin itseni ulkopuoliseksi. Ihan kaikessa. Suku ja miehen sisarukset pitävät tiukasti yhtä ja minä kun olen monissa asioissa erilainen, niin sitä ei tunnuttu ymmärtävän. Yhden kerran eräs miehen sisaruksista tiivisti asian hyvin: "kaikista ei tarvitse tykätä, riittää että sietää". Ja tässä tarkoitti minua.
Eipä ole tehnyt mieli vierailla enää. Siedän pakolliset juhlat ja kyläilyt, mutta nekin olen minoinut. Moneen vuoteen en ole enää kyläillyt. Keskityn omaan perheekseni ja omiin ystäviini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et sinä ole kälyn perhettä. Eikä puolison sukulaisten kanssa tarvitse olla tekemisissä ellei tunne siihen tarvetta. Ihan riittää että se veljesi lapsineen käy teillä, tajuatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat muuttaneet useaan otteeseen, osoite on joskus ilmoitettu mutta usein ei. Jos on tarvinnut kortti lähettää olen sen saanut veljeltä, mutta en niin että se tulisi luonnostaan hänen kautta.
Siis kai tekin nyt suvulle ja tuttaville ilmoitatte jos jonnekin muutatte, että hei tässä meidän uus osoite jne.
Enkä osoitetta käytä siihen että menisin käymään ilmoittamatta, sellainen ei kuulu tapoihin.
No ihan hyvin veljen kanssa tullaan toimeen muuten, ei ongelmia siinä. Jännä vaan kun hänen edellisen suhteen aikana ei ollut tällaisia ongelmia.
Ja onhan se nyt normaalia että sukua tavataan joskus, eikö kukaan teistä sitä tee?
En tapaa sukua oikeastaan koskaan. Emme ole läheisiä. Osoitetta en mitenkään erikseen ilmoita, paitsi jotain joulukortteja varten ehkä. Meitä on moneksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai ilmoitan. Miksi veljesi ei ilmoita?
?